• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: trzy lata prac za 101 mln zł

Michał Sielski
16 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?

Widok z góry na przystanek PKM Karwiny i okolicę

Wykonawcą węzła KarwinyMapka została firma MTM. Za 101,7 mln zł powstaną parkingi, buspasy i nowe jezdnie. Inwestycja ma być gotowa w maju 2023 roku.



Korzystasz z węzłów przesiadkowych w Trójmieście?

Do przetargu zgłosiło się pięciu wykonawców, ale najlepszą ofertę złożyła firma MTM z Gdyni, która nie tylko najtaniej wyceniła prace, ale też zagwarantowała, że zakończy je 50 dni przed terminem określonym w przetargu. Dzięki temu na początku maja 2023 roku węzeł Karwiny ma być gotowy.

- Celem budowy węzła jest ułatwienie poruszania się mieszkańcom południowych dzielnic Gdyni, w tym zmiana naszych przyzwyczajeń transportowych. Chcemy, by mieszkańcy w większym stopniu korzystali z publicznych środków transportu: autobusów, kolei, a rezygnowali z samochodów. Dzięki pozyskanemu przez Gdynię unijnemu dofinansowaniu wpłyniemy na sprawniejszy i bardziej ekologiczny transport w obrębie całej metropolii - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Przetarg odbywał się w formule "zaprojektuj i wybuduj", więc na prace budowlane jeszcze poczekamy. Najpierw musi oczywiście powstać projekt.

Zakres prac w ramach węzła Karwiny. Zakres prac w ramach węzła Karwiny.

Co powstanie w ramach węzła?



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.

Finansowanie unijne inwestycji



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkujące współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Przypomnijmy, że zapowiadana budowa ma być najważniejszym, ale dopiero pierwszym etapem inwestycji. Priorytetem są buspasy i parking przy PKM Karwiny, czyli inwestycje w transport publiczny, chętnie finansowane ze środków UE.

W przyszłości kolejne etapy



Władze Gdyni tłumaczyły to przy okazji pytań radnych z opozycji o usunięcie z projektu przebudowy niebezpiecznego dla pieszych i kierowców skrzyżowania Wielkopolskiej - Spokojnej - Grażyny.

- W pierwszym etapie zostaną zrealizowane prace, dzięki którym poprawi się infrastruktura dla transportu publicznego, czyli m.in. wydzielone pasy ruchu. Mając na względzie dobro mieszkańców Gdyni, zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego przy występujących już ogromnych utrudnieniach w ruchu drogowym jest niezmiernie istotne - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.

Opinie (191) 8 zablokowanych

  • Przebudowa ! (1)

    skrzyżowania i przebudowa parkingu za 101 milionów złotych - to się już w głowie nie mieści. Obwodnica Krakowa budowana od podstaw 12,5 kilometra koszt 1,43 mld złotych. Czyli 1 kilometr kosztuje nie całe 100 milionów złotych. Łódź zmodernizowane skrzyżowanie, 3 kilometry ulicy Przybyszewskiego. Po remoncie pojedziemy po nowych wiaduktach, torach dostosowanych do niskoemisyjnych tramwajów i równej jezdni. Wyremontowane zostaną także chodniki, oświetlenie uliczne, a wzdłuż inwestycji pojawi się dodatkowa zieleń - koszt 130 milionów

    • 9 4

    • Matematyka się kłania.

      12.5 kilometra, 1.430 miliarda to jednak dużo więcej jak wyliczyłeś.

      • 0 0

  • Kpina z ludzi północy

    Kiedy będą remonty dróg Gdynia Pogórze Oksywie Obłuże. Kpina węzeł który był odnawiany klika lat temu ponownie robiony. Może w końcu popatrzymy na inne rejony niż Witomino chwarzno wiczlino.

    • 16 2

  • trasa kaszubska a wezel przesiadkowy

    trasę kaszubska będą budować dwa lata od Gdyni do bozegopola .a tutaj minimalistyczny wezel prawie 3 lata . polowa inwestycji nie ingeruje w drogę i powinna isc jak bomba . Jednak w Gdyni mtm wygrał wiec dodatkowo chyba estakadę maja robić wiec zaraz będą opóźnienia z powodu braku pracowników ;) . polowa urzędników na zdalnym wiec można kupić łopaty i już by mogli zacząć kopać.

    • 14 3

  • A zanim zrobią to pewnie 2,5 roku horroru komunikacyjnego (2)

    Już teraz w godzinach szczytu jest słabo, aż się boje co będzie w trakcie prac.
    Mam nadzieję że mają jakiś pomysł na to żeby tak to zorganizować że kończąc pracę o 16 będę miał szansę dojechać do domu przed 20.

    • 15 3

    • Pokaż nam miasto...

      W którym nie ma korków w godzinach szczytu.

      • 1 4

    • Mam nadzieję, że na czas robót będzie tylko jeden pas dla samochodów a autobusy będą sobie śmigały drugim.

      • 3 3

  • Hahahahahahaha MTM hahahaha

    MTM i wszystko jasne. Gdynia. Miasto z morza i marzeń dla firmy MTM.
    hahahahahahahaaaaaaa

    • 13 3

  • 100 baniek żeby wszystko zostało po staremu

    Ta przebudowa niczego nie rozwiąże ani nie zmieni więc jest niepotrzebna. Układ dróg praktycznie bez zmian. Kosmetyka w postaci większej ilości świateł i likwidacji przejść dla pieszych. A p&r w tym miejscu to chory pomysł. Kto przekopawszy się autem przez całe KArwiny będzie w tym miejscu zawracał na skrzyżowaniu i wbijał na parking a potem przesiadał się na PKM? Nikt.

    • 25 3

  • 50 dni przed terminem? MTM ??? żeby było 50 dni po terminie to sie uciesze ....

    Ostatnio zapisuje soebie co gdzie ma wykonać MTM i nie moge znależć żadnej pracy w terminie ... W przetargach powinien tez byc zapis ze moga przystapic tylko te firmy które wykonuja prace w terminie ...

    • 18 4

  • były juz artykuły w których wypowiadały się władze miasta i mówiły, że węzeł będzie otwarty najpóźniej w 2019 roku... (2)

    • 78 6

    • taras na sea towers miał być otwarty w 2009

      wiadomo, że jak ekipa sz. coś obiecuje, to są słowa rzucane na wiatr

      • 27 1

    • lodowisko mialo być otwarte w 2017 roku...

      • 25 1

  • Podwyzszajcie ceny biletów, to na pewno więcej chętnych bedzie

    • 16 0

  • Węzeł przesiadkowy powinien zapewniać przede wszystkim komfortowe warunki ruchu pieszych (2)

    i innych niezmotoryzowanych (w tym oczywiście głównie rowerzystów) chcących dotrzeć do peronów PKM. Na dobrze zaprojektowanym węźle powinny być też zapewnione warunki parkowania rowerów na strzeżonym parkingu rowerowym chroniącym rowery przed wpływem warunków atmosferycznych. Koszty utrzymania tego parkingu powinny ponosić osoby docierające do stacji PKM samochodami prywatnymi : na odwrocie kwitów potwierdzających wniesienie opłaty za parkowanie na parkingu Park and Ride powinien być wydrukowany napis: Dziękujemy za sponsorowanie darmowego parkingu rowerowego. Czy te warunki zostały ujęte w specyfikacji przetargowej?

    • 9 13

    • Jeżeli wprowadzić opłatę za parkowanie na węźle przesiadkowym, to raczej mało kto z niego będzie korzystać.

      Dodatkowo - kiedy ostatni raz widziałeś jakiś parking strzeżony w trójmieście? Wszędzie wokół znajdziesz tylko parkingi płatne-nie strzeżone. Firmy przestały bawić się w branie odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wynikać z korzystania ich parkingów (np. kradzieże).

      • 4 0

    • Po twoim wpisie widać, że psychiatria w Polsce leży.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane