- 1 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (28 opinii)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (130 opinii)
- 3 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (433 opinie)
- 4 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (93 opinie)
- 5 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (63 opinie)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi
Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.
Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.
Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.
- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.
Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu
Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.
Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.
- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.
Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna
W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.
Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.
Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.
Miejsca
Opinie (269) ponad 10 zablokowanych
-
2020-05-08 21:38
Obiecanki cacanki a realia w działaniu
Czy kontrakt przewiduje również najniższe koszty eksploatacji oraz remontów przez 30 lat? Słyszeliśmy i czytaliśmy solenne zapewnienia Premiera, Prezydenta i innych Oficieli, że maksymalnie będziemy popierać utrzymanie polskich miejsc pracy w tym polskich stoczni, rozwój polskiej myśli technicznej i inne tego typu zapewnienia. W realu i obecnej sytuacji gospodarczej widzimy ,że zamówienia, których nie puścił by za granicę Prezydent czy Premier USA, Niemiec , Francuz , Anglik w Polsce rozdaje się na prawo i lewo tylko nie firmom w Polsce. Czy brano pod uwabę, że przeglądy, naprawy i każdą śrubkę trzeba będzie kupować za granicą zamiast w Polsce to co się u nas produkuje?
- 4 4
-
2020-05-08 21:21
Biznes
A Francuzi zleca budowe jakiejs spolce z trojmiasta za polowe ceny.
- 6 0
-
2020-05-08 21:19
Tak właśnie podnoszą polskę z kolan.
Tak to jest, jak stołki w spółkach skarbu państwa obsadza się partyjniakami bez pojęcia a nie fachowcami, którzy mają znajdywać kontrakty i przynosić zysk. Obecna władza chyba już osiągnęła szczyt wsadzania partyjnych miernot na stołki. A kto za to wszystko zapłaci? Suweren.
Swoją drogą jedynka polska stocznia, która mogłaby się tego podjąć to gdańska remontówka - polska ale prywatna.- 10 1
-
2020-05-08 20:26
Całe szczęście że nie w PGZ.
- 6 5
-
2020-05-08 11:47
A co ze stocznią w Radomiu? (2)
przecież buduje miniaturowe łodzie podwodne dla portu wojennego w Elblągu
to nie może patrolowca zbudować? byleby zmieścił się w Przekopie
Patrolowiec Bartłomiej - jak to dumnie bżmi- 74 20
-
2020-05-08 13:13
stocznia w radomiu szyje teraz maseczki, bo sie okazało że te co kupil matołuszek są dziurawe. (1)
- 23 2
-
2020-05-08 20:16
ale pompa byla, relacjaa z przylotu giganta telewizyjna tez, podkarpacie wnukom bedzie opowiadalo jak premier uratowal polakow sprowadzajac maseczki, kupili ta hucpe bez problemu
- 9 1
-
2020-05-08 11:43
Hahaha (4)
Koszty pracy we Francji niższe niż u nas? Co za banda niekompetentnych niedołęg wyceniała w PGZ realizację tego projektu. No chyba, że kosztorys rozdymany do granic możliwości aby koledzy się nachapali. Tylko z uwaleniem oferty Francuzów cóś nie pykło co nie?
- 118 4
-
2020-05-08 15:16
Bo u nas 10 dyrektorów musi mieć pensję po 20.000 (1)
- 18 0
-
2020-05-08 20:09
pisiory ustawieni na trzy pokolenia co najmniej
- 8 1
-
2020-05-08 16:45
Po prostu się pazerni nieudacznicy przeliczyli.
- 7 0
-
2020-05-08 14:02
naucz sie czytac ze zrozumieniem i czytaj od a do zet
- 3 6
-
2020-05-08 11:41
A dlaczego nie wybudują w naszych Polskich stoczniach (11)
moi drodzy I kochani, czy nasze stocznie są za drogie czy jak zwykle ktoś poszedł na skróty. Teraz trzeba za wszelką cenę wspierać naszą gospodarkę .. Uśmiechu Wam życzę..
- 35 58
-
2020-05-08 14:23
Zapytaj premiera (1)
on ma wprawę w budowaniu promów.
- 15 1
-
2020-05-08 19:54
elektrycznycch saamochdow rowniez, mialo byc ich milion, polacy sa wierzacy
- 8 0
-
2020-05-08 16:44
Bo to projekt finansowany przez UE, wiec jeśli liczyli na te kase, musieli zrobić uczciwy przetarg.
- 7 0
-
2020-05-08 11:57
(2)
I byśmy budowali jak Kormorana przez 20 lot.
- 19 8
-
2020-05-08 14:18
stępka w Szczecinie nadal rdzewieje
a Pinokio z wielką fetą wodował już ten prom. Nasze stocznie pokomunistyczne to technologiczne trupy utrzymywane dla związkowych nierobów z Solidarności.
- 14 1
-
2020-05-08 12:00
Baranie jeden kormoran był zdany w terminie. pomyliłeś z ślązakiem/ gawronem.
- 16 5
-
2020-05-08 13:46
My życzymy zdrowia
również psychicznego
- 7 0
-
2020-05-08 13:28
a gdzie ta swietnie prosperujaca stocznia w szczecinie, budujaca najnowoczesniejsze promy na swiecie, ktora obiecywal morawiecki, poki co zostala tylko zarosnieta trawa zardzewiala stepka, duda zreszta tez obiecywal reaktywacje szczecinskiej stoczni w trakcie swojej pierwszej kampanii wyborczej i "lud kupil"
- 15 0
-
2020-05-08 12:50
W Polsce znowu by budowali, budowali i budowali a i tak by w końcu nic z tego nie wyszło. Nareszcie ktoś pomyślał.
- 11 0
-
2020-05-08 12:43
Ratownik niedawno poległ. Kto normalny da teraz coś do SW PGZ.
Bardziej obrazowo. Ma laska kiłę, co widać i mówi, że to uczulenie. A Ty kisisz ogóra dając wiarę jej opowieściom, bo to krajanka.- 12 3
-
2020-05-08 12:04
Za wszelką cenę to znaczy za moje pieniądze? A kto mnie wesprze? Rząd kolejnymi podatkami lub wzrostem cen?
- 17 5
-
2020-05-08 19:51
Wiemy kto wybuduje okręt patrolowy we Francji
Otóż będzie to stocznia która wcześniej zbudowała Małego Pływaka.
statek projektuje Louis-Philippe Fourchaume - wodowanie będzie jak na filmie...- 4 0
-
2020-05-08 15:26
Wycena (1)
Niestety tak się kończy jak wyceny w dziale kontraktacji robią ludzie albo młodzi których jedyne doświadczenie to stanowisko po znajomości w stoczni i znają się tyle co cyganka na parkingu z przewidywania przyszłości, albo ludzie którzy spędzili całe życie tylko w stoczni marynarki wojennej i bazują na jakimś swoim patologicznym doświadczeniu. Odrębna sprawa to dodawanie z czapy godzin i kwot bez wytłumaczenia, albo dodawania do roboczogodziny pracownika z wydziałów kosztów zarządu PGZ. Patologia to mało powiedziane. W tym układzie można jasno stwierdzić że stocznia wojenna czy jakby się nie nazywała ma przed sobą trudną przyszłość po rezygnacji z modernizacji Orkanów, zawieszenia projektu Ratownik, przegrania patrolowca dla MOSG, a jej sąsiad Nauta myślę że można już nekrolog wystawić. Smutne to, aczkolwiek może w końcu ktoś się obudzi w stoczniach i dojdzie do wniosku że lepiej żeby ludzie robili nabywali doświadczenia niż stali bez żadnych kontraktów.. ponieważ nowe możliwości zwiększają potencjał, a postój cofa stocznie jeszcze bardziej. I myślę że grabarz tego nie zrozumie bo ebitda jest ważniejszy..
- 15 0
-
2020-05-08 19:39
Jaki grabarz kolego
Przecież państwo poratuje. Państwo czyli ... my ...
- 1 2
-
2020-05-08 13:12
ciekawe, była hossa i brakowało 100mln na patrolowiec, a teraz gdy zaczeła się bessa i najwiekszy kryzys od 20lat (2)
to 100mln jest na patrolowiec.
- 11 4
-
2020-05-08 19:35
Może mają taki plan
Że zaraz 100 mln pln bedzie warte 10 mln eur
- 2 0
-
2020-05-08 13:34
pralnia pieniędzy
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.