• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • Garść gwoździ i po temacie.

    • 0 1

  • Pierdziele, jak mam jechac do centrum to jade albo transportem miejskim (19)

    Albo taryfa lub carsharingiem. Strach gdzieś stanąć w obawie o kontrole. Sam do końca nie wiem gdzie można a gdzie nie. Gdze sie płaci a gdzie już nie trzeba. O korkach i w ogóle o znalezieniu miejsca do parkowania - nie wspomne. Na mnie nie zarobią ani złotówki. Niech sobie budżet czyms innym zaszywają.

    • 120 36

    • (11)

      I bardzo dobrze, jedno auto mniej.
      Tak ma działać presja ekonomiczna.

      • 13 12

      • presja ekonomiczna (10)

        prowadzi w prostej linii do migracji - tak osoba (i zapewne wiele innych!) nie przyjedzie do centrum Gdańska na zakupy lub skorzystać z usług tylko wybierze mniej represyjne miejsce. W krótkim okresie pewnie miło będzie znaleźć miejsce parkingowe bez problemu ale w długiej perspektywie zaboli odpływ kapitału. Mieszkam w Gdańsku 11 lat i było super ale od 2-3 nabieram wstrętu - ustanawia się zbyt wiele przepisów traktujących ludzi jak ułomnych, ingerując w ich życie, to jak mają myśleć i co robić w dany sposób. Chyba wyjadę być słoikiem gdzie indziej :)

        • 19 10

        • (4)

          A jakie nowe przepisy ingerujące w Twoje życie masz na myśli? Bo mieszkam w Gdańsku trochę dłużej niż 11 lat i jakoś nie zauważyłam zwiększenia liczby przepisów wydawanych przez miasto...

          • 0 5

          • chociażby strefa płatnego parkowania pod własnym mieszkaniem (3)

            - nie mamy podwórka ani innej możliwości parkowania, tylko na ulicy

            • 7 0

            • (2)

              Rzeczywiście, ogromna masa nowych przepisów :D Za parkowanie w tej strefie płacisz ile? 10 złotych miesięcznie? Przeprowadź się do Londynu, tam zapłacisz sto razy tyle.

              • 0 2

              • (1)

                ale zarobisz proporcjonalnie więcej

                • 3 0

              • W Londynie zarabia się 100 razy więceJ???

                jadę!

                • 0 1

        • szerokiej drogi życzę (2)

          Doświadczenia wielu miast pokazują, że poszerzanie stref wolnych od parkujących i jeżdżących samochodów w centrum miasta powoduje napływ mieszkańców i klientów do sklepów położonych przy takich ulicach. W Gdańsku ten efekt także występuje w historycznej części miasta. (przykład ulicy Długiej i Stągiewnej)

          • 5 13

          • Turyści

            z lokali na wynajem krótkoterminowy. Tyle że to nie są mieszkańcy.
            Co innego wyłączyć historyczne i urokliwe miejsca z ruchu, a co innego całą, normalnie funkcjonującą dzielnicę.

            • 4 0

          • no sklepy na Długiej to potęga,

            już się rozpędzam na zakupy, Stągiewna też super handlowa

            • 11 0

        • (1)

          Do centrum Gdańska na zakupy? Nic łatwiejszego - parkingi w Forum i Madisonie.

          • 0 1

          • pojadę tam, gdzie parking za darmo

            • 4 0

    • to jedno, ale i tak kierowca powinien otrzymac wezwanie do zaplaty

      a system przeciez nie wyjdzie z samochodu i nie wlozy za wycieraczke.

      • 0 0

    • Jak mam jechać do centrum,

      to najczęściej rezygnuję i szukam czegoś podobnego z darmowym parkingiem

      • 3 0

    • Janusz z Ciebie (3)

      Sorry, się samochodów jest za dużo w centrum. Niech ludzie wyjdą z blaszanych puszek i się trochę przespaceruja, nie trują powietrze i smrodza. Miasto jest dla ludzi, nie aut. Jak kogoś nie stać na parking, niech zostawi swojego passata w domu.

      • 15 21

      • Jak zaparkuje to faktycznie smrodzi jak cholera... (2)

        Spacerować to wolę po plaży albo po lesie a nie po centrum miasta. Tam przynajmniej jest jeszcze trochę powietrza i nie potykam się na każdym kroku o innego człowieka. Miasto jest dla wszystkich. Dla ludzi przemieszczających się samochodami także.

        • 16 10

        • dla ludzi owszem (1)

          dla pojazdów zaparkowanych za darmo w centrum niekoniecznie. Tylko program stopniowego rozszerzania strefy wolnej od parkujących i jeżdżących samochodów poprawi jakość życia wszystkim mieszkańcom.

          • 2 10

          • Nic nie poprawi.

            Ograniczy jedynie mniej zamożnym dostęp do centrum. No i gdzie w poprzednim poście pisałem o darmowym parkowaniu?

            • 7 0

    • A wystarczy patrzeć na znaki.

      • 2 2

  • Darmozjady

    Siedzia godzinami ustalaja niczemu niepotrzebne ustawy,zwiekszaja sobie diety i ilosc narad.Nie pomysla ,zeby ulatwic zycie kierowcom np. moze 30 min bezplatnie w okreslonych miejscach i.t.p. ,juz bedzie cos dla mieszkancow ,a nie tylko bzdurne decyzje i podwyzszanie diet..

    • 1 0

  • Dopiero teraz na to wpadli? Racja to są urzędnicy a nie gospodarze miasta! (15)

    Już dawno temu pisałem, że wjazd do centrum musi być opłacany i drogi. Postój w strefie od 10 zł za godzinę, wjazd na jeden dzień ok 50 zł. To Jedyny sposób na ucywilizowanie ruchu w mieście

    • 84 97

    • (3)

      Tylko musza być parkingi przed wjazdem do centrum i przyzwoita komunikacja

      • 9 1

      • komunikacja w wielu relacjach już jest przyzwoita (2)

        całe szczęście rozwija się także infrastruktura rowerowa. Warto zadbać o kryte parkingi dla rowerów na blokowiskach.

        • 0 7

        • i o to żeby zimy nie było (1)

          • 4 0

          • już nie ma

            • 1 0

    • Zrobić oddziały US i ZUS na obrzeżu miasta (2)

      Ograniczy się dzięki temu ruch w centrum

      • 9 1

      • (1)

        A co ze starszymi ludźmi którzy muszą pójść do ZUS a nie jeżdżą samochodem . Teraz oddziały ZUS są stosunkowo niedaleko od miejsca zamieszkania . Jedyny kłopot to oddział na Chlebnickiej ale zawsze możesz postawić samochód na Szerokiej albo na Targu Węglowym .

        • 0 3

        • autobusy do ZUS-u darmowe

          firmowe

          • 2 0

    • Tak (3)

      I nie wydawajcie kart dla mieszkańców i Niemców kasuncie podwójnie i w ogóle hehe

      • 10 9

      • (2)

        Tak jest , a mieszkańcy Moreny powinni mieć mozliwość parkowania najbliżej na Żabiance . Masz jeszcze jakieś mądre pomysły?

        • 6 2

        • Mieszkańcy moreny mają: tramwaj, autobus i pociąg? (1)

          Oduczycie sie szybko jechac do roboty samochodem!

          • 0 5

          • Pociąg do centrum z Moreny?

            Ciekawe.
            Jak już to do Wrzeszcza.

            • 4 1

    • teraz bo to prawo bylo robione pod konkretna firme

      nie widzisz tego?

      • 2 0

    • a, które przepisy do takiego systemu w ustawie o drogach (1)

      publicznych na to ci pozwolą?

      Najpierw pomyśł i zmień prawo krajowe, a potem pisz.

      • 1 2

      • można w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców

        5 września 2019 nastąpiły zmiany w ustawie o drogach publicznych

        • 0 1

    • Lecz się

      na pogardę.
      Kolega z porsche zaparkowanego w przystanku z pewnością zapłaci bez problemu, takich cywilizowanych kierowców będziecie wtedy mieli w "centrum".

      • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    Wprowadzić system kontroli jak najszybciej (35)

    Kontrola nie uczyni szkody kierowcom, którzy parkują legalnie. Skończy się wreszcie stanie na chodnikach i trawnikach. A i pewnie zmaleją korki.

    • 229 91

    • (12)

      I podnieść opłaty w centrum miasta tak by komunikacja miejska była tańszym rozwiązaniem niż postój samochodu.

      • 16 13

      • Komunikacja miejska w trójmieście jest niewydolna, zejdź na ziemię. (3)

        Polecam przejechać się w godzinach szczytu SKM lub PKM. Za namową licznych aktywistów-specjalistów, przejechałem się SKM i PKM w godzinach szczytu. Czyli zrobiłem to co robiłem kiedyś przez większość swojego życia. .dziękuję bardzo.
        Już kiedyś było lepiej. Nie widzę nic przyjemnego w byciu stłoczonym jak sardynka w puszcze. Do tego jeszcze, w przypadku SKM, dochodzi hałas i ogólne wrażenie zajeżdżonego sprzętu, ogrzewanie albo jest na max albo go nie ma. To już wolę stać 10minut dłużej w korku w samochodzie. Bo akurat tyle maksymalnie zabiera mi czasu korek.

        • 14 5

        • A wiesz dlaczego komunikacja jest beznadziejna bo zamiast inwestować w nia inwestuja w udogodnienia dla kierowców! (1)

          • 2 5

          • jakie udogodnienia?

            30 lat i 3 drogi?

            • 1 0

        • ile czasu trawisz na szukanie wolnego miejsca do parkowania?

          odpowiedź: przypuszczalnie coraz więcej. Twój wywód nie zawiera argumentów przeciwko wprowadzeniu systemu ściślejszego egzekwowania opłat za parkowanie. Głównym czynnikiem wpływającym na warunki twojej jazdy jest nadmiar ludzi myślących tak jak ty i korzystających z samochodu nawet wtedy, gdy mają alternatywę. Samochód w mieście pada ofiarą własnego sukcesu.

          • 5 7

      • a potem będą narzekać na ścisk w autobusach i tramwajach :-)

        • 3 1

      • Od kwietnia podnoszą w Gdańsku drastycznie ceny biletów komunikacji miejskiej (4)

        • 16 7

        • drastycznie - bo matołuszek podnosi CENY (3)

          w PiSie boją się użyć słowa "podatek" ... zamiast tego podnoszą ... albo nakładają całkiem nowe ,,, "akcyzy" "opłaty" "daniny" :))))))))))
          ....
          praca, pokora, umiar .... a te Nagrody nam się po prostu należały
          2015 - wystarczy nie kraść
          2017 - oni kradli więcej
          2019 - oni też kradli

          • 25 12

          • 2020 - no i co z tego że kradniemy? (2)

            2021 - nie interesuj się bo kociej mordy dostaniesz

            • 15 5

            • Pozwolę sobie uzupełnić (1)

              2017 - Wystarczy nie kraść
              2018 - Może faktycznie troszkę kradniemy ale dla waszego dobra
              2019 - Oni kradli więcej
              2020 - No i co z tego, że kradniemy
              2021 - Nie interesuj się bo kociej mordy dostaniesz

              • 10 6

              • wojna to pokój
                wolność to niewola
                ignorancja to siła

                • 4 2

      • Świetnie

        I podnieść ceny paliwa
        I ubezpieczenia
        I jeszcze

        • 2 1

      • tak, podnieść opłaty za parkowanie do 20 zł za godzinę, a potem bilet miesięczny na komunikację do 500 zł bo przecież nie będzie innego wyboru. tak to się robi w Polsce. tak jak ze śmieciami: za więcej pracy przy sortowaniu płać więcej.

        • 16 2

    • Dokładnie! (5)

      • 16 13

      • (4)

        Bez sensu. Potem będą musieli się z tego wycofywać, bo nie będą w stanie ogarnąć kar. Tak samo jak zlikwidowano kamery na buspasach. W Gdańsku jest przyzwolenie na łamanie prawa przez kierowców. 1 (jeden) patrol straży na każdą strefę uporządkowałby ten chlew z parkowaniem gdzie popadnie, ale się nie da.

        • 15 6

        • W Gdańsku nie było kamer na buspasach. (3)

          • 1 5

          • na wszystkich drogach powinny być i mierzyć prędkość (1)

            i mam nadzieję, że będą

            • 3 1

            • Tristar ma taką możliwość, ale wiadomo. Tak samo z jazdą na czerwonym.

              • 0 0

          • Przy Teatrze Szekspirowskim była.

            Chyba nawet do dziś tam wisi, ale już nie działa.

            • 5 0

    • z tych danych w artykule wynika, że mniej niż 5% ze sfotografownych samochodów parkowało bez opłat (6)

      Zatem zastanawiam się, czy warto ponosić tak duże nakłady na poprawienie skuteczności skoro jak widac kierowcy są raczej zdyscyplinowani w opłacaniu parkowania.

      • 16 6

      • Zastanawiasz się?? (5)

        Jeśli w takiej Warszawie ten system wykrył brak opłat i tym samym mandaty na 30k, to ten samochód zwróci się po tygodniu. W Gdańsku niech będzie zwracał się choćby i przez miesiąc. Dolicz do tego nawet dodatkowe koszty przygotowania systemu i niech będzie że pół roku się zwraca. Potem czysty zysk. Dalej się zastanawiasz? Tu nie chodzi o to czy oszukujących jest 1 czy 11%, tylko jaki zysk można wygenerować dla miasta likwidując ten 1 czy 11%. A można sporo.

        • 6 10

        • Ty chyba żartujesz. (4)

          30 tys to kwota wystawionych mandatów.
          Samochody + system kosztowały ponad 1mln. Od kwoty mandatów odejmij jeszcze reklamacje a podejrzewam, że będzie ich sporo, bo kamery nie odczytują tablic samochodów zaparkowanych równolegle. Wystarczy, że jakiś samochód był krzywo zaparkowany, miał nieczytelną tablicę i już mandacik leci. Dodaj do tego koszty obsługi przez zewnętrzną firmę (w przypadku fotoradarów to było ok 70% kwoty mandatu), obsługę systemu oraz amortyzację i serwis sprzętu, ładowanie baterii (bo to jak dobrze pamiętam elektryczne leaf'y) i wynagrodzenie kierowców jeżdżących tymi samochodami po mieście. Dodaj do tego, że Warszawa jednak jest o wiele większym miastem niż Gdańsk. Z kwoty nałożonych mandatów to może z 4-5 tysięcy zostanie w kasie miasta.

          • 12 2

          • (1)

            Wystarczy na nowe kwiaty co roku w mieście - uważam że warto, nawet w celach dydaktycznych społeczeństwa, jak w domu rodzice nie dali rady to trzeba innych sposobów.

            • 0 6

            • za milion to tymi kwiatkami mógłbyś obsadzić całe miasto przez najbliższe 20 lat.

              • 2 0

          • Ten samochód w Wawie zamortyzował się w ciągu miesiąca (1)

            Twój argument jest inwalidą

            • 0 8

            • Tak samo jak twój komentarz.

              W Warszawie wprowadzono to dopiero od stycznia tego roku. Styczeń się jeszcze nie skończył a ty twierdzisz, że już samochody są zamortyzowane? :D

              Ciekawe skąd masz tak ciekawe i świeże dane z Warszawy.

              Jakoś do innych argumentów się nie odniosłeś.

              • 9 0

    • Kto to pisze?

      Bardzo poprawny politycznie wpis, pewnie wyróżniony przez moderatora ale tak na prawdę nudny, przewidywalny i głupi , szczególnie o tych korkach.

      • 1 1

    • racja mandaty placą tylko buraki ale ich w Gdańsku najwiecej

      • 1 1

    • ekonomicznie i taniej:

      -oddelegowac po 2 straznikow miejskich niech kontroluja na piechote (zdrowiej) do kazdej strefy i ze 2 patrole mobilne do szybkich interwencji niech wystawiaja mandaty i wzywaja lawety do wywozu.gwarantuje o 90 % skutecznosc od systemu mobilnego.

      • 5 0

    • (2)

      Wprowadzić zakaz wjazdu z nr rejestracyjnym gda, gwe, gka, ........ to 70% szkodników porzucających auta gdzie popadnie.

      • 17 31

      • No

        d**il

        • 1 2

      • Bzdura, większość aut w Gdańsku to GD i GDA

        • 13 5

    • bez zwiazku (1)

      oplata w SPP dotyczy miejsc wyznaczonych i oznakowanych poziomymi i pionowymi znakami

      • 20 3

      • Dokładnie

        • 3 0

    • Upublicznić parkingi przy urzędach i zrobić je płatne.

      • 11 0

  • Co z autami stojacymi w strefie ale obok miejsca parkingowefo np na chodniku czy trawniku?

    • 0 1

  • Karnawal sie skonczyl (3)

    Teraz mieszkancy odczuja, jakie jest ich miejsce i rola w miescie zawlaszczonym przez urzednikow.

    • 21 6

    • pojedź do Amsterdamu tam zapłacisz 5 Euro za godzinę parkowania (1)

      ale co tam, tobie się należy gratis

      • 1 4

      • Patrząc na zarobki to taniej niż w Poznaniu!

        • 1 0

    • a co napiszesz na temat miasta zawłaszczanego przez kierowców chcących parkować za darmo?

      takie miasto obumiera

      • 3 6

  • a co z tymi nieprawidłowo zaparkowanymi po chodnikach czy trawnikach? (1)

    dalej bezkarni?!

    • 33 4

    • Tak.

      Spp to wyznaczone miejsca a nie 'dzikie'.

      • 1 0

  • opłata za parkowanie w mieście zameldowania (1)

    to zwyczajne świństwo, piąty haracz na kierowcach z zemsty za to, że legalnie posiadają auto;

    • 11 8

    • płać te podatki i cicho siedź lewaki wiedza lepiej co zrobić zz Twoimi pieniędzmi jeszcze byś wydał na co oni nie chcą. Lepiej żebyś miał jak najmniej w portfelu

      • 3 0

  • Nieuniknioną to się wydaje kontrola urzędu

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane