• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi

Szymon Zięba
8 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.

Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.



Podobne inwestycje powinny być:

Przypomnijmy, o tym, że pogranicznicy ogłosili dofinansowany na ponad 100 mln zł przetarg na dostawę nowej, pełnomorskiej jednostki patrolowej, informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.

Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.

- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.

Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu



Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.

Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.

- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.

Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna



W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.

Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.


Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • Zamiast dac zarobic polskiemu przemyslowi to..... Zenujace!!

    Swoja droga SG bedzie lepsza na Bałtyku niz MarWoj :))))))))

    • 6 3

  • Francuzi zarobia

    A my i tak to sami zbudujemy bo tam pracuja polacy.

    • 7 1

  • 31 lat tak rządzą że niem komu bronić polskiego morza i wybrzeża / Balcerowicz

    • 3 1

  • w sumie się im nie dziwię jak stocznia mw budowała Ślązaka prawie 20 lat (1)

    to wolą kupić gdzie indziej a nie czekać kolejne 20 lat

    • 36 1

    • Slyszales o czyms takim jak przetarg? Wola kupic u tego, kto zlozy najlepsza oferte.

      W kazdym razie oficjalnie. Nieoficjalnie pisowska stocznia pluje sobie w brode, ze im Francuziki, ktorzy w pierwszym postepowaniu nie startowali, a teraz widocznie znalezli czas i ochote, caly misterny plan w p. uwalili. I nie nachapia sie pisowskie darmozjady, ktorych oferta byla, bagatela, 25% drozsza od francuskiej. Przy co najmniej trzykrotnie nizszych wynagrodzeniach pracownikow i dokladnie tych samych cenach potrzebnych materialow.

      • 5 0

  • haha Francuzi zlecą to stoczni w azji a nam sprzedadzą (1)

    czysty biznes! jak zawsze Polacy zaskoczeni światem. żenada.

    • 30 3

    • Mylisz się kolego , te łajby zbudują Polacy na francuskiej ziemi

      • 3 0

  • I to jest najlepsze podsumowanie wartości tzw. narodowego tzw. przemysłu okrętowego.. (1)

    Jak by Polska miała kopalnie złota, to w ekonomii PiS trzeba byłoby do niej grubo dopłacać. Takich mamy władców. Dobre chociaż, że tym razem nie musimy za to zapłacić...

    • 15 3

    • Do Vistalu

      też dopłacamy...

      • 1 1

  • kontrakty można różnie formułować (3)

    Dlaczego nie nakłonić Francuzów do wykonania tej jednostki w naszej stoczni?
    Oni dają zarządzanie, łańcuch dostaw i wyższych inżynierów a my teren, zaplecze, robotników i płacimy za wyposażenie.
    Na pewno nie będzie taniej a wnioski mogą być ciekawe.
    Dla niektórych, oczywiste.

    • 2 10

    • nie bądź smieszny (1)

      • 3 0

      • a co w tym śmiesznego?

        to jest tragiczne.
        Szczególnie że są to skutki faktu, że najlepszym interesem i naszym miejscem w unijnym podziale pracy to palety i podsufitki...
        30 lat (albo i więcej) negatywnej selekcji zrobiło swoje.

        • 1 1

    • Bo to przetarg z unijnymi dotacjami. Czyli żadnego wskazywania kto ma zarobić przy tym.

      • 2 0

  • We francuskiej stoczni tez zatrudniają Ukraińców za 400 euro miesięcznie?

    • 4 1

  • Heniek Borowy (2)

    Wszystko ładnie pięknie tylko dlaczego nie budują tego Polacy..nie miało być tak ,że będziemy promy budować ,stocznie ruszą?? Druga sprawa to gdzie SG znajdzie personel na taką jednostkę.?? W tym kdsg to od komendanta do szeregowego funkcjusze nikt nie ma pojęcia o pływaniu...Tam ludzi się nie szkoli do takich zadań,tam nawet nie ma szans na kurs angielskiego....to będzie kabaret jak ktoś tym popłynie dalej jak na Bałtyk.

    • 3 1

    • MOSG ...oddział urojonych fantazji.

      • 2 1

    • Oj tam, oj tam, z "biletem" z oliwskiej i mundurem kupionym za własną kasę podbiją świat ;-)

      • 2 1

  • (1)

    W tej żałosnej patoformacji nie ma nawet ludzi z uprawnieniami na taką jednostkę, nie mówiąc o tym że ten postkomunistyczny beton i miernoty na stanowiskach kierowniczych nie mają bladego pojęcia o eksploatacji takich urządzeń, o wysyłaniu na obce wody nie wspominając

    • 6 2

    • Jan

      Kolega z kdsg?? Bo jak czytam to tylko się uśmiecham na tę prawdę objawiają...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane