• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów

Maciej Korolczuk
10 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.



Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?

Tylko w kwietniu na gdańskich torach tramwajowych i przejazdach doszło do 7 zdarzeń z udziałem tramwajów.

- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.



Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.

W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.



- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.

Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.

Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.

Miejsca

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • Tranwaje 105 to szrot (4)

    Dortmundy są ok, ale 105 to szroty, nie hamują, ciągle się psują, ten który uczestniczył w wypadku z tirem był wyjątkowym szrotem który co II dzień zjeżdżał zepsuty albo w ogóle nie wyjeżdżał z zajezdni, miał też swego czasu problemy z hamowaniem więc...

    • 6 7

    • Problem to motorowa miała z umiejętnościami (3)

      A nie tramwaj z chamowaniem

      • 1 4

      • (2)

        wydaje mi się że bronisz kierowcy TIRA to przecież on zawinił bo nie spojrzał przez ramię

        • 2 2

        • ps. tir to nie osobówka

          i nie skręci od tak żeby skręcić w lewo musi zrobić wcześniej luk żeby się złamać a to trwa i nie powiesz mi że tego nie widać z daleka i nie da się zareagować ale tak jak mówiłem pedał w podłogę i zero myślenia

          • 2 3

        • a może już stał a ona w niego wiechała

          tira nie widziała zwalnia się jak nie ma się pewności czy nie wjedzie a ona pedał w podłogę i zero myślenia ile trzeba zasuwać żeby tak tira skasować więc nie bronie kierowcy tylko stwierdzam brak myślenia u pani L

          • 2 3

  • nieudacznik w ZKM

    Czemu nie dziwi że tramwaje są ostatnio zawodne ? Lisicki tam rządzi i to mówi wszystko!

    • 9 1

  • Skoro tyle kupujemy (8)

    To może przy każdym zakupie nie trzeba od razu kasować kolejnych stopiątek, tylko zostawić część jako rezerwę taborową na takie sytuacje? Wiem, że brakuje miejsca w zajezdniach i cały czas jest to pokłosie decyzji z przed prawie 20 lat o zlikwidowaniu zajezdni przy Łąkowej, ale wystarczyłoby zostawić je na torach odstawczych (np. na pętli Brzeźno Plaża)

    • 102 12

    • (1)

      W innych miastach stopiatki moga jeszcze jezdzic lata. W gdansku zapuszczono je totalnie. A teraz zamiast wybrac solarisa co dal rekorfowo dluga gwarancje, oglosili nowy przetarg, pewnie zeby wygral kto inny. A pesy sprzed kilku lat juz zardzewiale jezdza!

      • 27 2

      • W pradze czeskiej podobne do 105 po renowacji najlepsze tramwaje z calego taboru.

        • 2 0

    • (2)

      Kupujemy ale czego? Myślisz że kasowaliby sprawne tramwaje? Czytaj ze zrozumieniem... Gdańsk planuje kupić a nie zakupił

      • 2 13

      • Tak, ZKM kasował sprawne wagony i sporo można wymieniać.

        Gdy tylko przychodziły "nowe"-używane N8C po modernizacji to ZKM bawił się w maszynę losującą i kasował pierwszy lepszy skład. Mało tego, mieliśmy odstawionych kilka zmodernizowanych wagonów. 1274, 1299 i 1323 (ten przydzwonił w Lechię) - były to tramwaje po modernizacji we wrocławskim Protramie i co się stało? 1323 - skasowany bo nie opłacało się naprawiać, ok, ale 1274 który był doczepą po prostu stał bo pierwszy wagon 1273 został skasowany przez cysternę na Sucharskiego, a można było go połączyć z 1299 w skład 1299+1274, miał te same podzespoły. Nie, wagony pojechały na złom.

        Dodatkowo każda lekka kolizja oznaczała kolejne kasacje, kolejny przykład skład 1215+1204, który miał kolizję z ciężarówką. Z powodu kasacji 1215, skasowano ot tak wagon 1204 który był sprawny. Wiele byłoby przykładów.

        Przyjeżdżał nowy N8C-NF, to jeden skład (nie wagon, a dwuwagonowy skład) szedł na kasację. Tak maszyna losująca wybrała sprawne składy 1287+1288 czy 1253+1254

        • 16 0

      • Nie kupił, bo najniższą ofertę

        złożył nie ten co trzeba?
        i co to za tramwaje bez miejsc siedzących.
        Czas na zmiany w mieście.

        • 13 6

    • ta, zosraw (1)

      • 1 1

      • ta, zostaw je gdzieś na otwartym terenie

        a zaraz się nimi jacyś wyklęci zaopiekują, kamienie pójdą w ruch.

        • 19 2

    • A to nie Adamowicz zlikwidować łąkowa

      • 8 4

  • (3)

    Mieszkam w Warszawie a pracuje w Gdańsku od 6 lat. W Warszawie nie ma takich problemów z komunikacją miejską. Awarie są naprawdę
    mało kiedy. A gdańsku notorycznie . Mam znajomą co prowadzi tramwaje w warszawie mają 18 zł na dzień dobry . A w Gdańsku zadzwońcie do kadr na ul . Jaśkowa dolina . Wspomne tylko ,że koszule w Warszawie dostają a w Gdańsku wszystko swoje....

    • 16 1

    • Mrnobody (1)

      HaHa co Ty człowieku pier... Mieszkałem ostatnie 3 lata w Warszawie. Co 2 dzień psuje się tam na trasie jakiś tramwaj i trzeba na szybko szukać komunikacji zastępczej, żeby do pracy na czas dojechać, a w godzinach szczytu całe miasto w korkach stoi włącznie z tramwajami. Jeśli tak dobrze jest w Waszej Warszawce, to dlaczego tam nie wrócisz...

      • 0 6

      • czytaj ze zrozumieniem.... nie jestem motorniczym tylko znajoma. A Warszawie komunikacja jest ok.

        • 3 0

    • No i co ty na to pawełku? koleś prezes dobrze zarabia? może trzeba zadbać o ludzi zatrudnionych w tej kolesiowskiej firmie!

      • 6 0

  • Tramwaje

    Ja stawiam na to żeby motorniczy zwalniali nieco, a nie pędzili ,
    za szybko jeżdzą a pózniej się dziwią że nie wyhamowali. Tramwaje tez nie są nie zawodne no cóż trzeba coś z tym zrobić ,albo chodzic na piechotkę:(albo przerzucic sie na rower.

    • 0 7

  • Najwyżej zamiast tramwajów wypuszczą na ulice powozy konne (15)

    Większej różnicy w komforcie i czasie przejazdu nie będzie

    • 291 37

    • Może motorniczy i motornicze w końcu raczą wyjąć zestawy słuchawkowe z gęby (9)

      W dodatku nie skupiają się na jeździe, niektóre pozycje które wykonują na ich fotelach są godne kamasutry

      • 27 38

      • Bejz az oc

        • 0 0

      • Minusują Ciebie.. (4)

        Ale masz 100% racji.Mało można spotakć motorniczego, który nie prowadzi dyskusji przez telefon.Powinno to być zabronione.Prym wiodą jak zwykle panie ale panowie nie odstają.Co można gadać przez całą służbę?

        • 33 14

        • (1)

          Mozna. Jezeli spelnia warunki ktore okreslaja przepisy ruchu drogowego to dlaczego nie?

          • 2 4

          • Są przepisy wewnętrzne..

            Motorniczy to nie Maciarewicz i nie może w pracy robić co chce..

            • 12 4

        • Nie, no pewnie, lepiej żeby zasypiali na fotelu... Ludzie, przestańcie być gburami i czepiać się wszystkich o wszystko.

          • 15 7

        • uwierz że można

          • 11 2

      • Jakbyś musiał spłacać koszt kursu na motorniczego (1)

        To też byś dorabiał jako telemarketer.

        • 38 2

        • 9 lat jeździłem jako motorniczy..

          Szczytem szaleństwa było radio samochodowe, przerobione pod napięcie ale to też rozprasza.Nie wiem jak teraz, ale kiedyś poprostu trzeba było minimum 3 lata przepracować i opłata za kurs z głowy.Chociaż pamiętam agenta który robił zlecenia na drutach, ponieważ jego żona chałupniczo szaliki czy coś takiego robiła ;)

          • 7 1

      • sam masz gębe

        • 25 15

    • nakupywali zlomow o niemcow i teraz afera

      • 12 1

    • Tramwaje sa dla mieszkanców ,a takich POlitycy mają gdzieś!! (1)

      • 11 8

      • a idź w PiS du

        • 11 10

    • to puścić niesprawne (1)

      i będzie dobrze

      • 5 2

      • W Gdańsku 20 lat temu zabrakło sprawnych tramwajów

        • 15 2

  • Jaka płaca tacy motorowi

    Tak panie kierowniku trzeba było płacić wiecej to by ludzie nie uciekali a tak przyjdzie młody 4 tramwaje skasuje i do zwolnienia o dobrych nie dbacie to tak macie

    • 15 0

  • Tramwaje niezawodne? (10)

    Chyba nie ma dnia, żeby tramwaje gdzieś nie stanęły, to awaria, to pożar hamulców, kolizja, zerwana trakcja... bo przecież autobusy takie złe i niedobre, nieekologiczne.... a prąd do trakcji to się z powietrza bierze....

    • 179 30

    • prąd z powietrza (4)

      Patrząc po polach wiatraków w okolicy Przejazdowa, to bywa, że tramwaje mają prąd z powietrza ;)

      Poza tym elektrociepłownia ma większą sprawność i lepsze filtry niż diesel w autobusie. Do tego spaliny są odprowadzana wysokim kominem zamiast prosto na drogę.
      Silnik elektryczny też ma większą sprawność niż spalinowy.

      • 22 7

      • (1)

        Sprawność przesyłu policzyłeś? To teraz policz sprawność energetyczną całego układu. I co, jednak diesel górą? ;-)

        • 1 7

        • To policz jeszcze

          sprawność przesyłu paliwa cysternami.

          • 3 1

      • Prąd jest z gniazdka, gniazdko w ścianie, ściana w domu jest, baranie.

        • 11 5

      • Sprawność elektrociepłowni oczywiście większa

        Ale po przesłaniu liniami wysokiego napięcia z drugiego końca Polski już niekoniecznie.
        Jedyną odczywalną dla nas zaletą jest to, że zanieczyszczenia są produkowane daleko od miasta.

        • 9 4

    • autobusy (3)

      W miejscach torów tramwajowych powinny jeździć autobusy! Oszczędność setek milionów na przygotowaniu:
      1) infrastruktury
      2) zakupie autobusów
      3) serwisowaniu autobusów i infrastruktury
      4) zyskujemy dodatkowy pas służb np, karetka, policja, straż pożarna

      Tramwaje w przypadku awarii blokują połowę miasta, a autobusy mogą się omijać!

      Ekonomicznie i zdroworozsądkowo nie ma argumentów za tramwajami.

      • 26 25

      • Raczej postawilbym na trolejbusy

        w stosunku do tramwajów maja szereg zalet:
        - cena zakupu
        - utrzymania
        - z pasa trajtka moga korzystać służby - z torów już nikt
        - hałas
        - awaryjność niższa
        - w przypadku awari kolizji mogą się omijać
        wady
        - mniejsza ładowność co można zniwelować częstotliwoscią kursowania.

        • 8 5

      • Nie do końca

        Tramwaj ma tą przewagę, że zabiera więcej pasażerów jednym składem niż autobus. Także w przypadku długości (krótkich) Gdańskich tramwajów wychodzi o jeden do dwóch etatów mniej. Druga rzecz to rozruch elektryczny. Mimo wszystko uważam że jest tańszy niż spalinowy ale można to zrobić na zasadzie wymiany na trolejbusy.

        • 12 2

      • głupoty wypisujesz

        co jeden punkt to bardziej nonsensowny

        • 16 14

    • taniej by bylo zrobic bus pasy i jezdzic autobusem

      jak sie zepsuje autobus omijasz I jedziesz dalej

      • 7 1

  • jak by ludzie kupowali i kasowali bilety to by było więcej pieniędzy na nowe pojazdy

    No ale jak ludzie jeżdżą na gapę a jeszcze inni ludzie bronią gapowiczów przed kontrolerami to tak potem jest.

    • 7 0

  • kobiety za sterami tramwajow = kraksa

    to bylo do przewidzenia

    • 9 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane