- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (44 opinie)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (164 opinie)
- 3 Parawaniarze już anektują plaże (154 opinie)
- 4 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (96 opinii)
- 5 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (186 opinii)
- 6 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (159 opinii)
Wiaty chronią pasażerów, ale nie zawsze tam, gdzie trzeba
Wiata - najbardziej podstawowy element przystanku - może mieć swoje tajemnice. Na przykład takie, dlaczego nie ma jej na popularnym przystanku, a stoi w szczerym polu.
Są jednak miejsca, gdzie wiaty stoją, choć od dawna nie zatrzymują się przy nich autobusy. Tak jest m.in. na nieużywanej liniowo pętli Wieżycka (linie autobusowe przedłużono w głąb osiedli).
- Za lokalizacje wiat odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni i to do nas należy zgłaszać wszelkie sugestie dotyczące lokalizacji. W przypadku wiaty na pętli Wieżycka, jest to wiata prywatna. Jej właściciel (firma AMS) na prośbę ZDiZ zgodziła się przenieść wiatę na przystanek Wieżycka w kierunku centrum . Nastąpi to pod warunkiem uzgodnienia jej lokalizacji i braku kolizji z gestorami uzbrojenia podziemnego - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
- W zależności od umowy, stosowane są różne rozwiązania finansowe. W tym roku część umów wygasa, ale wiaty nie znikną, a przejdą bez żadnych dodatkowych opłat na własność miasta. Kolejne umowy kończą się w 2018 r. W wiatach miejskich umieszczane są reklamy wydziału promocji Urzędu Miejskiego - dodaje Kaczmarek.
Jak poznać do kogo należy wiata? To bardzo proste - oprócz wspomnianych reklam, AMS oraz Clear Channel umieszczają na nich swoje logotypy. Na remontowanych przystankach lub nowych trasach tramwajowych (w tym wzdłuż al. Havla ) instalowane są wiaty wyłącznie nakładem finansowym miasta.
Wiaty miejskie stanowią spore obciążenie dla budżetu gminy. Nie dość, że miasto nie zarabia na reklamach, to dodatkowo musi regulować opłaty za energię elektryczną, podczas gdy w wiatach prywatnych wszystkie opłaty ponoszą AMS lub Clear Channel.
Właściciele wiat odpowiadają również za utrzymanie odpowiedniej czystości. - Miejskie wiaty myte są raz w miesiącu. Pozostałe zgodnie z harmonogramem ich gospodarzy. Jeżeli są jednak zastrzeżenia w zakresie ich czystości, wszelkie uwagi należy zgłaszać do Dyżurnego Inżyniera Miasta (tel. 58 52 44 500, czynny całą dobę), a on przekaże sygnał odpowiednim służbom - mówi Kaczmarek.
W zależności od ruchu na przystanku oraz wolnej przestrzeni, instalowane są zróżnicowane formy wiat. W Gdańsku spotkać możemy więc standardowe wiaty trzypanelowe, ale i dłuższe - m.in. na nowej trasie wzdłuż al. Havla lub peronach tramwajowych Jaśkowa Dolina . Zdarzają się też wiaty "płytkie", stawiane tam, gdzie brakuje miejsca na pełnowymiarowe konstrukcje. Wiaty te charakteryzują się niewielkim dachem oraz wąskimi ścianami bocznymi (lub są ich pozbawione).
Na węzłach przesiadkowych Łostowice Świętokrzyska , Chełm Witosa czy też nieużywanego liniowo Węzła Kliniczna montowane są dodatkowo wiaty bez ścian bocznych, o odpowiednio dużej rozpiętości dachu, tak by chronić pasażerów przed opadami atmosferycznymi przy przesiadkach tramwaj-autobus. Takie rozwiązanie ma jednak wadę - słabo chroni przed wiatrem (szczególnie na chełmskiej pętli).
- Wykonanie jednej, tradycyjnej wiaty, to koszt ok. 20 tys. zł brutto. W tej cenie wliczone jest też wykonanie dokumentacji oraz montaż konstrukcji - dodaje rzecznik ZDiZ. Dużo więcej kosztują wiaty realizowane na specjalne zamówienie. Przykładowo, charakterystyczne cztery łukowe wiaty, każda o długości odpowiadającej tramwajom Pesa, na warszawskiej Trasie W-Z kosztowały aż ok. 7,4 mln zł.
Miejsca
Opinie (72) 2 zablokowane
-
2013-05-14 15:46
Może krzyż ochroni
konstrukcje krzyżowe są odporniejsze
- 0 1
-
2013-05-14 16:58
A na Olszynce jest jeszcze stara wiata z lat 80-tych czy 90-tych
Taka z 4 wielkich kwadratów z płyt
- 3 0
-
2013-05-14 17:03
A dlaczego w tych wiatach rozkłady są montowane tuż za ławkami?
Zeby sprawdzić rozkład muszę podejść blisko przodem , prawie dotykając swoim k... osoby siedzące na ławce
- 8 0
-
2013-05-14 17:29
Krzywoustego
Na przystanku 143 przy ul. Krzywoustego w Oliwie do tej pory nie ma żadnej wiaty. Panów z ZTM Gdańsk nie interesuje fakt,że ludzie mokną. Najgorzej w czasie ulewnych deszczów. Ale kogo to...
- 1 0
-
2013-05-14 19:05
Dużo lepsze były stare wiaty "komunistyczne". (1)
Duże, dzięki czemu wiecej ludzi mogło schronić się przed deszczem.
- 1 0
-
2013-05-14 20:12
tak, i z jabolkiem, szczegolnie z drugiej strony niz przyjezdza tramwaj/autobus.
- 0 1
-
2013-05-14 19:29
Nie z*****cie się z tymi wiatami. Z cukru jesteście?
- 0 6
-
2013-05-14 20:57
Wiaty
GDYNIA GŁÓWNA : Na nowych peronach dalekobieżnych postawiono daszki na słupkach. Peron długi, daszek krótki, bez ścianek, nie chroni ani przed deszczem a tym bardziej przed wiatrem. A koszty poniesione i jakiś "geniusz" dostał kasę za "projekt".
- 2 0
-
2013-05-14 21:43
WIATY - SKANDAL NA DWORCU GDYNIA GŁÓWNA
Jeżeli ktoś chce zobaczyć jak za duże pieniądze zrobiono w Gdyni Główna PKP wiaty- buble niech przyjeżdża i ogląda!!
Trzeba również pokazać to dzieło studentom jak należy projektować najprostszą z możliwych konstrukcji
A swoją drogą to kto za to odpowiada ? Imiennie!!- 1 0
-
2013-05-15 06:29
Nie wspomnę o
Prystanku "jaskowa dolina" gdzie po obfitych opadach deszczu,samochody jeżdżące ulicą, powodują takie fale ze na wiacie zakrywa nas ogromna fala wody.Przypadek zeszłego roku.Pamięta ten kto to widział lub przeżyl :/
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.