- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (109 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (58 opinii)
- 4 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (61 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (322 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (191 opinii)
W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów
Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.
- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.
Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.
W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.
- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.
Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.
Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.
Miejsca
Opinie (246) ponad 10 zablokowanych
-
2017-05-10 15:34
Tranwaje 105 to szrot (4)
Dortmundy są ok, ale 105 to szroty, nie hamują, ciągle się psują, ten który uczestniczył w wypadku z tirem był wyjątkowym szrotem który co II dzień zjeżdżał zepsuty albo w ogóle nie wyjeżdżał z zajezdni, miał też swego czasu problemy z hamowaniem więc...
- 6 7
-
2017-05-10 16:00
Problem to motorowa miała z umiejętnościami (3)
A nie tramwaj z chamowaniem
- 1 4
-
2017-05-10 16:55
(2)
wydaje mi się że bronisz kierowcy TIRA to przecież on zawinił bo nie spojrzał przez ramię
- 2 2
-
2017-05-10 18:44
ps. tir to nie osobówka
i nie skręci od tak żeby skręcić w lewo musi zrobić wcześniej luk żeby się złamać a to trwa i nie powiesz mi że tego nie widać z daleka i nie da się zareagować ale tak jak mówiłem pedał w podłogę i zero myślenia
- 2 3
-
2017-05-10 18:35
a może już stał a ona w niego wiechała
tira nie widziała zwalnia się jak nie ma się pewności czy nie wjedzie a ona pedał w podłogę i zero myślenia ile trzeba zasuwać żeby tak tira skasować więc nie bronie kierowcy tylko stwierdzam brak myślenia u pani L
- 2 3
-
2017-05-10 18:44
nieudacznik w ZKM
Czemu nie dziwi że tramwaje są ostatnio zawodne ? Lisicki tam rządzi i to mówi wszystko!
- 9 1
-
2017-05-10 06:05
Skoro tyle kupujemy (8)
To może przy każdym zakupie nie trzeba od razu kasować kolejnych stopiątek, tylko zostawić część jako rezerwę taborową na takie sytuacje? Wiem, że brakuje miejsca w zajezdniach i cały czas jest to pokłosie decyzji z przed prawie 20 lat o zlikwidowaniu zajezdni przy Łąkowej, ale wystarczyłoby zostawić je na torach odstawczych (np. na pętli Brzeźno Plaża)
- 102 12
-
2017-05-10 07:31
(1)
W innych miastach stopiatki moga jeszcze jezdzic lata. W gdansku zapuszczono je totalnie. A teraz zamiast wybrac solarisa co dal rekorfowo dluga gwarancje, oglosili nowy przetarg, pewnie zeby wygral kto inny. A pesy sprzed kilku lat juz zardzewiale jezdza!
- 27 2
-
2017-05-10 17:22
W pradze czeskiej podobne do 105 po renowacji najlepsze tramwaje z calego taboru.
- 2 0
-
2017-05-10 07:18
(2)
Kupujemy ale czego? Myślisz że kasowaliby sprawne tramwaje? Czytaj ze zrozumieniem... Gdańsk planuje kupić a nie zakupił
- 2 13
-
2017-05-10 14:03
Tak, ZKM kasował sprawne wagony i sporo można wymieniać.
Gdy tylko przychodziły "nowe"-używane N8C po modernizacji to ZKM bawił się w maszynę losującą i kasował pierwszy lepszy skład. Mało tego, mieliśmy odstawionych kilka zmodernizowanych wagonów. 1274, 1299 i 1323 (ten przydzwonił w Lechię) - były to tramwaje po modernizacji we wrocławskim Protramie i co się stało? 1323 - skasowany bo nie opłacało się naprawiać, ok, ale 1274 który był doczepą po prostu stał bo pierwszy wagon 1273 został skasowany przez cysternę na Sucharskiego, a można było go połączyć z 1299 w skład 1299+1274, miał te same podzespoły. Nie, wagony pojechały na złom.
Dodatkowo każda lekka kolizja oznaczała kolejne kasacje, kolejny przykład skład 1215+1204, który miał kolizję z ciężarówką. Z powodu kasacji 1215, skasowano ot tak wagon 1204 który był sprawny. Wiele byłoby przykładów.
Przyjeżdżał nowy N8C-NF, to jeden skład (nie wagon, a dwuwagonowy skład) szedł na kasację. Tak maszyna losująca wybrała sprawne składy 1287+1288 czy 1253+1254- 16 0
-
2017-05-10 07:33
Nie kupił, bo najniższą ofertę
złożył nie ten co trzeba?
i co to za tramwaje bez miejsc siedzących.
Czas na zmiany w mieście.- 13 6
-
2017-05-10 07:32
ta, zosraw (1)
- 1 1
-
2017-05-10 07:35
ta, zostaw je gdzieś na otwartym terenie
a zaraz się nimi jacyś wyklęci zaopiekują, kamienie pójdą w ruch.
- 19 2
-
2017-05-10 07:22
A to nie Adamowicz zlikwidować łąkowa
- 8 4
-
2017-05-10 13:26
(3)
Mieszkam w Warszawie a pracuje w Gdańsku od 6 lat. W Warszawie nie ma takich problemów z komunikacją miejską. Awarie są naprawdę
mało kiedy. A gdańsku notorycznie . Mam znajomą co prowadzi tramwaje w warszawie mają 18 zł na dzień dobry . A w Gdańsku zadzwońcie do kadr na ul . Jaśkowa dolina . Wspomne tylko ,że koszule w Warszawie dostają a w Gdańsku wszystko swoje....- 16 1
-
2017-05-10 14:11
Mrnobody (1)
HaHa co Ty człowieku pier... Mieszkałem ostatnie 3 lata w Warszawie. Co 2 dzień psuje się tam na trasie jakiś tramwaj i trzeba na szybko szukać komunikacji zastępczej, żeby do pracy na czas dojechać, a w godzinach szczytu całe miasto w korkach stoi włącznie z tramwajami. Jeśli tak dobrze jest w Waszej Warszawce, to dlaczego tam nie wrócisz...
- 0 6
-
2017-05-10 17:20
czytaj ze zrozumieniem.... nie jestem motorniczym tylko znajoma. A Warszawie komunikacja jest ok.
- 3 0
-
2017-05-10 14:02
No i co ty na to pawełku? koleś prezes dobrze zarabia? może trzeba zadbać o ludzi zatrudnionych w tej kolesiowskiej firmie!
- 6 0
-
2017-05-10 17:14
Tramwaje
Ja stawiam na to żeby motorniczy zwalniali nieco, a nie pędzili ,
za szybko jeżdzą a pózniej się dziwią że nie wyhamowali. Tramwaje tez nie są nie zawodne no cóż trzeba coś z tym zrobić ,albo chodzic na piechotkę:(albo przerzucic sie na rower.- 0 7
-
2017-05-10 06:01
Najwyżej zamiast tramwajów wypuszczą na ulice powozy konne (15)
Większej różnicy w komforcie i czasie przejazdu nie będzie
- 291 37
-
2017-05-10 06:10
Może motorniczy i motornicze w końcu raczą wyjąć zestawy słuchawkowe z gęby (9)
W dodatku nie skupiają się na jeździe, niektóre pozycje które wykonują na ich fotelach są godne kamasutry
- 27 38
-
2017-05-10 17:06
Bejz az oc
- 0 0
-
2017-05-10 07:06
Minusują Ciebie.. (4)
Ale masz 100% racji.Mało można spotakć motorniczego, który nie prowadzi dyskusji przez telefon.Powinno to być zabronione.Prym wiodą jak zwykle panie ale panowie nie odstają.Co można gadać przez całą służbę?
- 33 14
-
2017-05-10 10:21
(1)
Mozna. Jezeli spelnia warunki ktore okreslaja przepisy ruchu drogowego to dlaczego nie?
- 2 4
-
2017-05-10 10:28
Są przepisy wewnętrzne..
Motorniczy to nie Maciarewicz i nie może w pracy robić co chce..
- 12 4
-
2017-05-10 09:43
Nie, no pewnie, lepiej żeby zasypiali na fotelu... Ludzie, przestańcie być gburami i czepiać się wszystkich o wszystko.
- 15 7
-
2017-05-10 07:17
uwierz że można
- 11 2
-
2017-05-10 07:53
Jakbyś musiał spłacać koszt kursu na motorniczego (1)
To też byś dorabiał jako telemarketer.
- 38 2
-
2017-05-10 09:27
9 lat jeździłem jako motorniczy..
Szczytem szaleństwa było radio samochodowe, przerobione pod napięcie ale to też rozprasza.Nie wiem jak teraz, ale kiedyś poprostu trzeba było minimum 3 lata przepracować i opłata za kurs z głowy.Chociaż pamiętam agenta który robił zlecenia na drutach, ponieważ jego żona chałupniczo szaliki czy coś takiego robiła ;)
- 7 1
-
2017-05-10 06:22
sam masz gębe
- 25 15
-
2017-05-10 10:55
nakupywali zlomow o niemcow i teraz afera
- 12 1
-
2017-05-10 09:41
Tramwaje sa dla mieszkanców ,a takich POlitycy mają gdzieś!! (1)
- 11 8
-
2017-05-10 10:29
a idź w PiS du
- 11 10
-
2017-05-10 08:05
to puścić niesprawne (1)
i będzie dobrze
- 5 2
-
2017-05-10 08:33
W Gdańsku 20 lat temu zabrakło sprawnych tramwajów
- 15 2
-
2017-05-10 15:46
Jaka płaca tacy motorowi
Tak panie kierowniku trzeba było płacić wiecej to by ludzie nie uciekali a tak przyjdzie młody 4 tramwaje skasuje i do zwolnienia o dobrych nie dbacie to tak macie
- 15 0
-
2017-05-10 06:04
Tramwaje niezawodne? (10)
Chyba nie ma dnia, żeby tramwaje gdzieś nie stanęły, to awaria, to pożar hamulców, kolizja, zerwana trakcja... bo przecież autobusy takie złe i niedobre, nieekologiczne.... a prąd do trakcji to się z powietrza bierze....
- 179 30
-
2017-05-10 07:25
prąd z powietrza (4)
Patrząc po polach wiatraków w okolicy Przejazdowa, to bywa, że tramwaje mają prąd z powietrza ;)
Poza tym elektrociepłownia ma większą sprawność i lepsze filtry niż diesel w autobusie. Do tego spaliny są odprowadzana wysokim kominem zamiast prosto na drogę.
Silnik elektryczny też ma większą sprawność niż spalinowy.- 22 7
-
2017-05-10 11:23
(1)
Sprawność przesyłu policzyłeś? To teraz policz sprawność energetyczną całego układu. I co, jednak diesel górą? ;-)
- 1 7
-
2017-05-10 15:34
To policz jeszcze
sprawność przesyłu paliwa cysternami.
- 3 1
-
2017-05-10 07:56
Prąd jest z gniazdka, gniazdko w ścianie, ściana w domu jest, baranie.
- 11 5
-
2017-05-10 07:41
Sprawność elektrociepłowni oczywiście większa
Ale po przesłaniu liniami wysokiego napięcia z drugiego końca Polski już niekoniecznie.
Jedyną odczywalną dla nas zaletą jest to, że zanieczyszczenia są produkowane daleko od miasta.- 9 4
-
2017-05-10 06:51
autobusy (3)
W miejscach torów tramwajowych powinny jeździć autobusy! Oszczędność setek milionów na przygotowaniu:
1) infrastruktury
2) zakupie autobusów
3) serwisowaniu autobusów i infrastruktury
4) zyskujemy dodatkowy pas służb np, karetka, policja, straż pożarna
Tramwaje w przypadku awarii blokują połowę miasta, a autobusy mogą się omijać!
Ekonomicznie i zdroworozsądkowo nie ma argumentów za tramwajami.- 26 25
-
2017-05-10 11:12
Raczej postawilbym na trolejbusy
w stosunku do tramwajów maja szereg zalet:
- cena zakupu
- utrzymania
- z pasa trajtka moga korzystać służby - z torów już nikt
- hałas
- awaryjność niższa
- w przypadku awari kolizji mogą się omijać
wady
- mniejsza ładowność co można zniwelować częstotliwoscią kursowania.- 8 5
-
2017-05-10 09:59
Nie do końca
Tramwaj ma tą przewagę, że zabiera więcej pasażerów jednym składem niż autobus. Także w przypadku długości (krótkich) Gdańskich tramwajów wychodzi o jeden do dwóch etatów mniej. Druga rzecz to rozruch elektryczny. Mimo wszystko uważam że jest tańszy niż spalinowy ale można to zrobić na zasadzie wymiany na trolejbusy.
- 12 2
-
2017-05-10 07:40
głupoty wypisujesz
co jeden punkt to bardziej nonsensowny
- 16 14
-
2017-05-10 10:56
taniej by bylo zrobic bus pasy i jezdzic autobusem
jak sie zepsuje autobus omijasz I jedziesz dalej
- 7 1
-
2017-05-10 15:32
jak by ludzie kupowali i kasowali bilety to by było więcej pieniędzy na nowe pojazdy
No ale jak ludzie jeżdżą na gapę a jeszcze inni ludzie bronią gapowiczów przed kontrolerami to tak potem jest.
- 7 0
-
2017-05-10 14:10
kobiety za sterami tramwajow = kraksa
to bylo do przewidzenia
- 9 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.