- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (147 opinii)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (69 opinii)
- 3 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (131 opinii)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (238 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (221 opinii)
- 6 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (64 opinie)
Ważą się losy gdańskiego portu rzecznego
Czy kontenery, docierające do gdańskiego portu, będą w przyszłości przeładowywane na statki rzeczne i dowożone w ten sposób do odbiorcy? Sprawa rozstrzygnie się w najbliższych miesiącach.
Gdańsk jest już faktycznie hubem oceanicznym, ale wciąż pozostał nie rozwiązany problem, jak rozwieźć po kraju i zagranicy docierające do nas kontenery. Autostrada A1 dopiero się buduje, a sieć kolejowa ma niski standard. Jeżeli to się nie zmieni, hub może z Trójmiasta zniknąć.
Problem tzw. kongestii (czyli korków na zapleczu lądowym portów) jest dobrze znany w całej Europie. Zresztą to właśnie "dzięki" zatykaniu się Hamburga, polskim portom udało się przejąć część połączeń oceanicznych. Na Zachodzie problem kongestii rozwiązano dzięki żegludze śródlądowej: jedna barka jest w stanie odebrać z portu jednorazowo kilkakrotnie więcej kontenerów, niż pociąg, nie mówiąc już o ciężarówkach. Przeładunek ze statku morskiego na rzeczny jest codziennością w Antwerpii, Rotterdamie czy Konstancy i koniecznością również dla Gdańska, który ma ambicje tym portom chociaż w niewielkim stopniu dorównać.
Portowcy kibicują Czechom i Słowakom
Szanse na to, że również do Gdańska będą zawijać rzeczne kontenerowce, wzrosły w ostatnich miesiącach dzięki staraniom... naszych południowych sąsiadów. Jeśli uda im się przekonać Komisję Europejską do budowy dwóch równoległych kanałów, łączących Odrę z Dunajem, naturalną konsekwencją tej decyzji będzie również reanimacja innych szlaków wodnych na terytorium Polski: w tym szlaku Odra - Wisła - Trójmiasto.
Lobbowany przez Pragę, Bratysławę i Wiedeń projekt kanałów Dunaj - Morawa/Wag - Odra - Wisła przestał już być rozpatrywany w kategoriach fantastyki. Co ciekawe, słowackie ministerstwo transportu z pełną powagą zatwierdziło budowę jednego z pierwszych na świecie... tuneli żeglugowych. Ma on powstać pod Przełęczą Jabłunkowską na granicy słowacko-czeskiej i będzie wzorowany na analogicznym projekcie, realizowanym obecnie przez Norwegów.
O ile słowacki kanał Wag - Odra powstanie dopiero w latach 2025 - 2035, to na analogiczny projekt w Czechach nie będziemy musieli aż tak długo czekać. Chociaż w odróżnieniu od Słowacji Czesi o swoim kanale dopiero dyskutują, to jest całkiem realne, że jego budowa zacznie się w 2014 roku. Mowa o kanale Dunaj - Morawa - Odra, którego budowę popiera również polska wiceminister infrastruktury, Anna Wypych-Namiotko.
Polska - hamulcowym projektu
Niestety, polskie Ministerstwo Finansów blokuje ratyfikację przez nasz kraj Europejskiej Konwencji o Drogach Wodnych, bez której będzie bardzo trudno uzyskać europejskie dofinansowanie do użeglowienia polskich rzek. Spośród liczących się krajów europejskich konwencji nie ratyfikowały jedynie Polska i Ukraina, tłumacząc się brakiem środków na inwestycje w drogi wodne.
O tym, czy za naszego życia mamy szansę doczekać się połączenia Odry z Dunajem, dowiemy się już za kilka miesięcy. Wszystko zależy od tego, czy Czechom, Słowakom i Austriakom uda się przekonać Komisję Europejską i eurodeputowanych do wpisania kanału jako kluczowej inwestycji wodnej w negocjowanej właśnie perspektywie finansowej UE na lata 2014 - 2020. W związku z planowanym zakończeniem w 2014 r. realizacji projektu kanału Sekwana-Skalda we Francji, zwolnią się środki europejskie dotychczas przeznaczane na ten projekt. Czesi i Słowacy usilnie lobbują, by kolejnym projektem priorytetowym była Odra - Dunaj, dzięki czemu Fundusz Spójności pokryłby aż 85 proc. nakładów inwestycyjnych. Jednak bez ratyfikacji przez Polskę konwencji AGN oraz bez silnego wsparcia lobbingowego ze strony m. in. Janusza Lewandowskiego i Jerzego Buzka, nasz projekt przepadnie, a UE wesprze kolejny kanał proponowany przez Francuzów: Sekwana-Ren.
Opinie (65) 2 zablokowane
-
2010-05-18 07:16
Wiem dlaczego !!!
W każdym "normalnym" kraju na północy są góry - bo jest zimniej a na południu morze - bo cieplej.
Rzeki wiadomo nie od dziś płyną z południa na północ - patrz Wisła , odra i inne, w związku z tym transport jest darmowy.
A u nas jest inaczej i dlatego nie warto inwestować.
To chyba logiczne- 3 6
-
2010-05-18 07:21
Polskie dziadostwo
- 9 1
-
2010-05-18 07:57
i znowu przez tą badziewiastą polskę mamy w plecy
dlaczego do rządzenia w tym kraju zabierają się potomkowie buraka i kartofla?
- 3 1
-
2010-05-18 07:58
Mamy gównianą rzeczkę, kt. można dopłynąć tylko do włocławka. (2)
Samochodem kontener dojedzie w 3 godz z Gdańska. Rzeką musiałby dobęł płynąć. Do tego doliczmy dodatkowe koszty przeładunku na terminalu rzecznym i w efekcie końcowy odwóz kontenera na samochodzie. Bez sensu! Transport rzeczny ma sens, gdy można rzeką kilkaset km. przewieźć towar bez przeszków typu stan wód itp. a nie 200...Wyczuwam, że ktoś chce zgarnąć dotację...
- 4 5
-
2010-05-18 09:12
mistrzu... a czytales to w ogole? trojmiasto-wisla-bydgoszcz-brda-kanal bydgoski-notec-warta-odra...i o to sie rozchodzi
zreszta na tira wsadzisz 1 kontener, na nowoczesne bark wejdzie ok35 - no ale to poki co nie na nasze glebokosci zeglugowe- 2 0
-
2010-05-18 09:20
a tak w ogole to czemu tylko do wloclawka? przeciez tam jest sluza o parametrach dla IV lub V klasy drogi wodnej...
rzeki mozna wyregulowac i to nawet z ekologiczna korzyscia- 1 0
-
2010-05-18 08:05
ddopóki nie rozliczy się tych nieudaczników (1)
co zabetonowali portowe pieniadze w ruinach Europortu dopoty NIC pozytywnego w tym porcie sie nie wydarzy. Najpierw rozliczyc i pozamykac tych Maniusiiow Stasiuf itp
- 8 0
-
2010-05-18 12:11
rozliczyc tych
co po 20 latach przemian zgotowali nam ten los
- 0 0
-
2010-05-18 08:17
Redaktor czepialski tradycyjnie marudzi
Powstanie połączenia Odra-Dunaj to dobre dla Szczecin-Świnoujście i Konstancy w Rumunii a nie dla nas.
Dla nas dobre byłoby "użeglowienie" Wisły do Krakowa i ewentualnie Narwi/Bugu (i dalej na wschód) ale nie wiem czy te drugie rzeki nie są za małe. Tak czy owak wymaga to takich pieniędzy i czasu, przekonania ekologów itp, że staje się mrzonką.- 1 4
-
2010-05-18 08:25
(2)
"Gdańsk jest już faktycznie hubem oceanicznym, ale wciąż pozostał nie rozwiązany problem, jak rozwieźć po kraju i zagranicy docierające do nas kontenery. Autostrada A1 dopiero się buduje, a sieć kolejowa ma niski standard. Jeżeli to się nie zmieni, hub może z Trójmiasta zniknąć".
Panie Redaktorze autostrada się buduje. Koniec będzie za 2-3 lata. Ile czasu zajmie budowa portu rzecznego od pomysłu do imprezy na cześc ukończenia?
Dziwna ta sprawa. Nie wierzę, że to jest opłacalne. Ile miliardów trzeba w to zainwestować? I proszę przedstawić obliczenia że chociaz po 20 latach to się zwróci. Ile procent przeładunku z portów na tym całym sławnym Zachodzie jest rozwożona po kraju transportem rzecznym? 5, 10, 15 ?
Jak można porównywać nizinną Holandęi, Belgię, nawet Rumunię z Dunajem (spora delta plus uregulowana rzeka) z Polską?
A za tydzień czekam na artykuł, ze turyści niemieccy nie mogą wyjśc z podziwu, iż w środku Europy jest dzika, nieuregulowana rzeka.
Za dwa tygodnie czekam na artykuł, że na Zachodzie żałują, iż z Renu zrobił się ściek.
itp itd.
Miłego dnia życzę :)- 7 4
-
2010-05-18 08:51
Jak można porównywać nizinną Holandęi, Belgię, nawet Rumunię z Dunajem (spora delta plus uregulowana rzeka) z Polską?
A Północna Polska, to jakieś góry? Rumunia, to niziny? Bardzo sensowne to porównanie - Polska ma dwie duże rzeki, kanały łączące je z mniejszymi itp. Gdyby nie zaniedbania, to można na południe Europy, na wschód, na zachód...
- 2 0
-
2010-05-18 09:14
w niemczech o ile pamietam to 20%, holandia wiecej - mało?
- 1 0
-
2010-05-18 08:49
"sieć kolejowa ma niski standard." (1)
To boli, niech ktoś w końcu zrobi coś z Polskimi Kolejami, PKP samo sobie nie poradzi :(
- 3 1
-
2010-05-18 08:59
Propozycja
Podzielmy kolej na więcej spółek niech każdy wagon ma swój zarząd i dyrektora.
- 6 0
-
2010-05-18 08:54
Lewandowski wyciągał rodzynki z PLO
Lewandowski wie jak robić kasiorke na blokowaniu morskich inwestycji,
np. Gdynia: w powijakach terminal kontenerowy, PLO nie istnieje.
Niemcy umią go przekonać.
NIE PRZYŁOZY SIĘ do odbudowy potęgi floty polskiej.- 2 2
-
2010-05-18 09:00
Polska flota??
Nie ma czegoś takiego bo podatki mamy tu za wysokie. Cypr dla przykładu ma bardzo niskie i pełno statków sie tam rejstruje a u nas jak zwykle panuje teoria, że lepiej niż nie zarobić zamaist mniej. Dodam jeszcze, że wiele polskich firm jest zarejestrowanych na Cyprze, w Andorze itd.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.