• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dostawę 10 szynobusów dla PKM podpisana

Maciej Naskręt
2 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana. Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana.

Pomorska Kolej Metropolitalna dostanie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych z bydgoskiej Pesy. We wtorek w południe władze samorządu województwa podpisały umowę na ich dostawę. Ich zakup pochłonie ok. 114 mln zł, z czego 70 mln zł będzie pochodzić z Unii Europejskiej.



W poniedziałek na placu budowy przystanku PKM Niedźwiednik przy ul. Słowackiego podpisano umowę na zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście. Kontrakt podpisali marszałkowie województwa Mieczysław Struk oraz Ryszard Świlski i wiceprezes spółki PESA Robert Świechowicz wraz z prokurentem Maciejem Maciejewskim.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę pojazdów dla PKM wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, która wykona zamówienie za kwotę 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Termin zakończenia dostawy poszczególnych pojazdów nastąpi w maju 2015 roku. Pierwszy skład ma pojawić się jeszcze w grudniu tego roku.

- To najważniejszy i jeden z największych przetargów na tabor ogłoszony przez nas. Wartość całkowita inwestycji, w tym zakup, to 146,7 mln zł, kwota dofinansowania to 70,2 mln zł - przypomina Mieczysław Struk.

- Nowe składy są solidne, powinny kursować przynajmniej 30 lat na torowiskach Pomorza - zapewnia Robert Świechowicz.

Zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie została podpisana w Warszawie 2 czerwca br. przez członków Zarządu Województwa Pomorskiego i dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie.

Przypomnijmy, że składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów). Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią, powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Pojazdy będą posiadały system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów. Zakupione pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Zobacz panoramę sferyczną wykonaną w poniedziałek na gotowej konstrukcji wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego. Panorama wymaga zainstalowanej wtyczki Silverlight.


Jedna para drzwi na człon, nie za mało?

Każdy z członów 10 spalinowych zespołów trakcyjnych ma mieć tylko jedną parę drzwi. To może się okazać poważną wadą w czasie eksploatacji. Wsiadanie i wysiadanie pasażerów będzie trwało dłużej, co nie pozostanie bez wpływu na czasy przejazdu.

Inwestor broni jednak decyzji o zakupie. Tłumaczy to po pierwsze aglomeracyjnym charakterem połączeń na linii PKM. Po drugie, składy po zelektryfikowaniu linii PKM mają trafić na tory do Kwidzyna, Chojnic, czy Bytowa. Ostatnim argumentem jest liczba pasażerów po otwarciu linii, która nie będzie początkowo w pełni obłożona. Liczba pasażerów ma rosnąć wraz z upływem lat.

Plany: pociąg co 15 minut. Maksimum: pociąg co 3 minuty

Urzędnicy województwa zakładają, że początkowo 18-kilometrową linią kolejową z Wrzeszcza do Osowy pociąg ma pojechać co 15 minut. Co 30 minut prawdopodobnie pojedzie pociąg do Gdyni i w kierunku Kaszub. Jak to ostatecznie będzie wyglądało, wciąż nie wiadomo.

Pociągi PKM będą wjeżdżały w Osowej (linia Gdynia - Kościerzyna) i we Wrzeszczu (linia Gdynia - Warszawa) na tory, którymi zarządza PKP PLK. Właśnie ruch na wspomnianych szlakach będzie miał największy wpływ na częstotliwość przejazdu pociągów PKM.

Niemniej, gdyby liczba podróżnych była ogromna, PKM może wpuszczać pociąg na swoje tory co trzy minuty. Dziś pociągi SKM jeżdżą maksymalnie co siedem i pół minuty.

Budowa PKM gotowa w 70 proc.

Od kilku dni wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - firma Budimex - ma już możliwość realizacji prac związanych z budową wiaduktu na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Aby nadrobić opóźnienie z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii dalekobieżnej (E65), najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym.

Zmieniona została także technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy, co pozwoli o około 3 miesiące zmniejszyć opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E65.

- Generalnie inwestycja zrealizowana jest w 70 procentach. Wspólnie z wykonawcą założyliśmy, że w tym roku czeka nas sroga zima i z najważniejszymi pracami chcemy przed nią zdążyć - mówi Trojmiasto.pl Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM - inwestora budowy linii.

Wydarzenia

Dzień otwarty PKM

Zobacz także

Opinie (118) 3 zablokowane

  • Spokojnie (2)

    Nie histeryzujmy z tymi drzwiami skoro ten sprzęt ma docelowo obsługiwać mniej uczęszczane linie. Jak ludzie będą się kulturalnie zachowywać przy wchodzeniu/wychodzeniu to problemów wielkich nie powinno być. Ja się ciesze na nowe pociągi, szczególnie że te Pesy prezentują się bardzo okazale.

    • 9 13

    • (1)

      Trzeba dać napis, żeby wpuszczać tylko w krawatach.
      Klient w krawacie jest mniej awanturujący się

      • 14 1

      • i żadnych wózków ni balkoników
        dzieciaki
        inwalidów bez nóg
        bezzębnych starców
        zakupy
        TYLKO NA RĘKACH

        plus extra bilet i "opłata klymatyczna"

        • 1 0

  • Żałosne (1)

    W kierunku gdyni co 30 minut?! Skandal!

    • 18 5

    • bo gryzoniowi oczy zachodzą czerwienią jak słyszy o lotnisku w Rębiechowie

      • 2 1

  • a nie można było podpisać umowy z PESĄ na pociągi dalekobieżne zamiast pendolino

    • 14 10

  • Zawsze znajdzie się kilku kretynów... (1)

    ..co będą wszystko krytykować, durnie i gamonie, sio do PiS'u....

    • 6 27

    • Ho, jaki ludzki pan!

      W latach 30 XX wieku ludzi kwestionujących hasło "Silni, zwarci, gotowi", sens sojuszu z Francją i ogólnie wspaniałość rządów sanacyjnych zamykano w Berezie Kartuskiej, a dziś fanatycy rządzącej sitwy niezadowolonych tylko do PiSu wysyłają! Jednak postęp cywilizacyjny jest!

      • 8 3

  • POlski przetarg.. Kompletna polska bzdura (z tymi drzwiami) (2)

    Podstawowa funkcjonalność nie została spełniona. Ludzie będą się o siebie obijać, potrącać. Czy Polacy dorośli do transportu publicznego?? Proszę zaobserwować jak obecnie zachowują się pasażerowie w autobusach, SKM, tramwajach. Ciżba kotłuje się przy wejściach, a w głębi wagonów/pojazdów luzy.. Co będzie się działo, gdy pojazd będzie wyposażony tylko w jedną parę drzwi?? Czy trudno wyobrazić sobie, że wsiadanie/wysiadanie (na każdym przystanku) znacznie się wydłuży?? A załadunek roweru w takiej sytuacji?? Czy rządzą nami kompletni kret**ni?? Nie mówiąc już o tym, że linia zostanie zelektryfikowana później i konieczna będzie wymiana pociągów... Ech, nowy przetarg itd..Czy o to właśnie chodzi??

    • 18 3

    • masz rację - rządzą

      a co najlepsze ludzie dalej na nich głosują
      wyniki dla tej partii na POmorzu są zatrważające
      ale widocznie lubimy być dymani

      • 4 1

    • Odpowiedź prosta

      Ilość drzwi wystarczająca, bo nie będzie tłoku w wagonach. Ta linia będzie niedociążona. Za pustki zapłacimy my - mieszkańcy Gdańska.

      • 0 1

  • Niepodoba się...?

    ..nie widzę problemu, dorżniemy watahę...!

    • 2 9

  • (1)

    szkoda, że PKM omija Dąbrowę i południowe dzielnice Gdańska np. Ujeścisko

    • 10 4

    • lop

      oraz Stogi.

      • 0 0

  • Martwicie się o ilość drzwi a ja martwię się czy te wagoniki nie będą puste jeździły

    Choć pamiętam podróż do i z Kościerzyny - raz się Pesa sypnęła w Somoninie, a za drugim razem nie mógł odpalić silnik w Kościerzynie. Godzina obsuwy i podróż starym i zawalonym tysiącem osób (aczkolwiek niezawodnym jak się okazuje) szrotem w upale bez klimy. Wrażenia niezapomniane:)

    • 15 2

  • Wreszcie Polski produkt

    • 8 2

  • Jedna para drzwi to i tak za dużo (1)

    Wystarczyłyby same drzwi dla maszynisty. Jak bowiem wiadomo, na PKP każdy pasażer generuje straty, więc im mniej pasażerów, tym te straty mniejsze. Ideałem są pociągi wożące za dotacje jedynie obsługę i ewentualnie wąsatych kulejorzy wracających ze zmiany.

    • 26 3

    • wąsatych i pijaniuteńkich palaczy papierochów skręcanych z brudnych skarpet

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane