• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urbaniści proponują duże zmiany w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali). Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali).

Już dawno żadna z publicznych debat w Gdańsku nie wzbudziła takiego zainteresowania, jak dyskusja o zagospodarowaniu okolic dworca PKP we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Spotkanie mieszkańców z urzędnikami trwało trzy godziny.



Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego. Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego.
Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty. Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty.
Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia. Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia.
Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem. Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem.
Wysoka temperatura spotkania to efekt wielu kontrowersyjnych zapisów w przygotowywanym planie miejscowym. Zgodnie z jego zapisami Galeria Bałtycka powiększy się prawie o połowę, po drugiej stronie torów kolejowych powstanie zupełnie nowe centrum handlowe Hevelius oraz wieżowiec o wysokości do 90 metrów.

Pierwsze informacje na temat prowadzonych prac planistycznych pojawiły się już w lipcu. Wówczas miasto zaproponowało, by wieżowiec powstał w miejsce pętli autobusowej przy dworcu zobacz na mapie Gdańska. Sama pętla miałaby zostać przeniesiona pod ziemię lub skryć się na parterze wieżowca. Zniknęłyby także stojące tu dwie kamienice zobacz na mapie Gdańska.

W nowym planie wieżowiec pozostał, ale bliżej Galerii Bałtyckiej, by nie zdominował widoku z osi ulicy Wajdeloty. - Ze względu na swoje wymiary wieżowiec będzie nadal widoczny z tej ulicy, ale nie będzie tak wyeksponowany - zapewnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Inny wieżowiec, który ma powstać w rejonie ul. Nad Stawem będzie znacząco niższy - zamiast 40 m będzie liczył jedynie 25 m.

Zmiany obejmą także ul. Kilińskiego. - Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewiduje tutaj cofnięcie pierzei na poziomie parteru od strony planowanego centrum handlowego, tak by zwiększyć szerokość chodnika. Zakładamy także zachowanie szpaleru drzew wzdłuż ulicy - informuje Magdalena Koprowska, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Projekt planu przewiduje budowę nowego przejścia pieszego pod torami kolejowymi. Ma ono powstać pomiędzy wejściem do Galerii Bałtyckiej od strony torów kolejowych zobacz na mapie Gdańskaul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska.

Dodatkowo, jeśli kiedyś zacznie powstawać planowana od lat 50. Droga Czerwona, niezbędne będzie przesuniecie istniejącego przejścia pieszego na wysokości Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska na południe.zobacz na mapie Gdańska.

Istniejący dziś tunel pod dworcem zobacz na mapie Gdańska zostałby przebity na wylot w kierunku ul. Kilińskiego, gdy tylko ruszy budowa centrum handlowego Hevelius. Przejście byłoby jednak dostępne wyłącznie w godzinach otwarcia obiektu handlowego.

Nowe centrum handlowe oprócz funkcji typowo handlowej o powierzchni ok. 24 tys. m kw, pomieści także trzy sale kinowe, biura (prawie 5 tys. m kw.), a także hotel (przypuszczalnie standardu dwugwiazdkowego z 120 pokojami).

Ponieważ centrum Hevelius powstałoby m.in. na terenie osuszonego stawu przy ul. Kilińskiego, inwestor domu towarowego wybudowałby zupełnie nowy, podziemny zbiornik retencyjny, który znalazłby się pod obiektem.

Które pomysły budzą twoje wątpliwości?

Powierzchnia handlowa Heveliusa będzie jednak o ponad połowę mniejsza od gigantycznej Galerii Bałtyckiej, która po rozbudowie o teren przyległego biurowca Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska zyska aż 58 tys. m kw. powierzchni. Tak duży obiekt będzie potrzebował wielu miejsc parkingowych, których zaplanowano ok. 2,1 tys. Dla porównania w centrum handlowym Hevelius miałoby powstać 587 miejsc parkingowych na najwyższych kondygnacjach obiektu i ok. 150 miejsc w tunelu, którym w jeszcze dalszej przyszłości pobiegłaby Droga Czerwona.

Pod względem drogowym, najbardziej pokrzywdzeni podczas spotkania czuli się mieszkańcy ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska. To właśnie wzdłuż ich budynków ma być poprowadzona droga dojazdowa do nowego centrum handlowego. Będzie ona połączona z ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, a ta z powstającą właśnie tzw. Nową Słowackiego i Nową Kościuszki.

Ponadto planuje się także połączenie drogowe Placu Wybickiego zobacz na mapie Gdańska z ul. Kilińskiego przez teren browaru zobacz na mapie Gdańska. Właściciel browaru - firma budowlana Góski - zapowiada, że zabudowa tego terenu ruszy w przyszłym roku. Mają tu powstać biura, mieszkania i obiekt gastronomiczny.

PB Górski podtrzymuje chęć przebudowy peronu kolejowego Szybkiej Kolei Miejskiej, tak by pasażerowie mogli wejść z nich bezpośrednio do centrum handlowego. Plan miejscowy zezwala na realizację dworca zgodnie z koncepcją pracowni architektonicznej FORT, jednak pozostaje to sferą marzeń kolejarzy i pasażerów.

Projekt planu zagospodarowania jest wyłożony do publicznego wglądu do 16 grudnia br. Można go także przejrzeć na podstronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do planu przyjmowanie są pisemnie lub elektronicznie (opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) w terminie do 30 grudnia br.

Opinie (240) ponad 10 zablokowanych

  • WRZESZCZ UPADA PRZY NASZEJ ZGODZIE (8)

    Nie trzeba być jasnowidzem, żeby wiedzieć co się stanie z tzw. centrum Wrzeszcza po budowie i rozbudowie centrów handlowych. Już teraz to centrum jest praktycznie martwe, pełne banków, lombardów, sklepów wszystko za 5 zł.
    Centrum Wrzeszcza, a właściwie i Gdańska jest smutne, zaniedbane i bez perspektyw - dzieje się tak dlatego, że żadna renomowana sieć sklepów lub restauracji nie chce inwestować w normalne powierzchowniej sklepowe przy ulicach jak powstają dwa wielkie centra handlowe zaspakajające z nawiązką potrzeby detaliczne całego Trójmiasta.
    Ukierunkuje to całą dzielnicę w obszar nędzy, który będzie się kończył jedynie na wejściach do centrum handlowego.
    W wielu fajnych i przyjemnych miastach europejskich o bogatej kulturze, które mógłby być porównywalne z Gdańskiem - jak ognia unika się budowania takich obiektów, które wysysają tkankę miejską z otoczenia. Przykładem choćby Kopenhaga, Sztokholm, Antwerpia, Amsterdam, Goteborg, Brugia, Brema, etc. gdzie nie podobna znaleźć w centrum miasta obiekt wielkości Galerii Bałtyckiej.
    Gdańsk niestety zaczyna przypominać Łódź, gdzie śliczne i wielkie centrum handlowe Manufaktura powstrzymało skutecznie powstawanie z kolan ul. Piotrkowskiej, na której nikt nie robi zakupów i co najwyżej chlapnie piwka w kuflotece za kilka zeta i uwierzcie mi - żaden program późniejszych tzw. rewitalizacji tego nie powstrzyma.
    Centrum Wrzeszcza to nie Nowy York, w którym może funkcjonować Macys nie zabijając całego biznesu wokół.
    Wątpię i jednocześnie żałuję, że obecne władze Gdańska tak łatwo zapominają o funkcjach miejskich dzielnic i uginają się pod naciskiem lobbystycznym pudrując to wizjami kolorowych makiet.
    Zachęcam do spaceru po Wrzeszczu, który już nie długo będzie przypominał dzielnice nędzy i prowincjonalne miasta rosyjskie w swym charakterze.
    Jak na razie nawet Warszawa nie popełniła błędu miasta Gdańska, lokując obie duże galerię na pn krańcu śródmieścia (Arkadia) i na Mokotowie w otoczeniu, które wcześniej trudno nazwać można było miejskim - w rozumieniu dużej ilości sklepów i restauracji na parterach zabudowy pierzejowej.
    Mam nadzieję, że ktoś kiedyś ochłonie, oby już nie było za późno!

    • 82 4

    • zwiedzajmy miejsce którego wkrótce może już nie być

      Mimo wnoszonych protestów, sprzeciwów, dyskusji .... pieniądz wygra i nic na to nie poradzimy

      • 8 0

    • (1)

      Szkoda, że pewnie żaden z planistów nie zagląda i nie czyta wypowiedzi internautów. Naprawdę szkoda bo jest tu wiele prawdy, której nie widzą.

      • 17 0

      • Sądzę że z całą pewnością czytają, mało tego - jestem przekonany, że podzielają większość opinii Szanownych Internautów.
        A to - dlaczego robią takie a nie inne projekty - no cóż - są w pracy i mają swojego pracodawcę. Jest zamówienie - jest produkt.

        • 10 0

    • Marcinie Piotrkowska i Grunwaldzka to dwie różne rzeczy (1)

      I to, że powstają tam teraz same banki jest wynikiem tego, że restauratorzy nie chcą inwestować w lokale na przelotowej drodze, gdzie ma jak się zatrzymać. Piotrkowska nie była drogą przelotową, a raczej można ją do Szerokiej porównać, a nie do Grunwaldzkiej.

      • 4 2

      • Oczywiście ulice się różną. Chodziło o pokazanie przyczyn, które są podobne - budowa centrum handlowego oferującego zestaw funkcji miejskich i powodowanie sytuacji zamierania otoczenia. Mimo swego przelotowego charakteru Grunwaldzka była ulicą handlową.
        Dowodem na to jest wymieranie ulic Klonowej, Brzozowej, Dmowskiego, które nigdy przelotowe nie były.
        Wracając do samej Grunwaldzkiej - przypomina mi ona sytuację ul. Kurtfurstendamm w Berlinie, która jest z tego samego okresu co Grunwaldzka i pełni podobną ważną rolę komunikacyjną a jest pełna sklepów, restauracji, lokali etc. Stoją przy niej centra handlowe, w tym jedno największe KaDeWe, które jest ułamkiem obecnej powierzchni Galerii Bałtyckiej - a nie zapominajmy, że Gdańsk ludnościowo i zamożnością raczej z Berlinem porównywalny już nie jest.

        • 10 0

    • własze sie uginaja, bo wladze sie nie znaja bo wladze nie chca sie znac

      bo wladze nie chca wydawac pieniedzy na porzadne miasto bo wladze sadza ze deweloperzy sami wszystko sfinansuja ale oni finansuja tylko to co im pasuje do ich biznesu a nie do miasta.

      • 9 1

    • Winni są sami mieszkańcy Wrzeszcza

      Mieć sklep, bar czy restauracje na parterze w kamienicy, to czasem jedna wielka udręka. Mieszkańcy skarżą się na hałas (dostawy towarów w godzinach porannych 4-6). Nie podobają się im również zapachy ze sklepowych śmietników umieszczonych na zewnątrz sklepu. Problemem są też nieraz godziny otwarcia lokali gastronomicznych i sprzedaż alkoholu. Tak więc dla takiej wspólnoty mieszkaniowej najlepszym klientem staje się wówczas bank, który na parterze stawia stawia swoją filię. Z pewnością wiele sklepów przeniosłoby się na ulice, ale niestety dla wspólnot mieszkaniowych są one niepożądane.

      • 8 0

    • A teraz Wrzeszcz to co?

      Kocham Wrzeszcz, jednak to ja w tej chwili wygląda to koszmar. Zaniedbany, pełny pijaków i innych nieciekawych osób. Dla mnie teraz to nędza. Za zmianami jestem jak najbardziej za!

      • 1 2

  • Budyń Budowniczy

    prezydent deweloperów

    • 31 0

  • Drogi Czerwonej nie ma w planach przed 2040 rokiem - trzeba było słuchać

    • 3 3

  • oczywiście znowu erekcja wysokościowa

    Czyli nie jest ważna architektura i jej jakość tylko sama wysokość ma wyznaczać splendor.
    Żałosne leczenie jakich to kompleksów panie i panowie urbaniści?

    • 23 2

  • CIEMNY NARÓD NIE POPIERA WIZJI PANA PREZYDENTA

    Jak zwykle - ciemny i zacofany Naród nie jest wstanie ogarnąć świetlanej wizji przebudowy XIX Wrzeszcza o klasycystycznej zabudowie w centrum pełne wieżowców i betonowych skorup centrów handlowych bajkowo udekorowanych reklamami.
    Ciemny Naród wolałby przechadzać się ulicami wśród zieleni miejskiej w otoczeniu restauracji, sklepów i skwerów z fontannami zamiast grzecznie zaparkować samochód w centrum handlowym i przechadzać się klimatyzowanym wnętrzu galerii pełnym fantastycznych promocji.
    Ciemny Naród chciałby przejść pod torami kolejki SKM poza godzinami otwarcia galerii zapominając, że o tej porze powinien już być dawno w domu zbierając siły przed następnym dniem wytężonej pracy na kasie w Biedronce.
    Ciemny Naród chciałby by centra miast żyły miejskim życiem pełnym kafejek, restauracji, galerii sztuki, ulubionych sklepów o indywidualnym charakterze (nie sieciowych), i ulubionych miejsc spacerów - PRZECIEŻ TO WSZYSTKO MOŻE DAĆ TOBIE GALERIA HANDLOWA, czyściutka i monitorowana!
    CIEMNY NARODZIE - PRZEJRZYJ NA OCZY. Tylko Galeria Handlowa jest gwarancją udanego spędzenia weekendu z rodziną.
    Postuluję, by nowe Galerie Handlowe ozdobione były portretami Włodarzy Miasta - byśmy nigdy nie zapomnieli, komu zawdzięczamy lepsze dziś.

    • 44 2

  • a naokolo zostanie syf i sypiace sie kamienice z mieszkaniami komunalnymi (1)

    raczej powinno sie miasto na odbijaniu dolnego wrzeszcza z lap meneli, zeby z powrotem zrobic z tego prestizowa dzielnice

    • 28 2

    • Meneli trzeba eksmitować

      Prawo jednak na to nie pozwala. Zmieni się prawo, budynki zyskają prestiż

      • 3 0

  • super! to centrum handlowe obok centrum handlowego. to przepis na bankructwo

    pachnie katastrofa. pal licho deweloperow. ale dla Wrzeszcza to marna wiadomosc.

    • 25 0

  • Wrzeszcz z ukladu srodmiejskiego przechodzi w przelotowy

    Dominuja trasy szybkiego ruchu zamiast waskich ale przejezdnych ulic. Ulice powinny byc jak w centrum Gdyni: rownolegle i prostopadle zapewniajace ruch alternatywny. Zadne poszerzanie drog nie zapewni przepustowosci - za to wiecej bedzie wypadkow bo predkosc wzrosnie. A korki beda jak sie cysterna wywali bo nie bedzie objazdu.

    • 21 2

  • Dramat i Masakra (2)

    To wygląda tak strasznie, że moża palpitacji serca dostać.. płakać się chce jak taka banda jełopów bierze się za tkankę miejską i jeszcze nie wstyd jej prezentować opinii publicznej tę abominację. Miasto dla ludzi nie deweloperów!

    • 44 4

    • Otóż to - dla ludzi (1)

      A ludzie muszą gdzieś mieszkać ! Skoro deweloper na tym zarabia, to znaczy, że ludzie chcą mieszkać w wieżowcach.

      • 2 11

      • Najnowsze inwestycje wysokościowe i większość ich niesprzedanego metrażu świadczy raczej o odmiennej tendencji. A deweloper, owszem, i zarabia, ale nie na przeciętnym człowieku tylko osobie, która kupi mieszkanie na najwyższym piętrze dla szpanu i ładnego widoczku.

        • 3 0

  • czemu o Gdańsku decydują planiści na pensjach lobby ii deweloperzy

    a nie jego mieszkańcy?

    • 32 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane