• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt połączy Karwiny z Małym Kackiem

Patryk Szczerba
23 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miasto nie ma 10 mln zł na kładkę nad torami
Wiadukt na Karwinach ma skrócić drogę mieszkańcom, w tym kierowcom. Wiadukt na Karwinach ma skrócić drogę mieszkańcom, w tym kierowcom.

Wiadukt nad torami łączący ulice Strzelców i Buraczaną zobacz na mapie Gdyni w Gdyni powstanie najwcześniej w 2021 roku, a jego budowa może kosztować nawet 16 mln zł. Będzie dostępny dla pieszych, rowerzystów oraz kierowców samochodów.



O konieczności budowy przeprawy w tym miejscu mówi się od dawna. Miasto zarezerwowało nawet teren na takie przejście. Głęboki jar, którym biegnie torowisko, dzieli osiedla na granicy Małego Kacka i Karwin. To utrudnia codzienne funkcjonowanie mieszkańców, których wciąż przybywa.

Kładka nad torami w Karwinach: potrzeby od dawna, konkrety w tym roku



Stworzenie przejścia było możliwe przy okazji budowy Węzła Karwiny. Wypowiedzi urzędników sprzed kilku lat potwierdzały zresztą taki zamiar. Tyle że nikt nie uwzględnił takiego rozwiązania na etapie projektowania. Na początku 2017 roku władze Gdyni przekonywały, że realizacja może być połączona wraz z zaplanowaną przez PKP PLK rozbudową i elektryfikacją linii kolejowej do Kościerzyny, bo w budżecie nie ma pieniędzy, by samodzielnie sfinansować inwestycję.

Czytaj więcej: Co z kładką między Karwinami i Małym Kackiem?

Na pół roku przed wyborami samorządowymi rządzący Gdynią przypomnieli sobie o kładce, ogłaszając rozpoczęcie tzw. dialogu technicznego. To otwarte zaproszenie dla specjalistycznych firm, z których wybrane zostaną te, które pomogą w przygotowaniu warunków zamówienia na projekt wiaduktu.

Karwiny: wiadukt nad torami w dwóch wariantach



Urzędnicy podkreślają, że rozpatrywane były dwa warianty. Pierwszy to kładka pieszo-rowerowa z szacowanym kosztem około 10 mln zł. Drugi to dwukierunkowa jezdnia z drogą rowerową, a także chodnikami w obu kierunkach. Gdynia wybrała drugą opcję - droższą, której koszt może sięgać nawet 16 mln zł.

- Ruch kumuluje się na skrzyżowaniu Wielkopolska - Sopocka, bo - aby dostać się na drugą stronę - trzeba do niego dojechać i na nim zawrócić. Przejazd przez to skrzyżowanie wydłuża się nierzadko do kilkunastu minut i jest bardzo utrudniony, głównie ze względu na liczbę pojazdów jadących Wielkopolską i też skręcających w Sopocką - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Dodaje, że dzięki budowie wiaduktu samochody jadące w stronę obwodnicy nie będą musiały dojeżdżać do skrzyżowania z Sopocką, co powinno realnie zmniejszyć ruch na tym skrzyżowaniu. Będą mogły jechać ulicą Nałkowskiej, której przepustowość pozwala na zwiększenie natężenia ruchu.

Mieszkańcy: ruch samochodowy się zwiększy



Propozycja zdążyła wywołać spore poruszenie wśród mieszkańców i społeczników przypominających, że Rada Dzielnicy wnioskowała wcześniej o kładkę pieszo-rowerową, kosztującą w najdroższym wariancie... 2 mln zł.

Zobacz propozycję Rady Dzielnicy Karwiny

- Miasto podeszło do tematu pochopnie, wrzucając pomysł pozornie korzystny dla kierowców i licząc na poklask w tej grupie wyborców, jednocześnie ignorując argumenty za realizacją w tym miejscu propozycji Rady Dzielnicy, zgodnej z obowiązującym jeszcze w 2004 roku planem miejscowym. Dopuszczenie - poprzez budowę wiaduktu samochodowego - do rozlania się ruchu tranzytowego na teren osiedla i na ulice Buraczaną oraz Nałkowskiej będzie miało dalekosiężne negatywne konsekwencje dla okolicznych dzielnic - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Powodem planów budowy kładki jest zwiększająca się liczba mieszkańców. Powodem planów budowy kładki jest zwiększająca się liczba mieszkańców.
Mieszkający na Karwinach zwracają też uwagę, że wraz z większą liczbą samochodów, zmniejszy się bezpieczeństwo wokół szkół i przedszkoli.

- Miasto, zamiast zachęcać do podróży pieszo-rowerowych, co jest rzekomo elementem długofalowej strategii, będzie promować ruch samochodowy i omijanie korków na Wielkopolskiej wąskimi ulicami Karwin - dodaje Piotr Borek, mieszkaniec Karwin.

Urzędnicy: będziemy zwracać uwagę kierowcom



Przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni zapewniają, że wiedzą, co robią.

- Niewykluczone jest powstanie tam strefy Tempo 30, która daje pierwszeństwo pieszym i wbrew pozorom upłynnia ruch samochodowy. Zwrócimy też uwagę na to, by kierowcy nie wjeżdżali w drogi osiedlowe - mówi Roman Witowski.
Wiadomo jednocześnie, że to dopiero początek długiej i krętej drogi do realizacji inwestycji. Potrzebne są m.in. uzgodnienia z kolejarzami. Według różnych wersji, pozwolenie na budowę ma zostać wydane jesienią 2019 roku lub wiosną 2020 roku. Samo zakończenie realizacji jest planowane na 2021 rok, ale to wciąż tylko orientacyjny termin.

Ma to być konstrukcja lekka, ażurowa, najprawdopodobniej z jednym przęsłem. Niewykluczone, że pierwszy taki obiekt budowany w mieście od lat będzie podświetlony i nazwany tak, jak będą chcieli tego mieszkańcy.

Miejsca

Opinie (205) 1 zablokowana

  • Lodowisko (3)

    Miało powstać do 2017 roku i ciagle nic wiec

    • 24 0

    • Nowy basen też a szczur nawet nie zaczął. (1)

      • 15 0

      • Pokaż mi baseny które budyń obiecywał.

        • 3 3

    • Naobiecywali dzieciakom i tyle.

      • 3 3

  • Bardzo kiepski pomysł (3)

    Karwiny na tym stracą, bo po osiedlowych uliczkach pójdzie duży ruch. Zyskają osiedla w okolicy strzelców, bo będą mieli prostszy wyjazd.
    Te osiedla to sypialnia, nie ma tam właściwie niczego do odwiedzenia - urzędu, przychodni, basenu, niczego. Więc cały taki wiadukt służyć będzie wyłacznie samochodowemu ruchowi do- i z pracy.

    Na miejscu mieszkańców Karwin bym protestował. Nic do zyskania, wiele do stracenia.

    • 34 7

    • protesty sa na reke szczurowi, wtedy znowu rozłozy ręcę i powie: nie robimy, bo mieszkańcy są przeciwni:)

      • 14 0

    • na Strzelców nie ma nic... nawet chodnika do Wielkopolskiej (1)

      nie mówiąc o usługach, przedszkolach, placach zabaw i boiskach dostępnych dla wszystkich itp. Tak dokładnie, to sypialnia wybudowana na polu pod lasem bez namysłu nad tym, jaki to ruch spowoduje i jakie korki...
      Rzekomo tam mieszkają zamożni ludzie... niektórzy nie chcieli by tam za darmo mieszkać...
      A mieszkańcy Karwin mają dość swojej zieleni i bardzo łatwy dostęp do lasu i nie łażą przez tory jak mieszkańcy Strzelców! Może tę kładkę zrobić sporo niżej - będzie tańsza. Ale tylko dla pieszych i rowerzystów. Żeby dzieciaki ze Strzelców mogły same chodzić do szkoły - tak jak dzieciaki z Karwin. Może rodzice Brajanka i Andżeliki w końcu pójdą po rozum do głowy i przestaną je wozić swoimi zatruwającymi powietrze samochodami? :)

      • 9 1

      • dzieci powinny latac dronami do szkoly

        • 5 0

  • (1)

    Lodowisko, pływalnia olimpijska, stadion lekkoatletyczny, park centralny ( to jako prezent dla Boczka, żeby więcej wycisnął z metra apartamentów, które będzie tam stawiał) oraz cała masa innych niespełnionych obietnic, zawalona ul. Nałkowskiej od dwóch lat a oni wymyślili wiadukt i wydaje im się, że ludzie to kupią?????????????????? Szczurek z ekipą- nie traktujecie nas mieszkańców jak skończonych niemyślących idiotów !!!!

    • 27 1

    • przecież ten festiwal kłamstw trwa od lat....

      • 11 0

  • Mają gest w planach - z 2 mln do 16 mln (1)

    A dlaczego nie 20 mln zl?

    • 21 0

    • Bogata ta Gdynia,

      pomnik miał kosztować 800 000, a zapłacą 3 mln. Czy ktoś to kontroluje?

      • 13 1

  • Kolejna przedwyborcza obiecanka

    Po wyborach o temacie zapomną na kolejne cztery lata. Ciekawe kiedy zrealizują przebudowę skrzyżowania przy PKM Karwiny.

    • 24 0

  • Mam nadzieję, że to ostatnie miesiące tej ekipy. Po wyborach zostanie nam tylko otworzyć okna i wpuścić w końcu trochę świeżego powietrza w te skostniałe mury urzędu miasta.

    • 18 1

  • NIE dla wiaduktu samochodowego. Panie Witowski uliczki beda sparalizowane!! Nie trzeba byc inzynierem zeby to sobie wyobrazic. BOJKOTUJMY!!! nie taki wiadukt byl obiecany!!!

    • 21 8

  • Nie dla takiego wiaduktu!!!! Samochody sa nam nie potrzebne na waskich osiedlowych uliczkach.

    • 18 6

  • Pomysl na wiadukt samochodowy jest nie do przyjecia!!! Bedzie ogromny paraliz i dodatkowe korki.

    • 18 4

  • szczur odejdź, mamy cie dość!

    • 18 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane