• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi

Szymon Zięba
8 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.

Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.



Podobne inwestycje powinny być:

Przypomnijmy, o tym, że pogranicznicy ogłosili dofinansowany na ponad 100 mln zł przetarg na dostawę nowej, pełnomorskiej jednostki patrolowej, informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.

Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.

- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.

Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu



Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.

Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.

- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.

Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna



W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.

Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.


Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • Obiecanki cacanki a realia w działaniu

    Czy kontrakt przewiduje również najniższe koszty eksploatacji oraz remontów przez 30 lat? Słyszeliśmy i czytaliśmy solenne zapewnienia Premiera, Prezydenta i innych Oficieli, że maksymalnie będziemy popierać utrzymanie polskich miejsc pracy w tym polskich stoczni, rozwój polskiej myśli technicznej i inne tego typu zapewnienia. W realu i obecnej sytuacji gospodarczej widzimy ,że zamówienia, których nie puścił by za granicę Prezydent czy Premier USA, Niemiec , Francuz , Anglik w Polsce rozdaje się na prawo i lewo tylko nie firmom w Polsce. Czy brano pod uwabę, że przeglądy, naprawy i każdą śrubkę trzeba będzie kupować za granicą zamiast w Polsce to co się u nas produkuje?

    • 4 4

  • Biznes

    A Francuzi zleca budowe jakiejs spolce z trojmiasta za polowe ceny.

    • 6 0

  • Tak właśnie podnoszą polskę z kolan.

    Tak to jest, jak stołki w spółkach skarbu państwa obsadza się partyjniakami bez pojęcia a nie fachowcami, którzy mają znajdywać kontrakty i przynosić zysk. Obecna władza chyba już osiągnęła szczyt wsadzania partyjnych miernot na stołki. A kto za to wszystko zapłaci? Suweren.

    Swoją drogą jedynka polska stocznia, która mogłaby się tego podjąć to gdańska remontówka - polska ale prywatna.

    • 10 1

  • Całe szczęście że nie w PGZ.

    • 6 5

  • A co ze stocznią w Radomiu? (2)

    przecież buduje miniaturowe łodzie podwodne dla portu wojennego w Elblągu
    to nie może patrolowca zbudować? byleby zmieścił się w Przekopie
    Patrolowiec Bartłomiej - jak to dumnie bżmi

    • 74 20

    • stocznia w radomiu szyje teraz maseczki, bo sie okazało że te co kupil matołuszek są dziurawe. (1)

      • 23 2

      • ale pompa byla, relacjaa z przylotu giganta telewizyjna tez, podkarpacie wnukom bedzie opowiadalo jak premier uratowal polakow sprowadzajac maseczki, kupili ta hucpe bez problemu

        • 9 1

  • Hahaha (4)

    Koszty pracy we Francji niższe niż u nas? Co za banda niekompetentnych niedołęg wyceniała w PGZ realizację tego projektu. No chyba, że kosztorys rozdymany do granic możliwości aby koledzy się nachapali. Tylko z uwaleniem oferty Francuzów cóś nie pykło co nie?

    • 118 4

    • Bo u nas 10 dyrektorów musi mieć pensję po 20.000 (1)

      • 18 0

      • pisiory ustawieni na trzy pokolenia co najmniej

        • 8 1

    • Po prostu się pazerni nieudacznicy przeliczyli.

      • 7 0

    • naucz sie czytac ze zrozumieniem i czytaj od a do zet

      • 3 6

  • A dlaczego nie wybudują w naszych Polskich stoczniach (11)

    moi drodzy I kochani, czy nasze stocznie są za drogie czy jak zwykle ktoś poszedł na skróty. Teraz trzeba za wszelką cenę wspierać naszą gospodarkę .. Uśmiechu Wam życzę..

    • 35 58

    • Zapytaj premiera (1)

      on ma wprawę w budowaniu promów.

      • 15 1

      • elektrycznycch saamochdow rowniez, mialo byc ich milion, polacy sa wierzacy

        • 8 0

    • Bo to projekt finansowany przez UE, wiec jeśli liczyli na te kase, musieli zrobić uczciwy przetarg.

      • 7 0

    • (2)

      I byśmy budowali jak Kormorana przez 20 lot.

      • 19 8

      • stępka w Szczecinie nadal rdzewieje

        a Pinokio z wielką fetą wodował już ten prom. Nasze stocznie pokomunistyczne to technologiczne trupy utrzymywane dla związkowych nierobów z Solidarności.

        • 14 1

      • Baranie jeden kormoran był zdany w terminie. pomyliłeś z ślązakiem/ gawronem.

        • 16 5

    • My życzymy zdrowia

      również psychicznego

      • 7 0

    • a gdzie ta swietnie prosperujaca stocznia w szczecinie, budujaca najnowoczesniejsze promy na swiecie, ktora obiecywal morawiecki, poki co zostala tylko zarosnieta trawa zardzewiala stepka, duda zreszta tez obiecywal reaktywacje szczecinskiej stoczni w trakcie swojej pierwszej kampanii wyborczej i "lud kupil"

      • 15 0

    • W Polsce znowu by budowali, budowali i budowali a i tak by w końcu nic z tego nie wyszło. Nareszcie ktoś pomyślał.

      • 11 0

    • Ratownik niedawno poległ. Kto normalny da teraz coś do SW PGZ.

      Bardziej obrazowo. Ma laska kiłę, co widać i mówi, że to uczulenie. A Ty kisisz ogóra dając wiarę jej opowieściom, bo to krajanka.

      • 12 3

    • Za wszelką cenę to znaczy za moje pieniądze? A kto mnie wesprze? Rząd kolejnymi podatkami lub wzrostem cen?

      • 17 5

  • Wiemy kto wybuduje okręt patrolowy we Francji

    Otóż będzie to stocznia która wcześniej zbudowała Małego Pływaka.
    statek projektuje Louis-Philippe Fourchaume - wodowanie będzie jak na filmie...

    • 4 0

  • Wycena (1)

    Niestety tak się kończy jak wyceny w dziale kontraktacji robią ludzie albo młodzi których jedyne doświadczenie to stanowisko po znajomości w stoczni i znają się tyle co cyganka na parkingu z przewidywania przyszłości, albo ludzie którzy spędzili całe życie tylko w stoczni marynarki wojennej i bazują na jakimś swoim patologicznym doświadczeniu. Odrębna sprawa to dodawanie z czapy godzin i kwot bez wytłumaczenia, albo dodawania do roboczogodziny pracownika z wydziałów kosztów zarządu PGZ. Patologia to mało powiedziane. W tym układzie można jasno stwierdzić że stocznia wojenna czy jakby się nie nazywała ma przed sobą trudną przyszłość po rezygnacji z modernizacji Orkanów, zawieszenia projektu Ratownik, przegrania patrolowca dla MOSG, a jej sąsiad Nauta myślę że można już nekrolog wystawić. Smutne to, aczkolwiek może w końcu ktoś się obudzi w stoczniach i dojdzie do wniosku że lepiej żeby ludzie robili nabywali doświadczenia niż stali bez żadnych kontraktów.. ponieważ nowe możliwości zwiększają potencjał, a postój cofa stocznie jeszcze bardziej. I myślę że grabarz tego nie zrozumie bo ebitda jest ważniejszy..

    • 15 0

    • Jaki grabarz kolego

      Przecież państwo poratuje. Państwo czyli ... my ...

      • 1 2

  • ciekawe, była hossa i brakowało 100mln na patrolowiec, a teraz gdy zaczeła się bessa i najwiekszy kryzys od 20lat (2)

    to 100mln jest na patrolowiec.

    • 11 4

    • Może mają taki plan

      Że zaraz 100 mln pln bedzie warte 10 mln eur

      • 2 0

    • pralnia pieniędzy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane