• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W kwietniu przetarg na przewoźnika PKM

Krzysztof Koprowski
28 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pierwszy techniczny pojazd szynowy pokonał estakadę przy lotnisku w czwartek. W kwietniu ogłoszony zostanie przetarg na przewoźnika, który będzie regularnie tędy realizował przejazdy pasażerskie od września br. Pierwszy techniczny pojazd szynowy pokonał estakadę przy lotnisku w czwartek. W kwietniu ogłoszony zostanie przetarg na przewoźnika, który będzie regularnie tędy realizował przejazdy pasażerskie od września br.

Dopiero w kwietniu zostanie ogłoszony przetarg na obsługę linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Urząd Marszałkowski chce, by pociągi jeździły co 15 minut z Wrzeszcza do portu lotniczego.



Opóźnienie w ogłoszeniu przetargu na przewoźnika realizującego przewozy po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej sięga już kilku miesięcy. Termin był już kilka razy przekładany, a ostatnia deklaracja mówiła o lutym br.

Czytaj też: Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo

Jednak dopiero teraz opublikowano "Wstępne ogłoszenie informacyjne dotyczące umowy o świadczenie usług publicznych", w ramach którego przewidziano obsługę kilku tras w woj. pomorskim, w tym także PKM. Nie jest to wprawdzie jeszcze przetarg - ten ma być ogłoszony w kwietniu, ale zawiera kilka ważnych informacji.

Z ogłoszenia wynika, że PKM ma składać się z dwóch tras Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Kartuzy/Kościerzyna/Gdynia oraz Kościerzyna/Kartuzy - Gdynia.

Czy ma dla ciebie znaczenie, kto zostanie przewoźnikiem na linii PKM?

Czy zatem będziemy mieli sytuację, że na trasie PKM pojawi się dwóch zupełnie różnych przewoźników, którzy będą obsługiwali różne relacje?

- Do czasu ogłoszenia przetargu i opublikowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia Województwo Pomorskie nie będzie przedstawiać żadnych szczegółowych informacji odnośnie opisu przedmiotu zamówienia - ucina wszelkie rozważania Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Realizacja przewozów ma się rozpocząć we wrześniu 2015 r., ale w związku z trwającym włączeniem gdańskiej części PKM w linię 201 w rejonie Rębiechowa, rewitalizacją linii 229 (Glincz - Kartuzy) oraz modernizacją stacji Gdańsk Wrzeszcz, dopuszcza się zmiany terminów.

- Planujemy pociągi, które będą kursowały od Wrzeszcza do Rębiechowa w takcie 15-minutowym. W tym samym układzie torowym pojadą też do Osowej i na Kościerzynę. Jeżeli Polskie Linie Kolejowe przebudują układ torowy w Glinczu, będziemy mogli jeździć do Kartuz od 1 września lub 1 października - informował w czwartek w wywiadzie udzielonym Radio Gdańsk Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.

Wątpliwe jest natomiast, by od 1 września uruchomiona została PKM na trasie do i z Gdańska Głównego. Tu przeszkodą ma być trwająca przebudowa linii kolejowej oraz brak miejsca na pociągi kolejnych przewoźników.

Pesa Link w malowaniu dla niemieckiego przewoźnika. Pociąg ze zdjęcia został wyprodukowany z myślą o woj. zachodniopomorskim (zyskał tymczasowe malowanie na targi kolejowe), ale Pesa wyprodukowała też oddzielną partię 12 pociągów, która ostatecznie nie została odebrana. Pesa Link w malowaniu dla niemieckiego przewoźnika. Pociąg ze zdjęcia został wyprodukowany z myślą o woj. zachodniopomorskim (zyskał tymczasowe malowanie na targi kolejowe), ale Pesa wyprodukowała też oddzielną partię 12 pociągów, która ostatecznie nie została odebrana.
Opóźnieniom w pracach nad znalezieniem przewoźnika PKM nie służy też brak taboru. Bydgoska Pesa miała dostarczyć pierwszy pociąg w grudniu 2014 r., ale obecnie deklaruje dostawy 10 spalinowych pojazdów począwszy od 20 kwietnia br.

Producent zaprzecza też doniesienia, jakoby chciał dla PKM przeznaczyć pociągi, które przewidziano pierwotnie dla niemieckiego przewoźnika Oberpfalzbahn.

- Dementuję z całą stanowczością takie plotki - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.

Pesa dla Oberpfalzbahn miała wyprodukować 12 pociągów, które jednak w terminie nie uzyskały homologacji i tym samym dopuszczenia do ruchu. Przewoźnik ostatecznie stracił zaufanie do polskiego produktu i zamówił pociągi Alstomu, międzynarodowego koncernu z siedzibą we Francji.

Miejsca

Opinie (137) 1 zablokowana

  • (11)

    Ciekawe po ile będę bilety jednorazowe i miesięczne. Szkoda, że nie robią od razu do Pogórza - Kosakowa, to być znacznie zmniejszyło korki na drogach.

    • 55 2

    • no faktycznie (5)

      Jakby pociagneli do Kosakowa to mielibysmy polaczenie między dwoma lotniskami :)

      • 13 2

      • (4)

        i tak właśnie miało być od początku.
        a poza tym mieszkańcy północnych dzielnic mieliby szybki dojazd do centrum bez korków i może dużo osób zrezygnowałaby z samochodu i nie smrodziła.

        • 10 2

        • tylko Szczurek się nie zgadzał, bo mu OPAT (3)

          okazał się odrobinę ważniejszy

          • 6 3

          • (1)

            Nie pisz bzdur pisiorze!

            • 2 3

            • pisiorze? :D mam serdecznie dość PiS-u, PO, SLD, Korwinków i innych oszołomów

              Szczurek piszczał, że mu północna odnoga PKM będzie przeszkadzać w pozyskaniu środków na OPAT, która miała przecież być także drogą dojazdową do Kosakowa. To takie piękne, że zwolennicy gryzonia od razu szufladkują ludzi do partii politycznych.

              • 2 0

          • Pitolisz. Szajsbukowy klamco

            • 2 4

    • Nie chcę tu dramatyzować. Ale znając (3)

      ten chory kraj to przy dwóch operatorach będą 2 różne bilety.

      • 26 3

      • To nie dramatyzuj (2)

        Teraz przy 4 przewoźnikach/organizatorach (a może i 5 ale nie chce mi się sprawdzać) jest jeden bilet.
        Problemem jest cena ale Ty akurat tego wątku nie podnosiłeś.

        • 3 12

        • Kto by się cena przejmowal (1)

          Na początku będzie promocja wstęgi itp. A potem bęc.

          • 7 1

          • na pewno będzie taniej niż 100pln za je.aną złotówę (ceny jak w Anglii)

            a autobusy raz na godzinę i też im zajmuje zjechanie do miasta nie wiadomo ile

            • 3 0

    • mogę zostać ich przewoźnikem

      mam tszy vw passaty i jestem gotuf do worzenia ludzi i bydła

      • 6 1

  • Nie ma powodów, aby PKM miała kończyć we Wrzeszczu. Skoro znacznie wcześniej otworzą Gdańsk Śródmieście, SKM... (2)

    zrobi na dworcu głównym sporo miejsca. Bo niby co zrobić z tymi ślepymi torami? Ścieżki rowerowe? Ławeczki w tle kolorowych badyli? Wiem, siłownie darmowe na wolnym powietrzu. A propos: Czy to moralne, że jedna z nich jest na byłym cmentarzu w Siedlcach? Pensjonariusze na pewno nadal tam spoczywają.

    • 6 4

    • szynobus to nie rower. nie da się tego dowolnie kierować na dowolne tory wg czyjegoś widzimisię.

      • 0 0

    • Tyle teoria.

      Ale z PLK wszystko jest możliwe.

      Moralne, bo tam leżą Niemcy.

      • 0 0

  • (1)

    Czy ktoś kiedyś odpowie za bałagan i opóźnienia? Co ot za władza!

    • 4 1

    • władza miłościwie nam panująca. tak to jest jak byle ministrancina dojdzie do żłobu!

      • 0 0

  • a

    moze dziwnie pindolino wygra

    • 0 1

  • PKM jest przykładem typowego POlskiego partactwa!!! (2)

    - osobne bilety miesięczne i jednorazowe na PKM! To po ch*j jest MZKZG?!
    - brak bezpośredniego połączenia lotniska z centrum Gdańska!
    - do Gdyni tylko co godzinę! I to ma być kolej metropolitarna?
    - przystanki widmo w Gdyni!
    - szynobusy spalinowe z jednymi drzwiami na wagon/człon! Takie wynalazki są dobre do przewozów regionalnych a nie do metropolitarnych!
    - prawdopodobnie dwóch przewoźników na jednej lini! Tylko po co? PO to żeby kumple mieli stanowiska!

    • 6 1

    • Jak śmiesz tak mówić.

      To rasizm, ksenofobia, islamofobia, antyitalianizm. Po prostu zbrodnicze stereotypy.

      • 1 1

    • to jest po prostu gigantyczne oszustwo

      przy którym numery ze Skokami, Fozem, lubczasopismami i hazardem cmentarnym itp to amatorszczyzna i drobnica

      a na naszych oczach rozgrywane są tu lokalnie porównywalne przewały
      -kładka/kłódka
      -tunel pacholi
      -ecs/bunkier Limona
      a już arcynumer jest na krzyżach (ostatnio główna gałąź gdańskiego przemysłu). nastawiano ich z różnych materiałów tu i ówdzie...

      za darmo, czy pan i pani zapłacili?

      jakby wybory miały sens, to były by zakazane

      • 1 0

  • przetargi i konkursy to największa głupota współczesnej gospodarki

    Paraliżują rozwój miast i infrastruktury na lata. Ciekawe, że przed II wojną światową można było zbudować Gdynię w kilka lat, a teraz w podobnym czasie buduje się jedną nitkę kolejki (i to po jakich bojach).

    • 4 1

  • Bzdura

    Nie rozumie dlaczego musi byź 2 przewozników.PR moga obsłużyć i Trasa Gdańsk i Trasa Gdynia. Chyba ze chodzi o fuche dla 2 kolesi

    • 2 0

  • Czego marudzicie, że składy robione dla Niemców mogą trafić do Gdańska. Bardzo dobrze by się stało, bo z cała pewnością są lepiej wykonane niż produkcja na własne podwórko!!! Może będą jeździły przynajmniej rok bez napraw i poprawek. W tamtych składach na pewno nie zapomnieli o toaletach, podjazdach dla niepełnosprawnych i innym podstawowym wyposażeniu.

    • 4 1

  • Czego się spodziewać skoro infrastrukturą wwojewództwie rządzi Świlski, z wykształcenia politolog (1)

    • 3 0

    • Politolog? A posunięcia takie jak patolog!

      • 2 0

  • To jest najpiękniejsze !

    Najlepsze i najpiękniejsze jest to, że Pomorska Kolej Metropolitarna nie jest przewoźnikiem a jedynie swojego rodzaju urzędem, który posiada tory.
    Ekstra pomysł na mnożenie posad urzędniczych i do tego w formie spółki.

    Niezależnie od PKM będzie funkcjonował jeszcze przewoźnik, jak by nie można było tego wszystkiego robić w ramach SKM.

    A kolejna ciekawostka jest taka, że SKM nie ma podpięcia pod tory SKM.

    Prawdziwy obłęd urzędniczego geniuszu !

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane