• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

UG zamyka bramy przed kierowcami spoza uczelni. Od lipca trudniej o darmowe parkingi w Oliwie

Maciej Korolczuk
12 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
System parkowania ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie kampusu będą mogli parkować wyłącznie studenci, pracownicy i goście UG. System parkowania ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie kampusu będą mogli parkować wyłącznie studenci, pracownicy i goście UG.

Na sześciu bramach wjazdowych na teren kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska od kilku dni trwa montaż systemu parkingowego. Szlabany zostaną uruchomione w lipcu, a z parkingów będą mogli korzystać tylko studenci, pracownicy UG i zaproszeni przez uczelnię goście. Na terenie kampusu jest aż 1,6 tys. miejsc parkingowych.



Jak decyzja UG wpłynie na parkowanie w Oliwie?

O parkowaniu w Oliwie pisaliśmy w ostatnich latach wielokrotnie. Powstające tu biurowce, do których każdego dnia musi dojechać w sumie nawet kilka tysięcy pracowników sprawiły, że problem z parkowaniem, a wraz z nimi głos niezadowolonych mieszkańców nasilały się z roku na rok.

Z rozjeżdżaniem chodników i trawników w Oliwie walczy się poprzez wprowadzenie w części dzielnicy - na prośbę mieszkańców - strefy płatnego parkowania. Problemu to jednak nie rozwiązało, lecz przesunęło go na obrzeża strefy, gdzie przenieśli się kierowcy szukający darmowego postoju. Dlatego po kilku miesiącach miasto wraz z mieszkańcami (choć nie wszystkimi, bo uchwała rady dzielnicy została przegłosowana zaledwie jednym głosem) postanowiło rozszerzyć strefę na całą dzielnicę.

Problem nadmiernej liczby aut znów przeniósł się w inne miejsce, bo kierowcy, aby unikać parkomatów parkowali na parkingach należących do sklepów budowlanych czy Uniwersytetu Gdańskiego. Znajdująca się tuż przy bibliotece UG i Wydziale Biologii Castorama wprowadziła więc ograniczenia. Kierowcom, którzy nie byli jej klientami a parkowali auta i znikali na cały dzień, pracownik ochrony zostawiał za szybą upomnienia, a recydywistów karano wezwaniem lawety i odholowaniem auta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie. Strefa płatnego parkowania w Oliwie.
Ostatnią w miarę wolną przestrzenią do parkowania były przepastne parkingi należące do UG. Mogą one pomieścić ok. 1,6 tys. aut i choć oficjalnie mogą na nich parkować tylko upoważnione osoby, to często swoje auta pozostawiali tam pracownicy okolicznych biurowców. Wkrótce to się jednak zmieni.

Kampus to miejsce studiowania i pracy

Od kilku dni przy wjazdach na teren kampusu prowadzone są prace budowlane polegające na wylewaniu fundamentów i montażu szlabanów.

- Nowym systemem parkowania zostanie objęty teren kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie. Będzie on służył uporządkowaniu wjazdu samochodów na teren kampusu, ochronie terenów zielonych oraz zapewnieniu miejsc parkingowych studentom i pracownikom Uniwersytetu Gdańskiego - wyjaśnia Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego. - Dynamiczny rozwój Oliwy, szczególnie stref biurowych oraz tworzenie płatnych parkingowych stref miejskich, powoduje coraz większe utrudnienia dla studentów i pracowników UG, dla których teren kampusu jest miejscem studiowania i pracy. Zależy nam także na ochronie porządkowanych i rozwijanych terenów zielonych naszego kampusu, a warto podkreślić, że jeszcze w tym roku otwarty zostanie tu nowy park.
Czytaj także: Nowy park powstaje na terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego

System szlabanów ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie UG będą mogli parkować wyłącznie pracownicy i studenci Uniwersytetu Gdańskiego oraz zaproszeni przez pracowników UG goście.

- Parkowanie będzie bezpłatne. Zainteresowani pracownicy i studenci otrzymają specjalne karty wjazdowe. Jednorazowej opłacie, w wysokości około 30 złotych, będzie podlegało urządzenie do odblokowania systemu, które pozwoli wjechać na teren kampusu. Na terenie kampusu UG w Gdańsku Oliwie jest około 1,6 tys. miejsc parkingowych i będzie można parkować wyłącznie na takich miejscach. Nie przewidujemy żadnych stref parkowania dla osób spoza uczelni - dodaje rzecznik prasowy UG.
Jak tłumaczy, obecnie wjazd na teren UG nie jest ograniczony szlabanami, porządku pilnuje Straż Uniwersytecka, ale nie zawsze ma możliwość zweryfikowania, czy parkują studenci i pracownicy UG, czy też osoby z zewnątrz. Nowy system tę sytuację zmieni.

Koszt inwestycji to ok. 1 mln zł. Prace w systemie zaprojektuj i wybuduj wykonuje wyłoniona w przetargu spółka Demit.
  • Do tej pory na parkingach mogących pomieścić ponad 1,6 tys. miejsc parkowali też pracownicy okolicznych biurowców. Od lipca ma się to zmienić.
  • System będzie obsługiwał 6 bram wjazdowych - 3 od strony ul. Bażyńskiego, 2 od strony ul. Wita Stwosza i 1 od strony ul. Grunwaldzkiej.
  • Montaż systemu kosztuje władze uczelni 1 mln zł.

Miejsca

Opinie (406) ponad 10 zablokowanych

  • budynki bez garazy podziemnych to tylko u adamowicza cwaniaka

    • 18 4

  • Uznanie

    Jestem za i dobrze robią , buduje sie biurowce apartamenty bez parkingów
    Albo połowa woli za darmoche parkować niż płacic, stac ich na te mieszkania
    To i na parkingi

    • 18 4

  • zaopatrzenie (1)

    A co z zaopatrzeniem, jak mam wjechać?

    • 11 4

    • No problem. Wjedzie. Kurier też.

      • 3 1

  • Wybudujta wreszcie parkingi wielopoziomowe (11)

    Apel do prezesów: OBC i Alchemii - niech ulitują się nad pracownikami i wybudują parkingi wielopoziomowe.
    To byłaby działalność prospołeczna i na rzecz pracowników, co jest teraz bardzo modne w zaleceniach dla managementu...

    • 16 5

    • (8)

      Najpierw niech miasto zbuduje TRAMWAJ pomiędzy Wojska Polskiego a pętlą w Oliwie wzdłuż Grunwaldzkiej. Pracownicy biurowców będą go mieli dosłownie "pod nosem" i wielu się przesiądzie na tramwaj.

      • 9 8

      • (5)

        Dziś pracownicy mają tramwaj i SKM pod nosem. Skoro obecne rozwiązanie nie wystarcza, to pewnie by się przydał tramwaj do każdego biurowca, aby przypadkiem nie zmęczyć się idąc na przystanek.

        • 6 2

        • (4)

          Czyli jesteś przeciwko rozbudowie sieci tramwajowej w Gdańsku? Rozumiem.

          • 1 1

          • (3)

            Czemu tramwaj ma dublować SKM? Widzisz jakiś sens?

            • 1 1

            • (2)

              Dlatego, że w Gdańsku jest coraz więcej ludzi!!! SKM-ka jest przepełniona!!! Samych miejscowych jest z 500 tysięcy, drugie tyle dojeżdża. Wybierz się do jakiegokolwiek wielkiego miasta (Warszawa, Łódź, Katowice) i zobacz, ile tam jest ZDUBLOWANYCH linii. W Warszawie na tej samej trasie jest tramwaj, metro, autobusy, często różne kolejki podmiejskie - a i tak jest tłok w pojazdach komunikacji. DUBLOWANIE to jedyne sensowne wyjście, aby zachęcić mieszkańców do jeżdżenia komunikacją.
              Przepraszam postronnych za wykrzykniki, ale jak do kogoś nie dociera normalnie, to trzeba mówić GŁOŚNO!!!
              Kilometr do przejścia to nie dla każdego "pod nosem". To jakieś 10-15 minut drogi pieszo, a gdy pada deszcz czy śnieg, oczywistym wyborem staje się SAMOCHÓD. Im gęstsza sieć tramwajowa, tym lepiej, bo korzystanie z tramwaju staje się oczywistością, a samochód traci przewagę.

              • 0 1

              • (1)

                SKM ma potencjał rozwoju. Szkoda kasy na tramwaj, gdzie jest SKM. Można te pieniądze wydać, tam gdzie nie m SKM.

                I bez przesady z tym km do przejścia. Pracowałem kiedyś 1,5 km od domu i codziennie dla zdrowia tę odległość piechotą pokonywałem. I latem, i zimą, I w deszczu, w upale.

                A co do samochodu - to ciekawostka - ludzie parkują dalej niż maja do przystanku tramwajowego. I jakoś chodzą te ponad 1,5 km, bo tam maja darmowy parking. Więc zamiast krzyczeć, przejdź się na spacer.

                • 1 1

              • No to brawo bohaterze. Ale nie każdy jest takim gierojem jak ty, a miasto powinno wyjść naprzeciw potrzebom komunikacyjnym mieszkańców. Jeśli chcemy, aby większość jeździła komunikacją (ja chcę), to trzeba tę komunikację zapewnić tak, aby pasowała mieszkańcom.Za coś te cholerne PODATKI w końcu płacimy, prawda? Jeśli płacisz a nic za to nie masz, to jest to tylko HARACZ, a nie danina publiczna.

                • 0 0

      • To nic nie da. (1)

        Po względem komunikacyjnym to jest jedno z lepiej położonych miejsc a i tak niewiele to znaczy. Niestety, wygląda na to, że rzeczywiście tylko wysokie opłaty za parkowanie mogą oczyścić dzielnicę z wszędobylskich samochodów.

        • 2 3

        • To jest jedyna metoda. Bo dziś nuworysze muszą wozić się samochodami...

          • 0 2

    • to byłby gwóźdź do trumny.
      Po to buduje się biurowce ( w tak dobrze skomunikowanym miejscu ) żeby nie budować parkingów.
      Poza tym parking to jedna sprawa, druga to dojazd do takiego parkingu.
      W godzinach szczytu oznaczałoby to paraliż tej części miasta.

      • 2 3

    • Takie parkingi trzeba wybywać jako P&R, na obrzeżach miasta, a nie przy OBC/Alchemia.

      • 0 1

  • Dlaczego jeszcze nie ma tramwaju na tym odcinku Grunwaldzkiej? (4)

    Tramwaj przez Wita Stwosza jest OK, ale powinna powstać druga linia - od Wojska Polskiego do pętli w Oliwie, cały czas wzdłuż Grunwaldzkiej. To pomoże rozładować tłok i na drogach (więcej osób pojedzie komunikacją) i w SKM (będzie alternatywa w postaci tramwaju)

    • 14 11

    • (3)

      Nic nie pomoże, tramwaj musi dojechać do każdego biurka...

      • 6 2

      • (2)

        więc uważasz, że rozbudowa sieci tramwajowej jest niepotrzebna? Może lepiej zlikwidować torowiska tramwajowe? Ja uważam, że im więcej linii, tym lepiej. Przed wojną tory tramwajowe były nawet na Szerokiej, Łagiewnikach czy Wałowej, a miasto miało mniej ludności, niz teraz. Mieszkańców trzeba PRZYZWYCZAJAĆ do tramwajów. Nie każdemu chce się chodzić kilkaset metrów czy kilometr, szczególnie w brzydką pogodę.

        • 1 1

        • (1)

          Tak - najlepiej aby tramwaj podjechał z mieszkania do pracy.
          Bo nie chce się przejść tych kilkudziesięciu metrów

          • 1 2

          • TAK, najlepiej aby podjechał z mieszkania do pracy. Im większa i gęstsza sieć tramwajowa, im więcej przystanków, tym więcej osób zrezygnuje z samochodu na rzecz tramwaju.

            Ty chyba masz jakieś kompleksy, które leczysz "podśmie**ujkowymi" wpisami na forum, zamiast normalnie dyskutować? Rozbudowa sieci tramwajowej jest dla ciebie niepotrzebna, bo chcesz aby ludzie więcej chodzili? O skutkach nie myślisz, bo w ogóle niewiele myślisz, bo nie potrafisz myśleć, tylko się podśmiewać z rozsądnych propozycji. Skutkiem będzie to, że ci którym "nie chce się przejść kilkudziesięciu metrów" (od rogu Wita Stwosza jest więcej niż kilkadziesiąt metrów, ja idę stamtąd ok. 15 minut) będą dojeżdżać samochodami i problem nadal będzie istniał. Nie zmusisz ich, aby chodzili pieszo. Gratuluję głupoty. Bez pozdrowień.

            • 1 1

  • powiem tak - w takich lokalizacjach szarańcza kierowców to masakra, Odkąd postawiliśmy szlaban itp - mamy miejsca do

    parkowania - I mieszkańcy i klienci, goście. Okoliczne korposzczury parkują i rozjeżdżają wejścia do biurowców, trawniki itp., Ale to ich problem i wynajmujących powierzchnie pod biura - bez infrastruktury! My mamy spokój.

    • 8 3

  • Jakoś Uniwerek może (1)

    Zapewnić miejsca parkingowe (bezpłatne!) pracownikom i NAWET STUDENTOM (chwała za to, bo w PG jest wolna amerykanka w tym względzie).
    Czekam kiedy tak wychwalane "Gdańskie City Biznesowe" się na to zdecyduje bo na razie to porażka i wypinanie się na pracowników tegoż City (pod hasłem: tak jest na świecie). No i co, że na świecie (zresztą nie prawda do końca) - można chyba być do przodu w trendach i zrobić coś dla ludzi, często przyjeżdżających do pracy z dalekich dzielnic np.Południa Gdańska. Myślę, że nie byłyby kontestowane abonamenty będące kwotą do przyjęcia a nie zwykłym zdzierstwem.....

    • 11 3

    • no biedny studencie bez auta :) PG parkowało też wszędzie dookoła, ale i tam postawili szlabany i chwala im za to.

      • 2 4

  • Gdańsk NIE MA polityki rozwoju transportu i zachęt a problem parkowania zmiata pod dywan - robiąc strefy itp (4)

    i je rozszerzając - przemiata problemy dalej i dalej.., cierpią mieszkańcy, zieleń, ruch uliczny. A tak niedawno pod presją zrezygnowali z warunku budowy miejsc parkingowych przy takich i innych inwestycjach - bo biedny developer miał focha. Albo zlikwidowali pętlę, pod pusty parking, żeby utrudnić komunikację, rozsiać parkujące autobusy po krzakach w okolicy... (teraz odbudują za grubą kasę). To jest gołym okiem - niegospodarność, zaniechania zaniedbania i działanie na szkodę mieszkańców. Inwestorzy i deweloperzy kokosy zarabiają ! Czas wymusić budowę miejsc parkingowych, poprawę dróg, chodników itp ! A jak się buduje duże skupiska biurowców - trzeba zrobić przystanki skm, tramwai, infrastrukturę i kilka tys miejsc parkingowych w zachęcającej do nie niszczenia okolicznych trawników cenie i tyle.

    • 19 1

    • (2)

      Ano nie ma - widocznym skutkiem braku takowej jest nędzna sieć tramwajowa w centrum, Nadal nie ma tramwaju wzdłuż Grunwaldzkiej pomiędzy Wojska Polskiego a pętlą w Oliwie, wzdłuż Piastowskiej, wzdłuż Jagiellońskiej czy wzdłuż Jana Pawła II, czy bliżej terenów nadmorskich wzdłuż Czarnego Dworu. Wiem, że niektóre z takowych są planowane, ale to za mało. Wzdłuż KAŻDEJ szerokiej, przelotowej ulicy powinien być TRAMWAJ. Jakoś przed II wojną światową tory były na Szerokiej, Łagiewnikach, Wałowej, był tramwaj na Orunię - dzisiaj to abstrakcja. Przez wiele lat pokutował mit "braku potrzeby dublowania połączeń" (np. SKM-ki przez tramwaj), a liczba ludności Gdańska ROSŁA i ROŚNIE. W miastach o dużej liczbie ludności dubluje się, a nawet - potraja połączenia. W Warszawie na tej samej trasie jest metro, tramwaj, autobusy, gdzieniegdzie różne kolejki podmiejskie (SKM, WKD, KM), itd. - i NADAL JEST TŁOK w pojazdach komunikacji publicznej. W Gdańsku mieszka 500 tysięcy ludzi, a drugie tyle dojeżdża z okolicznych miejscowości. Brak sensownej infrastruktury komunikacji miejskiej zniechęca do przesiadania się z samochodu na komunikację. A rower nie jest żadnym rozwiązaniem np. dla pracowników korporacji w garniturach, bo nie każdy ma możliwość wziąć prysznic przed pracą albo przebrać się z ubrania rowerowego na eleganckie.Nie weźmie - to współpracownicy będą wdychać wątpliwe aromaty potu powysiłkowego, który nie pachnie przyjemnie.

      • 1 1

      • (1)

        Dziś najważniejsze jest połączenie tramwajowe pomiędzy Przymorzem/Zaspą a Oliwa (via Kołobrzeska lub Nowa Abrahama).
        Tramwaj przy Grunwaldzkiej nie ma żadnego większego sensu, szczególnie iż nie ma jak go puścić bez wyburzeń kilku domów mieszkalnych.

        Problemem jest oczywiście budowa Nowej Politechnicznej i SZYBKIEGO tramwaju, ale znane lobby to blokuje wymyślają warianty wolnego i okrężnego tramwaju.
        Tak samo jest z tramwajem wzdłuż Czarnego Dworu - ktoś go skutecznie blokuje, blokując budowę koniecznej Drogi Zielonej.

        I ostatni problem, to jeden bile na SKM/tramwaj/autobus - bo jego brak powoduje marnowanie potencjału SKM/PKM.

        • 3 0

        • Zgadzam się, że tramwaj wzdłuż Kołobrzeskiej lub Nowej Abrahama oraz Czarnego Dworu jest ważniejszy, ale nie zgodzę się, aby ten wzdłuż Grunwaldzkiej był niepotrzebny. Dążmy do tego, aby CAŁA sieć głównych ulic w Gdańsku była pokryta torami tramwajowymi. Jak to osiągnąć, jakie mają być priorytety - to kwestia do dyskusji. Ważne jest, aby dążyć do tego celu i to nie tylko na papierze, ale realnie.
          Cieszy mnie rozbudowa sieci kolejowej, zbudowanie PKM-ki, tramwaje na Chełm i Morenę oraz do dalszych południowych dzielnic. To wszystko działania w dobrym kierunku. Sieć tramwajowa to "kościec", czyli "szkielet" komunikacji miejskiej. Cieszmy się, że w Gdańsku mamy tramwaje, Gdynia ze swoimi stojącymi w korkach trolejbusami radzi sobie znacznie gorzej niż Gdańsk, ale i tak lepiej niż miasta, które nie mają ani jednego, ani drugiego.

          • 1 0

    • Gdańskowi brakuje pomysłu na parkingi P&R, budowa parkingów (darmowych) w mieście ma zerowy sens.

      • 0 1

  • ztudenci juz zweszyli biznes 30 zl piechota nie chodzi;)

    • 2 2

  • Studentka UG szuka "mecenasa" na dlużej - karta parkingowa w kampusie gratis :)

    :)

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane