- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (29 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (243 opinie)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (179 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (158 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (43 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (57 opinii)
W Sopocie pojawił się wagonik kolejki górskiej
2 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat)
Na Placu Zdrojowym w Sopocie, stanął w sobotę... zabytkowy wagon kolejki górskiej, który jeszcze w latach 70. woził turystów na Kasprowy Wierch. Co ciekawe, w środku, po założeniu specjalnych interaktywnych gogli, można przeżyć, przynajmniej wirtualnie, prawdziwą wycieczkę na tatrzański szczyt.
W Sopocie wagon stać będzie do niedzieli, do godz. 18 (w sobotę punkt czynny będzie do godz. 19). Wirtualna wycieczka na Kasprowy Wierch trwa około 3 minut. Jednorazowo skorzystać z niej może tylko jedna osoba. Zwiedzanie wagoniku i skorzystanie ze specjalnych gogli jest bezpłatne.
- Przy wagoniku stanęli konduktorzy ubrani w historyczne stroje, noszone przez obsługę kolei linowej na Kasprowy Wierch tuż po jej powstaniu. Wagonikowi towarzyszy też plenerowa wystawa z archiwalnymi zdjęciami przedstawiającymi niesamowitą historię kolei na Kasprowy Wierch. Dzięki zastosowaniu fotoplastykonu, historyczne zdjęcia nabrały trójwymiarowej głębi - mówi Karolina Główczyk, rzecznik PKL.
Sopot jest ostatnim polskim miastem, gdzie będzie można zobaczyć w tym roku zabytkowy wagonik.
Historia Polskich Kolei Linowych sięga 15 marca 1936 r. Dokładnie wtedy, po 227 dniach budowy, na Kasprowy Wierch wjechał wagonik pierwszej kolei linowej w Polsce. Koszty przedsięwzięcia przekroczyły 3,5 mln przedwojennych złotych, ale inwestycja zwróciła się już po trzech latach. Tylko w ciągu pierwszego roku działania na szczyt Kasprowego Wierchu wjechało aż 165 tysięcy osób.
Pomysłodawcą kolei był Aleksander Bobkowski - ówczesny dyrektor Polskich Kolei Państwowych, prezes Polskiego Związku Narciarskiego i jednocześnie Minister Komunikacji. Dziś PKL działa w siedmiu ośrodkach w Tatrach i Beskidach (Kasprowy Wierch, Gubałówka, Jaworzyna Krynicka, Góra Parkowa, Mosorny Groń, Palenica, Góra Żar).
Pomysłodawcą kolei był Aleksander Bobkowski - ówczesny dyrektor Polskich Kolei Państwowych, prezes Polskiego Związku Narciarskiego i jednocześnie Minister Komunikacji. Dziś PKL działa w siedmiu ośrodkach w Tatrach i Beskidach (Kasprowy Wierch, Gubałówka, Jaworzyna Krynicka, Góra Parkowa, Mosorny Groń, Palenica, Góra Żar).
piw