Fakty i opinie

stat

W SKM i Polregio trzeba będzie rezerwować miejsca? Pomysł budzi kontrowersje

Kolejarze analizują pomysł rezerwacji miejsc w pociągach.
Kolejarze analizują pomysł rezerwacji miejsc w pociągach. Fot. Andrzej J. Gojke / KFP

W pociągach SKM i składach Polregio obowiązywać będzie rezerwacja miejsc? Według relacji kolejarzy z pytaniem o możliwy termin wprowadzenia takiego rozwiązania do przewoźników zwrócił się Urząd Marszałkowski. Kolejarze pomysł analizują, choć nieoficjalnie przyznają, że ewentualne wcielenie go w życie będzie bardzo trudne i raczej nieopłacalne.



Wprowadzenie rezerwacji miejsc w pociągach jeżdżących po Trójmieście to byłby dobry pomysł?

tak, w ten sposób będzie można uniknąć tłoku 7%
tak, o ile da się to zrobić tanim kosztem i nie skomplikuje zakupu biletów 6%
nie, to utrudni korzystanie z usług kolejarzy 84%
trudno powiedzieć, rzadko korzystam z komunikacji publicznej 3%
zakończona Łącznie głosów: 1927
W związku z pandemią koronawirusa w komunikacji miejskiej wciąż obowiązują ograniczenia w liczbie przewozu pasażerów. Od poniedziałku, 18.05, zostały one złagodzone - w komunikacji miejskiej może przebywać więcej osób. Tymczasem kilka dni wcześniej Urząd Marszałkowski - jak wynika z relacji kolejarzy - skierował do przewoźników pismo z pytaniem o możliwy termin wprowadzenia w pociągach rezerwacji miejsc.

- Wysłaliśmy już zapytania do firm, które mogłyby taki system opracować. Poprosimy też UMWP o wyjaśnienia, czy system ten ma gwarantować miejsce w konkretnym pociągu, czy tylko ograniczyć liczbę osób, którym umożliwi się przejazd pociągiem - mówi Tomasz Złotoś. - Wedle naszej wiedzy nigdzie na świecie w kolejach aglomeracyjnych i lokalnych nie stosuje się rezerwacji miejsc.

Rezerwacja miejsc może ograniczyć dostępność do SKM



Kolejarze obawiają się, że to rozwiązanie ograniczy dostępność do usług SKM, będzie bardzo kosztowne i trudne do wprowadzenia oraz nadzoru.

Rozkład SKM Trójmiasto



- Z pewnością także spowoduje niezadowolenie pasażerów, którzy mogą porzucić kolej na rzecz innych środków transportu - zauważa Tomasz Złotoś.
I choć pracownicy kolei przyznają, że wprowadzenie takiego systemu jest możliwe, to z pewnością zajęłoby kilka miesięcy.

- Kosztów jeszcze nie znamy, ale trzeba pamiętać, że kosztować będzie też jego utrzymanie, należy się też liczyć z bardzo prawdopodobnym spadkiem przychodów z biletów, którego skali nie jesteśmy w stanie oszacować - mówi Złotoś.

Polregio analizuje kwestie techniczne



Na prośbę UMWP analiza pomysłu rezerwacji miejsc prowadzona jest również w Polregio.

- Biorąc pod uwagę naszą ofertę, czyli połączenia regionalne i aglomeracyjne, najważniejsze wydają się kwestie techniczne. Charakter naszych połączeń wiąże się z dużym ruchem pasażerów, dużą liczbą przystanków na trasie, honorowaniem biletów różnych przewoźników - do tych biletów należałoby każdorazowo dodać zarezerwowaną miejscówkę - tłumaczy Dominik Lebda, rzecznik prasowy przewoźnika.

Sprawdź ważność karty miejskiej



Zaznacza, że pomysł jest analizowany - nie można bowiem przewidzieć, jak będzie wyglądała w komunikacji publicznej w najbliższych miesiącach.

- W tej chwili w pociągach Polregio obowiązuje zasada połowy wolnych miejsc - podsumowuje rzecznik Polregio.

Urzędnicy nie oczekują szukania firm



W sprawie poprosiliśmy o komentarz w Urzędzie Marszałkowskim. Stanowisko Departamentu Infrastruktury publikujemy w ramce poniżej.

Departament Infrastruktury w swoim piśmie nie wskazał, iż oczekuje szukania firm, które miałyby odpowiadać za stworzenie systemu rezerwacji miejsc w pociągach w związku z pandemią koronowirusa.

Naszym celem jest, wspólne z przewoźnikami, opracowanie modelu funkcjonowania transportu kolejowego w czasie pandemii - przede wszystkim w przypadku ponownego wzrostu zachorowań i ponownego wprowadzenia obostrzeń dotyczących komunikacji publicznej. Czy i w jakiej formie mogłaby być wprowadzona rezerwacja miejsc (lub inne rozwiązanie) oraz w jakich pociągach - to będzie przedmiotem wspólnych prac z przewoźnikami.

Zadanie to jest realizowane w ramach kontroli zarządczej departamentu, gdyż konieczne jest przeanalizowanie i zdiagnozowanie ponownego wystąpienia ryzyka zakłóceń w transporcie kolejowym związanych z pandemią. W przypadku podjęcia decyzji o wprowadzeniu zmian w obecnym modelu funkcjonowania transportu kolejowego koszty te pokryje organizator.