- 1 Napad na bank czy głupi żart? (63 opinie)
- 2 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (91 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (593 opinie)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (219 opinii)
- 5 Były wiceprezydent Gdańska skazany (176 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (93 opinie)
Ukośne przejście powstanie na Grunwaldzkiej w Oliwie
To będzie pierwsze tego typu przejście dla pieszych w Gdańsku. W ciągu najbliższych miesięcy między Olivia Business Centre a zakładem Bimet na al. Grunwaldzkiej powstanie ukośna zebra. Przejście ma skrócić drogę pracownikom okolicznych biurowców i zakładów pracy do przystanków tramwajowych na Wita Stwosza.
Nie przekonały ich ani petycje z podpisami ponad 100 mieszkańców, ani też uchwały rady dzielnicy. Tłumaczenia urzędników próbowali zbijać sami mieszkańcy, przytomnie zauważając, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.
Przejście jednak będzie
Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać. Projekt nowego przejścia jest już gotowy i ma ono powstać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Wszystko zależy od finansowania. Urzędnicy chcą, by w kosztach partycypowały firmy znajdujące się po obu stronach planowanej zebry, a więc Olivia Business Centre i przede wszystkim spółka Federal-Mogul Bimet.
To pracownicy tego drugiego zakładu zyskają na nim najwięcej, bo znacznie skróci im się droga do przystanków tramwajowych przy Wita Stwosza. Obecnie, by dostać się na drugą stronę alei Grunwaldzkiej, muszą korzystać z przejścia przy Hali Olivia.
Planowane przejście - choć zostanie wymalowane przez obie jezdnie, a więc w sumie przez siedem pasów ruchu - będzie dwuetapowe, ale, jak zapewniają drogowcy, da się je pokonać za jednym "zamachem". Pozwoli na to specjalny program sygnalizacji, który będzie włączał pieszym zielone światło z kilkusekundowym opóźnieniem.
Warto dodać, że zebra powstanie w ramach istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Jak mówią drogowcy, nie powinno więc w znaczący sposób wpłynąć na ruch w ciągu al. Grunwaldzkiej.
- Przesunięcie przejść przez dwie jezdnie wynika z faktu, że sygnał zielony na obu przejściach załącza się w innym momencie cyklu. Niestety, wielu ludzi ma taką przypadłość, że z jakiegoś powodu patrzy się w głąb, nie widząc tego, co wyświetla najbliższy sygnalizator. Z tego powodu mieliśmy kilka dość groźnych wypadków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Nowa zebra będzie nietypowa, bo część skrzyżowania zostanie wymalowana ukośnie do osi jezdni, a nie jak zwykle - prostopadle. Dlaczego?
- Przepisy dopuszczają skos do 30 stopni. Zrobiliśmy przejście po skosie, aby skrócić drogę przejścia i przejazdu, a także żeby uniknąć dziwnych załamań chodnika lub drogi rowerowej. Tym bardziej, że w tym układzie byłoby to załamanie takie, że pieszy nie obserwowałby nadjeżdżających pojazdów, ale miał je "na plecach".
I z formy, i z samego faktu, że przejście wreszcie się pojawi cieszy się Jakub Raciborski - mieszkaniec Oliwy, od początku zaangażowany w powstanie przejścia przez Grunwaldzką.
- Dzięki przejściu znacznie skróci się mieszkańcom droga do sklepów po drugiej stronie ulicy. Oczywiście zyskają też pracownicy OBC i Bimetu. Większość złożonych podpisów pod moją petycją o utworzenie przejścia pochodziło właśnie od pracowników Bimetu. To dobra wiadomość dla naszej dzielnicy - mówi Raciborski.
Wraz z przejściem dla pieszych obok pojawi się też przejazd dla rowerzystów. Inwestycja ma kosztować od 50 do 100 tys. zł. Trwają rozmowy, by część prac sfinansował Bimet i kompleks OBC. Prace zaplanowano na wiosnę lub lato 2018 r.
Miejsca
Opinie (212) 3 zablokowane
-
2018-03-13 09:54
"Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać....."
hehehe, kto mieszka w gdańsku od wielu lat wie co to oznacza ......
- 10 0
-
2018-03-13 09:46
ukośnie, by skrócić drogę przejścia?
uczono mnie w szkole podstawowej, że najkrótszy odcinek między dwoma równoległymi to odcinek prostopadły do nich.
- 5 1
-
2018-03-13 09:34
Czy kierowcy będą musieli wtedy ustępować pieszym idącym z tyłu ?
- 4 3
-
2018-03-13 06:33
mnie uczono, że przejście dla pieszych (1)
musi być po prostej bo to jest najkrótszy odcinek łączący dwa punkty, ale widać, że umysłowcy GZDiZ przeszli właśnie na nowy poziom intelektu...
a jak będzie poruszał się pieszy w nocy przy mrugającej sygnalizacji świetlnej?? jak kierowca oceni z daleka dojeżdżając do przejścia, że pieszy zmienia prędkość liniową w kierunku prostopadłym do osi drogi???
gratuluję pomysłu, sprawa ewidentnie dla prokuratury...- 50 10
-
2018-03-13 09:13
spójrz na to inaczej, ludzie z całego świata będą przyjeżdżać zeby zobaczyć ukośne przejście na prostej drogdze. Coś jak krzywa wieża w ... sami wiecie gdzie :)
- 8 1
-
2018-03-13 09:07
Zły pomysł!
- 10 6
-
2018-03-13 09:07
Popieprzyło już wszystkich?
Najwyraźniej tak.
- 8 7
-
2018-03-13 06:07
Nie da się zrobić z obu stron "za jednym zamachem" i "z kilkusekundowym opóźnieniem". (1)
Te inżyniery to chyba w ogóle wyobraźni nie mają.
- 69 11
-
2018-03-13 08:56
nie inżyniery tylko te urzędnicy...
- 5 3
-
2018-03-13 07:52
Ciekawe ile grabski zapłacił adamowiczowi za takie udogodnienia (1)
- 12 10
-
2018-03-13 08:50
Grabski zapłaci za te przejście.
- 2 2
-
2018-03-13 08:48
no i po co to tak kombinować co chwikę - a zrobić od razu na tej trasie przejścia co 10 metrów i po sprawie
- 7 3
-
2018-03-13 08:30
Głupota (1)
Durnie , zakorkujecie Oliwę na amen.
- 12 10
-
2018-03-13 08:47
korkują samochody nie piesi
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.