• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W grudniu pojedziemy PKM-ką z Gdyni do Gdańska co 15-20 minut

Maciej Naskręt
29 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia pociągi PKM będą regularnie kursować do Gdyni. Od 13 grudnia pociągi PKM będą regularnie kursować do Gdyni.

Od 13 grudnia pociągi PKM będą regularnie kursować między Gdańskiem a Gdynią co 15-20 minut - ustalił miesięcznik Rynek Kolejowy. Mniej czasu zajmie podróż między Trójmiastem i Kartuzami. Zwiększy się też liczba pociągów regionalnych z Gdyni do Kościerzyny.



Który element projektu nowego rozkładu jazdy podoba ci się najbardziej?

Przypomnijmy, że dziś każdego dnia kursują 72 pary pociągów na trasie Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa. Tylko część z nich - kilka składów rano - jedzie z Gdyni do Gdańska. Natomiast wieczorem podobna liczba wraca do Gdyni. Z tego powodu na tej trasie pociągi jeżdżą praktycznie puste.

Sprawdź: aktualny rozkład jazdy pociągów na linii PKM

Od 1 października z Gdańska do Kartuz i z powrotem pojedzie po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 18 pociągów dziennie. Siedem z nich ma docierać do stacji Gdańsk Główny i stąd wracać do Kartuz. To głównie poranne pociągi. Pozostałe będą kursować między Kartuzami i Wrzeszczem.

Pobierz: rozkład obowiązujący od 1 października na linii PKM

Władze województwa pomorskiego, które organizują i płacą za pociągi regionalne na Pomorzu, od początku powstania projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej podkreślały, że nowa linia ma połączyć Gdynię i Gdańsk m.in. z portem lotniczym. W grudniu uda się wreszcie zapewnić połączenie lotniska z tym pierwszym miastem. Dotąd na przeszkodzie stawała przedłużająca się modernizacja linii kolejowej 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Szczególnie dotyczyło to prac w rejonie Osowy i Wielkiego Kacka.

Planowany rozwój siatki połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej. Planowany rozwój siatki połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej.
Połączenie PKM Gdyni z Gdańskiem co 15-20 minut

Dziennikarze branżowego pisma "Rynek Kolejowy" dotarli do założeń rozkładu jazdy pociągów, który ma zacząć obowiązywać od 13 grudnia m.in. na linii PKM. Stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska, gdzie dziś pociągi PKM kończą i zaczynają swój bieg, straci swoją rolę. Odtąd niemal wszystkie pociągi będą kursować z Wrzeszcza do Gdyni Głównej.

Według założeń rozkładu, pociągi będą kursować co 15-20 minut, od ok. godz. 5 nad ranem. Niestety, nie uda się zachować stałej częstotliwości przez cały dzień, co ułatwiłoby dostosowanie do linii PKM m.in. rozkładu jazdy autobusów i tramwajów. Połączenia co 15-20 minut mają się utrzymać do ok. godz. 20:30, jeśli chodzi o odjazdy z Gdyni, natomiast z Wrzeszcza do ok. godz. 22:30.

Z Gdyni do Wrzeszcza ostatni pociąg miałby ruszać na trasę o godz. 22:22. W drugą stronę, czyli z Wrzeszcza do Gdyni, ostatni pociąg wyjechałby ok. godz. 23:35.

Rozkład zawiera także połączenia nocne między Gdynią a Wrzeszczem. Pociągi z Wrzeszcza wyjadą o godz. 0:25 i 0:55, a z Gdyni o 2:33.

Następne składy - już w ramach porannego szczytu - wyjechałyby o godz. 3:48 i 4:08 (kolejny kurs miałby się odbyć o godz. 5:08). Z Wrzeszcza do Gdyni natomiast pierwszy pociąg miałby odjeżdżać o godz. 4:46.

Pociągi z Gdańska do Kartuz pojadą szybciej

Po 13 grudnia utrzymane zostanie 18 par pociągów na trasie do Kartuz, ale każdy z nich pojedzie do i z Gdańska Głównego. Oczekiwanie na wolny tor w kierunku Gdańska Głównego ma zostać skrócone do mnimum.

Co ważne, znacznie skróci się czas podróży. Najszybszy przejazd na trasie Wrzeszcz-Kartuzy potrwa 55 minut. W drugą stronę podróż wyniesie ok. 60 minut. Ten czas uda się osiągnąć dzięki ograniczeniu do minimum mijanek pociągów w Żukowie.

Dla porównania, niektóre składy, które wyjadą na tory po 1 października, pokonają trasę do Kartuz w prawie 75 minut, m.in. dlatego, że w Żukowie muszą czekać aż na dwie mijanki - najpierw z pociągiem Kartuzy - Gdańsk, a potem Kościerzyna - Gdynia.

Na obu kierunkach nie będzie zachowany stały cykl.

Z Gdańska do Kościerzyny z przesiadką w Żukowie

W projekcie rozkładu jazdy PKM nie ma pociągów bezpośrednich z Gdańska do Kościerzyny i z powrotem. Mimo to zwiększy się liczba pociągów regionalnych na trasie Gdynia - Kościerzyna do 10 par (dziś jest osiem par). Pojawią się dwa połączenia dodatkowe w godzinach wieczornych: 20:35 z Kościerzyny i 23:00 z Gdyni. Wszystkie będą obsługiwane przez SKM-kę.

Większość składów z Kościerzyny ma przejeżdżać kilka minut wcześniej przez Żukowo, niż pociągi relacji Kartuzy - Gdańsk. To umożliwi pasażerom przesiadkę i dojazd po linii PKM do Wrzeszcza.

W drugą stronę to składy z Gdańska do Kartuz wjadą pierwsze do Żukowa. Wszystko po to, by podróżni jadący do Kościerzyny mogli wsiąść do pociągu nadjeżdżającego od strony Gdyni.

Przesiadka w Żukowie może trwać 10-20 minut.

Miejsca

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Juz tyle razy zmieniali, klamali, ze uwierze dopiero jak stojac przez godzine zobacze ten pociag co 15 minut. A tak traktuje to jako kolejne przedwyborcze obiecanki-cacanki.

    • 23 2

    • a czego się spodziewaliście.

      od Rębiechowa jest jeden tor. Jest fizyczną niemożliwością zmieścić tam i pociągi z Gdańska do Kartuz i z Gdyni do Kościerzyny i Gdańska do Kościerzyny. Możliwe to byłoby wówczas, gdyby linia była dwutorowa i wyposażona w sbl. Priorytetem są połączenia z Gdańska na lotnisko z Gdyni na lotnisko i do Kartuz . To jest właśnie kierunek generujący najbardziej potoki pasażerów. Kościerzyna to są ewentualnie wyprawy weekendowe i to przy dobrej pogodzie. Poza tym nie jest wielkim utrudnieniem wysiąść z jednego pociągu , poczekać 20 min. i wsiąść z tego samego toru i peronu do następnego pociągu. Najważniejsze, że są to pociągi jednej firmy i jedzie się na ten sam bilet . Odnośnie klapy projekty , to mimo wielu niedogodności jak np., kupno biletu pociągami tymi jeździ wiele osób. W weekendy jest nawet tłok. Powoli ludzie oswajają się z pkm jako środkiem transportu miejskiego i regionalnego.

      • 9 1

  • Przystanki (9)

    Karwiny, Fikakowo

    • 26 4

    • (2)

      chyba nigdy niestety

      • 7 1

      • się projektują - trzeba czasu... (1)

        • 2 3

        • Fikakowa chyba w ogole nie bedzie.

          • 5 0

    • (3)

      Zapytaj sie pana WSz.

      • 8 5

      • pan WSz. (2)

        od kiedy został Ministrem Infrastruktury RP ? Czy Marszałkiem Woj.Pom. , który odpowiada za PKM.

        • 6 4

        • pan WSz. za nic nie odpowiada i tak mu dobrze. (1)

          Po co ma się wychylać i kusić los, lepiej samemu zamknąć się w szafie do następnych wyborów.

          • 4 3

          • Jest stare przysłowie, bardzo popularne, ostatnio, wśród polityków -

            - ten, co nic nie robi, nie popełnia błędów.
            Błędy, natomiast, są bardzo niemedialne.

            • 2 0

    • Póki co Urząd Wojewódzki robi wszystko, aby do tego nie doszło :(

      • 5 2

    • no wlasnie, kiedy ???

      • 1 0

  • w koncu jakieś sensowne zmiany

    cieszę się z tego artykułu, bo to co dzieje się teraz z PKM to jakaś pomyłka. Czekam na zmiany i na wspólny bilet METROPOLITALNY dla wszystkich trzech miast :) czekam już długo, ale czuję, że jest szansa na zmianę.

    • 32 1

  • refleksja (1)

    "Mimo to zwiększy się liczba pociągów regionalnych na trasie Gdynia - Kościerzyna do 10 par (dziś jest osiem par)."

    Porażająco dużo: 5 pociągów na dobę...

    • 25 5

    • 10 par

      to 10 pociągów w jedną stronę i 10 w drugą . Daje to przeciętnei jeden pociąg na dwie godziny

      • 9 0

  • skarpy nasypu

    Wysokie skarpy nasypu kolei z Gdyni do Kościerzyny na odcinku w Małym Kacku to wybitne niechlujstwo .Najpierw wycięto ogromne ilości drzew rosnących dziko na skarpach co było słusznie ale które następnie zalegały dość długi czas na drugim nasypie poniżej, uniemożliwiając przejście i intensywny na tym odcinku ruch rowerowy. Minęło parę miesięcy, drzewa intensywnie odrastają, skarpa jest zachaszczona i tak zaniedbana że jest gorzej niż było. To marnotrawstwo pieniędzy , wszystko trzeba robić od nowa. Teren tej kolei wygląda jak porzucony. Tylko pociąg który jedzie jest piękny, kolorowy i cichutki. Z daleka wygląda jak zabaweczka dla dzieci.

    • 16 1

  • SKM chce jeździć od Tczewa, poprzez Kościerzynę, Kartuzy aż po Ustkę... (2)

    ... a nie potrafią zapewnić komfortu i odpowiedniej jakości usług mieszkańcom Trójmiasta!

    Zróbcie najpierw remont trakcji od Gdańska do Gdyni, wymieńcie tabor, a potem planujcie rozszerzyć zakres kurowania pociągów!

    • 38 1

    • Prawdziwy Polak z Ciebie, małostkowy, zawistny i wredny (1)

      • 3 8

      • Możesz mi wyjaśnić w jakim sensie chciałeś użyć tych trzech przymiotników?
        Bo chyba nie za bardzo je rozumiesz, albo mieszkasz pod Ustką, albo pomiedzy Kościerzyną, a Kartuzami....

        Uważam, że jak ktoś się za coś zabiera to niech to robi porządnie!
        A typowo polskie to jest podejście SKM! Zrobić szybko, na odwal, byle zarobić!

        • 2 0

  • (1)

    Nic z tego nie rozumiem. Gdy w rozkładzie pkm wybieram połączenie z Gdyni na port lotniczy to przekierowuje mnie na stronę pkp i pokazuje jedynie połączenia z przesiadkami...

    • 27 1

    • Poczekaj jescze chwilę, a bedziesz mógł jeździć częściej. Poza tym Gdynia ma przecież swoje lotnisko.

      • 1 3

  • Urząd marszałkowski sobie żarty stroi (3)

    uruchamiając super ekspres z przystankami Gdańsk (pola uprawne) Gdyni Główna bez stacji pośrednich. To "lepsze" niż za rządów solidarności "Kaszub", który poza Trójmiastem zatrzymywał się od razu w W-wie

    • 23 5

    • żarty za pieniądze podatnika

      ale mam nadzieje do jesieni(wyborów)?

      • 2 2

    • Można tłumaczyć i tłumaczyć, a debile i tak swoje wiedzą. Co za pokopany naród. (1)

      • 1 0

      • Ale co tłumaczyć? Że w Gdyni nie zbudowano przystanków, więc faktycznie nawet częściej jeżdżąca PKM nie komunikuje zachodnich dzielnic Gdyni (wbrew hasłom na stronie PKM)? Aż się prosiło, by przy okazji przebudowy torów budować i w Gdyni, ale tego w ramach "Etapu I" nie przewidziano. A szansa na to w przyszłości wynika wyłącznie z wyższego od zakładanego dofinansowania unijnego...

        Krótko pisząc: PKM w Gdyni to na razie parodia.

        • 2 0

  • a mozn jasniej? (3)

    Tylko część z nich - kilka składów rano - jedzie z Gdyni do Gdańska. Natomiast wieczorem podobna liczba wraca do Gdyni. Z tego powodu na tej trasie pociągi jeżdżą praktycznie puste.

    jaki to ma sens i związek z rzeczywistością?

    • 16 3

    • Serwis (1)

      Te kilka składów "nocuje" w Gdyni (serwis, sprzątanie itp) więc dojeżdżając do i wracając z trasy PKM zatrzymują się dodatkowo na istniejących przystankach. Taką trasę i tak by musiały pokonać z pasażerami lub bez, chyba lepiej z kilkoma niż z żadnym.

      • 5 0

      • Jeśli jadą bez pasażerów - szybciej i taniej byłoby przez Sopot.

        • 3 0

    • To zostało z poprzedniego artykułu. Coś się doda, coś się ujmie i już jest następny tekst.

      • 6 0

  • W grudniu

    Którego roku?

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane