• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku łatwiej zgłosisz miejskie problemy

Krzysztof Koprowski, Michał Brancewicz
11 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Centrum Kontaktu z Mieszkańcami ma pomóc gdańszczanom szybko dotrzeć z ich problemami do odpowiedniego urzędnika. Centrum Kontaktu z Mieszkańcami ma pomóc gdańszczanom szybko dotrzeć z ich problemami do odpowiedniego urzędnika.

Gdańsk chce stworzyć sprawny i łatwy w użytku system kontaktu mieszkańców z miejskimi urzędami. Przez internet i telefon będzie można uzyskać wszelkie informacje lub przekazać zgłoszenie dotyczące niemal każdej awarii. Obsługą systemu, który ma wystartować w 2018 r. zajmie się ponad 20-osobowy zespół.



Czy kontaktowałeś(aś) się kiedyś z urzędnikami przez internet?

Dzisiaj, gdy ktoś chce zgłosić, że na drodze leży martwe zwierzę, dzwoni najczęściej do Straży Miejskiej, chociaż zajmuje się tym przede wszystkim ZDiZ. Często nie wiadomo też, komu należy dać znać, jeśli chce się poinformować o awarii tramwaju lub pociągu. Nie każdy z nas też pamięta, jakie zdjęcie jest potrzebne do wyrobienia prawa jazdy lub paszportu.

Numer 115

Za dwa lata na te i inne pytania oraz zgłoszenia zareaguje dyżurujący pracownik Gdańskiego Centrum Kontaktu z Mieszkańcami. W założeniu GCKM ma być jednym punktem kontaktu dla wszystkich obywateli: mieszkańców, przedsiębiorców, studentów czy wreszcie turystów, tak aby nie musieli się martwić czy sprawa, którą zgłaszają, podlega kompetencji tej czy innej instytucji.

Centrum ma funkcjonować przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Kontaktować się z nim będzie można przez internet (strona internetowa, e-mail, czat, portale społecznościowe) oraz telefon.

- Chcemy iść w kierunku krótkiego numeru, który łatwo zapamiętać. W Unii Europejskiej jest to nr 115 dedykowany do kontaktów między obywatelem a administracją, ale w Polsce się to na razie nie usankcjonowało. Liczymy, że w przyszłości ten numer pozwoli odciążyć numer alarmowy 112 i straży miejskiej 986 - mówi Tomasz Filipowicz, kierownik projektu Gdańskiego Centrum Kontaktu z Mieszkańcami.
Po wybraniu kanału kontaktu uzyskamy od konsultantów niezbędne informacje dotyczące procedur urzędniczych i czasu ich realizacji, wiadomości na temat bieżących wydarzeń i imprez, utrudnień w ruchu drogowym oraz komunikacji miejskiej. Możliwe będzie także zgłaszanie zdarzeń wymagających podjęcia interwencji ze strony miejskich służb, np. naprawy niedziałającej sygnalizacji.

Odpowiedzą na każde pytanie

Konsultanci w swojej pracy mają także posiłkować się stronami internetowymi Urzędu Miejskiego i jednostek miejskich, Mapą Porządku, a także zewnętrznymi źródłami informacji, takimi jak wyszukiwarki połączeń komunikacji, a nawet portalem Trojmiasto.pl. Dlatego będzie można się do nich zwracać ze sprawami wykraczającymi poza kompetencje miejskich urzędników.

- Każde zgłoszenie dotyczące życia miasta będzie rejestrowane w jednym miejscu i otrzyma numer zlecenia. W dowolnym momencie będzie można sprawdzić stan jego realizacji. Chcemy, aby dużą część odpowiedzi na nurtujące obywateli pytania można było znaleźć na samoobsługowym portalu - wyjaśnia Tomasz Filipowicz. - Bezpośrednią obsługą zgłoszeń i zapytań zajmie się ponad 20 osób, z czego najwięcej - bo ok. 15 os. - będzie pracowało w godzinach szczytu, czyli między godz. 10 a 15.
Ponad połowę zespołu stanowić będą dotychczasowi urzędnicy oraz pracownicy jednostek miejskich, którzy obecnie obsługują różne rozproszone miejskie infolinie (np. informacja urzędu miejskiego, dyżurny inżynier miasta, bieżąca sytuacja komunikacyjna). Pozostałą część będą stanowiły osoby nowo zatrudnione przez Urząd Miejski.

Mniejsze kolejki w urzędzie

- Gdańskie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami pozwoli pozostałym urzędnikom poświęcić więcej czasu na pracę merytoryczną, bądź obsługę bezpośrednią klientów. To przełoży się na mniejsze kolejki, szybszy czas obsługi oraz skróci czas oczekiwania na decyzje administracyjne - dodaje Filipowicz.
Obecnie cały projekt jest na etapie dialogu technicznego z firmami, które doradzą, w jaki sposób wdrożyć cały system i jaki będzie jego szacunkowy koszt. Na tej podstawie przygotowana zostanie dokumentacja przetargowa, a sam przetarg zostanie ogłoszony jesienią.

System ma być stopniowo wdrażany od przyszłego roku, zaś uruchomienie dla mieszkańców planuje się na wiosnę 2018 r.

Opinie (89)

  • to jest rekord swiata,2 lata bedzie pracowalo 20 ludzi aby urochomic telefon do dziur. a po tym czasie bedziemy 2 lata czekac na rozpatrzenie sprawy. alejuz przez 40 pracownikow.

    • 7 1

  • W Gdańsku coraz to więcej inwestycji i remontów (3)

    Gdzie by nie pojechać to coś budują. W Gdyni niestety "nie da się"

    • 3 2

    • (1)

      W Gdańsku czuć klimat miadta, a w Gdyni - co najwyżej klimat wsi

      • 3 0

      • O Sopocie już nie wspomnę.

        • 2 1

    • wielkopaństwo na kredyt

      pożyjemy zobaczymy

      • 0 3

  • .... (1)

    Bo w urzędzie to jedynie wentylacja pracuje i stróż
    Bo urzędnicy przez 8 godz zasłaniają się przepisami i piją kawkę i na tym ich praca polega
    A zwłaszcza panie które jedyne ich zajęcie to plotowanie i jeszcze bezczelnie narzekają że one ciężko pracują

    • 6 5

    • zatrudnij się tam i też pij kawkę, w końcu kto bogatemu zabroni!!! a serio byłeś, widziałeś, pracowałeś, że piszesz takie pierdoły. zawsze się znajdzie ktoś, kto się obija ale jak ja generalnie załatwiam sprawy w UM kilka razy w mcu to zawsze jest miło, kompetentnie (tak, tak uwierz) a to, że różne sprawy blokują przepisy tego panie z urzędu nie wymyślają, skargi na Wiejską w Warszawie. nie wiem co za jad w ludziach siedzi, że pozwala człowieka pracującego w urzędzie za nic uważać. oni tam mają szefów w klimatyzowanych pokojach, z prywatnym parkingiem a zwykły urzędnik gotuje się w nagrzanym od słońca pokoju z hukiem ulicy, wyciem karetek, które ciężko mi czasem przekrzyczeć jak o coś pytam...

      • 3 1

  • Co za bzdury?

    kto to wymyslił? to jakiś pic na wode fortomontaż. Czas na zmiany!

    • 4 1

  • Niedługo Adamowicz zezwoli nam osobiście naprawiać dziurawe ulice , no i je sprzątać (1)

    To jest zrozumiałe , że Adamowicz i jego iście napoleońska armia urzędników nie będzie zaprzątać swojej uwagi takimi głupstwami.

    • 8 1

    • Takie rzeczy tylko w Gdyni

      Tam mieszkańcy Obłuża ostatnio sami chodnik układali bo się nie mogą doczekać na Szczurka.. ;)

      • 1 0

  • ile już urzędasów pracuje w gdańskim urzędzie i spółkach powiązanych z miastem ? (5)

    10 000? 20 000?

    • 33 10

    • w urzędzie miasta Gdańsk 1200 osób a u nas w Gdyni 1000 urzędasów. (1)

      Gdańsk liczba ludności 460000 realnie ponad pół miliona
      Gdynia 240000 i cały czas spada.
      nadal narzekasz na wasz urząd???

      • 6 3

      • jest nawet jakiś ogólnopolski ranking na wspolnota.org.pl z którego wynika, że mieszkańców Gdyni utrzymanie

        jednego urzędasa kosztuje dużo więcej niż w Gdańsku

        • 3 0

    • ze spółeczkami obstawiam 30 000 (2)

      • 8 4

      • (1)

        Nie trzeba obstawiać. Jak jesteś zainteresowany to sprawdź.

        • 6 2

        • Nie strosz się tak z rana...

          • 4 2

  • Oliwaxit (1)

    Jak w tytule.......... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 2

    • Oliva

      XC lat po okupacją gdańską
      nikt nigdy nikogo nie pytał o zdanie

      • 0 1

  • kolejna sekretarka wkur wiarka (1)

    jak. dzwońisz na 112 to najpierw zbieraja twoja spowiedz, z numerami buta peselami itd a potem cie przelacza na policje, straz pozarna miejska lub pogotowie i powtarzaj swa historie jeszcze raz, o ile bateria i twoja cierpliwosc wytrzymala

    po grzyba nagrywaja nasze spowiedzi, jak trzeba je powtarzac?!

    tu tez bedzie ze jakis gupi babsztyl bedzie zadawac durne pytania
    a potem przelaczy do innegj gupiej baby i walcz dalej

    lepiej na System nie liczyc, samemu podpalic zle zaparkowany. przejechanego kota samemu wyrzucic do smietnika, a grafiti samemu zamalowac, a jego tworcy samemu urwac nogi rowno z uszami

    umiesz liczyc? to ku#%* licz na siebie

    • 4 1

    • jak to po co nagrywaja? pomylisz sie drugi raz w zeznaniach i maja juz cie w stanie oskarzenia za falszywe zeznania

      • 2 0

  • Kolejne miejsce do zatrudnienia swoich

    Brawo Adamowicz, brawo PO!
    Kolejne miejsce dla urzędasów, jakby ich mało było!

    • 8 1

  • (1)

    zgłosić można, pytanie czy rzeczywiście coś z tym zrobią :P

    • 5 1

    • po zgłoszeniu szkody do ZDiZ, może minimumpo 2 tyg. ZDiZ wysyla to do swojego ubezpieczyciela

      mimo, że ma wszystkie formularze wypełnione, podpisane- tyle im zajmuje zeskanowanie i wysłanie mailem.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane