• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unia krytycznie o inwestycjach w lotniska. Gdańsk pozytywnym wyjątkiem

ms, PAP
16 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują. Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują.

Inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków UE przynoszą znikome korzyści w stosunku do kosztów - uznali audytorzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Na tle innych państw Polska wypada nieźle, a lotnisko w Gdańsku - bardzo dobrze.



Czy Polska mądrze rozbudowuje swoją infrastrukturę transportową?

Kontrolę portów lotniczych, które otrzymały unijną pomoc na rozbudowę, przeprowadzono od maja 2013 r. do października 2014 r. W Polsce zbadano lotniska w Gdańsku i Rzeszowie.

- Skontrolowaliśmy projekty inwestycyjne w 20 portach lotniczych - w Estonii, Grecji, we Włoszech, w Polsce i Hiszpanii - na które w latach 2000-2013 przeznaczono ponad 600 mln euro ze środków UE - powiedział dziennikarzom główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Luc T'Joen.

Roztrwonione miliony

Ogólna konkluzja jest taka, że inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków unijnych nie doprowadziły do oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów.

Przykłady? Grecki port lotniczy w Kastorii miał w latach 2005-2012 jedynie 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły w tym czasie 7,7 mln euro. Na rozbudowę drogi startowej w Kastorii przeznaczono dodatkowo 16,5 mln euro, ale nie skorzystał z niej żaden samolot takiego typu, dla jakiego przewidziana była modernizacja.

Z kolei przez port lotniczy w hiszpańskiej Kordobie przewinęło się 7 tys. pasażerów (2013 r.), choć sporządzone na potrzeby inwestycji prognozy przewidywały 179 tys.

  • Ten barak to terminal portu lotniczego w Kastorii. W latach 2005-2012 miał on 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły 7,7 mln euro.
  • Port lotniczy w greckiej Kastorii.
  • Lotnisko w Korobie chciało obsługiwać rejsowe samoloty i ponad 170 tys. pasażerów rocznie. Dziś deklaruje, że "powstało do obsługi general aviaton", a w zeszłym roku przewinęło się przez nie 7 tys. pasażerów.


Lotniska za blisko siebie i zbyt duże dla lokalnych społeczności

Urzędnicy stwierdzili, że ze środków UE dofinansowano budowę portów lotniczych, z których część była położona zbyt blisko siebie. Niektóre projekty budowlane były też za duże w stosunku do liczby samolotów i pasażerów.

Dodatkowo - zdaniem urzędników - działalność niektórych portów lotniczych w dłuższej perspektywie nie jest rentowna, niektóre z nich nie są dostatecznie wykorzystywane, a część nie była wykorzystywana wcale.

Polska i Gdańsk wyróżniają się pozytywnie

Zdaniem kontrolerów finansowanie nie zostało dobrze skoordynowane przez państwa członkowskie. W Estonii, we Włoszech i w Hiszpanii nie sporządzono strategicznych długofalowych planów rozwoju portów lotniczych. Tylko Polska przedstawiła wizję strategii rozwoju portów lotniczych.

Jednym z jasnych punktów tej ponurej analizy są polskie porty lotnicze. Kontrolerzy uznali, że lotnisko w Gdańsku jest jednym z czterech - spośród 20 przebadanych - samowystarczalnych finansowo.

W ostatnich latach Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał z Unii Europejskiej ok. 200 mln zł pomocy na sfinansowanie inwestycji zwiększających jego przepustowość oraz bezpieczeństwo. Pomoc wyniosła ok. 40 proc. wszystkich, szacowanych na ponad 400 mln zł wydatków, dzięki którym w Rębiechowie powstał nowy terminal pasażerski wraz z wyposażeniem, droga kołowania, płyta postojowa, doposażono też lotniskowe służby ratunkowe (m.in. straż pożarną).

Inwestycje jeszcze się nie zakończyły: cały czas trwają prace przy powiększeniu nowego terminalu oraz instalacja systemu wspomagającego lądowanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych.

Także drugi ze skontrolowanych polskich portów lotniczych nie ma powodów do wstydu: urzędnicy UE umieścili lotnisko w Rzeszowie na liście siedmiu portów lotniczych, które mają szanse być dochodowe w średnioterminowej perspektywie.

Jak powiedział T'Joen, audytorzy nie zajmowali się przypadkiem portu w Gdyni, gdyż w tej sprawie wypowiedziała się już Komisja Europejska. KE nakazała bowiem, by port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 21,8 mln euro (91,7 mln zł) pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo.

Materiał z czerwca 2014 r.

Okiem żurawia: lotniskowy terminal i estakada Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

ms, PAP

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • wiecie dlaczego powstał Sopot?

    aby oddzielić Gdańsk od Gdyni

    • 3 2

  • Szczurek..rob swoje i nie ogladaj sie na malkontentow... (6)

    Za kilka lat sie okaze ,ze Gdyskie lotnisko calkiem dobrze sobie radzi...Kwiatkowski tez zabudowal rybacka wioske chociaz nikt w niego nie wierzyl...ale lepiej wlozyc komus kij w szprychy...i cieszyc sie jednym....Na nowych kierunkach pasazerowie w regionie tylko by zyskali...Kto by stracil..?Ci co planowali sie uwlaszczyc na ziemii przy lotnisku..w Gdyni?...

    • 4 6

    • (5)

      Nikt Kwiatkowskiemu nie wierzył? Ty nawet nie znasz historii własnego miasta.
      I o jakich nowych kierunkach piszesz? Naprawdę uważasz, że jakieś linie lotnicze, które do tej pory nie operowały do Trójmiasta nagle się tu pojawią po otwarciu kurnika w Kosakowie? A kto straci? Mieszkańcy, bo kosztem innych inwestycji trzeba będzie utrzymywać ten pustostan.

      • 4 3

      • Bzdura..pustostan tylko dla tego,ze paru wplywowych politykow postanowilo uciac to lotnisko . (4)

        O kierunki to ty się nie martw..Znajda się i kierunki i operatorzy...tylko trzeba dac lotnisku szanse.Do GDANSKIEGO LOTNISKA JAKOS MIESZKANCY NIE DOPLACAJA I STALE WZRASTA NA NIM ruch pasażerski.Poza tym Trójmiasto ciagle się rozrasta i za kilka lat to już nie będzie jakas tam fanaberia jak mowia tacy jak ty tylko niezbedna inwestycja a te nędzne 100 baniek to jakies grosze sa dla tej inwestycji..Warszafka więcej wydaje na jakiś mniej poważne projekty...Poza tym o jakim pustostanie ty piszesz? We lbie masz pustostan chyba...Co ty chcesz porownac może Zielona Gore z aglomeracja Trojmiasta?Kurnik mówisz? Być może w miare potrzeb i rozwoju lotniska powstanie kiedyś większy terminal.Na razie to ważnym by było zabezpieczenie terenow przy lotnisku pod dalszy rozwój.Stawiam dolce przeciwko orzechom,ze komus na tej ziemii niezwykle zależy....

        • 3 4

        • (3)

          Taa, napisz no które linie lotnicze przeniosą się z Rębiechowa na mniejsze, gorzej wyposażone, gorzej skomunikowane i droższe lotnisko w Kosakowie?
          Jakoś w miastach typu Radom, Bydgoszcz, Kielce, Lublin nie za bardzo ci operatorzy się znajdują i lotniska są na granicy upadłości. Przy przepustowości Rębiechowa i możliwości jego dalszej rozbudowy zapas jest na kilkadziesiąt lat do przodu (o ile kiedykolwiek będzie ograniczone przepustowością).

          • 3 2

          • nie myl ze sobą dwóch różnych grup docelowych i dwóch róznych rodzajów lotnisk (2)

            Polska na razie wyróżnia się pozytywnie ze względu na milionową emigrację,
            to dla nich zbudowane zostały lotniska.

            Turyści do nas tak nie przylatują.

            Małe lotniska są lotniskami biznesowymi,
            one mają być efektywne, szybkie i z dala od plebsu.

            • 1 1

            • (1)

              Ale u nas nie istnieje i jeszcze długo nie będzie istnieć masowy rynek na małe business jety czy awionetki. Ile takich samolotów przyleci do Gdyni, kilkanaście-dziesiąt rocznie? Z tego chcesz utrzymać lotnisko? Poza tym po co w takim razie budowano tak drogą infrastrukturę dla małej grupy ludzi? Jeszcze osobną kwestią jest, że takie samoloty bez problemu mogą być obsługiwane w Rębiechowie, które jest jednym z najtańszych dużych lotnisk dla GA w Polsce.

              • 0 1

              • A dla tej małej grupy chcesz budować wielki terminal ? I dlaczego każesz im

                lądować w Gdańsku, gdzie ruch dużych maszyn rośnie ? Po co maluchy mają się tam wpychać, gdzie ich właściciele piloci mogą zaszwankować - nie było ataków serca w pobliżu wielkich samolotów ? Były takie przypadki. Oglądasz serię na NGC Channel "Katastrofa w przestworzach" ? Wyciągasz z nich swoje wnioski, jako wnioski pasażera, do czego masz prawo ? Jaki jest twój wniosek w sprawie prawie całkowitej utraty sterowności ? Dymiące samoloty (odpukać) mają lecieć nad gdańskimi dzielnicami - blokowiskami ? Słyszałeś coś o "szybowcu z Gimli " ? Wrzuć sobie na wyszukiwarkę - podpowiem - lecący jak szybowiec Boeing bez paliwa wylądował tylko dlatego że było jakieś stare lotnisko po drodze z pasem w układzie nieprostopadłym, do normalnego lotniska, nieco dalej nie miał szans dolecieć. Co UE i władze Rębiechowa na sytuacje awaryjne - co mają w tym zakresie do powiedzenia zarówno pasażerom jak i mieszkańcom żyjącym na pasie podejścia do lądowania ?! Niech mi nie p...lą o kosztach - życie ludzie to życie a nie dolary. Kosakowo ma możliwość lądowania od strony morza co można zobaczyć na mapach satelitarnych. Las Kabacki - układ pasów na Okęciu wymusił na pilotach zrobienie koła, które to zabrało czas gdyby pasy były położone na wprost samolotu - wtedy nie musiałby lecieć nad las robić kółko, tylko od razu mógłby lądować i by wylądował w niemal ostatniej chwili.

                Powiedzmy prowadzę biznes na Obłużu i jestem namawiany do kupna Cesny - po cholerę mi ona jak bym nie mógł korzystać z Babich Dołów ? Niektórzy

                • 0 0

  • na co komu taki ogromny terminal po którym przez większość dnia hula wiatr

    a co komu taki ogromny terminal po którym przez większość dnia hula wiatr?
    to jest właśnie marnowanie kasy, wyciągnietej w politycznych układach dla swoich kolesi.

    • 1 2

  • Prezydent wizjoner Gdyni wybuduje kosmodrom na Swietojanskiej aby szybciej debili do nieba katapultowac

    • 0 1

  • Ciekawe - ta sama UE co wprowadziła rozmiary bananom to w sprawie lotnisk

    ma być cacy ? A gdzie mowa o małych kilku osobowych prywatnych samolotach ? Ich właściciele mają na siłę być przywiązani do jedynie dużych, słusznych lotnisk ? Tu mam być wolność gospodarcza ? I gdzie kwestie bezpieczeństwa, zwłaszcza w dziedzinie awarii typu - "nie ma sterowności - nie można swobodnie prowadzić samolotu. przede wszystkim nie można nim skręcać". Trzeba drugiej takiej katastrofy (odpukać !!!) jak w Lasku kabackim, bo pas startowy nie mógł być inaczej zbudowany lub zabrakło drugiego inaczej położonego (prostopadle) ?

    • 0 0

  • kij z lotniskiem ja tam czekam na gondole

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane