• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów

Maciej Korolczuk
10 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.



Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?

Tylko w kwietniu na gdańskich torach tramwajowych i przejazdach doszło do 7 zdarzeń z udziałem tramwajów.

- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.



Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.

W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.



- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.

Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.

Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.

Miejsca

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    "Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?"

    Odpowiedź jest oczywista i jest tylko jedna - mój własny samochód. Kicham na komunikację wiejską. Czym oni chcą zachęcić normalnych ludzi do korzystania np. z tramwajów? Rozklekotanym taborem? Zimą w nim zimno, latem gorąco. Do tego co chwilę jakieś wypadki, notoryczne spóźnienia, nigdy nie można polegać na takim transporcie.

    • 18 10

    • niestety racja komunikacja jest beznadziejna a powinna byc najbardziej atrakcyjnym środkiem transportu

      • 0 0

  • (1)

    Wystarczy w nocy usuwac usterki w zajezdni zamiast spac. Wozy zjezdzaja z awariami i rano tak samo wyjezdzaja.

    • 19 7

    • Prawda

      • 1 0

  • przygotowywanie gruntu pod kolejna podwyżkę

    cen biletów?

    • 16 2

  • Jedno pytanie

    Ile trwa modernizacja oraz naprawa składów?

    Może tam za mordy trzeba potrząsnąć.

    • 17 2

  • Jak wstęp na MOLO w Sopocie podrożał po zdewastowaniu przez wichury- zdrożeją bilety za jazdę komunikacją w Gdańsku.

    • 13 0

  • poprawka

    113 jest sprawnych właśnie się jeden pali

    • 24 2

  • (2)

    Myślę,że tymczasowym rozwiązaniem braku taboru mogłoby być zakupienie lub wydzierżawienie z Warszawy,albo Krakowa odstawionych tam wagonów 105 Na.Warszawa ma sporą nadwyżkę takich tramwajów

    • 10 3

    • Jakiego braku? Czytałeś artykuł?

      • 0 0

    • Ale przy tym trzeba myśleć! A po co? Za to pomatołom nie płacą...

      • 1 1

  • Tramwaje to idiotyzm (3)

    Bo transport nie powinien być oparty o zawodne i kolizyjne tramwaje, tylko jak wszedzie w cywilizowanym swiecie, o sieć SKM z zasilaniem z trzeciej szyny. Zadnych skrzyzowan dróg z tramwajami, zadnej zrywajacej sie trakcji. Zadnych wypadkow, zadnych awarii. Po jaka cholere pomiedzy jezdniami Armii Krajowej puszczono tramwaj skoro mozna bylo puscic tam tory SKM... byloby szybciej... dzisiaj z Ujesciska na Nowy Port do rodzicow jade 50 minut a SKM moglbym jechac 20.

    • 6 12

    • (2)

      Szczególnie ta trzecia szyna jest świetnym rozwiazaniem. Pewnie nie masz mawet pojęcia, skąd się wzięła w systemie metra oraz wyjątkowo w berlińskim sbahnie.

      • 3 0

      • A skad wolisz prad? Z trakcji u gory, przez pantograf? Jakims dziwnym trafem nigdzie na swiecie poza Rzymem i Gdanskiem nie ma kolejowej komunikacji miejskiej z pantografami. I nie, nie wiem skad sie to wzielo, po jakiego ch*ja mam znac historie trzeciej szyny, wspolczuje ci jesli masz takie zainteresowania noobie

        • 0 0

      • Jakos nie widzialam w moskiewskim i warszawskim metrze pantografow (y) trakcja jest pod spodem

        • 0 0

  • Motorniczy zapatrzyli się na BOR ,co chwila dzwon.Jest pretekst na zakup nowego szmelcu od braci .Na nowe przecież nie ma kasy. A tak hajterzy czepiają się Gdyni i tamtejszych inwestycji. Wpierw popatrzy na własne podwórko.

    • 5 0

  • (1)

    109 w godzinach szczytu???? To chyba jakiś żart. Łatwo policzyć na podstawie rozkładu jazdy.

    • 7 4

    • A co?

      wg Ciebie 11 linii = 11 tramwajów? Na samej każej linii jeździ od 5 do 15 szt.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane