• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dostawę 10 szynobusów dla PKM podpisana

Maciej Naskręt
2 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana. Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana.

Pomorska Kolej Metropolitalna dostanie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych z bydgoskiej Pesy. We wtorek w południe władze samorządu województwa podpisały umowę na ich dostawę. Ich zakup pochłonie ok. 114 mln zł, z czego 70 mln zł będzie pochodzić z Unii Europejskiej.



W poniedziałek na placu budowy przystanku PKM Niedźwiednik przy ul. Słowackiego podpisano umowę na zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście. Kontrakt podpisali marszałkowie województwa Mieczysław Struk oraz Ryszard Świlski i wiceprezes spółki PESA Robert Świechowicz wraz z prokurentem Maciejem Maciejewskim.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę pojazdów dla PKM wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, która wykona zamówienie za kwotę 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Termin zakończenia dostawy poszczególnych pojazdów nastąpi w maju 2015 roku. Pierwszy skład ma pojawić się jeszcze w grudniu tego roku.

- To najważniejszy i jeden z największych przetargów na tabor ogłoszony przez nas. Wartość całkowita inwestycji, w tym zakup, to 146,7 mln zł, kwota dofinansowania to 70,2 mln zł - przypomina Mieczysław Struk.

- Nowe składy są solidne, powinny kursować przynajmniej 30 lat na torowiskach Pomorza - zapewnia Robert Świechowicz.

Zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie została podpisana w Warszawie 2 czerwca br. przez członków Zarządu Województwa Pomorskiego i dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie.

Przypomnijmy, że składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów). Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią, powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Pojazdy będą posiadały system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów. Zakupione pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Zobacz panoramę sferyczną wykonaną w poniedziałek na gotowej konstrukcji wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego. Panorama wymaga zainstalowanej wtyczki Silverlight.


Jedna para drzwi na człon, nie za mało?

Każdy z członów 10 spalinowych zespołów trakcyjnych ma mieć tylko jedną parę drzwi. To może się okazać poważną wadą w czasie eksploatacji. Wsiadanie i wysiadanie pasażerów będzie trwało dłużej, co nie pozostanie bez wpływu na czasy przejazdu.

Inwestor broni jednak decyzji o zakupie. Tłumaczy to po pierwsze aglomeracyjnym charakterem połączeń na linii PKM. Po drugie, składy po zelektryfikowaniu linii PKM mają trafić na tory do Kwidzyna, Chojnic, czy Bytowa. Ostatnim argumentem jest liczba pasażerów po otwarciu linii, która nie będzie początkowo w pełni obłożona. Liczba pasażerów ma rosnąć wraz z upływem lat.

Plany: pociąg co 15 minut. Maksimum: pociąg co 3 minuty

Urzędnicy województwa zakładają, że początkowo 18-kilometrową linią kolejową z Wrzeszcza do Osowy pociąg ma pojechać co 15 minut. Co 30 minut prawdopodobnie pojedzie pociąg do Gdyni i w kierunku Kaszub. Jak to ostatecznie będzie wyglądało, wciąż nie wiadomo.

Pociągi PKM będą wjeżdżały w Osowej (linia Gdynia - Kościerzyna) i we Wrzeszczu (linia Gdynia - Warszawa) na tory, którymi zarządza PKP PLK. Właśnie ruch na wspomnianych szlakach będzie miał największy wpływ na częstotliwość przejazdu pociągów PKM.

Niemniej, gdyby liczba podróżnych była ogromna, PKM może wpuszczać pociąg na swoje tory co trzy minuty. Dziś pociągi SKM jeżdżą maksymalnie co siedem i pół minuty.

Budowa PKM gotowa w 70 proc.

Od kilku dni wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - firma Budimex - ma już możliwość realizacji prac związanych z budową wiaduktu na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Aby nadrobić opóźnienie z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii dalekobieżnej (E65), najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym.

Zmieniona została także technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy, co pozwoli o około 3 miesiące zmniejszyć opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E65.

- Generalnie inwestycja zrealizowana jest w 70 procentach. Wspólnie z wykonawcą założyliśmy, że w tym roku czeka nas sroga zima i z najważniejszymi pracami chcemy przed nią zdążyć - mówi Trojmiasto.pl Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM - inwestora budowy linii.

Wydarzenia

Dzień otwarty PKM

Zobacz także

Opinie (118) 3 zablokowane

  • co pół godziny do Gdyni? (2)

    chyba inaczej od urzędników rozumiem słowo Metropolia. Co poł godziny to pks po wioskach jeździ.
    Jezeli ta kolej nie bedzie miała dobrego taktu to nie zaistnieje. Kolejny miliard psu w ....

    • 12 0

    • (1)

      a komu ona miałą przynieść korzyści? gdańskowi. metropolitarna to ona jets tylko z nazwy, powinna się nazywać Gdańska Kolej Miejska

      • 0 0

      • masz Słupską Kolejkę Mięsną, też zgodną z obietnicą w nazwie

        • 1 0

  • Cos mało tych drzwi. (9)

    Ludzie jak ludzie, a co będzie gdy rower tam wejdzie. Jeden lub więcej?
    Czy taka była specyfikacja zamówienia? Ktoś na głowę upadł?

    • 86 5

    • Rowery (7)

      Zawsze zastanawiam się po co ludzie jeżdżą komunikacją miejską z rowerami,chyba po to ma się rower aby na nim jechać ,rozumiem może się popsuć

      • 13 34

      • Przychodzi pewien wiek, że po wieloletnim jezdzeniu rowerem, chętnie podjezdza sie komunikacją ostatni etap, szczególnie gdy jest pod górkę.

        • 1 0

      • Juz tłumaczę (3)

        W cywilizowanym kraju jadąc np z Kościerzyny do Gdańska trzymał byś zaparkowany rower na parkingu rowerowym w gdańsku głównym. I wtedy z glownego dojezdzal bys sobie rowerem do pracy. Ale że u nas kradną jak w Rosji na placu czerwonym to trzeba całe zelastwo wozić ze sobą.

        • 41 4

        • To w żadnym cywilizowanym kraju nie byłeś. (1)

          Rowery kradną WSZĘDZIE. A jak nie same rowery to same siodełka bez którego też nie pojedziesz więc nie wmawiaj innym że gdzie indziej jest różowo.

          • 3 1

          • W Holandii 2 lub 3 łańcuchy na rower to normalka, alisci nie chodzi tu o jakiś mega drogi rower gorski, lecz o typowego szrota na którym jeździ wiele ludzi, a Amsterdamie większość.

            • 1 0

        • W cywilizowanym kraju, a nawet mieście, to do dworca i z dworca do punktu docelowego jedzie się rowerem MIEJSKIM! No ale u Budynia są inne priorytety.

          • 10 5

      • rower jest dobry na małe lub średnie odległości

        np. do 7 kilometrów, rower wspomagany elektrycznie do 12 kilometrów. Dalsze odległości do pokonywania codziennie są dobre dla wytrawnych rowerzystów. Dla zwykłych mieszkańców na większe odległości najlepszy jest wariant rower + kolej, chociaż w USA i Kanadzie są proste bagażniki do przewozu rowerów na przedniej masce autobusów miejskich (załadowanie rowerów trwa ok. 7 sekund) - czyli możliwy jest sensowny układ rower plus autobus. Oczywiście warto dążyć do stworzenia sensownego systemu strzeżonych, darmowych (piętrowych) parkingów dla rowerów na stacjach SKM i PKM dla dojeżdżających i systemu publicznego roweru trójmiejskiego obejmującego całe Trójmiasto dla dojeżdżających.

        • 5 1

      • No tak zapomniałem że Ty wszędzie autem. Czasami się dojeżdża kilka kilometrów do dworca i z dworca do pracy, ale nie tobie było za ciężko ruszyć swój rozum

        • 8 3

    • Mało...

      ...bo konstrukcja zarówno Pesy jak i Newagu nie daje możliwości wbudowania dodatkowych drzwi jako ...niskopodłogowych

      • 8 1

  • Jedne drzwi na cały skład , to jakaś pomyłka (2)

    Co za łeb bez wyobraźni to zaprojektował??

    • 6 0

    • te drzwi a wlasciwie ich brak tez mnie przeraza (1)

      Juz widze jak ludziska jadąc na lotnisko przeciskają sie z walizami w tych drzwiach, moze jeszcze zmieni sie specyfikacja i dolozą jedną parę

      • 2 0

      • ,,nie widzę problema'' jak mawiał Nikos

        Z kopa w okno i będziesz mial więcej drzwi.

        • 0 0

  • Za mało drzwi (1)

    W szczycie urlopowym córka wracała z Helu do Gdyni Chyloni. Niestety drzwi zacięły się nie otworzyły, i zanim przedostała się do kolejnych drzwi, pociąg ruszył. Skończyła swoją podróż dopiero w Gdyni Głównej. I nie była z tym problemem sama.Ciekawe, co powiedziałby na to konduktor.

    • 6 1

    • Z kopa w odpowiednie miejsce, a odrazu się otworzą

      • 0 0

  • Ekstra sprzęt (3)

    już nie mogę się go doczekać na naszych torach. Super się prezentuje.

    • 17 18

    • Ma paskudne barwy,za mało wyraziste,szare. (2)

      Jestem zdecydowanie za kolorami obecnie spotykanymi-są kolorowe,jaskrawe-fajnie z daleka pociągi się prezentują (te w kierunku na Kościerzynę i z powrotem do Gdyni - także te do Malborka)

      • 1 2

      • Przeczytaj jeszcze raz, (1)

        kolory jeszcze nie są ustalone;)

        • 0 1

        • Mozna przypuszczać, że lepsze nie będą od zaprezentowanych

          • 0 0

  • Na cały wagon JEDNE drzwi ?!

    Wychodzenie i wchodzenie będzie trwało dłużej niż jazda....

    • 5 0

  • nie rozumiem po co wywalają tyle kasy dla niepotrzebnej pkm (1)

    która będzie wozić powietrze, zamiast dofinansować skm, które naprawdę wozi trójmiasto, wywalić zarząd, gluszca itp., kupić nowe składy, w starych klima, remont trakcji itp...

    • 5 4

    • Będzie wozić zatrute powietrze z Gdańska do Gdyni, bo to spalinówka

      • 1 0

  • Za mało tych newsów o PKMce (3)

    i za rzadko! My, Gdańszczanie, potrzebujemy ich jak kania dżdżu!

    "W dniu dzisiejszym na budowie wiaduktu nad ul. Chrzanowskiego betoniarz-zbrojarz, pan Mirek uczuł nagłą potrzebę. Udał się do Toi Toia. Odlał się. Zgromadzona publiczność wpadła w euforię! Oto film nadesłany przez naszego czytelnika...".

    W tym miejscu materiał nakręcony komórką z oplutym obiektywem, ręką epileptyka, w trakcie ataku. W tle przygrywa "Requiem dla snu" lub "Carmina Burana".

    Chcemy więcej! Łakniemy tego!

    • 7 9

    • Dzięki za odrobinę humoru. PKM to najlepszy kabaret w Polsce.

      Zaś piszący o niej są znakomitymi kabareciarzami.

      • 1 0

    • Ja też "uczułem"...

      Zapach paranoika.

      • 0 1

    • i o biletach

      że będą osobne od pozostałych systemów
      z bajerami, wodotryskami, hologramami i czipami
      o dużej wartości kolekcjonerskiej
      for their rarity value

      • 4 0

  • POlski przetarg.. Kompletna polska bzdura (z tymi drzwiami) (2)

    Podstawowa funkcjonalność nie została spełniona. Ludzie będą się o siebie obijać, potrącać. Czy Polacy dorośli do transportu publicznego?? Proszę zaobserwować jak obecnie zachowują się pasażerowie w autobusach, SKM, tramwajach. Ciżba kotłuje się przy wejściach, a w głębi wagonów/pojazdów luzy.. Co będzie się działo, gdy pojazd będzie wyposażony tylko w jedną parę drzwi?? Czy trudno wyobrazić sobie, że wsiadanie/wysiadanie (na każdym przystanku) znacznie się wydłuży?? A załadunek roweru w takiej sytuacji?? Czy rządzą nami kompletni kret**ni?? Nie mówiąc już o tym, że linia zostanie zelektryfikowana później i konieczna będzie wymiana pociągów... Ech, nowy przetarg itd..Czy o to właśnie chodzi??

    • 18 3

    • Odpowiedź prosta

      Ilość drzwi wystarczająca, bo nie będzie tłoku w wagonach. Ta linia będzie niedociążona. Za pustki zapłacimy my - mieszkańcy Gdańska.

      • 0 1

    • masz rację - rządzą

      a co najlepsze ludzie dalej na nich głosują
      wyniki dla tej partii na POmorzu są zatrważające
      ale widocznie lubimy być dymani

      • 4 1

  • bilety

    Czy jadąc z Gdańska do Kościerzyny najpierw kupię bilet SKM (Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz), później bilet Kolei Matropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz- Gdańsk Osowa) a na końcu bilet Przewozów Regionalnych (Gdańsk Osowa - Kościerzyna)?

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane