- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (132 opinie)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (59 opinii)
- 3 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (116 opinii)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (230 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (221 opinii)
- 6 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (64 opinie)
Urbaniści proponują duże zmiany w centrum Wrzeszcza
Już dawno żadna z publicznych debat w Gdańsku nie wzbudziła takiego zainteresowania, jak dyskusja o zagospodarowaniu okolic dworca PKP we Wrzeszczu . Spotkanie mieszkańców z urzędnikami trwało trzy godziny.
Pierwsze informacje na temat prowadzonych prac planistycznych pojawiły się już w lipcu. Wówczas miasto zaproponowało, by wieżowiec powstał w miejsce pętli autobusowej przy dworcu . Sama pętla miałaby zostać przeniesiona pod ziemię lub skryć się na parterze wieżowca. Zniknęłyby także stojące tu dwie kamienice .
W nowym planie wieżowiec pozostał, ale bliżej Galerii Bałtyckiej, by nie zdominował widoku z osi ulicy Wajdeloty. - Ze względu na swoje wymiary wieżowiec będzie nadal widoczny z tej ulicy, ale nie będzie tak wyeksponowany - zapewnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Inny wieżowiec, który ma powstać w rejonie ul. Nad Stawem będzie znacząco niższy - zamiast 40 m będzie liczył jedynie 25 m.
Zmiany obejmą także ul. Kilińskiego. - Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewiduje tutaj cofnięcie pierzei na poziomie parteru od strony planowanego centrum handlowego, tak by zwiększyć szerokość chodnika. Zakładamy także zachowanie szpaleru drzew wzdłuż ulicy - informuje Magdalena Koprowska, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.
Projekt planu przewiduje budowę nowego przejścia pieszego pod torami kolejowymi. Ma ono powstać pomiędzy wejściem do Galerii Bałtyckiej od strony torów kolejowych a ul. Nad Stawem .
Dodatkowo, jeśli kiedyś zacznie powstawać planowana od lat 50. Droga Czerwona, niezbędne będzie przesuniecie istniejącego przejścia pieszego na wysokości Parku Kuźniczki na południe..
Istniejący dziś tunel pod dworcem zostałby przebity na wylot w kierunku ul. Kilińskiego, gdy tylko ruszy budowa centrum handlowego Hevelius. Przejście byłoby jednak dostępne wyłącznie w godzinach otwarcia obiektu handlowego.
Nowe centrum handlowe oprócz funkcji typowo handlowej o powierzchni ok. 24 tys. m kw, pomieści także trzy sale kinowe, biura (prawie 5 tys. m kw.), a także hotel (przypuszczalnie standardu dwugwiazdkowego z 120 pokojami).
Ponieważ centrum Hevelius powstałoby m.in. na terenie osuszonego stawu przy ul. Kilińskiego, inwestor domu towarowego wybudowałby zupełnie nowy, podziemny zbiornik retencyjny, który znalazłby się pod obiektem.
Pod względem drogowym, najbardziej pokrzywdzeni podczas spotkania czuli się mieszkańcy ul. Nad Stawem . To właśnie wzdłuż ich budynków ma być poprowadzona droga dojazdowa do nowego centrum handlowego. Będzie ona połączona z ul. Kościuszki , a ta z powstającą właśnie tzw. Nową Słowackiego i Nową Kościuszki.
Ponadto planuje się także połączenie drogowe Placu Wybickiego z ul. Kilińskiego przez teren browaru . Właściciel browaru - firma budowlana Góski - zapowiada, że zabudowa tego terenu ruszy w przyszłym roku. Mają tu powstać biura, mieszkania i obiekt gastronomiczny.
PB Górski podtrzymuje chęć przebudowy peronu kolejowego Szybkiej Kolei Miejskiej, tak by pasażerowie mogli wejść z nich bezpośrednio do centrum handlowego. Plan miejscowy zezwala na realizację dworca zgodnie z koncepcją pracowni architektonicznej FORT, jednak pozostaje to sferą marzeń kolejarzy i pasażerów.
Opinie (240) ponad 10 zablokowanych
-
2011-11-30 12:01
Galeria B. wchłonie niedługo cały Gdańsk. Jak w opowiadaniu Kinga "Szara materia"
:/
- 15 0
-
2011-11-30 12:04
może zamiast materiałów propagandowych urzędu miasta i firm deweloperskich (1)
które udają artykuły, wysielibyście się na napisanie, jak zareagowali na te plany mieszkańcy, którzy licznie przyszli na te "konsultacje"?
Od propagandy jest Herold Gdański i dziennikarka GW Włodkowska, czy trojmiasto pl nie może pokusić się o troszkę dziennikarstwa i pisanie dla ludzi i o ludziach?- 22 1
-
2011-11-30 12:08
Też tak to odbieram. Za bardzo to wszystko jest pod "władzę", a za mało patrzenia na ręce władzy
- 13 1
-
2011-11-30 12:07
Jak planiści uzasadniają te plany?
Ciekawi mnie, jakie jest oficjalne uzasadnienie dla tych planow? Rozumiem, że planisci usiedli, długo pomyśleli i stwierdzili, że wyburzenie istniejacych budynków pod biurowce w samym środku miasta, kolejna galeria handlowa i nowe przelotówki w sercu dzielnicy to jest to, czego w dłuższej perspektywie potrzebuje miasto i jego mieszkańcy? Zawsze mi się wydawało, że tego typu urzędy powinny mieć z definicji jakąś misję i dalekosiężną wizję rozwoju miasta, w którym z przyjemnością się mieszka i przebywa. Patrząc jednak na to z boku dochodzi się do wniosku, że gdańsy planiści to ludzie, którzy działają wyłącznie na zamówienie inwestorów i próbują narzucić ich wizję, która jest niezgodna z niekomercyjnymi potrzebami mieszkańców. Ja np. wolę odnowione, stylowe kamienice i rynek z warzywami zamiast estakady, po której poruszają się generujące wyłacznie hałas, pył i spaliny samochody... (to a propos koncepcji Drogi Czerwonej)
- 23 0
-
2011-11-30 12:10
Te plany wyglądają tak:
Przychodzi deweloper do Urzędu Miasta i mówi:
- "Mordo Ty Moja ......(...)"- 29 1
-
2011-11-30 12:21
dworzec
na litość boską najpierw D W O R Z E C - wstyd na całe Trójmiasto !!!
- 19 0
-
2011-11-30 12:33
Wnieśmy uwagi do planu --> z internetu do Biura Rozwoju Gdańska (2)
Myślę, że byłoby pożytecznie, aby przenieść swoje uwagi z forum na papier i skierować je do 30.12. do Biura Rozwoju Miasta. Sam efekt skali (jeżeli będą liczne) powinien dać planiistom do myślenia, jakie jest zdanie zainteresowanych mieszkańców na ten temat.
A do autora artykułu miałabym prośbę, aby dodał do niego informację, jaki jest oficjalny tryb rozpatrywania i uwzględniania takich uwag.- 15 1
-
2011-11-30 14:37
przecież to nic nie da (1)
a "konsultacje" są po to, żeby można było potem chwalić się, że są konsultacje społeczne, a dobruchna władza liczy się z głosem mieszkańców. Ludzie się pieklą, zgłaszają uwagi, propozycje i nic.
- 2 2
-
2011-11-30 17:56
na szczęście
na szczęście niewiele to faktycznie da. na szczęście bo jak się czyta te wszystkie wpisy lepiej wiedzących to lekkie przerażenie bierze :)
- 2 3
-
2011-11-30 12:35
Ankieta powinnaa być wielokrotnego wyboru....
- 10 0
-
2011-11-30 12:36
projekt bez sensu
Po co budować kolejne centra handlowe w centrum miasta??? Już w tej chwili Wrzeszcz świeci pustkami- wszyscy siedzą w Galerii Bałtyckiej. Zamiast budować kolejne, prawdopodobnie równie brzydkie centra handlowe, miasto powinno zająć się rewitalizacją Dolnego Wrzeszcza, tworząc więcej otwartej przestrzeni publicznej, zamieniając cześć ulic na deptaki czy pasaże sklepowe, jeśli istnieje taka potrzeba. Tak żeby dzielnica ożyła. Gigantyczne zamknięte galerie handlowe powinny być budowane na obrzeżach miasta.
- 22 3
-
2011-11-30 12:47
:(
Jakiś dramat. Taki misz masz - stare, przedwojennekamienice, i wielki kloce jako bloki - jak tak można? Ktoś w ogóle nie ma poczucia estetyki? Wrzeszcz jest piękny sam w sobie - te wszystkie przedwojenne kamieniczki z pięknymi sztukateriami. Może na pierwszy palnie warto postawić rewitalizację tych wrzeszczańskich smaczków? Niech takie kolosy stawiają w nowszych dzielnicach - na chełmie czy morenie. Druga galeria handlowa 200 m od galeri bałtyckiej? Ktoś tu rozum postradał? Tereny browaru idealnie nadają się na rekreacyjno-rozrywkowe. Muzeum browarnictwa, jakś przytulna knajpka z piwem własnej roboty, w podziemiach browaru podziemna trasa turystyczna, moze jakas opuszczona hala na zabawy typu zoltar? ścianka wspinaczkowa, może kolejka wąskotorowa między starymi budynkami browaru, opserwatorium astronomiczne, nawet minii zoo. Jest tyle możliwości... Ale anjwidoczniej w Gdańsku stawia się już tylko galerie handlowe. Dzisiejszy konsumpcjonizm jest przerażający.
- 29 2
-
2011-11-30 12:48
tylko nie droga czerwona, opamietajcie sie! nie robcie przymorza z centrum wrzeszcza
- 22 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.