• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W grudniu pojedziemy PKM-ką z Gdyni do Gdańska co 15-20 minut

Maciej Naskręt
29 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia pociągi PKM będą regularnie kursować do Gdyni. Od 13 grudnia pociągi PKM będą regularnie kursować do Gdyni.

Od 13 grudnia pociągi PKM będą regularnie kursować między Gdańskiem a Gdynią co 15-20 minut - ustalił miesięcznik Rynek Kolejowy. Mniej czasu zajmie podróż między Trójmiastem i Kartuzami. Zwiększy się też liczba pociągów regionalnych z Gdyni do Kościerzyny.



Który element projektu nowego rozkładu jazdy podoba ci się najbardziej?

Przypomnijmy, że dziś każdego dnia kursują 72 pary pociągów na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa. Tylko część z nich - kilka składów rano - jedzie z Gdyni do Gdańska. Natomiast wieczorem podobna liczba wraca do Gdyni. Z tego powodu na tej trasie pociągi jeżdżą praktycznie puste.

Sprawdź: aktualny rozkład jazdy pociągów na linii PKM

Od 1 października z Gdańska do Kartuz i z powrotem pojedzie po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 18 pociągów dziennie. Siedem z nich ma docierać do stacji Gdańsk Główny i stąd wracać do Kartuz. To głównie poranne pociągi. Pozostałe będą kursować między Kartuzami i Wrzeszczem.

Pobierz: rozkład obowiązujący od 1 października na linii PKM

Władze województwa pomorskiego, które organizują i płacą za pociągi regionalne na Pomorzu, od początku powstania projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej podkreślały, że nowa linia ma połączyć Gdynię i Gdańsk m.in. z portem lotniczym. W grudniu uda się wreszcie zapewnić połączenie lotniska z tym pierwszym miastem. Dotąd na przeszkodzie stawała przedłużająca się modernizacja linii kolejowej 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Szczególnie dotyczyło to prac w rejonie Osowy i Wielkiego Kacka.

Planowany rozwój siatki połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej. Planowany rozwój siatki połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej.
Połączenie PKM Gdyni z Gdańskiem co 15-20 minut

Dziennikarze branżowego pisma "Rynek Kolejowy" dotarli do założeń rozkładu jazdy pociągów, który ma zacząć obowiązywać od 13 grudnia m.in. na linii PKM. Stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska, gdzie dziś pociągi PKM kończą i zaczynają swój bieg, straci swoją rolę. Odtąd niemal wszystkie pociągi będą kursować z Wrzeszcza do Gdyni Głównej.

Według założeń rozkładu, pociągi będą kursować co 15-20 minut, od ok. godz. 5 nad ranem. Niestety, nie uda się zachować stałej częstotliwości przez cały dzień, co ułatwiłoby dostosowanie do linii PKM m.in. rozkładu jazdy autobusów i tramwajów. Połączenia co 15-20 minut mają się utrzymać do ok. godz. 20:30, jeśli chodzi o odjazdy z Gdyni, natomiast z Wrzeszcza do ok. godz. 22:30.

Z Gdyni do Wrzeszcza ostatni pociąg miałby ruszać na trasę o godz. 22:22. W drugą stronę, czyli z Wrzeszcza do Gdyni, ostatni pociąg wyjechałby ok. godz. 23:35.

Rozkład zawiera także połączenia nocne między Gdynią a Wrzeszczem. Pociągi z Wrzeszcza wyjadą o godz. 0:25 i 0:55, a z Gdyni o 2:33.

Następne składy - już w ramach porannego szczytu - wyjechałyby o godz. 3:48 i 4:08 (kolejny kurs miałby się odbyć o godz. 5:08). Z Wrzeszcza do Gdyni natomiast pierwszy pociąg miałby odjeżdżać o godz. 4:46.

Pociągi z Gdańska do Kartuz pojadą szybciej

Po 13 grudnia utrzymane zostanie 18 par pociągów na trasie do Kartuz, ale każdy z nich pojedzie do i z Gdańska Głównego. Oczekiwanie na wolny tor w kierunku Gdańska Głównego ma zostać skrócone do mnimum.

Co ważne, znacznie skróci się czas podróży. Najszybszy przejazd na trasie Wrzeszcz-Kartuzy potrwa 55 minut. W drugą stronę podróż wyniesie ok. 60 minut. Ten czas uda się osiągnąć dzięki ograniczeniu do minimum mijanek pociągów w Żukowie.

Dla porównania, niektóre składy, które wyjadą na tory po 1 października, pokonają trasę do Kartuz w prawie 75 minut, m.in. dlatego, że w Żukowie muszą czekać aż na dwie mijanki - najpierw z pociągiem Kartuzy - Gdańsk, a potem Kościerzyna - Gdynia.

Na obu kierunkach nie będzie zachowany stały cykl.

Z Gdańska do Kościerzyny z przesiadką w Żukowie

W projekcie rozkładu jazdy PKM nie ma pociągów bezpośrednich z Gdańska do Kościerzyny i z powrotem. Mimo to zwiększy się liczba pociągów regionalnych na trasie Gdynia - Kościerzyna do 10 par (dziś jest osiem par). Pojawią się dwa połączenia dodatkowe w godzinach wieczornych: 20:35 z Kościerzyny i 23:00 z Gdyni. Wszystkie będą obsługiwane przez SKM-kę.

Większość składów z Kościerzyny ma przejeżdżać kilka minut wcześniej przez Żukowo, niż pociągi relacji Kartuzy - Gdańsk. To umożliwi pasażerom przesiadkę i dojazd po linii PKM do Wrzeszcza.

W drugą stronę to składy z Gdańska do Kartuz wjadą pierwsze do Żukowa. Wszystko po to, by podróżni jadący do Kościerzyny mogli wsiąść do pociągu nadjeżdżającego od strony Gdyni.

Przesiadka w Żukowie może trwać 10-20 minut.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Z licznymi awariami PKM to raczej nie bedzie co 15-20min tylko co 1 godz

    • 21 4

    • PKM nie groźne zerwanie sieci trakcyjnej

      prawda?

      • 1 0

  • ciekawe kiedy będzie plajta tego projektu (5)

    ekonomia jest okrutna a to chyba jeden z najbardziej absurdalnych ekonomicznie pomysłów w ostatnim dziesięcioleciu jakie zrealizowano w trójmieście. Budżet zdzierany z podatników tez nie jest z gumy.

    • 42 31

    • Za 5 lat (2)

      z uwagi na tzw. "trwałość projektu" dofinansowanego z UE.

      Potem niech się tylko złomiarze szybko uwiną z torami, podsypkę się zgarnie spychem i powróci dawna funkcja nasypu PKM - trasa rowerowa i spacerowa. :)

      Swoją drogą... taka autostrada rowerowa, z Wrzeszcza do węzła Brętowo, z możliwością przesiadki na tramwaj - marzenie...

      • 13 8

      • czas przejazdu też nie byłby gorszy niż PKM-ką

        • 10 1

      • na upadłość PKM czeka BRG

        oni tam chętnie zbudują "autostradę" - ale "miejską"

        • 4 2

    • No debil jakiś

      • 5 6

    • Głowa w chmurach

      Ci którzy decydują o inwestycjach trzymają głowy w chmurach, całkowicie oderwani są od rzeczywistości. Na siłę wozić chcą ludzi do Kartuz.

      • 3 0

  • A co nowego w temacie pkm polnoc ? (5)

    • 28 3

    • po wyborach

      obecna władza raczej alergicznie patrzy na Gdynie... chociaż Gdynianie i tak na nich głosują :P

      • 12 6

    • (2)

      Pan Wojciech Sz. coś tam słyszał, że plebs (przepraszam - wypowiadam się z punktu widzenia tego pana) coś tam marudzi o takuej linii, jednak realizację ma w głębokim poważaniu, bo i tak wygra kolejne wybory.

      • 9 3

      • masz coś z głową (1)

        a pana prezydenta mamy najlepszego w CAŁEJ POLSCE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 1 9

        • Czujność rewolucyjna zachowana

          może wpadnie premia od pani Joanny

          • 7 2

    • Oj czekam na to Kosakowo, czekam

      Na Mosty, na Mechelinki, a jeszcze lepiej na Rewe

      • 2 0

  • inwestycja może być jeszcze naprawdę udana i ważna ale.. (2)

    Czemu ta kolejka tak się wlecze?? Powinna jechać dużo dużo szybciej jeśli zarząd " metropolii " chce by ludzie się przesiedli z auta na tą kolejkę to musi być zachowany najważniejszy czynnik - czas! Jeśli ktoś mieszkający na myśliwskiej albo np bretowie musi dotrzeć na pkm autobusem to żeby mu się to nadal chociaż trochę czasowo opłacało to pociąg musi jechać z prędkością SKM inaczej będzie klapa..

    • 50 3

    • przede wszystkim, autobusy dowożące pasażerów do stacji typu Kiełpinek, Osowa powinny być za darmo!!

      takie dedykowane wahadła objeżdżające osiedle tylko do peronów

      • 15 3

    • Nie będzie

      bo to spalinówka (osiągi zawsze będą gorsze, niż przy trakcji elektrycznej) a, dodatkowo, ma pod górkę. Poza tym, już teraz za dużo pali. ;)

      • 9 1

  • Czy pon będzie się zatrzymywać w wielkim kasku ,?

    Jw

    • 4 1

  • Czemu PKM jest taka powolna? Do Osowy 16 km w pół godziny to trochę za długo. (2)

    Autobus 210, jak nie ma dużego korka ma podobny czas, a nawet na przewagę, bo PKM jedzie tylko do stacji PKP, a autobusem można podjechać znacznie bliżej celu, co daje dodatkowy zyskany czas.

    • 65 2

    • chodziło o to żeby coś zbudować

      a już sensowność projektu i jego konkurencyjność wobec innych środków transportu nie miała znaczenia.
      podobnie z tramwajami, niby tyle nowych tras zbudowano ale przez niektóre bezsensowne rozwiązania (rozmieszczenie przystanków, układ skrzyżowań, cykl sygnalizacji) tramwaj jest niekonkurencyjny wobec innych rodzajów transportu

      • 17 5

    • Twój wybór kolego. Możesz jechać zatłoczonym autobusem, jeśli taka twoja wola.

      • 4 6

  • (1)

    Dobrze, że wiemy to co najważniejsze - czy stacja Wieki Kack będzie działać od grudnia. No i super sprawa z biletami - chyba bardziej zniechęcić się nie da. Ale wiadomo, miliony z UE wydane i kogo obchodzi reszta.

    • 39 3

    • Spokojnie... A jak PKMce zwrocisz uwagę na pewne niedogodności to zwalaja winę na innych, To nie my, to oni winni, my za nic już nie odpowiadamy. Czyli według nich to pasażer ma się dogadać z PKP w sprawie montażu kasownikow na peronach i innych OCZYWISTYCH udogodnień.

      • 10 2

  • Czemu PKM jak ma opóźnienie, to na kolejnych stacjach zamiast (4)

    odjechać od razu po wymianie pasażerów, stoi niepotrzebnie jeszcze 2-3 minuty?

    • 37 2

    • Żebyś zadawał głupie pytania.

      • 1 10

    • cykl pracy nowoczesnego napędu wymaga 3 min przerwy na każdą minutę jazdy

      • 6 0

    • nabiera powietrza

      • 4 0

    • A miało być 120 km/h...

      • 1 0

  • (2)

    Czekamy na przystanek Pkm Osowa Kielnienska.

    • 20 10

    • a MY nie czekamy na taki przystanek (1)

      • 3 7

      • Ale MY czekamy i co? No pytam sie!

        • 4 0

  • No to konkretnie olali Kościerzynę (4)

    Pomorska? Hehe.. Niezły przekręt. Postuluję zmienić nazwę na TKM - Trójmiejska Kolej Metropolitalna (Kartuzy to na upartego rogatki trójmiasta), dla złośliwych Teraz K..A My..

    • 33 6

    • Dziwne.

      jako mieszkaniec Gdańska miałem nadzieję na podróż PKM-ką w kierunku jezior ostrzyckich. Taka weekendowa wyprawa pociągiem z Strzyży do Krzesznej , Wieżycy. Pewno kiedyś się wybiorę ale pozostanie mi przesiadka w Żukowie.

      • 14 0

    • TKM już było..

      TKM już była, ale wycofano się z tej nazwy - ktoś się w końcu zorientował, że można różnie rozwijać ten skrót

      • 2 2

    • Dlaczego olali Kościeżynę, bo nie rozumiem?

      • 7 1

    • dokladnie

      10 par to jest żart w porównaniu do np. ilości z Kartuz - 18. Jak taka oferta ma przyciągnąć pasażerów? Kolejne antyreklamy:
      1 Zukowska przesiadka
      2 Godziny odjazdów
      3 Ilość przystanków po drodze. Po co komu np. Babi dół?
      4 Szacowany czas przejazdu z Kościerzyny do np. Wrzeszcza.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane