• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

UG zamyka bramy przed kierowcami spoza uczelni. Od lipca trudniej o darmowe parkingi w Oliwie

Maciej Korolczuk
12 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
System parkowania ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie kampusu będą mogli parkować wyłącznie studenci, pracownicy i goście UG. System parkowania ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie kampusu będą mogli parkować wyłącznie studenci, pracownicy i goście UG.

Na sześciu bramach wjazdowych na teren kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska od kilku dni trwa montaż systemu parkingowego. Szlabany zostaną uruchomione w lipcu, a z parkingów będą mogli korzystać tylko studenci, pracownicy UG i zaproszeni przez uczelnię goście. Na terenie kampusu jest aż 1,6 tys. miejsc parkingowych.



Jak decyzja UG wpłynie na parkowanie w Oliwie?

O parkowaniu w Oliwie pisaliśmy w ostatnich latach wielokrotnie. Powstające tu biurowce, do których każdego dnia musi dojechać w sumie nawet kilka tysięcy pracowników sprawiły, że problem z parkowaniem, a wraz z nimi głos niezadowolonych mieszkańców nasilały się z roku na rok.

Z rozjeżdżaniem chodników i trawników w Oliwie walczy się poprzez wprowadzenie w części dzielnicy - na prośbę mieszkańców - strefy płatnego parkowania. Problemu to jednak nie rozwiązało, lecz przesunęło go na obrzeża strefy, gdzie przenieśli się kierowcy szukający darmowego postoju. Dlatego po kilku miesiącach miasto wraz z mieszkańcami (choć nie wszystkimi, bo uchwała rady dzielnicy została przegłosowana zaledwie jednym głosem) postanowiło rozszerzyć strefę na całą dzielnicę.

Problem nadmiernej liczby aut znów przeniósł się w inne miejsce, bo kierowcy, aby unikać parkomatów parkowali na parkingach należących do sklepów budowlanych czy Uniwersytetu Gdańskiego. Znajdująca się tuż przy bibliotece UG i Wydziale Biologii Castorama wprowadziła więc ograniczenia. Kierowcom, którzy nie byli jej klientami a parkowali auta i znikali na cały dzień, pracownik ochrony zostawiał za szybą upomnienia, a recydywistów karano wezwaniem lawety i odholowaniem auta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie. Strefa płatnego parkowania w Oliwie.
Ostatnią w miarę wolną przestrzenią do parkowania były przepastne parkingi należące do UG. Mogą one pomieścić ok. 1,6 tys. aut i choć oficjalnie mogą na nich parkować tylko upoważnione osoby, to często swoje auta pozostawiali tam pracownicy okolicznych biurowców. Wkrótce to się jednak zmieni.

Kampus to miejsce studiowania i pracy

Od kilku dni przy wjazdach na teren kampusu prowadzone są prace budowlane polegające na wylewaniu fundamentów i montażu szlabanów.

- Nowym systemem parkowania zostanie objęty teren kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie. Będzie on służył uporządkowaniu wjazdu samochodów na teren kampusu, ochronie terenów zielonych oraz zapewnieniu miejsc parkingowych studentom i pracownikom Uniwersytetu Gdańskiego - wyjaśnia Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego. - Dynamiczny rozwój Oliwy, szczególnie stref biurowych oraz tworzenie płatnych parkingowych stref miejskich, powoduje coraz większe utrudnienia dla studentów i pracowników UG, dla których teren kampusu jest miejscem studiowania i pracy. Zależy nam także na ochronie porządkowanych i rozwijanych terenów zielonych naszego kampusu, a warto podkreślić, że jeszcze w tym roku otwarty zostanie tu nowy park.
Czytaj także: Nowy park powstaje na terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego

System szlabanów ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie UG będą mogli parkować wyłącznie pracownicy i studenci Uniwersytetu Gdańskiego oraz zaproszeni przez pracowników UG goście.

- Parkowanie będzie bezpłatne. Zainteresowani pracownicy i studenci otrzymają specjalne karty wjazdowe. Jednorazowej opłacie, w wysokości około 30 złotych, będzie podlegało urządzenie do odblokowania systemu, które pozwoli wjechać na teren kampusu. Na terenie kampusu UG w Gdańsku Oliwie jest około 1,6 tys. miejsc parkingowych i będzie można parkować wyłącznie na takich miejscach. Nie przewidujemy żadnych stref parkowania dla osób spoza uczelni - dodaje rzecznik prasowy UG.
Jak tłumaczy, obecnie wjazd na teren UG nie jest ograniczony szlabanami, porządku pilnuje Straż Uniwersytecka, ale nie zawsze ma możliwość zweryfikowania, czy parkują studenci i pracownicy UG, czy też osoby z zewnątrz. Nowy system tę sytuację zmieni.

Koszt inwestycji to ok. 1 mln zł. Prace w systemie zaprojektuj i wybuduj wykonuje wyłoniona w przetargu spółka Demit.
  • Do tej pory na parkingach mogących pomieścić ponad 1,6 tys. miejsc parkowali też pracownicy okolicznych biurowców. Od lipca ma się to zmienić.
  • System będzie obsługiwał 6 bram wjazdowych - 3 od strony ul. Bażyńskiego, 2 od strony ul. Wita Stwosza i 1 od strony ul. Grunwaldzkiej.
  • Montaż systemu kosztuje władze uczelni 1 mln zł.

Miejsca

Opinie (406) ponad 10 zablokowanych

  • Uczelnia, położona rzut beretem od przystanku SKM, (1)

    w pobliżu linii tramwajowej, potrzebuje 1600 miejsc parkingowych do funkcjonowania. Oto prawdziwa skala patologii.

    • 34 21

    • Tyle, że skm nie jest rzut beretem od wszystkich miejsc zamieszkania.

      • 7 2

  • Co z klientami księgarni Arche?

    Szkoda, że uczelnia nie wprowadzi drobnej opłaty za 1 godz. postój dla klientów księgarni Arche lub użytkowników biblioteki.

    • 22 3

  • bez sensu! (12)

    Jestem prvacownikiem UG i uważam to za przesadę... Nie podoba mi się zamykanie kampusu, bo problemu z brakiem miejsc nie ma. Gdyby był to co innego. Problem jest w tym - i to tak oburza ludzi - że duże parkingi to te orzy Biologii i Bibliotece, więc szanowni musieliby dojść tekilkaset metrów, kiedy miejsc pod WPiA czy WNS już brak. A to się w głowach nie mieści, więc jest wielki lament i roszczenia.
    Dla mnie to po prostu żałosne.

    • 34 17

    • (9)

      ja też jestem pracownikiem UG i serdecznie dość mam parkowania pod wydziałem chemii, gdy pracuje na wydziale prawa. lubisz dygać przez cały kampus - daj znać, zadzwonię, gdy następnym razem będę do samochodu potrzebowała zanieść kilka książek i laptopa...

      • 11 7

      • (1)

        Czym taki kmiot różni się od pracownika obc? Ten ma laptopa dźwigać przez miasta a tamtemu 100 m to za duży wysiłek?

        • 8 6

        • Tym, że jego pracodawca (UG) postanowił udostępnić mu miejsce parkingowe. Nie wiem czemu UG ma fundować pracownikom OBC miejsca parkingowe na własnym terenie, niech ich pracodawcy się tym zajmą. Jeśli ktoś chce parkować na terenie kampusu to niech złoży CV na UG.

          • 2 2

      • O jejku jejku

        jakże wielki to wysiłek dla jaśnie pani przejść z wydziału chemii do wydziału prawa i jeszcze kilka książek musi wziąć i laptopa nawet. No nie możliwe

        • 10 7

      • Nie kłam. (5)

        ...i od razu wiem, że nie piszesz prawdy. Pracuję na WB od wielu lat i jeszcze ANI RAZU nie zdarzyło się, żeby zajęte były wszystkie miejsca przy Bibliotece i WB. Pomijam oczywiście obchody Juwenaliów, kiedy parkingi stanowiły teren do zabawy.
        A jaka odległość dzieli WPiA oraz parking między BUG a WB? 339 m, właśnie to zmierzyłam. Sorry więc, że jakoś nie współczuję, bo po prostu gadasz głupoty. A jeśli 300 m to za dużo, żeby rano przejść, to ja bardzo współczuję... Osobiście wybieram komunikację miejską i chodzę dużo więcej.

        • 6 3

        • (2)

          Patrzysz z perspektywy WB, ale zobacz, co się dzieje pod WNS. Zrozum, że największe biurowce jeszcze nie zostały oddane. Fala mordoru i Was wkrótce zaleje. Dlaczego mam oddawać miejsce na parkingu pod swoim wydziałem ludziom z korpo? Bo ruch to zdrowie?

          • 5 2

          • (1)

            Nie w tym rzecz, po prostu sytuacja pod WNS była tragiczna jeszcze zanim wybudowano Alchemię i Olivia Gate! Zresztą od nas do pierwszej części Alchemii jest bliżej, a jakoś nas nic nie zalało - parkingu pod BUG również nie.
            Zastanów się raczej, dlaczego masz oddawać miejsca parkingowe studentom, bo z tego co widzę rano pod WPiA oraz WNS, to TO jest większy problem. Studenci zrobili się bardzo roszczeniowi i uważają, że mają większe prawo parkować pod wydziałami, niż pracownicy. Wszędzie to widać. Odsetek przyjeżdżających samochodami jest większy z roku na rok, to chyba każdy widzi i to są właśnie te miejsca, które oddajesz.
            Planuję obfotografować parkingi z góry teraz i w listopadzie. Wątpię, żeby była zauważalna różnica.

            • 4 0

            • Bardzo dobrze napisane. Samochód ma więcej studentów niż pracowników. Ale kraj w ruinie...

              • 4 0

        • (1)

          tak, to jest problem. przyjeżdżam do pracy a nie na zwiedzanie i po 12h zajęć nie sprawia mi frajdy bieganie po kampusie obwieszona tobołkami.

          • 1 4

          • No cóż, idę o zakład, że sytuacja nie zmieni się po instalacji szlabanów. Jestem dziwnie przekonana, że tej masy samochodów - szczególnie pod WPiA - nie generują pracownicy okolicznych biurowców. Zobaczymy. Myślę, że dość szybko pojawi się apel, żeby studentom kart czy pilotów nie sprzedawać.
            A swoją drogą fakt, że te karty/piloty będzie trzeba kupić również uważam za nie w porządku w stosunku do pracowników.

            • 1 0

    • (1)

      jak to nie ma problemu z parkowaniem?! a to stado baranów parkujące na chodniku równolegle do budynko neofil?!

      • 0 2

      • To już wynika z ich głupoty, a nie przyczyn obiektywnych, czyli w tym przypadku braku miejsc spowodowanego zalewem pracowników okolicznych biurowców...

        • 2 0

  • (2)

    Kiedyś studenci,i to wcale nie tak dawno temu nie potrzebowali auta aby dojeżdżać na uczelnię. Samochód mieli nieliczni. Jeździło się w kilka osób. Teraz to co samochód to siedzi 1. lub 2 osoby max. Trochę się w główkach poprzewracalo od luksusu

    • 25 11

    • (1)

      Spokojnie, luksusy się skończą, jak będzie trzeba zacząć pracę w jednym z tych biurowców ^^

      • 5 1

      • Studenci UG są za slabi zeby tam pracować. Ps może w ochronie się załapia.

        • 1 3

  • jpdl (10)

    1600 miejsc parkingowych będzie stało pustych co najmniej do października, bo państwowa uczelnia strzeliła focha. Najlepiej wszyscy wszystko pogrodźcie tylko gdzie te wszystkie samochody mają się podziać. Przecież na plecy do biurowca, czy chociażby do knajpy na obiad go nie wezmę. Leczcie się

    • 15 33

    • to uczelnia zrobi strefe płatnego parkowania (6)

      bo będą mogli bo to ich teren a jak chcesz do biurowca to płać albo jedź komunikacją.

      • 10 2

      • (4)

        nie zrobią bo na terenie uczelni nie można prowadzić działalności gospodarczej. Nie chcę do biurowca, ale czasami muszę np. do Energii

        • 4 3

        • (2)

          Oczywiście, że można. UG ma pewne ograniczenia w związku z finansowaniem budowy kampusu z funduszy UE, ale to się skończy już za kilka lat. Szczerze rozbawił mnie natomiast pomysł, że uczelnia ma zapewnić miejsca parkingowe na potrzeby pracowników lub interesantów okolicznych biurowców. Pretensje proszę kierować do ludzi, którzy je zaprojektowali i sfinansowali. Widać na porządne, wielopoziomowe parkingi zabrakło.

          • 2 1

          • (1)

            Nikt tu nie mówi o finansowaniu biurowców. Skoro zaczynają się wakacje i parkingi wielkie będą stały puste to po kiego grzyba zamykać je już w lipcu? Nie można tego zrobić po sezonie? Nie pracuje w żadnym z tych korpo tak na marginesie, ani nawet w tej dzielnicy

            • 4 1

            • Wiesz, jak jest w sektorze publicznym. Wszystko musi zostać przyklepane przez kilka różnych instancji, później przetarg, ewentualne odwołania uczestników, itp. Nie sądzę, żeby celowano w lipiec - tak po prostu wyszło :D Zresztą co za różnica, uczelnia ma prawo zamknąć swój teren dla kierowców z zewnątrz, więc to robi. Nie ma sensu przyzwyczajać ich przez wakacje, że mają tam darmowe miejsca.

              • 1 1

        • To parkuj na parkingu Energii, ja ostatnio za 45 minut zapłaciłem 8 zł. A jak Ci za drogo zawsze możesz przyjechać SKM lub ZKM.

          • 0 0

      • "ich teren" - może jednak nie "ich"

        autonomia uczelnie sięga zbyt głęboko

        • 0 2

    • Jak w lesie xD (2)

      Ooo Polak Janusz się oburzył xD Uczelnia dba, aby jej teren nie był nadużywany przez korposzczurów i mirasów co wszedzie autem muszą, już się brzuchacze irytują

      KWIIK JA WSZEDZIE AUTEM MUSZE JAKIM PRAWEM MI ODBIERACIE PRAWO

      Żałosne postkomunistyczne społeczeństwo, samochod to widze cały czas symbol statusu i atrybut do kontaktów z kazdym miejscem poza spozywczakiem za rogiem. Co tam rower, co tam komunikacja miejska JA MUSZE AUTEM. Rozumiem, że szklane wieżowce budowane przez zachłanne korporacje maja gdzieś kwestie wystarczającej ilości miejsc, a miasto nie dba o odpowiednia ilość parkingów, ale pretensje do kampusu akademickiego że nie dają parkować za darmo brzuchatym mirasom bo oni musza do restauracji autem jechać i nie mogą postawić w strefie płatnej bo 10 złotych to KWIIK ROZBÓJ W BIAŁY DZIEN jest żałosne i typowe dla naszego społeczeństwa roszczeniowego buractwa.

      • 12 10

      • (1)

        Polak Janusz? a TY to kto? polski niemiec, który niemcom d. podmywa i uważa się za wielkiego obywatela zachodu? Czy sfrustowany beneficjent 500+ życiowy nieudacznik, który dziecioróbstwem i przesiadywaniem na zasiłku doczekał się z mopsu dostępu do internetu i wylewa frustracje na tych, którzy na te zasiłki pracują?

        • 4 6

        • Uderz w stół...

          Sam się zaorałeś, Januszku.

          • 0 0

  • przecież to było od początku ustawione nasz kamieniczki A.Pawlowicz (5)

    Wydał zgodę na budowę tych biurowców ale warunek był taki że cena parkingu firmowego ma być absurdalna bo już wtedy planował tam płatną strefę.

    • 11 9

    • nawet papuga może nauczyć się ekonomii (4)

      wystarczy że nauczy się dwóch słów: popyt i podaż.

      Nieelastyczna podaż i nieelastyczny popyt wynikający z braku wyobraźni użytkowników samochodów powoduje konieczność egzekwowania prawa własności w sposób wykluczający zewnętrznych .użytkowników systemu.

      Czy już osiągnąłeś wyższy poziom zdolności do kojarzenia niż papuga?

      • 3 5

      • Nie wiem co jarasz ale ci zazdroszczę.

        • 4 0

      • znalazł się pan mądry

        A czy pan wpadł na to że cała sytuacja została zaplanowana znacznie wcześniej zapewne nie bo to urząd miejski pośrednio wydaje zgody na budowę tych molochow a parkingi w tych budynkach stoją puste że względu na zaporowe ceny i tu jest pytanie dlaczego ceny nie zostaną obniżone było by to logiczne, ale osobie która znalazła w Onecie tekst o papudze skopiowała go i wkleiła tutaj pojęcie logiki jak i samodzielnego myślenia jest zapewne obce a co najmniej bardzo odległe

        • 8 1

      • (1)

        Skoro już taki wybitny z Ciebie ekonomista, to może wytłumaczysz, czemu te parkingi stoją puste, jeśli jest taki wielki popyt? Podpowiem, może są oferowane w zbyt wysokiej cenie?

        • 2 0

        • Nie, stoją puste, bo w okolicy były darmowe alternatywy w stylu "na krzywy ryj". Ale w lipcu największa z nich (UG) zostanie zamknięta.

          • 0 1

  • Bazsensu (3)

    Kolejne czekanie w kolejce do załatwienia wjazdówki, mogliby zrobić wjazd na legitymacje.

    • 7 6

    • (2)

      A kto będzie te legitymację sprawdzał????

      • 0 2

      • legitymacje są elektroniczne

        • 2 1

      • Szlaban? Przecież na legitymacji jest kod kreskowy, nie wiedzę problemu.

        • 1 0

  • bardzo dobra decyzja (1)

    • 14 4

    • gdyby wprowadzili opłaty dla studentów i pracowników byłaby jeszcze lepsza.

      przychody z tych opłat (po potrąceniu kosztów obsługi systemu) mogłyby posłużyć ucywilizowaniu obszaru całego campusu.

      Teraz to jest pustynia przecinana wydepczyskami.

      • 4 2

  • Szkoda że zawsze zmiany są tylko na gorsze

    • 6 10

  • (2)

    Jeżeli zlikwidowane zostaną ulice to zlikwidowany zostanie problem korków.
    Miasto dla ludzi i rowerzystów a nie dla samochodów.

    • 10 15

    • Problem ruchu rozwiązują też ładunki jądrowe, biologiczne i chemiczne.

      • 5 1

    • ped**arze też powinni się przesiąść do komunikacji miejskiej

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane