• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy gdańskiego portu rzecznego

Kuba Łoginow
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Transport rzeczny jest wykorzystywany na całym świecie, ponieważ jest tani i bezpieczny. Trudno powiedzieć, dlaczego Polska jest tu niechlubnym wyjątkiem. Transport rzeczny jest wykorzystywany na całym świecie, ponieważ jest tani i bezpieczny. Trudno powiedzieć, dlaczego Polska jest tu niechlubnym wyjątkiem.

Czy kontenery, docierające do gdańskiego portu, będą w przyszłości przeładowywane na statki rzeczne i dowożone w ten sposób do odbiorcy? Sprawa rozstrzygnie się w najbliższych miesiącach.



Do gdańskiego Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego dociera m.in. gigantyczny kontenerowiec z Chin, należący do linii Maersk. Jeśli będzie ich znacznie więcej, porty Trójmiasta mogą się zakorkować. Do gdańskiego Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego dociera m.in. gigantyczny kontenerowiec z Chin, należący do linii Maersk. Jeśli będzie ich znacznie więcej, porty Trójmiasta mogą się zakorkować.
Gdańsk jest już faktycznie hubem oceanicznym, ale wciąż pozostał nie rozwiązany problem, jak rozwieźć po kraju i zagranicy docierające do nas kontenery. Autostrada A1 dopiero się buduje, a sieć kolejowa ma niski standard. Jeżeli to się nie zmieni, hub może z Trójmiasta zniknąć.

Problem tzw. kongestii (czyli korków na zapleczu lądowym portów) jest dobrze znany w całej Europie. Zresztą to właśnie "dzięki" zatykaniu się Hamburga, polskim portom udało się przejąć część połączeń oceanicznych. Na Zachodzie problem kongestii rozwiązano dzięki żegludze śródlądowej: jedna barka jest w stanie odebrać z portu jednorazowo kilkakrotnie więcej kontenerów, niż pociąg, nie mówiąc już o ciężarówkach. Przeładunek ze statku morskiego na rzeczny jest codziennością w Antwerpii, Rotterdamie czy Konstancy i koniecznością również dla Gdańska, który ma ambicje tym portom chociaż w niewielkim stopniu dorównać.

Portowcy kibicują Czechom i Słowakom

Szanse na to, że również do Gdańska będą zawijać rzeczne kontenerowce, wzrosły w ostatnich miesiącach dzięki staraniom... naszych południowych sąsiadów. Jeśli uda im się przekonać Komisję Europejską do budowy dwóch równoległych kanałów, łączących Odrę z Dunajem, naturalną konsekwencją tej decyzji będzie również reanimacja innych szlaków wodnych na terytorium Polski: w tym szlaku Odra - Wisła - Trójmiasto.

Lobbowany przez Pragę, Bratysławę i Wiedeń projekt kanałów Dunaj - Morawa/Wag - Odra - Wisła przestał już być rozpatrywany w kategoriach fantastyki. Co ciekawe, słowackie ministerstwo transportu z pełną powagą zatwierdziło budowę jednego z pierwszych na świecie... tuneli żeglugowych. Ma on powstać pod Przełęczą Jabłunkowską na granicy słowacko-czeskiej i będzie wzorowany na analogicznym projekcie, realizowanym obecnie przez Norwegów.

O ile słowacki kanał Wag - Odra powstanie dopiero w latach 2025 - 2035, to na analogiczny projekt w Czechach nie będziemy musieli aż tak długo czekać. Chociaż w odróżnieniu od Słowacji Czesi o swoim kanale dopiero dyskutują, to jest całkiem realne, że jego budowa zacznie się w 2014 roku. Mowa o kanale Dunaj - Morawa - Odra, którego budowę popiera również polska wiceminister infrastruktury, Anna Wypych-Namiotko.

Polska - hamulcowym projektu

Niestety, polskie Ministerstwo Finansów blokuje ratyfikację przez nasz kraj Europejskiej Konwencji o Drogach Wodnych, bez której będzie bardzo trudno uzyskać europejskie dofinansowanie do użeglowienia polskich rzek. Spośród liczących się krajów europejskich konwencji nie ratyfikowały jedynie Polska i Ukraina, tłumacząc się brakiem środków na inwestycje w drogi wodne.

O tym, czy za naszego życia mamy szansę doczekać się połączenia Odry z Dunajem, dowiemy się już za kilka miesięcy. Wszystko zależy od tego, czy Czechom, Słowakom i Austriakom uda się przekonać Komisję Europejską i eurodeputowanych do wpisania kanału jako kluczowej inwestycji wodnej w negocjowanej właśnie perspektywie finansowej UE na lata 2014 - 2020. W związku z planowanym zakończeniem w 2014 r. realizacji projektu kanału Sekwana-Skalda we Francji, zwolnią się środki europejskie dotychczas przeznaczane na ten projekt. Czesi i Słowacy usilnie lobbują, by kolejnym projektem priorytetowym była Odra - Dunaj, dzięki czemu Fundusz Spójności pokryłby aż 85 proc. nakładów inwestycyjnych. Jednak bez ratyfikacji przez Polskę konwencji AGN oraz bez silnego wsparcia lobbingowego ze strony m. in. Janusza Lewandowskiego i Jerzego Buzka, nasz projekt przepadnie, a UE wesprze kolejny kanał proponowany przez Francuzów: Sekwana-Ren.

Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Opinie (65) 2 zablokowane

  • Wiem dlaczego !!!

    W każdym "normalnym" kraju na północy są góry - bo jest zimniej a na południu morze - bo cieplej.
    Rzeki wiadomo nie od dziś płyną z południa na północ - patrz Wisła , odra i inne, w związku z tym transport jest darmowy.
    A u nas jest inaczej i dlatego nie warto inwestować.
    To chyba logiczne

    • 3 6

  • Polskie dziadostwo

    • 9 1

  • i znowu przez tą badziewiastą polskę mamy w plecy

    dlaczego do rządzenia w tym kraju zabierają się potomkowie buraka i kartofla?

    • 3 1

  • Mamy gównianą rzeczkę, kt. można dopłynąć tylko do włocławka. (2)

    Samochodem kontener dojedzie w 3 godz z Gdańska. Rzeką musiałby dobęł płynąć. Do tego doliczmy dodatkowe koszty przeładunku na terminalu rzecznym i w efekcie końcowy odwóz kontenera na samochodzie. Bez sensu! Transport rzeczny ma sens, gdy można rzeką kilkaset km. przewieźć towar bez przeszków typu stan wód itp. a nie 200...Wyczuwam, że ktoś chce zgarnąć dotację...

    • 4 5

    • mistrzu... a czytales to w ogole? trojmiasto-wisla-bydgoszcz-brda-kanal bydgoski-notec-warta-odra...i o to sie rozchodzi

      zreszta na tira wsadzisz 1 kontener, na nowoczesne bark wejdzie ok35 - no ale to poki co nie na nasze glebokosci zeglugowe

      • 2 0

    • a tak w ogole to czemu tylko do wloclawka? przeciez tam jest sluza o parametrach dla IV lub V klasy drogi wodnej...

      rzeki mozna wyregulowac i to nawet z ekologiczna korzyscia

      • 1 0

  • ddopóki nie rozliczy się tych nieudaczników (1)

    co zabetonowali portowe pieniadze w ruinach Europortu dopoty NIC pozytywnego w tym porcie sie nie wydarzy. Najpierw rozliczyc i pozamykac tych Maniusiiow Stasiuf itp

    • 8 0

    • rozliczyc tych

      co po 20 latach przemian zgotowali nam ten los

      • 0 0

  • Redaktor czepialski tradycyjnie marudzi

    Powstanie połączenia Odra-Dunaj to dobre dla Szczecin-Świnoujście i Konstancy w Rumunii a nie dla nas.

    Dla nas dobre byłoby "użeglowienie" Wisły do Krakowa i ewentualnie Narwi/Bugu (i dalej na wschód) ale nie wiem czy te drugie rzeki nie są za małe. Tak czy owak wymaga to takich pieniędzy i czasu, przekonania ekologów itp, że staje się mrzonką.

    • 1 4

  • (2)

    "Gdańsk jest już faktycznie hubem oceanicznym, ale wciąż pozostał nie rozwiązany problem, jak rozwieźć po kraju i zagranicy docierające do nas kontenery. Autostrada A1 dopiero się buduje, a sieć kolejowa ma niski standard. Jeżeli to się nie zmieni, hub może z Trójmiasta zniknąć".

    Panie Redaktorze autostrada się buduje. Koniec będzie za 2-3 lata. Ile czasu zajmie budowa portu rzecznego od pomysłu do imprezy na cześc ukończenia?

    Dziwna ta sprawa. Nie wierzę, że to jest opłacalne. Ile miliardów trzeba w to zainwestować? I proszę przedstawić obliczenia że chociaz po 20 latach to się zwróci. Ile procent przeładunku z portów na tym całym sławnym Zachodzie jest rozwożona po kraju transportem rzecznym? 5, 10, 15 ?
    Jak można porównywać nizinną Holandęi, Belgię, nawet Rumunię z Dunajem (spora delta plus uregulowana rzeka) z Polską?
    A za tydzień czekam na artykuł, ze turyści niemieccy nie mogą wyjśc z podziwu, iż w środku Europy jest dzika, nieuregulowana rzeka.
    Za dwa tygodnie czekam na artykuł, że na Zachodzie żałują, iż z Renu zrobił się ściek.
    itp itd.
    Miłego dnia życzę :)

    • 7 4

    • Jak można porównywać nizinną Holandęi, Belgię, nawet Rumunię z Dunajem (spora delta plus uregulowana rzeka) z Polską?

      A Północna Polska, to jakieś góry? Rumunia, to niziny? Bardzo sensowne to porównanie - Polska ma dwie duże rzeki, kanały łączące je z mniejszymi itp. Gdyby nie zaniedbania, to można na południe Europy, na wschód, na zachód...

      • 2 0

    • w niemczech o ile pamietam to 20%, holandia wiecej - mało?

      • 1 0

  • "sieć kolejowa ma niski standard." (1)

    To boli, niech ktoś w końcu zrobi coś z Polskimi Kolejami, PKP samo sobie nie poradzi :(

    • 3 1

    • Propozycja

      Podzielmy kolej na więcej spółek niech każdy wagon ma swój zarząd i dyrektora.

      • 6 0

  • Lewandowski wyciągał rodzynki z PLO

    Lewandowski wie jak robić kasiorke na blokowaniu morskich inwestycji,
    np. Gdynia: w powijakach terminal kontenerowy, PLO nie istnieje.
    Niemcy umią go przekonać.
    NIE PRZYŁOZY SIĘ do odbudowy potęgi floty polskiej.

    • 2 2

  • Polska flota??

    Nie ma czegoś takiego bo podatki mamy tu za wysokie. Cypr dla przykładu ma bardzo niskie i pełno statków sie tam rejstruje a u nas jak zwykle panuje teoria, że lepiej niż nie zarobić zamaist mniej. Dodam jeszcze, że wiele polskich firm jest zarejestrowanych na Cyprze, w Andorze itd.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane