• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt na al. Hallera: podniosą trakcję, by nie była zrywana

Szymon Zięba
23 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Kierowcy zbyt dużych pojazdów próbują przecisnąć się pod wiaduktem. To prowadzi do zerwania trakcji. Film archiwalny.

Trakcja przy al. HalleraMapka ma zostać podniesiona w rejonie wiaduktu o około 5 cm, a przeprowadzone prace modernizacyjne pozwolą na ruch tramwajowy w relacji Hallera-Kliniczna nawet w przypadku zerwania sieci trakcyjnej pod wiaduktem. Miejscy urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na przebudowę jej konstrukcji. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace zostaną zakończone jeszcze w tym roku.



Czy stosujesz się do ograniczeń i nakazów na drogach?

Aby móc bezpiecznie przejechać pod wiaduktem na al. Hallera, pojazd nie może być wyższy niż 3,4 metra. Kierowców informują o tym umieszczone na wiadukcie znaki:
  • w osi zamontowany jest znak "zakaz wjazdu pojazdów o wysokości 3,4 m",
  • natomiast na prawym pasie ruchu zamontowany jest znak "zakaz wjazdu pojazdów o wysokości 2,6 m".

Mimo to nadal nie brakuje kierowców, którzy ignorują oznakowanie, licząc na to, że uda im się zmieścić w ciasnej "bramie" wiaduktu. Zwykle jednak kończy się to utknięciem pojazdu, a w skrajnych sytuacjach - zerwaniem trakcji. Tylko w ubiegłym roku do takiej "awarii" doszło trzykrotnie, wskutek czego zablokowany został ruch tramwajowy i samochodowy na wiele godzin.

To jednak nie wszystko. Miejscy urzędnicy informują, że zainstalowana w tym roku tablica radarowa na al. Hallera na wysokości Opery Bałtyckiej rejestruje, ile pojazdów przekraczających swoją wielkością dopuszczalny rozmiar próbuje przejechać pod wiaduktem. Z analizy danych wynikało, że w ostatnich miesiącach zbyt dużych było tam średnio aż 10 dziennie.
Komunikaty wyświetlane na znaku zmiennej treści na al. Hallera.
 Komunikaty wyświetlane na znaku zmiennej treści na al. Hallera.

Trakcja "w górę" o pięć centymetrów



Rozwiązaniem problemu może być przebudowa trakcji na Hallera, którą już wcześniej zapowiadali przedstawiciele Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. W ubiegłym roku sporządzona została dokumentacja techniczna przebudowy sieci trakcyjnej w rejonie wiaduktu. Teraz ogłoszono przetarg na wykonanie tej inwestycji.

- Zadanie będzie polegało na podniesieniu trakcji w rejonie wiaduktu o około 5 cm, wymianie całej konstrukcji sieci (przewód jezdny, poprzeczki, izolatory itp.) oraz zamontowaniu izolatorów sekcyjnych sieci trakcyjnej, które mają pozwolić na ruch tramwajowy w relacji Hallera - Kliniczna w przypadku zerwania sieci trakcyjnej pod wiaduktem Hallera - mówi Magdalena Kiljan z GZDiZ.
  • Zerwanie trakcji nierzadko oznacza paraliż części miasta. Stoją wówczas samochody i tramwaje.
  • Zerwanie trakcji nierzadko oznacza paraliż części miasta. Stoją wówczas samochody i tramwaje.
Zgodnie z planem przebudowany zostanie odcinek sieci trakcyjnej al. Hallera od ul. TrubadurówMapka do skrzyżowania ul. WyspiańskiegoMapka i ul. KlinicznejMapka. Prace - co do zasady - mają być prowadzone nocą, w godzinach od 0:00 do 4:00 przy zachowaniu normalnego ruchu tramwajowego.

- Jednakże na wniosek wykonawcy mogą być również prowadzone w innych terminach po wcześniejszym uzgodnieniu z organizatorem publicznego transportu zbiorowego, tj. Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku (np. w dni wolne od pracy: sobota-niedziela). Nie przewiduje się całkowitego zamknięcia remontowanego odcinka - zastrzega Magdalena Kiljan.
Zgodnie z planem urzędników trakcja ma zostać przebudowana do końca 2020 roku.

Zbyt duży pojazd nie ma szans, by zmieścić się pod wiaduktem. Nagranie archiwalne.

Miejsca

Opinie (218) ponad 10 zablokowanych

  • Sieć trakcyjna, nie trakcja

    Trakcja to sposób zasilania. Proszę mi powiedzieć jak zerwać trakcję elektryczną w przypadku pojazdów bateryjnych? Już nie mówiąc o trakcji spalinowej.

    • 0 0

  • Klatwa Adamowicza i dzbanow w ZDiZ.

    Wywalili potezna kase na remont zoltego wiaduktu kolo Placu Zebran Ludowych, ktorym wysokie pojazdy mogly poprzednio wjechac na Jana z Kolna i dostac sie do Wezla Kliniczna. Po czym wiadukt... zamkneli dla ruchu samochodowego. Bezmyslnosc, marnotrawstwo, porazajaca glupota.

    Teraz ciezarowki chcace przedostac sie przez tory do Wrzeszcza na musza robic dlugie objazdy, halasujac i trujac mieszkancow spalinami.

    Co gorsze - ciezko juz to naprawic, bo nowy wiadukt przy Placu Zebran Ludowych wyjezdza w pole za ECSem. No geniusze... Ratunkiem moze byc jeszcze rewitalizacja Drogi technicznej / Narzedziowcow, zeby tamtedy mozna bylo z nowego wiaduktu zjezdzac na Jana z Kolna. Ale na to Dulkiewicz jest za cienkim prezydentem, zeby adresowac faktyczne problemy.

    • 2 1

  • Genialne!! (2)

    Zamiast na wjeździe postawić bramownice która zaora kabine / kontener to podniosą trakcje.
    Ot p o l a c z k o w a myśl techniczna.

    • 3 2

    • ustawić konstrukcję która zniszczy kabinę samochodu ?

      z tobą wszystko Ok ?
      ot geniusz ?
      śmiać się z tego pomysłu , czy tylko płakać....

      • 0 0

    • i sprzątanie po tym zajmie więcej czasu niż naprawa trakcji, a nie jest wykluczone, że uszkodzeniu ulegną inne pojazdy będące w pobliżu

      • 0 1

  • wystarczy zrobić na słupie laserowy miernik wysokości sprzężony z czerwonym światłem przed wiaduktem

    • 1 0

  • (4)

    Co do kierowców ciężarówek, to ną koment. Polak musi złamać przepisy bo inaczej nie będzie Polakiem...:) Jedyna rzecz która by bardziej ucywilizowywała piratów, pijaków za kółkiem, to właśnie wyższe mandaty!

    Sam wiadukt też nie jest z tytanu. Po kolejnym uderzeniu może się okazać, że konstrukcja wiaduktu będzie trwałe uszkodzona, oczywiście więc zapłacimy za remont z naszych podatkow, bo kierowca czy januszexy spedycyjne po takich akcjach dostawały śmieszne mandaty...

    Jeśli chodzi o sam wiadukt, to piękna i solidna robota. Ciekawe że przetrwał już tyle uderzeń ciężarówek prowadzonych przez przyglupich kierowcow, mimo tego, że był robiony jeszcze technologią nitów... Solidna niemiecka robota:) Kto wie, może to nawet nity to opcja w jakimś stopniu wytrzymalsza od spawów, przynajmniej przy tego typu przeciążeniach konstrukcji jak właśnie uderzenia ciężarówkami xD. Coś mi się zdaje, że musi być coś na rzeczy... Aby znaleźć odpowiedź na to zagadnienie zagadam raz któregoś z bywalców pobliskiego pubu pod rurami będącego świeżo po zmianie na stoczni:) Kto może lepiej znać na sprawie jak stoczniowcy:)

    • 131 18

    • Super pomysł !

      Wśród klientów pubu na pewno znajdziesz ekspertów od inżynierii tylko rozmawiaj wieczorem i nie bądź skąpy.

      • 3 0

    • Zastanawia wynik ankiety (1)

      po ad 60% świętych w ankiecie, a zgodnie z zeszłorocznym raportem ITS 85% kierowców przekracza prędkość.
      Kocham ankiety na Trójmiasto pl, są tak wiarygodne jak obietnice wyborcze.

      • 0 1

      • Co do wiarygodności ankiet, to zauważ, że są dla chętnych

        To nie jest "reprezentatywny wycinek społeczeństwa" czy danej grupy - w tym przypadku kierowców.

        • 0 0

    • A ty podatki płacisz ?

      • 1 11

  • I znów jakiś dziennikarzyna się nie popisał (1)

    Podniesienie o 5 cm niewiele zmieni i wszyscy dobrze o tym wiedzą. To jest jakiś dodatek. Kluczem jest to, że inaczej będzie skonstruowany system zasilania tego odcinka. Czyli ewentualne zerwanie trakcji w rejonie pod wiaduktem nie spowoduje, że tramwaje staną (o ile tylko będzie przejezdność fizycznie, znaczy ciężarówka nie zablokuje przejazdu). I to jest esencja tych zmian. A nie te 5 cm, które jest symbolicznym dodatkiem, o którym można by nawet nie wspominać. Ja to przynajmniej tak rozumiem. Natomiast Pani Magdalena jest rzecznikiem prasowym, jak zgaduje pewnie po jakiś studiach humanistycznych, więc jak sobie dziennikarz wybiera takiego rozmówcę, to powinien brać poprawkę i skoro jest specem od tematu, którym się zajmuje, przenieść akcenty na to, co ważne. A jak się nie zna na temacie, to niech się lepiej nim nie zajmuje. Poziom dziennikarstwa na tym portalu obniża się niesamowicie. To już nie jest poziom małej gazety, a raczej jakiejś gazetki szkolnej.

    • 9 0

    • jeszcze lepsi są "eksperci" w komentarzach

      są "eksperci" którzy chcą podnosić wiadukt, są "eksperci" od obniżania jezdni nawet o 1m, a nawet tacy którzy chcą zawieszać metalowe szyny lub budować jakieś konstrukcje w które uderzy za wysoki pojazd

      • 0 0

  • Temat zastępczy.

    I forsa w błoto.
    Problemem na Hallera to jest zamknięta Piramowicza Panie Wawrzonek.

    • 5 1

  • Koszty!!! (2)

    Ciekawe ile kasy już miasto wydało na naprawy owej trakcji. Zamknąć przejazd na miesiąc i puścić niżej drogę. Tak się robi w cywilizowanym kraju!!! Zrobić raz a dobrze. 5cm to chyba jakiś żart!!!

    • 6 3

    • w cywilizowanym kraju przestrzega sie przepisów

      • 2 0

    • Pisze się

      liczby przypadków, nie ilości :p

      • 0 0

  • To i tak nic nie pomoże.

    Znudziło im się naprawianie.

    • 2 1

  • Co za chory pomysł.

    Kto pracuje w tym urzędzie?!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane