- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (146 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (714 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (245 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (100 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (137 opinii)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (59 opinii)
Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?
Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście . Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.
Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.
- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.
- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu
Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?
- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.
Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.
A może mniejszy prom?
Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.
Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.
Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?
Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.
- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.
Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.
W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.
Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.
Miejsca
Opinie (188) 2 zablokowane
-
2015-05-24 11:20
Takie pytanie do znawców (1)
Czy w tunelu będą zapadnięte studzienki ?
- 6 1
-
2015-05-24 11:23
kwestia czasu
- 4 0
-
2015-05-24 11:27
promik
Istniejący połączenie promem jest najlepszym rozwiązaniem, ewentualnie można by zamienić na nową jednostkę.
- 7 1
-
2015-05-24 12:40
tunel (1)
Dlaczego zbudowano za mały tunel czy nie można było zrobić to porządnie?
- 9 0
-
2015-05-24 17:11
tunel nie jest za mały
jeden z inżynierów na dniu otwartym przyznał w prywatnej rozmowie, że sam ruch rowerów nie byłby problemem - ale inwestor podniósł klasę drogi. Bez tego można było nie tworzyć prawych chodników awaryjnych, a utworzyć pasy rowerowe (bo wyniesiona, oddzielona krawężnikiem ścieżka powstać w tunelu nie może) mogące pełnić rolę chodnika awaryjnego w razie ewakuacji. Ruch pieszych można albo puścić autobusem (bo i tak większość albo jedzie do Kapitanatu, albo na Westerplatte), albo - dla upartych - myśleć o udostępnieniu jednego z kanałów technicznych (uwarunkowane rozporządzeniem, niestety).
Inne rozwiązania, jak np. tunel zatapiany - pozwalały na stworzenie osobnych komór pieszo-rowerowych, ale koszty rosły o około miliard złotych. Nie przez samą technologię - ale przez odszkodowania z tytułu zamknięcia toru wodnego.- 0 0
-
2015-05-24 13:15
dajcie mi ten prom w dzierżawę
a i ja zarobię, i ludzie się ucieszą... Pół Europy pływa promami i każdemu się to opłaca - tylko w Polsce nie
- 14 0
-
2015-05-24 13:21
1.1 miliona zl !!
Ja moge wozic ludzi za polowe tej ceny swoim mini busem i jeszcze mnie ile zostanie z tej sumy i teraz widzicie panstwo jak ten kraj szasta pieniedzmi
- 11 0
-
2015-05-24 13:33
obywatel
No i mamy problem, a nie można było zaplanować czegoś w rodzaju szynobusu. Wagonik poruszający sie automatycznie wzdłuż tunelu, który kursowaliby co 15min. Rowerzyści i piesi problem mieliby rozwiązany. Prawda' ze proste w końcu żyjemy w XXI w. Pozdrawiam.
- 8 0
-
2015-05-24 13:33
popieram pomysł (1)
Popieram pomysł Beaty Dunajewskiej
- "można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym."
Po pewnym czasie okazało by się czy powinien być czynny dłużej niż okres wakacyjny. Przypominam, że w większości miast portowych kursują promy przewożące ludzi i rowery, tym bardziej, że byłby skrócony dojazd turystów i spacerowiczów na nowo otwartą promenadę spacerową przy muzeum Westerplatte i do twierdzy Wisłoujście.- 15 2
-
2015-05-24 22:18
Dunajewska lepiej niech się już nie wygłupia
to pewnie dzięki jej głupiźnie na tablicach czołowych 148 zamiast porządnego napisu NOWY PORT mamy od parunastu dni jakiś mak - tylko dlatego, że się bałwanom kupę kamieni zachciało lansować...
- 1 1
-
2015-05-24 14:11
Zrzęda
A nie mówiłem - zasypać Wisłę ?
- 2 0
-
2015-05-24 15:36
Wypożyczalnia rowerów wodnych by rozwiązała sprawę
miasto by mogło trochę dofinansować, np. gorące napoje w zimie i czapki z daszkiem latem.
- 7 0
-
2015-05-24 15:39
dla kogo jest ten tunel
napewno nie jest dla mieszkańców , wybudowali mosty przez które nie da się ani przejścc ani przejechać na rowerze, a teraz tunel i co tu zrobić żeby mieszkańcy z niego kożystali
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.