• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę koniec planetobusów

Michał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan
28 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bez linii B słaby dojazd do ACK
Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni. Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni.

Po sześciu latach prywatny przewoźnik obsługujący gdańską linię autobusową 820 kończy działalność. W sobotę pomarańczowe planetobusy wyjadą na trasę po raz ostatni. To mocno skomplikuje życie mieszkańcom Osowej.



- Z końcem stycznia kończę działalność przewozową - powiedział Jakub Sachse, prezes spółki Planetobus. - Nie doszło do zapowiadanej w Gdańsku pełnej prywatyzacji rynku. I szybko do niej nie dojdzie. Urzędnicy wolą wspierać własną spółkę przewozową, czyli ZKM. Ten biznes nie ma dla mnie perspektyw. Dlatego kończę z autobusami i skupiam się na równolegle prowadzonej działalności deweloperskiej.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ciągu ostatnich miesięcy Sachse próbował sprzedać linię 820 (Osowa-Ujeścisko), razem z autobusami i kierowcami. Zainteresowany był PKS Gdańsk, ale kilka dni temu wycofał się z negocjacji.

- Koniec linii 820? Jestem w szoku. Byłam stałą klientką "planety" - mówiła nam wczoraj Justyna, studentka z Osowej. - Główną zaletą tej linii było to, że można było nią dojechać bezpośrednio do Wrzeszcza i Śródmieścia. Teraz chyba kupię samochód, bo przesiadki mnie męczą.

Zarząd Transportu Miejskiego o decyzji Sachsego dowiedział się od "Gazety".

- Stawia nas to w bardzo trudnej sytuacji, bo mamy niewiele czasu na dostosowanie naszej oferty do potrzeb mieszkańców Osowej - mówiła Alicja Kraska, wicedyrektor ZTM.

Od niedzieli Osowa będzie jedyną dużą dzielnicą "górnego tarasu" Gdańska, która nie będzie miała połączenia ani z centrum, ani z Wrzeszczem. Nie wiadomo, czy miasto stworzy nową linię, czy zwiększy częstotliwość tych kursujących obecnie.

- Myślimy nad zmianą przebiegu linii B - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki. - Być może będzie jechała przez Morenę, a nie Wrzeszcz i zostanie przedłużona właśnie do Osowej.

Historia Planetobusów to ponad 6 lat. Pierwszy Planetobus (niewielki, 35-miejscowy minibusik) wyjechał na trasę 6 listopada 2002 r. Jakub Sachse stworzył nowe połączenia, bo urzędnicy odmówili wydłużenia miejskich linii autobusowych do wybudowanych przez Sachsego osiedli. Tłumaczyli, że prowadząca tam ul. Wodnika jest dla autobusów ZKM... zbyt dziurawa.

Sachse na dziury się nie oglądał. Rok po pierwszym kursie wydłużył linię 820 do centrum Gdańska, a w 2004 r. autobusy - do Ujeściska. Choć nie korzystał z miejskich dotacji, oferował tańsze bilety niż ZKM.

Kłopoty zaczęły się w 2006 r., kiedy rozpoczął się uciążliwy remont ul. Spacerowej. Autobusy stały w korkach, rozkład jazdy można było wyrzucić do kosza. - Od tego momentu frekwencja zaczęła spadać - mówił Sachse.

Do kłopotów linii 820 przyczyniła się też poprawa oferty miasta. Zarząd Transportu Miejskiego otworzył bowiem połączenia konkurujące z linią 820 (m.in. linię 179 do Owczarni).
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan

Opinie (312) ponad 10 zablokowanych

  • NIE TYLKO LINIE AUTOBUSOWE PADAJĄ ALE RÓWNIEŻ PORT W GDYNI

    I STOCZNIA ORAZ SZYKUJĄ SIĘ ZWOLNIENIA W FOSFORACH W GDAŃSKU I BCT W GDYNI ORAZ BTDG MTMG,I MASÓWCE JAKICH MY CZASÓW DOCZEKALIŚMY SIĘ.

    • 0 0

  • i dobrze im tak (2)

    pamietam ze palnetobus kiedys byl super ale popsul sie ,ograniczyli czestotliwosc kursów notoryczne spozniania sie i nie tylko jak byl remont spacerowej pozniej tez czasem palteta zwyczayjnie wcale nie przyjechala,pamietam ze czesto rano jak byla zima to planeta nie przyjezdzla wcale a ludzie spoznilai sie do pracy,teraz niemieszkam w osowie ale jak mam jechac do Rodziow z Gdańska po pracy to wole isc na kolejke mimo ze bede musial sie przesiadac bo na planetobus nie moge liczyc...

    • 0 0

    • racja Agnieszko

      • 0 0

    • Agnieszka ładnie to ujęła. Zgadzam się w pełni. Jestem mieszkańcem Osowej i to tej części, gdzie planetobus zaczyna swoje kursy i... nie żałuję. Na Planetobus nie można liczyć już od dłuższego czasu. Tłumaczenie się tutaj remontem spacerowej jest bez sensu. Remont się skończył przecież dawno temu,a autobusy dalej jeżdżą po swojemu.

      • 0 0

  • "Komunikacja" "miejska" w Budyniogrodzie (2)

    Nie chce mi się powtarzać w kółko tego samego, przy każdej wiadomości o tym, że Budyń zablokował, Budyń zakazał, Budyń ułatwił (kolesiom ssanie naszych podatków wprost do swych nienasyconych kieszeni), Budyń planuje (kolejne inwestycje-duchy za które pieniądze ssać będą ci sami kolesie)....

    Prawda jest taka, że w porównaniu z jakimkolwiek CYWILIZOWANYM miastem, "komunikacja" "miejska" w Gdańsku praktycznie NIE ISTNIEJE, NIE FUNKCJONUJE, JEST NIEDOSTĘPNA.

    Jeśli do najbliższego przystanku (z mieszkania na osiedlu gdzie na oko - oprócz mnie - mieszka jeszcze ok. 5 czy 10 tysięcy ludzi) mam półtora kilometra, z czego część przez błotniste krzaczki, a ze wspomnianego przystanku autobusy jeżdżą "jak im się zechce", biletu kupić nie mogę NIGDZIE w promieniu trzech kilometrów (conajmniej) - to dziękuję serdecznie, wolę stać w korkach (które również tak ochoczo za nasze pieniądze zapewnia nam Arcyksiążę Budyń I, zwany Pulchnym).

    • 0 0

    • To niestety prawda

      Komunikacji w znacznej części miasta w zasadzie nie ma. Np. z Osowej czy Kiełpina na lotnisko szybciej jest dostać się pieszo niż komunikacją miejską. Dopóki nie będzie kolei metropolitalnej, potrzebne są autobusy kursujące obwodnicą.

      • 0 0

    • jaki budyn?

      nie kumam

      • 0 0

  • ADAMOWICZ POZBYL SIE KONKURENCJI (1)

    TERAZ NIE MUSI SIE OBAWIAC OPINI PUBLICZNEJ I PODNOSIC CENY BILETOW JAK MU PASUJE. A TEMAT NIEUDACZNOSCI I AMATORSZCZYZNY ZE STRONY ZKM TO HISTORIA.
    ADAMOWICZ MUSI ODEJSC !

    • 0 0

    • budyń,

      nie adamowicz, tylko budyń.

      • 0 0

  • Panie Lisicki - może niech Pan już przestanie myśleć, albo przynajmniej niech Pan zaprzestanie mówić głośno, że Pan cokolwiek myśli

    Panie Sachse - nieznajomość prawa szkodzi; dyrektywy unijne pozwalają gminie na korzystanie z usług spółki miejskiej bez przetargu (dotyczy tylko granic gminy)

    820 - szkoda... :-(

    • 0 0

  • nowa linia

    A dlaczego zmieniać trasę B. Wprowadzcie nową linię. A tak w ogóle przydała sie nowa linia na trasie Lotnisko Morena Gdańsk

    • 0 0

  • trójmiejska komunikacja miejska to żenada (4)

    Miasto ma nas w d.pie, nowych dróg nie ma bo wg władz miejskich obywatel ma korzystać z transportu publicznego, a transport publiczny, jak już napisał rektor, to żenada - w porównaniu z cywilizowanymi miastami w Europie po prostu go NIE MA.
    W tej chwili, po tygodniu korzystania z komunikacji miejskiej w Londynie, pusty śmiech mnie ogarnia, gdy ktokolwiek wspomina o komunikacji w Trójmieście. Ja rozumiem, jesteśmy znacznie mniejszym miastem, ale gdyby u nas komunikacja była choć w 10% tak dobra jak w Londynie, to z wielką przyjemnością bym z niej korzystała. W obecnej sytuacji wystawiam Budyniowi mój goły tłusty tyłek do całowania i wsiadam w samochód, bo ZKM ktokolwiek, kto ma coś w tym mieście do załatwienia, a nie tylko jest bezrobotnym hipisem ciągnącym blanty i snującym się bez celu po ulicach, nie dojedzie NIGDZIE, a już na pewno nie na czas i w stanie nadającym się do pokazania ludziom.

    • 0 0

    • (2)

      To przejedź się o 15 Podwalem Przedmiejskim. Takoż Jana z Kolna.
      Jak wolisz gnić w korku zamiast jechać tramwajem - Twoja sprawa

      • 0 0

      • albo nie rozumiesz albo udajesz że nie rozumiesz

        • 0 0

      • Ax, ale to też wina budynia, ze na Ntej juz kadencji nic z tym nie robi

        • 0 0

    • komunikacja gdańska nie istnieje, gdyńska ma się dobrz

      Nie uogólniajmy, trójmiasto to nie tylko Gdańsk z jego beznadziejną od lat komunikacja miejską. Krew mnie zalewa, kiedy musze z niej korzystać. Gdyńskii zkm jest jednym z najlepszych w kraju i autobusy kursują zgodnie z rozkłm (może poza linią 27 i godzinami największych korków).

      • 0 0

  • coś o tej wspaniałej spółce przewozowej

    pewnie nie wszyscy wiedzą, że kontrola inspekcji transportowej była negatywna, oględnie mówiąc ;-)

    • 0 0

  • czmu zmieniac B? porpsotu uruchomcie linie tak samo jezdzaca jak planetobus

    • 0 0

  • bardzo dobrze

    Tymi planetoszrotami jeździć sie juz nie dało. Nie dość, że stare i śmierdzące to jeszcze kierowcy chamy. A Sachse niech nie ściemnia, gdyby miasto w pełni sprywatyzowało rynek to zamiast nowych Solarisów mielibyśmy kupę pomarańczowych gratów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane