• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów

Maciej Korolczuk
10 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.



Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?

Tylko w kwietniu na gdańskich torach tramwajowych i przejazdach doszło do 7 zdarzeń z udziałem tramwajów.

- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.



Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.

W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.



- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.

Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.

Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.

Miejsca

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • gotowe rozwiązanie (1)

    aż się prosi aby na potężnym placu ZNTK wprowadzić odnogę torową, zachować historyczne zakłady,obdyskutować z konserwatorem zabytków co jest do uratowania a co nie jest ze starych XIX wiecznych budynków, wybudować nowe hale i urządzić zajezdnię tramwajową z prawdziwego zdarzenia w której być może będzie można remontować i produkować tramwaje. Ten projekt trzeba ruszyć, nie tylko głową ale też pieniędzmi.

    • 10 1

    • już kiedyś na terenie ZNTK na Przeróbce modernizowano tramwaje typu 105.

      • 2 0

  • (1)

    w mieście budynia jest coś sprawnego ?

    • 7 2

    • Tak ,sprawnie działa współpraca budynia z developerka

      • 3 1

  • Czemu w ankiecie nie ma wyboru ,,żaden''?

    • 6 0

  • Partactwo

    Juź czas na wymianę całego zarządu,niema dnia bez awarii trawaju a szczegulnie dortmundow

    • 13 1

  • Nie rozumiemiem o co ta cała afera redakrorze Korolczuk

    "Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird."

    Mają 5 sprawnych tramwajów w rezerwie + 6 aktualnie w modernizacji + 7 które będą modernizowane jak wróci te 6 + 16 nowych w przetargu. Przecież to spokojnie wystarczy. Pan ile ma rezerwowych samochodów w garażu na wypadek gdyby coś się stało z tym którego pan używa jako podstawowy?

    • 7 7

  • albo to" ...po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114 ..." (1)

    127 -2 = ... 114? nowa matematyka po gdańsku

    • 17 4

    • Nikt tam mądrzejszy nie urzęduje,ciesz się że i tak niewiele się pomylili.

      • 1 1

  • system (1)

    Być może nasycenie niektórych naszych ulic i węzłów tramwajami, przekroczyło granice rozsądku.

    • 7 2

    • No. Trasy w centrum to tragedia

      • 3 0

  • Jak może iść źle, kiedy na czele GAiT stoi wielki znawca i organizator, pan Maciej Lisicki?
    Powiem więcej - nie może być już lepiej!

    • 14 0

  • (2)

    Myślę,że tymczasowym rozwiązaniem braku taboru mogłoby być zakupienie lub wydzierżawienie z Warszawy,albo Krakowa odstawionych tam wagonów 105 Na.Warszawa ma sporą nadwyżkę takich tramwajów

    • 10 3

    • Ale przy tym trzeba myśleć! A po co? Za to pomatołom nie płacą...

      • 1 1

    • Jakiego braku? Czytałeś artykuł?

      • 0 0

  • A nie mówiłam, że jak tego głąba-nieudacznika z UM poSTAWIĄ w ZTM, to tak będzie?!

    Najpierw zmienił nazwę na GAiT, a więc milionowe koszty zmiany pieczątek, wpisów, rejestrów, biletów, papieru firmowego itd...Idiotyzm do kwadratu! Won z takimi matołami!!!

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane