• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ustawa zmusi lotnisko w Gdańsku do zwolnienia stu osób?

Maciej Korolczuk
27 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wkrótce z gdańskiego lotniska może zniknąć nawet 100 spośród 150 pracowników Służby Ochrony Lotniska. Zastąpią ich celnicy. Wkrótce z gdańskiego lotniska może zniknąć nawet 100 spośród 150 pracowników Służby Ochrony Lotniska. Zastąpią ich celnicy.

Ponad 100 pracowników Służby Ochrony Lotniska może zostać zwolnionych z Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Wkrótce ich obowiązki mają przejąć pracownicy służby celno-skarbowej. - To kompletny absurd. Jeśli ustawa wejdzie w życie, a wszystko na to wskazuje, będę musiał zwolnić 2/3 wykwalifikowanej i doświadczonej załogi - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. Posłowie partii rządzącej tłumaczą zmiany "kwestiami bezpieczeństwa".



Jak oceniasz poziom obsługi pasażerów na gdańskim lotnisku?

Projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, która zmienia kompetencje pracowników Służby Ochrony Lotniska i przekazuje ich obowiązki w ręce celników, przeszedł już drugie czytanie w Sejmie i właśnie trafił do Senatu. Jeśli nie zostaną zgłoszone żadne poprawki, ustawa trafi do podpisu na biurko prezydenta. Cały proces legislacyjny ma się zakończyć jeszcze w tym roku.

Ustawa w znacznym stopniu uderzy w pracowników Służby Ochrony Lotniska zatrudnionych przez gdańskie lotnisko. Obecnie pracuje tam 150 osób na etatach SOL. Wkrótce nawet 100 z nich może stracić pracę. Dlaczego? Jeden z zapisów ustawy przekazuje ich obowiązki w kwestii kontroli bezpieczeństwa pracownikom służby celno-skarbowej, a więc państwowej służbie mundurowej.

Nie było żadnych konsultacji

- To kompletny absurd, którego nie rozumiem - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes lotniska w Rębiechowie. - Nie pojmuję, dlaczego mamy teraz wymieniać wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników, w których inwestujemy, z którymi od lat pracujemy nad najwyższym standardem usług, na celników, a więc ludzi - którzy z całym szacunkiem - nigdy nie mieli nic wspólnego z kontrolą bezpieczeństwa na lotnisku. Jestem bardzo ciekaw, kto stoi za tym absurdalnym pomysłem, który dla wielu portów lotniczych w kraju oznaczać będzie duże kłopoty. To dla mnie tym bardziej zaskakujące, że nikt tego projektu nie konsultował z branżą lotniczą.
Jak mówi Marcin Horała, poseł PiS z Gdyni, ustawa w takim kształcie ma zapewnić lepsze bezpieczeństwo w jednym z kluczowych sektorów, jakim jest lotnictwo cywilne.

- Nie było większych zastrzeżeń do pracy pracowników SOL. Ale skoro służby państwowe czuwają nad naszym bezpieczeństwem w pomniejszych sektorach np. w kwestii utrzymania dróg czy utrzymania czystości, to tym bardziej zasadne jest, by w niepewnych czasach newralgiczne kwestie były także po stronie państwowych służb mundurowych - wyjaśnia.
Potrzeba 1,3 tys. etatów. Koszty? Nieznane

Na razie nieznane są koszty wymiany pracowników SOL na celników. Wiadomo, że chodzi o ponad 1,3 tys. etatów w skali całego kraju.

- Propozycja spotkała się z akceptacją środowisk celniczych. Jest wśród nich wielu przeszkolonych funkcjonariuszy operacyjnych, dodatkowo część z nich trzeba będzie dodatkowo przeszkolić i podnieść ich kwalifikacje - dodaje Horała.
Dlaczego obowiązków od SOL nie przejmie Straż Graniczna, która pełniła tę funkcję przed 2012 r.? Zabrania tego znowelizowana wówczas ustawa o Prawie Lotniczym, na mocy której przekazano te kompetencje ze Straży Granicznej na SOL.

Zapytaliśmy też, co się stanie z pracownikami, którzy wkrótce pożegnają się ze stanowiskami. Czy ustawodawca przewiduje płynne przejście do służb mundurowych, by wrócili na lotnisko, ale już na pensji z budżetu państwa?

- Nie przewidujemy szybszej ścieżki zatrudnienia w sektorze administracji skarbowej. Tak naprawdę miejsc pracy nie ubędzie, bo jeśli przysłowiowy Kowalski zatrudniony w SOL będzie musiał odejść z pracy, to na jego miejsce pojawi się inny Iksiński. Te zmiany oznaczają też oszczędności dla wielu lotnisk, bo znaczną część zatrudnienia pracowników państwo weźmie teraz na siebie - przekonuje poseł PiS.
Nie przekonuje to jednak prezesa gdańskiego lotniska.

- Co mi z tych oszczędności, jak tracę wartości - z punktu widzenia pracodawcy - niepoliczalne? Trudno jest mi wycenić świetny, bo wypracowany latami poziom obsługi pasażera, dbania o jego komfort i bezpieczeństwo w stresującym dla niego momencie, bo takim jest kontrola na lotnisku, gdy myślę, że za chwilę mojego pracownika zastąpi funkcjonariusz państwowy. Mam nadzieję, że nie odbędzie się to ze stratą dla wszystkich pasażerów - dodaje Kloskowski.
Mało czasu na zmiany

Jak czytamy w projekcie ustawy, gdy wejdzie ona w życie, władze gdańskiego lotniska będą miały tylko osiem miesięcy na zawarcie umowy z przedstawicielami administracji skarbowej i przejęcie przez ich pracowników obowiązków od SOL. Ustawodawca zastrzegł też, że pracownicy SOL będą mogli pracować przy kontroli bezpieczeństwa maksymalnie 18 miesięcy od momentu wejścia ustawy w życie.

Decyzja o wzmocnieniu służby celnej staje się bardziej zrozumiała gdy przypomnimy, że kilka miesięcy temu przez kraj przetoczyła się fala ich protestów. Celnicy sprzeciwiali się planom rządu, który ogłosił, że od 1 stycznia 2017 r. służby celne, pracownicy izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej będą działać w ramach jednej instytucji - Krajowej Administracji Skarbowej. Według celników ta decyzja miała oznaczać ich marginalizację, a docelowo - likwidację. Przekonywali też, że to jedyna formacja w administracji publicznej, która wykazuje znaczne wpływy do budżetu państwa. Rocznie to nawet 100 mld zł. Zapewnienie więc celnikom pracy przy kontroli pasażerów na lotniskach może być dla nich formą rekompensaty.

Miejsca

Opinie (623) ponad 10 zablokowanych

  • najgorzej jak polityka miesza się do biznesu

    • 1 3

  • Koniec dobrego dla podróżnych

    Byłem funkcjonariuszem SG jak przeprowadzalismy kontrolę bezpieczenstwa to pasażer był grzeczny jak baranek nawet nie jedną z pretensjami ale jak sol przejął kontrolę to zdarzały się sytuację wyzwania ich od ,,cieci" a oni robią to bo za to mają marnom pensję a uprawnienia takie jak SG. Dlatego też drodzy podróżni lecąc na zmywak do Wielkiej Brytanii skończy sie gwiazdozenie na odprawie.

    • 3 2

  • (1)

    spora częsc tych SOL-owców to zwykłe ćpuny

    • 5 5

    • kolejny hejter

      hejt hejt hejt made in polska zawiść więcej.... cpuny lolo

      • 0 1

  • Ściemnia prezes (2)

    Prezes lotniska ściemnia przednie pod stołem było, aby zatrudnić ta a nie inna firmę do ochrony...
    dla kogo kontrola jest stresująca ? Ścigasz czasami buty, pasek zegarek itp wooo jakie to stresujące

    • 5 4

    • SOL to Wewnetrzna Sluzba Ochrony, prezes sam ja zarudnia, puknij sie w glowe!!!!

      • 0 0

    • Faktycznie nie ma nic stresujacego :) szczegolnie gdy tysiac pasazerow nie ma pojecia ze ktos dba o ich tyleczki i z bagazy sa wyciagane takie rzeczy o jakich Ci sie nawet nie snilo a pasazerowie sciagaja sobie buciki i paseczki ale nie martw sie niedlugo celnicy postawia Ci mandat za wagon fajek i nie zauwaza zapalnika od bomby no ale .... bedzie Ci juz wszystko jedno bo na miejsce nie dolecisz i wcale nie bedziesz sie tak stresowac jak pan w turbanie odpali swoj ladunek na glowce :) powodzenia i przyjemnego lotu

      • 2 0

  • jakie zwolnienia (1)

    przecież w ich miejsce powstaną następne miejsca...tylko zamiast firmy prywatnej wyzyskującej pracowników będą zadowoleni mundurowi to jest dużó lepsze

    • 5 4

    • jaka prywarna firma, co ty bredzisz!!!

      • 0 1

  • często podróżuję i niegdy nie spotkałam się z chamstwem ze strony pracowników SOL ( tak jak piszecie), kadra w pełni wykwalifikowana, pomocna

    • 4 4

  • Płaczki

    Jak mieli brali kontrolę od Straży Granicznej to płakali, że koszty. Chłopaki nie płaczą a solowiec to wykwalifikowany pracownik z pozwoleniem na broń, znajdzie pracę na rynku! Kontrola wraca pod kuratele PAŃSTWA. Kończymy z "teoretycznym".

    • 4 1

  • Pan Prezes bredzi....

    Czysty zysk dla Portu. Pieprzy o wartościach !!! Praca dla zwalnianych Celników a SG po reformach PO dostanie trochę ludzi tam gdzie są potrzebni.
    Wszyscy zadowoleni.

    • 3 1

  • (7)

    Widzę że 99% Szanownych Państwa piszących pod tym wątkiem miało kompletnie gdzieś gdy panowie Szałamacha i Banaś rozmontowywali Służbę Celną i wpadli na wspaniały reformatorski inaczej pomysł połączenia celników ze skarbówkami.Po tym połączeniu około czterech tysięcy celników straci pracę - a Wy płaczecie po stu pracownikach SOL?...
    Witamy w państwie PiS-u.Program partii programem narodu.

    • 15 4

    • masakra (4)

      ty debilem jestes czy iddiota czy sie taki glupi urodziles co?nie stu bo lotnisk jest wiecej tylko 1800 osob a celnicy nie straca pracy tylko pojda na emertyure bo im to ta ustawa umozliwia i nie placzemy nad zwolnieniem osob tylko nad jakoscia bezpieczensta

      • 1 5

      • pójdą na emeryture (1)

        Przecież rząd nie ma kasy na emerytury

        • 0 0

        • przecież celnicy nie mają wcześniejszych emerytur !!!!!

          • 0 0

      • (1)

        za obrażanie Twoja opinia została zgłoszona do moderacji,pozdrawiam

        • 2 1

        • Do proboszcza jeszcze zgłoś

          i do kamińskiego i ziobry

          • 2 3

    • Ok. 2 tys. straci pracę, bo w Polsce są też inne lotniska, trzeba trochę pomyśleć.

      • 0 0

    • 2500 tysiąca straci prace i kwalifikacje zawodowe tylko w Gdn 100 a w całej Polsce tyle ci wyżej

      • 1 0

  • (4)

    Jestem za. Celnicy nic nie robia tylko kawke popijaja. 15 lat pracy emerytura za lezenie. Niech chociaz zajma sie ochrona darmozjady. Ale oczywiscie oni beda kwiczec. Jak to tak bede musial pracowac na swoja emeryture? Przeciez ja nigdy tego nie musialem robic. I zas kolejny strajk w warszawie.

    • 18 7

    • kolejny ignorant nie mający pojęcia o tym co pisze.
      żenada ...

      • 0 0

    • Co???

      Jakie emerytury ciołku???

      • 5 0

    • Życzę przyjemnej i bezpiecznej podróży

      • 1 1

    • No spoko Michu, wiec w imie dyscypliny celnika niech se SOLista do posredniaka pojdzie. Nie no super

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane