• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urbaniści proponują duże zmiany w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali). Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali).

Już dawno żadna z publicznych debat w Gdańsku nie wzbudziła takiego zainteresowania, jak dyskusja o zagospodarowaniu okolic dworca PKP we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Spotkanie mieszkańców z urzędnikami trwało trzy godziny.



Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego. Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego.
Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty. Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty.
Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia. Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia.
Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem. Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem.
Wysoka temperatura spotkania to efekt wielu kontrowersyjnych zapisów w przygotowywanym planie miejscowym. Zgodnie z jego zapisami Galeria Bałtycka powiększy się prawie o połowę, po drugiej stronie torów kolejowych powstanie zupełnie nowe centrum handlowe Hevelius oraz wieżowiec o wysokości do 90 metrów.

Pierwsze informacje na temat prowadzonych prac planistycznych pojawiły się już w lipcu. Wówczas miasto zaproponowało, by wieżowiec powstał w miejsce pętli autobusowej przy dworcu zobacz na mapie Gdańska. Sama pętla miałaby zostać przeniesiona pod ziemię lub skryć się na parterze wieżowca. Zniknęłyby także stojące tu dwie kamienice zobacz na mapie Gdańska.

W nowym planie wieżowiec pozostał, ale bliżej Galerii Bałtyckiej, by nie zdominował widoku z osi ulicy Wajdeloty. - Ze względu na swoje wymiary wieżowiec będzie nadal widoczny z tej ulicy, ale nie będzie tak wyeksponowany - zapewnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Inny wieżowiec, który ma powstać w rejonie ul. Nad Stawem będzie znacząco niższy - zamiast 40 m będzie liczył jedynie 25 m.

Zmiany obejmą także ul. Kilińskiego. - Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewiduje tutaj cofnięcie pierzei na poziomie parteru od strony planowanego centrum handlowego, tak by zwiększyć szerokość chodnika. Zakładamy także zachowanie szpaleru drzew wzdłuż ulicy - informuje Magdalena Koprowska, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Projekt planu przewiduje budowę nowego przejścia pieszego pod torami kolejowymi. Ma ono powstać pomiędzy wejściem do Galerii Bałtyckiej od strony torów kolejowych zobacz na mapie Gdańskaul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska.

Dodatkowo, jeśli kiedyś zacznie powstawać planowana od lat 50. Droga Czerwona, niezbędne będzie przesuniecie istniejącego przejścia pieszego na wysokości Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska na południe.zobacz na mapie Gdańska.

Istniejący dziś tunel pod dworcem zobacz na mapie Gdańska zostałby przebity na wylot w kierunku ul. Kilińskiego, gdy tylko ruszy budowa centrum handlowego Hevelius. Przejście byłoby jednak dostępne wyłącznie w godzinach otwarcia obiektu handlowego.

Nowe centrum handlowe oprócz funkcji typowo handlowej o powierzchni ok. 24 tys. m kw, pomieści także trzy sale kinowe, biura (prawie 5 tys. m kw.), a także hotel (przypuszczalnie standardu dwugwiazdkowego z 120 pokojami).

Ponieważ centrum Hevelius powstałoby m.in. na terenie osuszonego stawu przy ul. Kilińskiego, inwestor domu towarowego wybudowałby zupełnie nowy, podziemny zbiornik retencyjny, który znalazłby się pod obiektem.

Które pomysły budzą twoje wątpliwości?

Powierzchnia handlowa Heveliusa będzie jednak o ponad połowę mniejsza od gigantycznej Galerii Bałtyckiej, która po rozbudowie o teren przyległego biurowca Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska zyska aż 58 tys. m kw. powierzchni. Tak duży obiekt będzie potrzebował wielu miejsc parkingowych, których zaplanowano ok. 2,1 tys. Dla porównania w centrum handlowym Hevelius miałoby powstać 587 miejsc parkingowych na najwyższych kondygnacjach obiektu i ok. 150 miejsc w tunelu, którym w jeszcze dalszej przyszłości pobiegłaby Droga Czerwona.

Pod względem drogowym, najbardziej pokrzywdzeni podczas spotkania czuli się mieszkańcy ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska. To właśnie wzdłuż ich budynków ma być poprowadzona droga dojazdowa do nowego centrum handlowego. Będzie ona połączona z ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, a ta z powstającą właśnie tzw. Nową Słowackiego i Nową Kościuszki.

Ponadto planuje się także połączenie drogowe Placu Wybickiego zobacz na mapie Gdańska z ul. Kilińskiego przez teren browaru zobacz na mapie Gdańska. Właściciel browaru - firma budowlana Góski - zapowiada, że zabudowa tego terenu ruszy w przyszłym roku. Mają tu powstać biura, mieszkania i obiekt gastronomiczny.

PB Górski podtrzymuje chęć przebudowy peronu kolejowego Szybkiej Kolei Miejskiej, tak by pasażerowie mogli wejść z nich bezpośrednio do centrum handlowego. Plan miejscowy zezwala na realizację dworca zgodnie z koncepcją pracowni architektonicznej FORT, jednak pozostaje to sferą marzeń kolejarzy i pasażerów.

Projekt planu zagospodarowania jest wyłożony do publicznego wglądu do 16 grudnia br. Można go także przejrzeć na podstronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do planu przyjmowanie są pisemnie lub elektronicznie (opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) w terminie do 30 grudnia br.

Opinie (240) ponad 10 zablokowanych

  • przestańcie ciągle planocac całymi latami tylko róbcie , budujcie a nie pier.olicie kocopoły .

    • 9 12

  • To będzie potwór na skalę światową!!! (1)

    Więc olbrzymia Galeria Bałtycka, od której już teraz boli głowa, podczas zakupów z powodu swego ogromu, będzie jeszcze większa?! Przecież nikt nie jest wstanie, nawet teraz ogarnąć wszystkich sklepów, tam znajdujących się,podczas jednorazowych zakupów.

    • 30 3

    • Oj, znam takie,co są w stanie. Galerianki

      • 3 0

  • Niestety, urzędnicy

    proponujący rewitalizację tkanki miejskiej Gdańska są zafascynowani zdjęciami nowojorskiego Manhattanu. Nie jest sztuką postawić kilkanaście biurowców niepasujących do otoczenia. Trzeba odnowić Wrzeszcz wyrzucając z niego meneli, zmieniając społeczność tej dzielnicy. Wprowadzić jak najwięcej sektora usługowego i gastronomicznego. Gdyby w centrum Pragi jakiś urzędnik zaproponował postawienie wielkiej szklanej galerii handlowej, byłby uznany za idiotę albo skierowany na leczenie psychiatryczne. Galeria handlowa ściąga ludzi na zakupy, ew. posiłek i do domu. Nie zachęca do spaceru, zwiedzania okolicy. Wrzeszcz będzie piękny dla miłośników szklano-betonowych centrów miast (z biurowcami, wieżowcami i węzłem komunikacyjnym), ale całkowicie i bezpowrotnie straci swój charakter starej dzielnicy z klimatem.

    • 25 4

  • SZKODA mi, że urzędnicy NISZCZĄ DUCHA tego MIEJSCA (2)

    - wczoraj, 29 listopada (wtorek) o godz. 18:00 w Filii nr 1 WiMBP (Gdańsk-Wrzeszcz, ul. Grunwaldzka 44) odbyło się spotkanie autorskie i promocja książki Gabrieli Danielewicz pt. "Kamienica Nobliwej Grafini",
    - tam rozmawialiśmy o Wrzeszczu, historii, o ludziach stąd (...)

    • 21 4

    • Byłam na tym spotkaniu !!! (1)

      Rzeczywiście świetny był klimat i ciekawe rozmowy na spotkaniu
      z panią Gabrielą, która notabene osobiście od lat chodzi i odwiedza
      pokoleniowe ''rody'' mieszkające na terenie Wrzeszcza. Ostatnia
      Jej książka – chociaż beletrystyczna jest jednak także dokumentem
      historii naszego Wrzeszcza, niestety – jak napisał mój poprzednik,
      tę historię zamiast pamiętać i budować na niej przyszłość – bezpowrotnie
      nasi urzędnicy niszczą (wraz z kamieniczkami).

      • 4 0

      • a czemu niszczą ?

        dlaczego niszczą ?

        • 2 0

  • Więcej estakad i pasów ! (1)

    Więcej betonu i stali ! Więcej dróg czteropasmowych z bezkolizyjnymi zjazdami !

    • 11 2

    • szybko znajdź stary te swoje tabletki i łyknij je. poczekaj chwilkę - świat zaraz przestanie wirować.

      • 5 2

  • czyli jak zniszczyć klimat Wrzeszcza definitywnie... :(

    smutne to...

    • 20 2

  • W całej tej wizji najważniejszy jest DWORZEC ! Ten pseudodworzec a raczej wiata to hańba dla Wrzeszcza ale akurat na to nie będzie pieniędzy ...!!!

    • 12 1

  • Wieżowce mają być na dziewiczych terenach. Tak się uczy kompromisu. (2)

    Wrzeszcz rezerwatem!

    • 9 6

    • Rezerwatem czego (1)

      Bo ciągle słyszę, że jak tu spokojnie, jak super. Tylko czemu grunwaldzka tędy leci. Chcesz mieć rezerwat zapraszam na wieś. Wrzeszcz od dawna był centrum i aby nim pozostać musi się zmieniać.

      • 3 2

      • nie - czemu Grunwaldzka tędy leci

        tylko dokąd tą Grunwaldzką tak lecą - POMYŚL i zwolnij

        • 4 0

  • I znowu paru cwaniaków rządzi Gdańskiem!

    Mieszkańcy nie mają nic do gadania!
    Ktoś tam ma wizję, paru innych widzi okazję do przekrętów a włodarze na łapówki.
    A Ty mieszkańcu - tylko płaczesz i płacisz...

    • 21 5

  • Drogi

    W moim odczuciu drogi Wrzeszcza tego nie obsłużą....

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane