• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt połączy Karwiny z Małym Kackiem

Patryk Szczerba
23 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miasto nie ma 10 mln zł na kładkę nad torami
Wiadukt na Karwinach ma skrócić drogę mieszkańcom, w tym kierowcom. Wiadukt na Karwinach ma skrócić drogę mieszkańcom, w tym kierowcom.

Wiadukt nad torami łączący ulice Strzelców i Buraczaną zobacz na mapie Gdyni w Gdyni powstanie najwcześniej w 2021 roku, a jego budowa może kosztować nawet 16 mln zł. Będzie dostępny dla pieszych, rowerzystów oraz kierowców samochodów.



O konieczności budowy przeprawy w tym miejscu mówi się od dawna. Miasto zarezerwowało nawet teren na takie przejście. Głęboki jar, którym biegnie torowisko, dzieli osiedla na granicy Małego Kacka i Karwin. To utrudnia codzienne funkcjonowanie mieszkańców, których wciąż przybywa.

Kładka nad torami w Karwinach: potrzeby od dawna, konkrety w tym roku



Stworzenie przejścia było możliwe przy okazji budowy Węzła Karwiny. Wypowiedzi urzędników sprzed kilku lat potwierdzały zresztą taki zamiar. Tyle że nikt nie uwzględnił takiego rozwiązania na etapie projektowania. Na początku 2017 roku władze Gdyni przekonywały, że realizacja może być połączona wraz z zaplanowaną przez PKP PLK rozbudową i elektryfikacją linii kolejowej do Kościerzyny, bo w budżecie nie ma pieniędzy, by samodzielnie sfinansować inwestycję.

Czytaj więcej: Co z kładką między Karwinami i Małym Kackiem?

Na pół roku przed wyborami samorządowymi rządzący Gdynią przypomnieli sobie o kładce, ogłaszając rozpoczęcie tzw. dialogu technicznego. To otwarte zaproszenie dla specjalistycznych firm, z których wybrane zostaną te, które pomogą w przygotowaniu warunków zamówienia na projekt wiaduktu.

Karwiny: wiadukt nad torami w dwóch wariantach



Urzędnicy podkreślają, że rozpatrywane były dwa warianty. Pierwszy to kładka pieszo-rowerowa z szacowanym kosztem około 10 mln zł. Drugi to dwukierunkowa jezdnia z drogą rowerową, a także chodnikami w obu kierunkach. Gdynia wybrała drugą opcję - droższą, której koszt może sięgać nawet 16 mln zł.

- Ruch kumuluje się na skrzyżowaniu Wielkopolska - Sopocka, bo - aby dostać się na drugą stronę - trzeba do niego dojechać i na nim zawrócić. Przejazd przez to skrzyżowanie wydłuża się nierzadko do kilkunastu minut i jest bardzo utrudniony, głównie ze względu na liczbę pojazdów jadących Wielkopolską i też skręcających w Sopocką - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Dodaje, że dzięki budowie wiaduktu samochody jadące w stronę obwodnicy nie będą musiały dojeżdżać do skrzyżowania z Sopocką, co powinno realnie zmniejszyć ruch na tym skrzyżowaniu. Będą mogły jechać ulicą Nałkowskiej, której przepustowość pozwala na zwiększenie natężenia ruchu.

Mieszkańcy: ruch samochodowy się zwiększy



Propozycja zdążyła wywołać spore poruszenie wśród mieszkańców i społeczników przypominających, że Rada Dzielnicy wnioskowała wcześniej o kładkę pieszo-rowerową, kosztującą w najdroższym wariancie... 2 mln zł.

Zobacz propozycję Rady Dzielnicy Karwiny

- Miasto podeszło do tematu pochopnie, wrzucając pomysł pozornie korzystny dla kierowców i licząc na poklask w tej grupie wyborców, jednocześnie ignorując argumenty za realizacją w tym miejscu propozycji Rady Dzielnicy, zgodnej z obowiązującym jeszcze w 2004 roku planem miejscowym. Dopuszczenie - poprzez budowę wiaduktu samochodowego - do rozlania się ruchu tranzytowego na teren osiedla i na ulice Buraczaną oraz Nałkowskiej będzie miało dalekosiężne negatywne konsekwencje dla okolicznych dzielnic - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Powodem planów budowy kładki jest zwiększająca się liczba mieszkańców. Powodem planów budowy kładki jest zwiększająca się liczba mieszkańców.
Mieszkający na Karwinach zwracają też uwagę, że wraz z większą liczbą samochodów, zmniejszy się bezpieczeństwo wokół szkół i przedszkoli.

- Miasto, zamiast zachęcać do podróży pieszo-rowerowych, co jest rzekomo elementem długofalowej strategii, będzie promować ruch samochodowy i omijanie korków na Wielkopolskiej wąskimi ulicami Karwin - dodaje Piotr Borek, mieszkaniec Karwin.

Urzędnicy: będziemy zwracać uwagę kierowcom



Przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni zapewniają, że wiedzą, co robią.

- Niewykluczone jest powstanie tam strefy Tempo 30, która daje pierwszeństwo pieszym i wbrew pozorom upłynnia ruch samochodowy. Zwrócimy też uwagę na to, by kierowcy nie wjeżdżali w drogi osiedlowe - mówi Roman Witowski.
Wiadomo jednocześnie, że to dopiero początek długiej i krętej drogi do realizacji inwestycji. Potrzebne są m.in. uzgodnienia z kolejarzami. Według różnych wersji, pozwolenie na budowę ma zostać wydane jesienią 2019 roku lub wiosną 2020 roku. Samo zakończenie realizacji jest planowane na 2021 rok, ale to wciąż tylko orientacyjny termin.

Ma to być konstrukcja lekka, ażurowa, najprawdopodobniej z jednym przęsłem. Niewykluczone, że pierwszy taki obiekt budowany w mieście od lat będzie podświetlony i nazwany tak, jak będą chcieli tego mieszkańcy.

Miejsca

Opinie (205) 1 zablokowana

  • (2)

    „Zwrócimy też uwagę na to, by kierowcy nie wjeżdżali w drogi osiedlowe - mówi Roman Witowski.”

    Hajaha. Romek stanoe nago przy ulicy i bedzie zwracal uwage.

    • 44 3

    • Ale błazen :)

      • 9 2

    • Dobre, uśmiałam się

      Efekt odwrotny do zamierzonego osiągnie - tłumy będą walić, żeby zobaczyć to boskie ciało, aaaaaaahahahaha! To się dopiero uliczki osiedlowe przytkają. Nawet jak korka na Wielkopolskiej akurat zabraknie, kierowcy wybierać będą Buraczaną...

      • 3 1

  • gdynia miasto biedy (4)

    250 000 ludzi ale w budzecie nie ma kasy na sfinansowanie smierdzacej kladki za 16 baniek. to jest po 64zl na mieszkanca. szczurek lepiej by moze poszlo jakbys zorganizowal kweste na skwerku

    • 37 3

    • Ważne, że dla PPNT jest w tym roku 22 miliony!

      • 15 0

    • postawmy kropkę po:

      250 tys. ludzi, a w budżecie nie ma kasy.

      • 3 1

    • wazne ze sa fajne przejazdy rowerowe i inne super eventy ! na to hajs zawsze musi byc

      • 5 0

    • 250 to było dawno temu

      237 tysięcy i lecimy w dół bez trzymanki.

      • 4 0

  • Ułatwienia dla komunikacji samochodowej - rozwiązanie na miarę XXI wieku (1)

    I to zwracanie uwagi... może trzeba zwrócić uwagę ludziom na bliskim wschodzie żeby nie prowadzili wojen a w Afryce żeby nie głodowali? Zwracamy uwagę i po problemie. Ale wiocha.

    • 28 0

    • jakieś ułatwienia muszą być w tej kwestii, ale najlepsze to

      nowa nawierzchnia bez dziur. to chyba najbezpieczniejsze ułatwienie...
      Natomiast skracania drogi samochodom (jakby co najmniej samochód miał się męczyć), a wpuszczanie ruchu pieszego w tunele czy wiadukty - TO JEST DLA MNIE KOMPLETNIE NIEZROZUIAŁE!!

      • 3 0

  • Ja bym to rozwiązał tak (2)

    Jedna tablica informacyjna o treści:
    "Obywatelu, kupując mieszkanie na Strzelców będziesz miał problem z dotarciem tam samochodem. Miasto ułatwi dojazd autobusem ale samochodem nie. Wybieraj mądrze"

    • 40 0

    • Miasto nic nie ułatwia.

      • 8 2

    • Praktycznie przed każdą zabudową dzielnic powinno się ostrzegać przyszłych mieszkańców

      o problemach z dojazdem i żądać podpisu że się zgadzają i nie będą mieli w przyszłości prerensji.

      • 1 0

  • wydać pozwolenia za gęstą zabudowę i nie zadbać o drogi, (4)

    teraz łatać problem wpuszczając ruch kołowy w zapchane drogi na karwinach,

    piękne rozwiązanie,

    • 42 0

    • Gdynia zachód szczur z deweloperem zrobił podobnie (1)

      • 9 0

      • nieomal każde miasto i absolutnie każdy deweloper tak robi

        dowolny spłachetek ziemi zabudować najgęściej jak się da, a wszystko inne - drogi, komunikacja miejska, nawet przyłącza wody - jakoś to będzie, problem nabywców a nie nasz

        • 5 0

    • raczej wydać pozwolenia na budowę w środku lasu (1)

      ludzie kupowali apartamenty niby w Małym Kacku, to teraz niech jeżdżą sobie na zakupy na plac Górnośląski.

      • 3 0

      • A są miejsca gdzie już nie ma jak dojechać (wąsko i zastawione chodniki),

        i tam planują nowe wysokościowce, kilkaset mieszkań i co najmniej dwa razy więcej samochodów, nie licząc zwiększonej liczby służb komunalnych i kurierów. Dlatego mieszkańcy tych osiedli powinni protestować w bardziej uciążliwej dla władz formie, a nie tylko na portalach. Jak zaczęło sie mówić o blokadzie Openera, natychmiast podjęto decyzję o naprawie Wiśniewskiego i częściowo Morskiej.

        • 2 0

  • Obwodnica Witomina (1)

    A co z obwodnicą Witomina? Remont Chwarznieńskiej znowu się odsuwa w czasie, bo wszyscy wiedzą, że nic nie usprawni ruchu. Przez 4 lata projektują i nie potrafią nawet rozpocząć budowy. Gdańsk buduje, a Gdynia tylko planuje.

    • 34 0

    • stepa - relikt perelu. poczytaj lub posłuchaj wywiady z nim.

      Powiedział że drogi na zachód Gdyni nie będzie!

      • 14 0

  • Pomysł dobry ale (2)

    Najwcześniej w 2021 czyli szybciej czy później niż tunel w Chyloni i Nowaka Jeziorańskiego ?
    Ciekawe kto zapłaci deweloperzy którym radośnie pozwolono tam budować czy podatnik gdyński ?
    A wichrzyciele z Miasto Piesiewicza niech sobie jeżdżą nawet na osłach ...

    • 18 3

    • to tylko obietnice naiwniaku. (1)

      • 10 1

      • Nie czujesz sarkazmu ?

        • 11 1

  • (7)

    To nic nie da, skoro sama ul. Buraczana jest bardzo wąską typowo osiedlową ulicą zastawioną do granic możliwości samochodami z każdej strony. Oni chcą tam puścić jeszcze większy ruch?

    • 31 4

    • wczoraj na nowowiczlińskiej koło budek samochód przejechał dziecko (1)

      Sytuacja właściwie podobna - tranzyt z sypialni (wiczlino) lecący do pracy przez osiedlową uliczkę (nowowiczlińska wzdłuż budek na dąbrowie).

      Dokładnie to samo będzie z takim wiaduktem, jedni będą się spieszyć i lecieć przez cudze domy, drudzy będą się poruszać powoli po, wg ich mniemania, własnym podwórku.

      • 19 3

      • Nie będzie tak samo

        Bo ten wiadukt nigdy nie powstanie. W Gdyni się pięknie planuje, ale nic się nie zmienia na lepsze, i to w żadnej z dzielnic. Ja mieszkam na południu, ale jak jadę przez Chylonię, to mi się słabo robi na samą myśl, że mam stać 30-45 min przed torami (oczywiście odstępy między pociągami wynoszą 5 min, ale wszystko zamknięte). Ale oni nawet nie naprawili ulicy po ulewie, która miała miejsce prawie 2 lata temu, więc czego można oczekiwać?

        • 16 4

    • Taki teraz TRYND. (2)

      Beniowskiego, wąska i zatłoczona uliczka, a chcą zezwolić na wybudowanie kilkuset mieszkań. Ale o spowolnienie ruchu, uporządkowanie parkowania i przejścia dla pieszych nie możemy się doczekać od kilku lat.

      • 8 3

      • Spowolnienie ruchu? (1)

        Ludzie, wy się módlcie żeby Morska była zawsze zielona na mapie w obie strony. Spowolnienie ruchu macie już teraz gratis w godzinach szczytu, bez żadnych dodatkowych inwestycji.

        • 3 3

        • Takie bzdury to opowiadaj swoim kolegom w Urzędzie.

          Godziny szczytu to 2-3 godziny dziennie, a pozostała część dnia i nawet w nocy to bez mała tor wyścigowy. Siedzisz przy kompie, a tu jest real.

          • 1 3

    • może trochę odciśży dojazd Wielkopolską do Karwin, bo w ciągu dnia na całej długości wszystko stoi

      • 3 3

    • nie dość, że Karwiny tłoczą się z autami (w latach 80-tych nie budowano parkingów podzielnych

      i chyba Szczurek o tym wie?) To jeszcze budowa wiaduktu zabierze kolejne miejsca parkingowe.... ehhhh Szczurek i Zając... idźcie Wy już na emeryturę...

      • 5 1

  • ciekawe co na to następca Szczurka ? (2)

    chyba nie warto się irytować. Nowa ekipa rozstrzygnie czy to rozwiązanie ma sens.

    • 21 3

    • Codziennie się modlę aby w końcu doszło do tej zmiany.

      • 11 0

    • Następcy Szczurka będą się musieli martwić o to jak spłacić długi

      i co zrobić aby zwiększyć dochody do kasy miasta, bo nie będzie już nic do sprzedania. Im wcześniej nastąpi zmiana tym lepiej dla Gdyni.

      • 15 2

  • (2)

    I koniecznie musi to być tez kladka również rowrowa..zenada..

    • 13 6

    • Dokładnie

      Musi ruch tam będzie straszny, że trzeba rowery odseparować. Pierdyknijmy też pas dla rowerów na mostku w lesie nad Kaczą na końcu Małego Kacka. I buspas. No właśnie - dlaczego kładka nie ma bus pasu ???

      • 2 2

    • a czy bedzie kładka dla dzików?

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane