- 1 Rozwikłano zbrodnię sprzed 26 lat (152 opinie)
- 2 Przybywa radnych mogących stracić mandat (76 opinii)
- 3 Skażona woda i zdechłe ryby w zbiorniku (112 opinii)
- 4 Pozbądź się niebezpiecznych śmieci w sobotę (23 opinie)
- 5 Rosjanka z Londynu niewpuszczona do Polski (377 opinii)
- 6 Tak będzie wyglądał pomnik Brunona Zwarry (30 opinii)
W czwartek w budynku Rady Miasta przy Wałach Jagiellońskich 1 w Gdańsku odbędzie się debata poświęcona systemowi Fala. Dyskusja z udziałem ekspertów od komunikacji, przedstawicieli spółki Innobaltica, a także radnych, mieszkańców i środowisk akademickich będzie transmitowana na żywo w Internecie. Organizatorzy przewidują możliwość zadawania pytań, które podczas debaty będą odczytane ekspertom. Początek dyskusji o godz. 17.
Dużo emocji wzbudziły też zapowiadane podwyżki cen biletów, choć oficjalnie tłumaczono je wysoką inflacją i wyższymi kosztami cen energii, paliw i wzrostem płac.
- Jak zapowiadaliśmy, przeprowadziliśmy kontrolę w spółce Innobaltica, wystosowaliśmy interpelację do władz miasta, skierowaliśmy też zapytania do organów państwowych. Dziś zapowiadamy debatę z udziałem ekspertów, mieszkańców, przedstawicieli spółki i miasta. Chcemy, by ten system był prosty, intuicyjny i jak najmniej kosztowny. Robimy to, czego nie zrobiło miasto Gdańsk i inne samorządy, wychodzimy do mieszkańców i pytamy ich o zdanie. Ten system ma być dla nich, a nie dla urzędników - mówi Andrzej Skiba, radny PiS.
W ubiegłym tygodniu o rezygnacji z udziału w systemie Fala poinformowały władze Tczewa. Prezydent Mirosław Pobłocki przyznał, że spodziewany efekt, jaki uzyska gmina z funkcjonowania Fali, nie zrekompensuje kosztów, które poniesie miasto.
- Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział Pobłocki.
Początek debaty w czwartek o godz. 17
Czwartkowa debata odbędzie się w sali obrad Rady Miasta przy Wałach Jagiellońskich 1 i rozpocznie się o godz. 17. Spotkanie ma potrwać ok. trzech godzin i będzie transmitowane na żywo w Internecie.
Na wszystkie wątpliwości mają odpowiedzieć zaproszeni goście. Wśród nich będą przede wszystkim przedstawiciele spółki Innobaltica. Zaproszenie otrzymały też władze Gdańska, ale prawdopodobnie ani prezydent, ani żaden z wiceprezydentów nie zdecyduje się na udział w debacie (zdanie samorządów ma reprezentować spółka Innobaltica).
- W jutrzejszej debacie władze miasta będzie reprezentował prezes Marcin Stefański z Innobaltica i Przewodniczący MZKZG Kamil Bujak wraz z pracującymi w tych instytucjach ekspertami i specjalistami - poinformowało biuro prasowe magistratu.
W spotkaniu awizowani są także eksperci od komunikacji miejskiej, radni miasta i dzielnic, a także przedstawiciele środowisk akademickich.
Udział w debacie jest otwarty dla mieszkańców. Organizatorzy przewidują możliwość zadawania pytań (także przez internet), na które w jej trakcie będą odpowiadać jej uczestnicy.
Transmisja z debaty o FALI (12 opinii)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-01 08:54
Ten system musi przejść. (26)
Może niektórym rozjaśnię sytuację. Innovobaltica dostała 100 mln zł z UE na rozwój komunikacji w woj. Pomorskim.
Program jak każdy inny jest finansowany z UE tylko w pewnej cześci. W związku z tym trzeba było dołozyć brakującą cześć 25 mln zł z budżetu. Udziałowcem Innovobaltica jest woj. pomorskie, gmina Gdańsk i gmina Gdynia. Jeżeli systemMoże niektórym rozjaśnię sytuację. Innovobaltica dostała 100 mln zł z UE na rozwój komunikacji w woj. Pomorskim.
Program jak każdy inny jest finansowany z UE tylko w pewnej cześci. W związku z tym trzeba było dołozyć brakującą cześć 25 mln zł z budżetu. Udziałowcem Innovobaltica jest woj. pomorskie, gmina Gdańsk i gmina Gdynia. Jeżeli system nie wystartuje chyba do czerwca to trzeba będzie UE zwrócić 100 mln zł jako niewykorzystane środki. Problem jest w tym że zamiast słuchać mieszkańców i ich potrzeb, do planowania wzieli się ludzie nie znający reali jazdy komunikacją miejska. Teraz i tak trzerba będzie ten system nawet w maksymalnie okrojonej wersji wprowadzić, żeby nie oddawać kasy do UE. Prezydent Tczewa zdaje sobie z tego sprawę i dlatego się wycofał z projektu. Poza tym za rok są wybory samorządowe i już powoli zaczyna się walka wyborcza o stołki na kolejne lata. A wprowadzenie wspólnego biletu na całe Trójmiasto, lub województwo jest niemożliwe bo za dużo ludzi straciło by posady. Nie potrzebny byłby prezes w każdym miejscie. FALA może i z założeń jest słuszna ale tak bardzo oderwana od rzeczywistości i potrzeb mieszkańców, że jej wprowadzenie będzie jednocześniej jej końcem. Ważne żeby kasa się zgadzała. Szcześliwi to chyba będą tylko kontrolerzy biletów jak to wejdzie w życie.- 313 39
-
2023-02-01 09:04
(3)
Rozsądnie tłumaczysz kwestię finansowania i okoliczności systemu Fala, choć drobiazgi są nieco inne ale generalnie tak właśnie jest
- 43 1
-
2023-02-01 10:49
Czy poddanie sie terrorowi wynajętych zarządców należy nazywać rozsądkiem?! (2)
Oczywiście, z własnej kieszeni nie zapłacą...
Podobnie jak zarządy spółdzielni mieszkaniowych, mogą się obawiać jedynie utraty stołka.
Poza tym, z cudzego dobra można brać pełnymi garściami, wpędzając właścicieli powierzonego majątku w problemy.
Ważne aby w granicach "litery prawa".
Tak jak w bankach, kredyt na miliard nie jest problemem wierzyciela a banku...- 48 0
-
2023-02-01 13:07
Z jakiej racji trzeba "teraz ten system nawet w maksymalnie okrojonej wersji wprowadzić"? (1)
Dlatego, że ktoś zajął się tym projektem kompletnie bez wiedzy i znajomości komunikacji w woj. pomorskim? Jeżeli ktoś dostał 100 mln z UE i zrobił coś takiego, to niech teraz poniesie tego koszty. Jeżeli to jest kompletna "klapa", podobnie jak z rowerami Mevo, to niech teraz odda te 100 mln, które sobie zabrał do kieszeni.
- 44 1
-
2023-02-01 15:20
kieszeń dziurawa, wyciekło
pińcetplusy ( lub czasopisma i inne rośliny) na drzewach nie rosną, skądś trzeba było ba nie nagrabić...- 7 18
-
2023-02-01 10:38
na czym polega oderwanie od rzeczywistości tego systemu według Ciebie? (7)
Wielu mieszkańców widzi sens stosowania zintegrowanego biletu okresowego w całej aglomeracji.
- 4 84
-
2023-02-01 10:47
(1)
To nie jest zintegrowany bilet! To jest zintegrowana platforma zakupowa biletów jak np SkyCash
- 85 0
-
2023-02-01 15:22
to jest na dodatek utrwalenie patologicznej i durnowatej wielości taryf,
tzn skuteczny start fali całkowicie uniemoźliwi przyszłą normalność,
nawet jak by się nam "polytyka" zmieniła- 38 0
-
2023-02-01 10:50
ten sposób płatności
nie jest "zintegrowanym biletem"...
- 57 0
-
2023-02-01 12:36
Własnie w tym jest problem, że nie jest to jeden bilet. Jak bedziesz miał w witrualnej portmonetce np 200 zł i będziesz jechał z Gdańska do Wejherowa to zapłacisz np za bilet w Gdańsku, bilet na SKM i bilet w Wejherowie. Nie będzie to łączony jednen bilet tylko kilka oddzielnych. Jeden wspólny bilet rozwiązał by cały problem komunikacji zbiorowej w
Własnie w tym jest problem, że nie jest to jeden bilet. Jak bedziesz miał w witrualnej portmonetce np 200 zł i będziesz jechał z Gdańska do Wejherowa to zapłacisz np za bilet w Gdańsku, bilet na SKM i bilet w Wejherowie. Nie będzie to łączony jednen bilet tylko kilka oddzielnych. Jeden wspólny bilet rozwiązał by cały problem komunikacji zbiorowej w całym województwie. Gdybyś mogł np kupić bilet dobowy, tygodniowy lub miesieczny na całe województwo to myślę, że nikt nie miał by problemu z odbijaniem się przy wsiadaniu i wysiadaniu. A tak to system służy tylko do zliczania ceny a nie do poprawy jakości podróżowania.
- 62 1
-
2023-02-01 14:11
Oczywiście, że widzę sens stosowania zintegrowanego biletu okresowego w całej aglomeracji
Tylko że Fala to jest zdezintegrowany bilet okresowy.
- 31 1
-
2023-02-01 20:31
Jutro będziesz mógł to wytłumaczyć na debacie mistrzuniu
- 2 6
-
2023-02-01 22:04
miałeś mzkzg. Gdyby nie kombinowano z podziałem biletu na kolejowy i pozostałe, to by działało elegancko.
Ale wiadomo, że ciepłe stołki kuszą! Fala miała zapewniać zmianę ceny biletu wstecz, w zależności od częstotliwości przejazdów i liczby dni. A wyjdzie jakiś potworek typu koleo. Na dodatek zamiast opierać się o ceny i promocje przewoźników ma zastąpić to, co istnieje! I zmonopolizować sprzedaż.
- 2 0
-
2023-02-01 11:14
kto za to odpowie? (2)
- 32 0
-
2023-02-01 13:12
a myślisz, że w Gdańsku ktoś za to odpowie? haha
ktoś sobie chapnął 100mln z UE na system podliczania przejechanych biletów w każdej z komunikacji trójmiasta, plus za możliwość wprowadzenia podwyżek biletów i teraz ma za to odpowiedzieć. Tak właśnie rządzi PO w Gdańsku.
- 45 1
-
2023-02-01 17:01
jak zwykle
NIKT
- 15 1
-
2023-02-01 11:21
To niech ta firma zamiast wyciaganiem kasy, z uni i jednocześnie od mieszkańców , zajmie się rozwojem komunikacji !!!!!
- 39 0
-
2023-02-01 12:49
"niemożliwe bo za dużo ludzi straciło by posady" (2)
ojej, no to faktycznie lepiej karmić z podatków zbędnych urzędników, szkoda by mi bardzo ich było, lepiej niech Polska się cofa w rozwoju bylebyśmy nie musieli nikogo zwolnić
- 22 5
-
2023-02-01 15:30
(1)
Nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi. Nie jest mi skoda że kilka lub kilkanaście osób straci pracę. Sensem tej wypowiedzi była ciepłe posadki dla kolegów. Dlatego nie zostaną zlikwidowane. Spójrz chociażby na Gdańsk. Mamy GAIT oraz ZTM, Gdynia ma swój ZTM, każde miasto swój. Ile spółek tylu prezesów, tyle posadek dla kolegów.
- 36 1
-
2023-02-01 22:09
Tyle, że wynika to z przepisów, a nie widzimisię.
Pretensje do europosłów. Zamiast wprowadzać normalne prawo generują koszty! Ale mogą polatać za darmo!
- 3 1
-
2023-02-01 14:01
W tam, lepiej żeby to nie weszło w życie i niech miasto oddaje kasę
Może jakieś darmozjady zostaną zwolnione
- 25 1
-
2023-02-01 14:58
Dobrze opisane. Urzędnicy boją się zwrotu dotacji, bo to jest ewidentna porażka i odnotowywana przez UE (a przecież chcą uchodzić za prymusów). I dlatego też jest robione Mevo 2 - by nie zwracać dopłat. Niestety inwestycje mają to do siebie, że trzeba potem je utrzymać już bez dopłat UE i dlatego np. Tczew sobie to odpuścił, bo koszty
Dobrze opisane. Urzędnicy boją się zwrotu dotacji, bo to jest ewidentna porażka i odnotowywana przez UE (a przecież chcą uchodzić za prymusów). I dlatego też jest robione Mevo 2 - by nie zwracać dopłat. Niestety inwestycje mają to do siebie, że trzeba potem je utrzymać już bez dopłat UE i dlatego np. Tczew sobie to odpuścił, bo koszty funkcjonowania są za wysokie.
Ewidentnie urzędników rozpuściły dotychczasowe załatwiane bardzo wysokie poziomy dopłat unijnych (80-90%), przez co budowano co sobie wymarzą, bez troski o późniejsze utrzymannie. Ale niestety przyszedł kryzys i będzie problem z kosztami (typu niechęć Gdańska do dopłacania do PKM albo Teatru Szekspirowskiego).- 30 0
-
2023-02-01 15:04
(3)
i właśnie dlatego że trzeba będzie oddać te 100 baniek nie powinien zostać wprowadzony!!!!! Co najwyżej kilku krawaciarzy starci ciepłe posadki a nieudacznicy którzy się za to zabrali powinni ponieść karne konsekwencje!!!
- 31 1
-
2023-02-01 15:25
(2)
Właśnie w tym problem. Tych 100 mln już nie ma, zostały wydane. Oddać będziemy musieli je my wszyszczy. Wszyscy mieszkańcy woj. Pomorskiego. Kasa zamiast na inwestycje pojdzie na oddanie długów.
- 24 2
-
2023-02-01 16:07
Czyli weźmy byle co byle nie płacić kary
I tak się tym krajem i miastem rządzi
- 29 0
-
2023-02-01 18:14
Na jakie inwestycje, stado owiec?
- 11 1
-
2023-02-01 15:32
Ten system musi zostać pogrzebany!
Nie dla Fali.
- 23 1
-
2023-02-01 08:49
to system, ktorego zalozenia tworzyla chyba "renoma" (6)
Na kazdym kroku widac charakterystyczny sposob postrzegania innych czlonkow spolecznosci...
Zlapac na bledzie, zgromadzic "haki", odrzec z kasy bez mozliwosci obrony... Nawet na odwolaniu i przegranej zarabiajac...
Dokladnie tak samo ma zamiar dzialac "fala".
Zgodnie z zoldackim pierwowzorem (nazwy) sama ustalajacNa kazdym kroku widac charakterystyczny sposob postrzegania innych czlonkow spolecznosci...
Zlapac na bledzie, zgromadzic "haki", odrzec z kasy bez mozliwosci obrony... Nawet na odwolaniu i przegranej zarabiajac...
Dokladnie tak samo ma zamiar dzialac "fala".
Zgodnie z zoldackim pierwowzorem (nazwy) sama ustalajac priorytety, zasady i odpowiedzialnosc.
System nie jest "wspolnym biletem", bo placimy kazdemu przewoznikowi jego stawki. Nie wiedzac nawet jakie. Koszt przejazdu jest niewiadoma. Jednego mozna byc pewnym, przewoznik wyjdzie na swoje...
W czasie wielosci metod realizacji platnosci, "portmonetka" w ktorej z gory musze zamrozic srodki tylko po to, aby urzednik mial mniej pracy jest anachronizmem. Z nalecialosciami komuszej opresji...- 256 8
-
2023-02-01 09:22
sytuacja tożsama z tą, gdy (piszę tutaj głównie o przeszłości, ale niedalekiej, 1 dekada XXIw), gdy kupując wiele biletów, przy zmieniających się taryfach zostawałes z pęczkiem niepasujących do niczego papierków, mimo iż za to zapłaciłes ;P
- 32 2
-
2023-02-01 10:29
Pytanie co z prawami konsumentow by znac cene przed skorzystaniem z uslugi...
- 46 1
-
2023-02-01 11:38
Miasto powinno zarządzić referendum odnośnie Fali. (3)
Dać mieszkańcom prawo wypowiedzi i oceny.
Krytyczny system, na który poszły miliony a decyduje garstka urzędników.- 33 0
-
2023-02-01 11:59
"dyktatorzy do wynajęcia"
Wielka sprawczość a odpowiedzialność żadna.
Najwyżej koledzy przechowają gdzieś na uboczu.
Na przykład, w "metropolii"....- 24 0
-
2023-02-01 12:03
referendum?! miasto?!! (1)
Sądzisz, że lis pozwoli przegnać się z kurnika, budząc właściciela?!
Można odwołać prezydenta Stanów Zjednoczonych...
Czy ktoś zna analogiczną procedurę dla naszych "wybrańców"?!
Nad nimi tylko Opatrzność...- 28 1
-
2023-02-01 15:26
no jest procedura i była skutecznie użyta
np na Çausescu
- 12 3
-
2023-02-01 09:36
(9)
W Trójmieście jest dużo niepotrzebnych tworów. Poczynając od MZKZG, gdzie i tak nie ma jednej taryfy i jednego biletu, a jest zarząd gdzie trzeba wsadzić ludzi. Skoro taki mały Tczew ma płacić za utrzymanie systemu ponad 800 tys. to pytanie ile rocznie ma płacić Gdańsk? Nie trzeba czytników i systemów by stwierdzić, że system komunikacji publicznej
W Trójmieście jest dużo niepotrzebnych tworów. Poczynając od MZKZG, gdzie i tak nie ma jednej taryfy i jednego biletu, a jest zarząd gdzie trzeba wsadzić ludzi. Skoro taki mały Tczew ma płacić za utrzymanie systemu ponad 800 tys. to pytanie ile rocznie ma płacić Gdańsk? Nie trzeba czytników i systemów by stwierdzić, że system komunikacji publicznej działa fatalnie. Chcąc jechać z Gdańska Chełmu do Gdyni na Morską trzeba mieć 3 bilety. Bilet na tramwaj w Gdańsku, SKM i trolejbus w Gdyni. Ani Fala, ani MZKZG tego nie zmienią, bo samorządowcy nie chcą się dogadać miedzy sobą. Dodatkowo są władze województwa, które na siłę próbują podłączyć ościenne gminy pod Trójmiasto.
potrzeba nam jednego biletu, jednej taryfy w obrębie granic administracyjnych gdanska, sopotu i gdyni.- 273 8
-
2023-02-01 10:39
na tym portalu pojawia się wiele bałamutnych wpisów (3)
wyrażających opinie sfrustrowanych mieszkańców mających trudności z proponowaniem alternatywnych propozycji lub nie zdających sobie sprawy z konsekwencji wdrażania alternatywnych rozwiązań stosowanych w życiu publicznym.
- 6 73
-
2023-02-01 12:47
to jest wzorzec z Sevres forumowego bełkotu
taką mowo-trawą mógłby się popisać Grzelak. Jesteś Grzelak?
- 31 3
-
2023-02-01 14:13
Ale poza tym w domu wszyscy zdrowi?
- 18 2
-
2023-02-01 14:27
A więc to wina mieszkańców że są sfrustrowani i źli na tych cudaków i ich twory, czyli wszyscy mieszkańcy są jacyś zacofani i nic nie rozumieją tylko grupka apartczykow i manipulantów ma wyższą rację tak!? chyba jest jakiś obiektywny powód skoro tysiące mieszkańców tak reaguje
- 35 1
-
2023-02-01 10:40
Ile ma płacić, dużo ooo
2 tygodnie temu trójmiasto publikowało reportaż o kosztów związanych z systemem fala, są to olbrzymie pieniądze. W Gdańsku mówi się o inflacji, podwyżkach za energię, zamiast systemu fala który ma kosztować miliony złotych niech te miliony zamiast systemu przeznaczą na podwyżki plac i starczy jeszcze i na rachunki za prąd a może i naprawę dróg starczy, bo po Gdańsku się jeździ tragicznie.
- 41 3
-
2023-02-01 10:48
POowcom rzadzacym w Trójmiescie chodzi tylko oto by dostac jak najwiecej kasy i je zmarnowac na swoje kaprysy kosztem
i by natym zarobilły króliki znajomego!!Fala idealny przyjkład Mevo kolejny, i tysiace innych dlatego tak płakali ze nie dostali tych 200mln bo juz dawno je sobie przydzielili !!
Jedyne wyjscie zmienic władze w całym trójmiescie i zagłosowac na kogo kolwiek na wyborach!- 34 8
-
2023-02-01 13:10
kolejny miś
Kolejny MIŚ do kolekcji, zaczęło się od profilu Miejski Informator Środowiskowy na Facebooku, Miś z propagandą ekologiczną miasta. Potem Mevo, Tristar no a teraz Fala. Chociaż może po tym potworku do inwigilacji i drenowania kieszeni nie będzie już serdecznych fal?
- 32 1
-
2023-02-01 20:25
Niepotrzebny twór to po
I trzeba ich pogonić
- 6 0
-
2023-02-01 22:14
Bzdury piszesz! Kupujesz dobowy mzkzg i jedziesz i w Gdańsku i w Gdyni i skm czy polregio. Fala miała zrobić za ciebie wybór,
który wybór będzie najtańszy, ale gdzie to pobiegło?
- 0 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.