• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru

Patryk Szczerba
17 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:46 (18 lutego 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł. Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł.

Gdynia ograniczyła zakres budowy węzła KarwinyMapka, rezygnując z budowy dwóch wiaduktów, w związku czym władze PKP PLK zapowiedziały, że nie zbudują planowanego dodatkowego trzeciego toru i nowych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Przebudowę wiaduktów powinna finansować kolej - odpowiadają władze Gdyni.



Aktualizacja 18 lutego, godz. 12:45 Przedstawiciele Samorządu Województwa Pomorskiego poinformowali, że odbyło się już spotkanie ws. wiaduktów na węźle Karwiny, podczas którego Gdynia i władze PKP PLK zobowiązały się do rozwiązania kwestii przebudowy wiaduktów.

Zarząd województwa postanowił jednak wstrzymać podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego budowy węzła Gdynia Karwiny do czasu, aż Gdynia i PKP PLK nie znajdą rozwiązania i nie podpiszą stosownego porozumienia.

- Decyzja ta jest związana z ryzykiem zaprzepaszczenia rezultatów wielu powiązanych projektów finansowanych ze środków unijnych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, dodając, że Samorząd Województwa Pomorskiego z satysfakcją przyjmuje wstępne deklaracje stron dotyczące pozyskania dodatkowych środków na budowę wspomnianych wiaduktów, pozwalających na budowę trzeciego toru.


Czy w sprawie przebudowy wiaduktów uda się dojść do porozumienia?

Przypomnijmy:

  1. We wtorek pojawiła się informacja o rozstrzygnięciu przetargu na budowę węzła Karwiny.
  2. Do inwestycji w formule "zaprojektuj i wybuduj" zgłosiło się pięciu wykonawców.
  3. Wybrano gdyńską firmę MTM.
  4. Prace skończą się wiosną 2023 r.
  5. MTM zainkasuje za nie 101,7 mln zł.


  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.

Ostra reakcja PKP PLK na ogłoszenie władz Gdyni



Na informację władz miasta o rozstrzygnięciu przetargu niespodziewanie zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny. Nie przewiduje on przebudowy nowych wiaduktów. Kolejarze podkreślają, że ich przebudowa jest konieczna, jeśli modernizowana ma być linia kolejowa nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną.

- Brak przebudowy dwóch miejskich wiaduktów wyklucza budowę trzeciego toru na odcinku szlaku Gdańsk-Osowa - Gdynia Główna. Zmiana i ograniczenie zakresu miejskiej inwestycji są bardzo niekorzystne dla rozwoju transportu kolejowego w Trójmieście - zapowiada Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Kolejarze podkreślają, że z powodu usunięcia przebudowy wiaduktów będzie ograniczona przepustowość linii Gdynia - Kościerzyna. Oznacza to, że nie powstaną nowe przystanki osobowe Gdańsk Kielnieńska i Gdynia Mały Kack. Pod znakiem zapytania stoi również budowa przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

- Brak trzeciego toru może spowodować problemy w funkcjonowaniu alternatywnego korytarza transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto dedykowanego przewozom ładunków do i z portu morskiego w Gdyni - podkreślają władze PKP PLK.

Dlaczego budowa trzeciego toru jest istotna?



Chodzi o to, by odprawiać koleją większą liczbę towarów z portu w Gdyni przy jednoczesnym utrzymaniu regularności w kursowaniu PKM. Linia w miejscu planowanej przebudowy jest pochylona, więc ciężkie pociągi towarowe musiałyby zwalniać i to znacznie.

Początek nowego ok. 15-kilometrowego toru zaplanowano w okolicach przystanku Gdynia Stadion. Kończyłby się w Osowej. Jeśli go nie będzie, to pociągi towarowe nadal będą musiały dzielić tory z pociągami pasażerskimi. Przez to te drugie będą musiały ograniczyć częstotliwość, a to zahamuje rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Trzeci tor pojawił się w projekcie dzięki aneksowi



Warto wiedzieć, że Gdynia, zamawiając przed sześcioma laty projekt przebudowy węzła, też nie uwzględniła przebudowy wiaduktów. Przygotowująca go firma Transprojekt Gdański została zobligowana do zaprojektowania ich aneksem, przez który miasto musiało dopłacić 1,5 mln zł do projektu. W sumie dokumentacja pozwalająca na to, by ogłosić przetarg na budowę węzła, kosztowała blisko 8,5 mln zł.

Gdynia chwaliła się gotowym projektem trzy lata temu. W zamierzeniach m.in. 3,5 km buspasów, pętla autobusowo-trolejbusowa, ok. 4,3 km nowych dróg rowerowych i trzypoziomowy parking na 412 samochodów.

Planowano przebudowę dwóch wiaduktów nad torami w ciągu ul. Wielkopolskiej, na wysokości skrzyżowania z ul. Strzelców i ul. Sopocką. Rozbudowana miała być też ul. Korzenna zobacz na mapie Gdyni na odcinku od ul. Wielkopolskiej do ul. Buraczanej. Dodatkowy pas nie tylko dla autobusów miał pojawić się na ul. Nowowiczlińskiej zobacz na mapie Gdyni (kierunek do centrum) na odcinku od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Chwaszczyńskiej.

Urzędnicy zapowiadali przebudowę skrzyżowań ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, a także Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej zobacz na mapie Gdyni oraz skrzyżowania ulic: Wielkopolskiej, Racławickiej i Parkowej zobacz na mapie Gdyni. Planowano rozbudowę ul. Sopockiej wraz z przebudową skrzyżowania ul. Sopockiej z ul. Wzgórze Bernadowo.



Projekt niezrealizowany, nowy przetarg w formule "Zaprojektuj i wybuduj"



Problem w tym, że dokumentacja trafiła do szuflad urzędników i nigdy nie została wykorzystana, a temat budowy węzła zniknął z listy miejskich inwestycji. W lipcu 2020 r., czyli w czasie, gdy teoretycznie zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami powinny się już toczyć prace budowlane, Gdynia ogłosiła kolejny przetarg na budowę węzła Karwiny - tym razem w formule "Zaprojektuj i wybuduj". Zakres inwestycji został jednak okrojony.

Władze Gdyni zaczęły przyznawać, że zapowiadane prace przy budowie węzła Karwiny to dopiero pierwszy etap współfinansowanej przez UE inwestycji. Powodem opóźnień względem zapowiedzi i okrojenia zakresu inwestycji miały być prace prowadzone w okolicy przy budowie Trasy Kaszubskiej, choć od dawna było wiadomo, że inwestycja rządowa i miejska rozpoczną się w tym samym czasie.

Urzędnicy tłumaczyli też, że chcą polepszyć przede wszystkim los pasażerów ZKM.

Władze Gdyni: PKP PLK powinny przebudowywać wiadukt



Ograniczono m.in. wielkość parkingu, który "skurczył się" ponad trzykrotnie - do 120 miejsc dla kierowców. W zakresie I etapu zrezygnowano też z przebudowy infrastruktury technicznej niekolidującej z zakresem. Wydłużono natomiast buspasy do ul. Górniczej.

Najważniejsze, że z inwestycji zniknęła przebudowa wiaduktów. Dlaczego z nich zrezygnowano, skoro aneks do projektu przygotowanego przez Transprojekt Gdański zakładał prace modernizacyjne?

Władze Gdyni w wydanym w środę komunikacie odpowiadają, że przebudowę wiaduktów powinny finansować PKP Polskie Linie Kolejowe i takie przyjęły założenie.

- Rozmowy z PKP PLK SA trwają od lat. W ich efekcie zobowiązaliśmy się do stworzenia dokumentacji projektowej. Zgodnie z ustaleniami sfinansowaliśmy i przygotowaliśmy projekt rozszerzony o przebudowę wiaduktów. Nie doczekaliśmy się jednak ruchu ze strony spółki, po której stronie powinno leżeć finansowanie przebudowy tej części węzła. W związku z tym ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg związany z najważniejszym dla gdynian, miejskim etapem wartej ponad 100 mln zł inwestycji. Podkreślam, że realizacja miejskiej części inwestycji w żaden sposób nie hamuje planów PKP PLK SA dotyczących budowy dodatkowego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Czy doszło do spotkań miasta z kolejarzami?



Pikanterii sprawie dodaje też inna informacja zawarta w komunikacie zarządu PKP PLK. Władze kolejowej spółki twierdzą, że nie zostały poinformowane przez Gdynię o zmianach projektu. Dopiero na spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy PLK władze miasta miały przekazać, że odstępują od realizacji inwestycji według uzgodnień z 2017 r.

- Nie jest to prawdą. Gdynia jest zawsze otwarta na rozmowy - przekonuje Marek Łucyk.
Dodaje, że nie ma możliwości wstrzymania realizacji inwestycji, bowiem jest to projekt dofinansowany i musi zostać rozliczony.

Marszałek województwa chce mediować



W sprawie ma mediować Marszałek Województwa Pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiada zorganizowanie spotkania ze stronami konfliktu.

- Samorząd Województwa Pomorskiego jest zaniepokojony decyzją władz Gdyni, gdyż modernizacja Linii Kolejowej nr 201, uwzględniająca budowę trzeciego toru na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa, to kluczowa inwestycja dla rozwoju ruchu pasażerskiego Gdyni oraz ruchu towarowego z Portu Gdynia. W związku z najnowszymi doniesieniami o rozstrzygnięciu przetargu samorząd województwa zainicjował pilne spotkanie z przedstawicielami PLK i władz Gdyni, by wyjaśnić zaistniałą sytuację - piszą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Miejsca

Opinie (518) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    A te towarowe pociągi nie mogą jeździć w nocy, albo poza szczytem komunikacyjnym?
    Tak je zschynronizować żeby pojechał między PKM-kami?
    Przecież one nie jeżdżą co 2 minuty

    • 3 13

    • Nie mogą w nocy. (1)

      Klient chce mieć szybko dostarczony towar. I nie będzie czekał do nocy, tylko wybierze DCT w Gdańsku z którego pociągi mogą odjeżdżać o dowolnej porze doby. Poza tym taki towarowy waży 2000 ton i pod górę będzie jechał znacznie wolniej niż PKM (która waży zaledwie 108 ton).

      • 4 0

      • Otóż to, konkurencja się ucieszy...

        A ostatecznie zawsze można sprzedać wszystko deweloperowi cnie? ;)

        • 1 0

  • Dogada się Gdunia z PLK... (3)

    Do elektryfikacji nie potrzeba przebudowy wiaduktów, więc PLK zelektryfikuje linię.
    Puści więcej składów towarowych i PKM do/z Gdyni zniknie (poza dojazdem z/do Leszczynek).
    Ekipie Szczurka nie zależy na takcie PKM co widzimy.

    • 6 1

    • Potrzeba przebudowy wiaduktów, (2)

      Bo nie ma wymaganej przepisami skrajni pionowej nad torami. Nie znasz się, to milcz, albo doczytaj przepisy, jest google na świecie

      • 0 1

      • Możliwość obniżenia torów nie istnieje? (1)

        • 0 0

        • niestety...

          nie można niżej fundamentów wiaduktu.

          • 2 0

  • (6)

    Gdynia stan umysłu.

    • 154 18

    • i główny hamulcowy Trójmiasta ale lotnisko mają (4)

      • 34 3

      • Czy Ty wiesz co robili władcy Gdańska w sprawie lotniska? (3)

        To w Gdańsku wymyślono, że aby wykorzystać likwidowane lotnisko, przerobić je na cywilne. Miało ono współpracować z Rębiechowem na zasadzie, że cargo będzie w Gdyni i tylko cargo. Póżniej Gdańsk wycofał się z planów i pozostawił Gdynię na pastwę losu. Głośno też wypowiadając się, że gdyńskie lotnisko do niczego nie jest im potrzebne. I dodam,że TU 154M wylądował i wystartował z tego lotniska bezproblemowo.

        • 4 3

        • Lotnisko musi zostać jako rezerwa strategiczna (1)

          Byłe lotnisko wojskowe w Gdyni ma jeden z najdłuższych pasów startowych w Polsce. Jest idealne do kierunku często wiejących wiatrów NW i nie ma na nim tyle mgieł co w Rębiechowie. Nawet Niemcy przed wojną zrezygnowali z budowy lotniska w tym miejscu, ale my to co innego....

          • 4 0

          • Wiesz co to ILS?

            Ile dni rocznie Rębiechowo nie przyjmuje samolotów z racji mgły?
            Ile dni rocznie Rębiechowo nie przyjmuje samolotów przez wiatr NW?

            • 2 1

        • to teraz taka jst narracja w urzedzie. no no. wydzial propagandy poci sie i wydala :)

          • 2 1

    • Przetarg zrobiony pod MTM. Wiaduktów nie potrafią zrobić to zwalają na PKP.

      • 10 4

  • Na wuj trzeci tor,,, (9)

    na szlaku na którym jeździ jeden pociąg na godzine?

    • 9 39

    • Po elektryfikacji ma być duży ruch towarowy do portu w Gdyni. (8)

      Przez Gdańsk ruch jest spowolniony bo ruch pasażerski ma pierszeństwo - Pendolino i inne połączenia z krajem. Towarowe muszą jeździć nocą. Chyba, że chcesz czekać na peronie we Wrzeszczu aż pociągi do portu w Gdyni przejadą.

      • 16 0

      • Naprawdę wierzysz w te bajki o elektryfikacji? (6)

        Podrzędnej linii prowadzącej z Gdyni do letniskowych wiosek nad kaszubskimi jeziorami?

        • 1 5

        • podrzędnej? (5)

          czy ty coś wiesz o linii 201?

          • 3 0

          • Będą jakieś bajki sprzed wojny? (4)

            O wielkim znaczeniu Magistrali Węglowej?
            Która w dzisiejszych czasach jest podrzędną linią do kaszubskich wiosek i z rzadka przesyłania ponadgabarytów

            • 1 5

            • i pewnie uważasz, że strategia wyłącznia ruchu kolejowego w Pomorskiem jest słuszna? (3)

              To nie sa bajki sprzed wojny a długa i smutna historia dziesiątków lat zaniedbań i nieudolności, która tę linię doprowadziła do takiego stanu.
              A linia jest podrzędną nie dlatego że jest niepotrzebna a dlatego, że została, jak cała działka logistyczna, zaniedbana.

              • 4 0

              • Czyli jednak okazało się... (2)

                że jest to podrzędna linia do kaszubskich wiosek...

                • 0 4

              • nie jest podrzędna

                i nie do wiosek, bo na tej trasie dawno nie ma ruchu pasażerskiego.

                Pogardliwe określenie "kaszubskie wioski" również oznacza brak znajomości problemów, bo z tych wiosek jeżdżą pracownicy do Trójmiasta. Jak to obciąża system komunikacyjny wojewódzwtwa, widać po stękaniach nad rozbudową dróg zapchanych TDi i T4 oraz po dantejskich czasem scenach w nielicznych pociągach pasażerskich na linii Kościerzyna - Gdynia i Chojnice - Tczew.

                • 4 0

              • nie jest podrzędna ani do wiosek

                o czym świadczy chociażby jej ciągłe wykorzystanie do ciężkiego ruchu towarowego zaopatrującego Gdańsk i port w Gdyni
                A że jest zdewastowana i nie ma prarametrów, to inna sprawa.

                Potrzebnych parametrów nie ma również Warszawa-Tczew, Bydgoszcz-Tczew a już na pewno Tczew - Gdynia dla których 201 jest trasą awaryjną. I dla tych tras brak też potencjału rozwoju.

                Więc jedna "rura" więcej robi robotę.

                • 6 0

      • Port gdynski jest najwiekszym pracodawca

        Gdyni. Urzędu nie liczę Bo to etaty a nie praca. Brak dostępności od strony ladu na ten moment port po prostu dusi. Sabotaż miasta ma cechy kryminalne.

        • 13 0

  • w gd. na armi k. wiadukt powstaje już 30 lat.... (1)

    • 6 3

    • A u was biją murzynów...

      Nie ma to jak "rzeczowy" argument.

      • 2 0

  • (1)

    Bez wiaduktów ta inwestycja nie ma najmniejszego sensu. Może tak, jeden wiadukt PKP, drugi miasto. Może nawet wspólnie Gdynia z Gdańskiem?!!!

    • 5 3

    • Gdańsk ma linię ze swojego portu

      • 1 0

  • Gdynia... i wszystko jasne.

    Co tu gadać, problemy stare jak sama Gdynia. Nikt nie wie po co powstała...

    • 1 1

  • (2)

    Niech żyje Republika Gdyńska!!!

    • 35 1

    • Niech żyje nasz Dyktator najlepszy najmądrzejszy wszech wiedzący skarbnica wiedzy wszelakiej i mądrości nieprzebranej oraz jego giermek hip hip huraaaaaa. ( teraz powinna być salwa z Błyskawicy i fajerwerki a na koniec odrzutowce wykonujące napis na niebie Nasz Władco Władaj) Taka mam koncepcje

      • 3 1

    • Niech żyje!

      na pohybel władzy

      • 3 0

  • Hehe teraz Gdynia powie , że chciała ale się nie da. (2)

    Tak jakże tunelem na Puckiej.

    • 11 1

    • Jakim tunelem? Juz jest wiadukt w planach... (1)

      • 0 3

      • Miało być i to i tamto a będzie za 50 lat

        • 2 0

  • Niech się developerzy dorzucą, jak będzie dobra komunikacja to ludzie chętnie mieszkania kupią.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane