• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru

Patryk Szczerba
17 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:46 (18 lutego 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł. Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł.

Gdynia ograniczyła zakres budowy węzła KarwinyMapka, rezygnując z budowy dwóch wiaduktów, w związku czym władze PKP PLK zapowiedziały, że nie zbudują planowanego dodatkowego trzeciego toru i nowych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Przebudowę wiaduktów powinna finansować kolej - odpowiadają władze Gdyni.



Aktualizacja 18 lutego, godz. 12:45 Przedstawiciele Samorządu Województwa Pomorskiego poinformowali, że odbyło się już spotkanie ws. wiaduktów na węźle Karwiny, podczas którego Gdynia i władze PKP PLK zobowiązały się do rozwiązania kwestii przebudowy wiaduktów.

Zarząd województwa postanowił jednak wstrzymać podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego budowy węzła Gdynia Karwiny do czasu, aż Gdynia i PKP PLK nie znajdą rozwiązania i nie podpiszą stosownego porozumienia.

- Decyzja ta jest związana z ryzykiem zaprzepaszczenia rezultatów wielu powiązanych projektów finansowanych ze środków unijnych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, dodając, że Samorząd Województwa Pomorskiego z satysfakcją przyjmuje wstępne deklaracje stron dotyczące pozyskania dodatkowych środków na budowę wspomnianych wiaduktów, pozwalających na budowę trzeciego toru.


Czy w sprawie przebudowy wiaduktów uda się dojść do porozumienia?

Przypomnijmy:

  1. We wtorek pojawiła się informacja o rozstrzygnięciu przetargu na budowę węzła Karwiny.
  2. Do inwestycji w formule "zaprojektuj i wybuduj" zgłosiło się pięciu wykonawców.
  3. Wybrano gdyńską firmę MTM.
  4. Prace skończą się wiosną 2023 r.
  5. MTM zainkasuje za nie 101,7 mln zł.


  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.

Ostra reakcja PKP PLK na ogłoszenie władz Gdyni



Na informację władz miasta o rozstrzygnięciu przetargu niespodziewanie zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny. Nie przewiduje on przebudowy nowych wiaduktów. Kolejarze podkreślają, że ich przebudowa jest konieczna, jeśli modernizowana ma być linia kolejowa nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną.

- Brak przebudowy dwóch miejskich wiaduktów wyklucza budowę trzeciego toru na odcinku szlaku Gdańsk-Osowa - Gdynia Główna. Zmiana i ograniczenie zakresu miejskiej inwestycji są bardzo niekorzystne dla rozwoju transportu kolejowego w Trójmieście - zapowiada Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Kolejarze podkreślają, że z powodu usunięcia przebudowy wiaduktów będzie ograniczona przepustowość linii Gdynia - Kościerzyna. Oznacza to, że nie powstaną nowe przystanki osobowe Gdańsk Kielnieńska i Gdynia Mały Kack. Pod znakiem zapytania stoi również budowa przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

- Brak trzeciego toru może spowodować problemy w funkcjonowaniu alternatywnego korytarza transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto dedykowanego przewozom ładunków do i z portu morskiego w Gdyni - podkreślają władze PKP PLK.

Dlaczego budowa trzeciego toru jest istotna?



Chodzi o to, by odprawiać koleją większą liczbę towarów z portu w Gdyni przy jednoczesnym utrzymaniu regularności w kursowaniu PKM. Linia w miejscu planowanej przebudowy jest pochylona, więc ciężkie pociągi towarowe musiałyby zwalniać i to znacznie.

Początek nowego ok. 15-kilometrowego toru zaplanowano w okolicach przystanku Gdynia Stadion. Kończyłby się w Osowej. Jeśli go nie będzie, to pociągi towarowe nadal będą musiały dzielić tory z pociągami pasażerskimi. Przez to te drugie będą musiały ograniczyć częstotliwość, a to zahamuje rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Trzeci tor pojawił się w projekcie dzięki aneksowi



Warto wiedzieć, że Gdynia, zamawiając przed sześcioma laty projekt przebudowy węzła, też nie uwzględniła przebudowy wiaduktów. Przygotowująca go firma Transprojekt Gdański została zobligowana do zaprojektowania ich aneksem, przez który miasto musiało dopłacić 1,5 mln zł do projektu. W sumie dokumentacja pozwalająca na to, by ogłosić przetarg na budowę węzła, kosztowała blisko 8,5 mln zł.

Gdynia chwaliła się gotowym projektem trzy lata temu. W zamierzeniach m.in. 3,5 km buspasów, pętla autobusowo-trolejbusowa, ok. 4,3 km nowych dróg rowerowych i trzypoziomowy parking na 412 samochodów.

Planowano przebudowę dwóch wiaduktów nad torami w ciągu ul. Wielkopolskiej, na wysokości skrzyżowania z ul. Strzelców i ul. Sopocką. Rozbudowana miała być też ul. Korzenna zobacz na mapie Gdyni na odcinku od ul. Wielkopolskiej do ul. Buraczanej. Dodatkowy pas nie tylko dla autobusów miał pojawić się na ul. Nowowiczlińskiej zobacz na mapie Gdyni (kierunek do centrum) na odcinku od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Chwaszczyńskiej.

Urzędnicy zapowiadali przebudowę skrzyżowań ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, a także Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej zobacz na mapie Gdyni oraz skrzyżowania ulic: Wielkopolskiej, Racławickiej i Parkowej zobacz na mapie Gdyni. Planowano rozbudowę ul. Sopockiej wraz z przebudową skrzyżowania ul. Sopockiej z ul. Wzgórze Bernadowo.



Projekt niezrealizowany, nowy przetarg w formule "Zaprojektuj i wybuduj"



Problem w tym, że dokumentacja trafiła do szuflad urzędników i nigdy nie została wykorzystana, a temat budowy węzła zniknął z listy miejskich inwestycji. W lipcu 2020 r., czyli w czasie, gdy teoretycznie zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami powinny się już toczyć prace budowlane, Gdynia ogłosiła kolejny przetarg na budowę węzła Karwiny - tym razem w formule "Zaprojektuj i wybuduj". Zakres inwestycji został jednak okrojony.

Władze Gdyni zaczęły przyznawać, że zapowiadane prace przy budowie węzła Karwiny to dopiero pierwszy etap współfinansowanej przez UE inwestycji. Powodem opóźnień względem zapowiedzi i okrojenia zakresu inwestycji miały być prace prowadzone w okolicy przy budowie Trasy Kaszubskiej, choć od dawna było wiadomo, że inwestycja rządowa i miejska rozpoczną się w tym samym czasie.

Urzędnicy tłumaczyli też, że chcą polepszyć przede wszystkim los pasażerów ZKM.

Władze Gdyni: PKP PLK powinny przebudowywać wiadukt



Ograniczono m.in. wielkość parkingu, który "skurczył się" ponad trzykrotnie - do 120 miejsc dla kierowców. W zakresie I etapu zrezygnowano też z przebudowy infrastruktury technicznej niekolidującej z zakresem. Wydłużono natomiast buspasy do ul. Górniczej.

Najważniejsze, że z inwestycji zniknęła przebudowa wiaduktów. Dlaczego z nich zrezygnowano, skoro aneks do projektu przygotowanego przez Transprojekt Gdański zakładał prace modernizacyjne?

Władze Gdyni w wydanym w środę komunikacie odpowiadają, że przebudowę wiaduktów powinny finansować PKP Polskie Linie Kolejowe i takie przyjęły założenie.

- Rozmowy z PKP PLK SA trwają od lat. W ich efekcie zobowiązaliśmy się do stworzenia dokumentacji projektowej. Zgodnie z ustaleniami sfinansowaliśmy i przygotowaliśmy projekt rozszerzony o przebudowę wiaduktów. Nie doczekaliśmy się jednak ruchu ze strony spółki, po której stronie powinno leżeć finansowanie przebudowy tej części węzła. W związku z tym ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg związany z najważniejszym dla gdynian, miejskim etapem wartej ponad 100 mln zł inwestycji. Podkreślam, że realizacja miejskiej części inwestycji w żaden sposób nie hamuje planów PKP PLK SA dotyczących budowy dodatkowego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Czy doszło do spotkań miasta z kolejarzami?



Pikanterii sprawie dodaje też inna informacja zawarta w komunikacie zarządu PKP PLK. Władze kolejowej spółki twierdzą, że nie zostały poinformowane przez Gdynię o zmianach projektu. Dopiero na spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy PLK władze miasta miały przekazać, że odstępują od realizacji inwestycji według uzgodnień z 2017 r.

- Nie jest to prawdą. Gdynia jest zawsze otwarta na rozmowy - przekonuje Marek Łucyk.
Dodaje, że nie ma możliwości wstrzymania realizacji inwestycji, bowiem jest to projekt dofinansowany i musi zostać rozliczony.

Marszałek województwa chce mediować



W sprawie ma mediować Marszałek Województwa Pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiada zorganizowanie spotkania ze stronami konfliktu.

- Samorząd Województwa Pomorskiego jest zaniepokojony decyzją władz Gdyni, gdyż modernizacja Linii Kolejowej nr 201, uwzględniająca budowę trzeciego toru na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa, to kluczowa inwestycja dla rozwoju ruchu pasażerskiego Gdyni oraz ruchu towarowego z Portu Gdynia. W związku z najnowszymi doniesieniami o rozstrzygnięciu przetargu samorząd województwa zainicjował pilne spotkanie z przedstawicielami PLK i władz Gdyni, by wyjaśnić zaistniałą sytuację - piszą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Miejsca

Opinie (518) ponad 20 zablokowanych

  • Są rowery

    Mevo 2 ruszy.. będzie metropolia

    • 33 3

  • Szczurek kończ Was' wstydu oszczędź

    • 84 3

  • Ekipa gryzonia szkodzi miastu (2)

    Czas na zmiany

    • 89 6

    • (1)

      jakie zmiany... Gdynianie są najszczęśliwszymi mieszkańcami w Polsce... tak będzie forever...

      • 4 0

      • tak twierdzi herold i gdynia.pl

        zawsze zaczyna dzien od czytania tego portalu, zeby sprawdzić jak sie czuję

        • 3 0

  • pucka chylonska tak samo obiecali a potem du... (2)

    • 64 1

    • (1)

      PKP to stan umysłu

      • 1 3

      • Chyba szczurzego

        • 4 1

  • pzoostaną?

    co to znaczy?

    • 8 0

  • No i teraz cholera jasna znowu wszystko odwołają na 10 lat! (1)

    A już miałem nadzieję.... widać niczego się nie nauczyłem

    • 51 2

    • Na 20

      • 2 0

  • klasyczna zagrywka gdyńskiego magistratu (1)

    Niech inni zrobią, przyjdziemy przeciąć wstęgę...
    Do orderów również chętnie sie wypniemy...

    W ten sposób skłócili się z całym otoczeniem gospodarczym i mają zerową zdolność negocjacyjną i koalicyjną. A to oznacza że, moim zdaniem, utracili mandat bycia reprezentantem interesów wyborców, bo są, po prostu, w tym działaniu, impotentni...

    • 100 5

    • Bo oni reprezentują własne interesy i własne etaty i tu ma sie zgadzać reszta nie istotna

      • 9 0

  • PKM do Gdańska a Gdynia niech się martwi.

    Gdańsk do Gdańska. Gdynia jak zwykle ma jakieś "ale". Nie no lepiej wydać miliony na lotnisko które nigdy nie zostało uruchomione i nie zostanie. Kto w końcu się za tych "rządzących" weźmie?!

    • 64 6

  • apropos ankiety (2)

    gryzoń potrafi się porozumieć jedynie z kolesiami deweloperami. Jeśli by zliczyć wszystkie zmarnowane pieniądze przez samoklikę to okaże się że lotnisko to tylko przystawka. Głosujcie tak dalej na to mniejsze zło i nie dziwcie się że Gdynia cofa się w rozwoju. Dla mnie samoklika z gryzoniem to największe zło jakie mogło spotkać nasze miasto.

    • 88 5

    • (1)

      Pisałem to samo 10 lat temu to mało mnie nie zlinczowali na tym forum. Prezydent sam się nie wybrał, brawo Wy

      • 16 0

      • jakbys to powiedzal pod swoim nazwiskiem np na kontrolowanej przez um grupie gdynia jest zaj*

        to i dzis by cie zlinczowali. taka maja prace.

        • 7 0

  • Co się stało z Gdynią? (6)

    Pamiętam lata 90-te. Byliśmy liderem, Gdynia była synonimem rozwoju i pędu do przodu. Co teraz?
    Gdańsk buduje linię tramwajową jedną za drugą, razem z marszałkiem zbudowali PKM, teraz przygotowuje się konsekwentnie do SKM Południe - de facto metra bo duża część będzie pod ziemią.
    Gdynia maluje farbą po ziemi. Jeden jedyny projekt w prawdziwy transport zbiorowy właśnie uwalili bo nie ma kasy.

    • 114 6

    • (4)

      brak pleców politycznych. Przez lata rządów peło rudy walił tu państwową kasę bez opamiętania (tunel, stadion, obwodnica południowa itp) kosztem reszty regionu. PiS to tez nie jest bajka szczurka więc mamy co mamy.

      • 3 17

      • To co, szczurek nie wiedzial jak swiat dziala? (3)

        Jeśli jest skonfliktowany i z PiS i z po, to jak sobie wyobrażal skuteczne zdobywanie pieniędzy na inwestycje? Oszukiwał tylko nas, czy sam siebie także?

        • 17 2

        • Nikogo nie oszukiwał (2)

          Przed POPiS-em Gdynia się rozwijała wzorcowo, następnie na szczytach władzy było sprzysiężenie - zaczęły działać układy podobne do kamory, więc jest to korupcjogenne i patologiczne , a Samorząd gdyński w dzisiejszych ma ciągle obcinane fundusze do tego dokładane nowe zadania. W Gdyni brak obecności terenowych organów i agend administracji rządowej oraz instytucji samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego, a jest to miasto największe z niewojewódzkich, więc nie może przekładać się na wymierne korzyści dla gospodarki miasta i przywileje dla jego mieszkańców. Do tego widzimy jaki jest skierowany na miasto hejt przez farmy trolii POPiS-u. Każdy wie, że taka agenda rządowa czy samorządowa dysponuje określonym budżetem, a tu PKP chciałoby, aby Gdynia wybudowała im jeszcze trzeci tor :)). Mając zatem na uwadze zarówno oficjalne priorytety (zawarte w strategiach i dokumentach planistycznych), jak i nieformalne elementy procesu decyzyjnego na szczeblu rządowego (spółka rządowa PKP) wojewódzkim, siła przebicia władz miasta będącego stolicą województwa jaką jest Gdańsk jest nieporównywalnie większa, która jak widzimy jest w stanie wybudować PKM Południe, ale nie chce zreaktualizować tory i połączenie do Oksywia.

          • 2 8

          • marych - etatowy swirze urzedu miasta, czasem myślę, że jesteś tym prawdziwym, szalonym alter ego wojciecha szczurka

            facet od 20 lat ma tę samą pozę zatroskanego męża stanu. nikt normalny nie jest w stanie udawać przez 20 lat. wiec chociazby anonimowo na forum, z perspektywy trzeciej osoby mowi o sobie, ze jest bogiem.

            czy moze po prostu znow nie wziales tabletek, bezstronny?

            • 5 2

          • Nie bredz baranie wszystko się zahamowalo kiedy paru glupkow sobie wymyślilo port lotniczy zupełnie zbędny potem kasę trzeba było oddać a nie ma z czego. Poza tym te wszystkie cudowne unijne inwestycje wymagają wkładu własnego a wkład własny to zwykle wieloletnie kredyty

            • 7 1

    • to się stało że nie potraficie tych nieudaczników oderwać od koryta

      • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane