• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni będą produkować samoloty. 50 sztuk już w przyszłym roku

Michał Sielski
11 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Produkowane w Gdyni awionetki mogą być wyposażone w spadochron, który pozwoli bezpiecznie wylądować nie tylko pasażerom, ale również maszynie. Produkowane w Gdyni awionetki mogą być wyposażone w spadochron, który pozwoli bezpiecznie wylądować nie tylko pasażerom, ale również maszynie.

Firma Aviacom.pl chce w przyszłym roku rozpocząć produkcję samolotów w Gdyni. Co roku ma powstawać co najmniej 50 dwu- i czteroosobowych awionetek, głównie na rynek amerykański i kanadyjski.



Czy prywatny transport lotniczy w Polsce ma szanse się rozwinąć?

Aviacom.pl ma już siedzibę w gdyńskim Parku Naukowo-Technologicznym. Wcześniej firma produkowała głównie części do samolotów, ale cały czas prowadziła badania nad rozwojem swojego flagowego produktu: niewielkiego i funkcjonalnego samolotu, który ma podbić amerykański i kanadyjski rynek samolotów prywatnych.

Samoloty będą lekkie, wykonane z włókna węglowego. Dzięki temu mogą być wyposażone w zadziwiający system ratunkowy. Specjalny spadochron będzie tak skonstruowany, że pozwoli bezpiecznie wylądować nie tylko pilotowi i ewentualnemu pasażerowi, ale też... całej maszynie.

- To możliwe dzięki niskiej wadze samolotu, uzyskanej dzięki zastosowanym materiałom - podkreśla Marian Pawlak, współwłaściciel firmy. - Samolot będzie można złożyć tak, że da się go przewozić samochodem na specjalnej przyczepie - jak łódkę. Poza tym będzie mógł wylądować dosłownie wszędzie: nie tylko na lotnisku, ale również na trawniku czy zamarzniętym jeziorze

Przeznaczona dla biznesmenów lub aktywnych turystów awionetka będzie kosztować ok. 100 tys. euro. Choć na razie istnieje jedynie prototyp, firma ma już zamówienia na pierwsze sztuki. Produkcja rusza w przyszłym roku, a baza produkcyjna firmy zlokalizowana zostanie na lotnisku w Babich Dołach. Firma chce zatrudnić ok. 250 osób w ciągu 2-3 lat. Już prowadzone są rozmowy z Powiatowym Urzędem Pracy, bo na zatrudnienia mogą liczyć m.in. byli stoczniowcy, np. laminatorzy.

- To dobra wiadomość, bo małe stocznie jachtowe uzupełniły już wszystkie ewentualne braki kadrowe i część byłych pracowników Stoczni Gdynia pozostało bez pracy. Oczywiście zrobimy wszystko, żeby pomóc w kontakcie z przyszłym pracodawcą - mówi Ewa Andziulewicz, kierownik działu pośrednictwa i poradnictwa zawodowego gdyńskiego Powiatowego Urzędu Pracy.

Z przedstawicielami firmy będzie można spotkać się już w środę i czwartek na Targach Technicon Innowacje. Będzie tam też można obejrzeć model projektowanego samolotu.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (225) ponad 20 zablokowanych

  • też mi nowina! ja za małego wyprodukowałem ze sto samolotów a moja podaż spotkała się z popytem kolegów z osiedla :)

    i wszystkie były z tworzyw sztucznych, jedne lepsze, drugie gorsze w zależności od dostawcy materiałów

    • 4 0

  • Panie Stępa nie zapomnij pan o kolorach tych samolotów.

    Czywiście muszą być w jedynie słusznych barwach czyli żółto - niebieskich. To przecież nowe barwy Gdyni. A za 3 lata pan razem z panem Szczurkiem ze swojej kieszeni będziecie przemalowywać samoloty i stadiony, ten Ukrainy również... wyborcy tego dopilnują.

    • 2 0

  • No no no, Polska specjalistami stoi. Do tej pory przekonaliśmy się, że wszyscy są specjalistami od budowy i remontów dróg, tramwajów, szpitali, samorządu, przepisów ruchu drogowego... teraz się okazuje, że co drugi to geniusz od biznesplanów. Serce rośnie!

    • 2 0

  • Ktoś kto opracuje (16)

    szybka i łatwą produkcję elementów z włókien węglowych będzie bogatym człowiekiem:)

    • 31 4

    • No nie wiem? (14)

      Na 50 ciu samolocikach rocznie kokosow raczej nie bedzie

      • 7 5

      • (12)

        50x100.000 = 5.000.000 eur.
        pensje średnio 250x1000=250.000
        materiały, dajmy na to 50x50.000=2.500.000

        Zostaje 2.250.000 euro czyli jakieś 9.000.000 zł

        • 2 10

        • HEHE (9)

          Jakie to proste u ciebie.Zusy srusy podatki itp.Tego juz nie liczysz.No i te 1000 zl to raczysz zartowac

          • 9 2

          • 1000 euro (~4000zł) ale co się spodziewać po nieuku który liczy "zusy srusy i podatki" (8)

            w firmie w specjalnej strefie ekonomicznej :]

            nawet nich zapłaci podatek to i tak płaci go od dochodu... a tyle rzeczy można wrzucić w koszta :)

            • 2 8

            • Firma istnieje od 5 lat i jakos kokosow wielkich nie zarobila (3)

              Nie wystarczy wyprodukowac.Ale u ciebie to takie proste.Zrobic ,zaplacic i zyski sa.Tak latwo to sie nie da

              • 6 0

              • a czy przez te 5 lat produkowała i sprzedawała samoloty? (2)

                "Choć na razie istnieje jedynie prototyp, firma ma już zamówienia na pierwsze sztuki"

                Z resztą jak oceniasz "kokosy"? Duży wykazany zysk?
                To się w Polsce nie opłaca. Wrzuca się wszystko w koszty prowadzenia działalności: dom - 1m2 przeznaczony na biuro więc wszystkie opłaty na koszt, samochody - koszt, wakacje - koszt, zakupy - koszt.
                Trzeba robić tak żeby nic z zysku nie zostało a później mamy najbiedniejszych przedsiębiorców w unii.

                • 3 1

              • bzdury opowiadasz

                to zaloz firme w domu/mieszkaniu i wrzeucaj wszystko w koszty.... zobaczymy co powiesz jak przyjdzie kontrola z us.... w koszty mozna wrzucic proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej pod dzialalnosc..... nawet jak powiesz ze w 100% jest to biuro a okaze sie ze tam mieszkasz to biada ci podatniku...... zedra z ciebie ostatnia skarpete

                • 0 0

              • Produkuje 1 model szybowca i 1 model malego samolociku

                Mowie tylko ,ze kokosy to nie sa.Samo oblatanie nowego samolotu i szereg pozwolen itp to sa niemale pieniadze i czas.A przebic sie na rynek amerykanski z nieznanym produktem tez nie jest latwo.A zwlaszcza z samolotem.Wiec poczekaj z tym huraoptymizmem i na kokosy poczekaj:)

                • 1 0

            • ? (3)

              4000 zł rocznie pensji? Minus opłaty, to daje 200zł na rękę (ROCZNIE). COŚ SŁABO KALKULUJECIE...

              • 0 2

              • No wlasnie (2)

                Policz dokladnie te pensje:)

                • 0 2

              • ? (1)

                Ktoś tu "zawija w papierki": licząc netto 3500,- (z fuchami, premiami, urlopami, itp) wychodzi to 6000 x 12 x 250 = 18 mln zł rocznie na same płace! Przychód: 50 x 100000 x 3,9 = 19,5 mln. Zatem na koszty spedycji, zaopatrzenia, kooperacji, energii, czynszów, materiałów, licencji, technologii, zarządu, telekomunikacji, itp. zostaje rocznie 1,5 mln zł. KTO BĘDZIE DO TEGO DOPŁACAŁ?

                • 1 1

              • tia, bo robil dostanie 6000 zł...

                • 2 0

        • odejmij jeszcze VAT i całą resztę podatków

          • 1 0

        • Z twoich wyliczen wynika ze ze 500 tyz eura brakuje

          Czyli firma doklada.No chyba ze pracownicy w ciagu miesiaca zbuduja te 50 sztuk.

          • 0 2

      • Myślisz, że taką technologię można wykorzystać tylko do produkcji tych samolocików?

        • 0 0

    • No i huraoptymista zrezygnowal z byznesu:)

      A tak fajnie sie zapowiadalo:)

      • 0 0

  • Historia zatacza koło

    Produkcja samolotów w Gdyni, firma na terenie PNT. Żeby tylko na tych Babich Dołach znowu torped nie robili. No i żeby Ruskie znowu nie przyszli...

    • 3 4

  • Strach...

    Biorąc pod uwagę kulturę jazdy polskich kierowców aż strach pomyśleć co będzie się działo gdy prywatne samoloty staną się popularne...

    • 4 0

  • I tak trzymać, Gdynia mimo przeciwności rozwija się w dobrym kierunku. Brakowało pracy dla specjalistów. (8)

    A Gdańszczanie umieją tylko narzekać no i ostatnio nauczyli się również minusować na forum:)

    • 77 84

    • A w dziób chcesz... ;-)

      • 4 1

    • może wreszcie gdynianie przestaną przyjeżdżać do Gdańska i robić nam tu korki (1)

      • 28 13

      • Dobre hehe

        PO Wam tak w głowach miesza, że jak sami robią remont odcinka 5km przez 2 lata to zwala to na Gdynię bo my Wam przyjeżdżamy i korki robimy, gdyby nie my byście nie wiedzieli że są remonty trwające sto lat bez jakichś tam postępów. Co przyjeżdżam to jest nowa ulica zamknięta a robotników brak, ale wybory się zbliżają i Adamowicz zamiast na remonty wydawać kasy (bo jej po prostu nie ma) po wystawia znaki uwaga remont i po sprawie i biedaczki z Gdańska myślą o jak im się miasto rozwija. A początkiem siódemki strach jechać.

        • 5 10

    • Szczególnie się Gdynia rozwija, oj tak. A jak tam stocznia? (1)

      To taki zakład, co tam był.

      • 29 6

      • Zapomniałeś o czymś chłopczyku

        Dzięki Tuskowi macie jeszcze Stocznie. Dla mnie do tej pory jest nie zrozumiały fakt że Rząd zrezygnował ze Stoczni która miała pieniądze na Stocznię Gdańsk i była jej właścicielem. Stać ich było na utrzymanie dwóch Stoczni, ale to się zamyka tą dzięki której Gdańska mogła jakoś tam żyć, bo z sama z siebie już dawno by upadła. Niestety dla Stoczni Gdynia był jak teraz na to popatrzeć samobój, bo gdyby olali od razu tak by Stocznia Gdynia istniała dalej a Stocznia Gdańsk byłaby muzeum dla Wałęsów i innych.

        • 5 11

    • Ty Gdynianka masz kompleks gdynski. Oj tylko wspolczuje.

      • 21 14

    • a jakie przeciwnosci macie w Gdyni? :-)

      Szczurka? :-)

      • 12 7

    • a ty nie na gimanstyce korekcyjnej?

      • 30 10

  • (14)

    Przynajmniej robota będzie w końcu, w tym mieście dla fachowców.Za normalne pieniądze.A nie syfilis typu makro czy biedronka.

    • 120 22

    • odp...dol sie od Makro

      co za burak....

      • 1 0

    • Zebys sie nie zdziwil (4)

      • 16 1

      • to jest ściema (1)

        gadanie o produkcji a samolot nie oblatany. Nawet nie ma prototypu. To są mrzonki o produkcji samolotów. Rok temu było to samo na ich stronie.

        • 4 1

        • Prototyp niby jest.Ale od prototypu do produkcji to w lotnictwie bardzo daleka i kosztowna droga

          • 2 1

      • z tych 250 miejsc pracy polowa to beda urzedasy,stolki juz dawno obsadzone (1)

        • 9 20

        • Jakie urzędasy? W prywatnej, nowoczesnej firmie produkcyjnej?

          • 35 8

    • a skąd taki pesymizm?

      czy to musi być zaraz ukartowane i z myślą o wyzysku...?
      jaki szczurek? a co gryzoń ma do tego? w takiej firmie z kapitałem niepolskim to chyba deratyzacja będzie, no nie?
      spokojnie, ta firma produkuje w wielu regionach świata i jakoś do przodu idzie.

      • 1 4

    • Spamaloty?

      ze spamalotu chyba

      • 4 1

    • Te fachowiec ! Gdzie tyrasz:makro,czy biedronka ? (1)

      • 9 3

      • "Te fachowiec" ? :D

        cóż to za nowomowa :D

        • 3 1

    • fachowców szuka praca i nie muszą pracować w Biedronce czy jakimś Makro. Przynajmniej ja nie znam bezrobotnego fachowca. Tak na marginesie nie wierzę by człowiekowi z pośredniaka zaproponowano jakieś odpowiedzialne stanowisko. Z całym szacunkiem dla nich.

      • 4 2

    • Skad wiesz jaka kasa (2)

      a masz juz wiadomosci jaka bedzie pensja dla szeregowego pracownika?

      • 6 3

      • (1)

        Jaka by nie była zawsze będzie lepsza od braku pensji.

        • 12 7

        • i to właśnie wykorzystują polscy "biznesmeni"...

          • 13 2

  • Gdynia - miasto biedy i złudzeń.

    Jak będziecie tak ślepo popierać Szczurka z kolesiami, to się na tym nieźle przejedziecie. Nie chcę być Pytią, ale mam rację niestety.

    • 12 4

  • To mi wygląda na jakiś kit. (2)

    Na rynek amerykański produkować w Gdyni ? A koszt transportu - chyba nie wyrówna różnicy w sile roboczej?

    • 9 6

    • czlowieku o czym tu mowisz? koszt to pikus! a wiesz ile musieli by zaplacic amerykana ktorzy maja unie ok. 35 dollarow za

      godzine albo i wiecej! a koszt statkiem im wyjdzie kilka tysiecy tyle! ja z usa lexusa sciagalem i zaplacilem tysiac dollarow przesylki statkiem! mieszkalem20 lat i czasem przyjezdzam do znajomych w usa i wiem co mowie(pisze).

      • 1 0

    • Pewnie że kit. To szczurkowa propaganda przed wyborami.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane