- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (404 opinie)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (277 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (54 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (112 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne
Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.
Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.
Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.
O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.
W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.
W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej , Zawiejskiej , Trakcie św. Wojciecha , Żuławskiej , Ukośnej , Sandomierskiej , Jana z Kolna , Kolejowej , Subisława , Pelplińskiej i Pomorskiej .
W Sopocie ekrany staną na Polnej , Jana z Kolna , Kościuszki , Króla Jana Kazimierza , Poznańskiej , al. Niepodległości , Monte Cassino , Obrońców Westerplatte , Obodrzyców , Małopolskiej , Wejherowskiej , Kujawskiej i Mazowieckiej .
Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej , Świerkowej , Klonowej , Limbowej i al. Zwycięstwa .
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.
- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.
Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).
Opinie (185) 2 zablokowane
-
2019-04-25 07:20
fuj, obrzydlistwo. trzeba patrzeć gdzie kupujesz nieruchomość (1)
- 30 1
-
2019-04-25 08:54
Panele źle, hałas źle. Kup nieruchomość gdzie indziej.
- 1 0
-
2019-04-25 07:23
Te okropne ekrany muszą stanąć (3)
bo kumple i ich firmy muszą zarobić. A pieniążki na ekrany najlepiej się wyciaga.
- 42 4
-
2019-04-25 07:46
Strażniczka testamentu już o to zadba. (2)
- 4 6
-
2019-04-25 09:17
(1)
Pisiorki wprowadzily tą ustawę. Poczytaj kto na tym zarobił
- 3 1
-
2019-04-25 12:42
Ta pisiorki, może reptyliany?
- 0 1
-
2019-04-25 07:26
Na przymorzu już te dziadostwo stoi
i wygląda okropnie. Bo PKP ich nie myje.
- 32 1
-
2019-04-25 07:29
A co z tramwajami ? (1)
W budynkach oddalonych 7 metrów od torowiska przy Pomorskiej,normy hałasu są bardzo mocno przekroczone.I co ?Nic,zbyt mało mieszkańców żeby się tym przejmować.
- 14 8
-
2019-04-25 07:57
Podobno brakuje 1 dB do przekroczenia normy
Też tutaj mieszkam i kiedyś napisałem pismo do WIOŚ.Dostałem odpowiedź że norma hałasu nie jest przekroczona,brakuje 1 decybela .d**ile sami w to nie wierzą ale coś odpisać muszą.
- 2 1
-
2019-04-25 07:37
A co z Orunią? (1)
hałas kolejowy z Orunii niesie się przez Chełm aż po Ujeścisko. Latem pobudka o 4.00 w nocy.
- 13 7
-
2019-04-25 17:43
Miłośnicy hałasu ?
czyżby zaburzenia słuchu; sygnały pociągów można przyrównać do wycia ,ujadania itp...
- 1 0
-
2019-04-25 07:39
Pieniądze wyrzucone w błoto. Drogi tez zabudujmy bo hałas. Nie pasuje to won na podkarpacie
- 16 4
-
2019-04-25 07:39
a tych artystów co zaraz je zabazgrają
od razu do sprzątania śmieci wzdłuż lini skm wyflancować
- 20 1
-
2019-04-25 07:43
Fajnie gdyby producent paneli uwzglednił miejscowe uwarunkowania i od razu nadrukował napis na panelach 'Arka Pany!" (1)
- 23 3
-
2019-04-25 10:11
no i opcjonalnie szubienicę i napis "rukwa", żeby zasłonić napis "Pany" przyczepiane na magnes.
Kultura.
- 1 0
-
2019-04-25 07:43
(1)
I dlatego że z Wrzeszcza do Kartuz i Gdyni kursuje PKM w Sopocie i Malborku ma stanąć ekran akustyczny...
- 10 1
-
2019-04-25 17:27
Chyba nie mieszkasz w Sopocie blisko torów i nie wiesz o czym piszesz
- 0 0
-
2019-04-25 07:45
(3)
Ponad 20 lat mieszkalem przy torach i nie pamietam aby mi to przeszkadzalo, raz na tydzien bylo slychac w nocy jakis ciezki sklad, wiec problem znikomy. Niech nastawiaja ekranow, okryja zielenia, gdzie sie na niech robia za nosniki reklamowe aby zminimalizowac koszty i tyle. Jak juz trzeba, to dlaczego by przy okazji na tym nie zarobic.
- 19 5
-
2019-04-25 08:54
Elwoodowi i Jake'owi tez to już mało przeszkadzało.
- 0 0
-
2019-04-25 09:43
Nośniki reklamowe? Serio chcesz żeby tak twoje miasto wyglądało? (1)
Czasem to mi się wydaje, że ostatnie 10 lat niektórzy spędzili zakopani pod kamieniem.
- 3 1
-
2019-04-25 10:12
Chce aby zarabialo.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.