• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiceminister przywiozła nadzieję na dodatkowe pieniądze na inwestycje

Michał Brancewicz
24 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prawdopodobnie będzie przebiegał gdański (droższy) odcinek Kolei Metropolitalnej. Tak prawdopodobnie będzie przebiegał gdański (droższy) odcinek Kolei Metropolitalnej.

Wielkie inwestycje wymagają wielkich pieniędzy. Trójmiasto i całe województwo potrzebuje ich bardzo jeśli chce marzyć o realizacji swoich planów. Nadzieję na dodatkowe środki przywiozła w piątek do Gdańska wiceminister infrastruktury.



Chodzi głównie o dofinansowanie Kolei Metropolitalnej, wspólnego projektu komunikacyjnego samorządów województwa, Gdyni, Gdańska i kolei oraz szanse Gdańska, na znalezienie się na liście indykatywnej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z projektem ukończenia trasy W-Z.

W pierwszym przypadku chodzi o zwiększenie unijnego dofinansowania tej szacowanej nawet na 1 miliard zł inwestycji. Zamiast połowy, unia miałaby sfinansować nawet 75 proc. wartości tego projektu.

- Rozpoczęliśmy rozmowy w Komisji Europejskiej na temat warunków i możliwości otrzymania większego dofinansowania - mówi wiceminister infrastruktury Partycja Wolińska-Bartkiewicz. - Mamy argumenty, by się to udało. Chciałabym, aby do końca roku komisja podjęła decyzję w tej sprawie.

Nawet jeżeli uda się zdobyć tak wysokie wsparcie, to i tak budżety wszystkich stron będą musiały znaleźć ok. 250 mln zł. Budowa KM i tak nie ruszy wcześniej, niż w połowie 2011 roku. Kolej Metropolitalna na pewno nie stanie się wsparciem komunikacyjnym dla organizacji Euro 2012.

- Realnie patrząc nie mamy szans zdążyć na mistrzostwa - przyznaje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim - Myślę, że w pierwszym kwartale 2015 roku wsiądziemy do pociągu, ale za to nie byle jakiego.

Jak przyznaje dyrektor realne byłoby natomiast stworzenie do lata 2012 połączenia Portu Lotniczego w Rębiechowie z Gdynią, które jednak nie będzie miało znaczenia z punktu widzenia organizacji turnieju Euro 2012 w Gdańsku.

Na przełomie lipca i sierpnia ma rozstrzygnąć się także, czy Gdańsk oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymają dofinansowanie na dokończenie trasy W-Z i budowę węzła z obwodnicą w Karczemkach. Za trasę odpowiada miasto, za węzeł GDDKiA, jednak obie inwestycje są ściśle ze sobą powiązane. Jeśli któraś ze stron nie otrzymałaby wsparcia, oznaczałoby to klapę obu projektów.

- Pani minister jest przychylna tej inwestycji - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. Czy może to zwiastować sukces? Nieoficjalnie mówi się, ze pieniądze dla Gdańska i Generalnej Dyrekcji są już zaklepane. Miasto otrzymałoby z MRR 150 mln zł na ten cel. Wtedy prace mogłyby ruszyć jeszcze w tym roku.

Opinie (154) 10 zablokowanych

  • nie ma jak polsa kolej, zniowu przez wszystkie wsie bedzie jechala, jakby nie mogli zrobic w lini prostej, ile by sie jechalo na lotnisko 5 min? zamiast 30!

    • 3 3

  • Precz z tramwajami!!! (1)

    Jako mieszkaniec górnego tarasu Trójmiasta popieram budowę Kolei Metropolitalnych całym swoim sercem, ale chce podróżować szybko, a nie tłuc się tramwajami. Wyobraźcie sobie co by było jakby w obecną SKM wpięli tramwaje... totalny paraliż komunikacyjny. Nie dopuśćmy do takiej głupoty!

    • 16 0

    • Nic madrzejszego nie umiales wymyslec?

      • 0 2

  • hahaha

    jeśli ktos sie jeszcze da nabrac na tego typu obiecanki i mydlenie oczu to znaczy że ekipa Butynia moze rządzic nastepne lata. jest to już szczyt naiwnej propagandy

    • 6 1

  • Bóg nas pokarałam Adamowiczem

    oby Opatrzność zlitowała się nad nami w 2010 roku

    • 19 1

  • a ja zamiast postawic dom za 200 tysia

    za obwodnicą kupiłem kawalerkę w oliwie, ponieważ wiem, że to miasto będzie jeszcze jakies 10 latek zakorkowane więc moje zdrowie psychiczne jest wiecej warte niż niekończące stanie w korkach...15 min do pracy ...moi koledzy ...1h40 min z obwodnicy

    • 12 0

  • jasno widać po co nam były mistrzostwa

    Ano tylko aby uzasadnić wydatek 700 mln zł na budowe nowego pomnika dla szanownego p.Adamowicza. Nic tak naprawde nie będzie zrealizowane co wiązałoby się z mistrzostwami. inwestycje i tAK BYŁYBY REALIZOWANE NIEZALEŻNIE W TYM ZÓŁTYM TEMPIE. Ta cała propagandowa machina i obłedna polityka wydatków wydatnie opóźni realizowanie podstawowych celów dla miasta. Gdańsk tak naprwdę nie nadąza nawet z remontem dróg, które i tak są partaczone. Dlatego nowe dzielnice jak gdańsk Południe są prawie odcięte od swiata, jaks droga prawie, że o wiejskich standardach łaczy rozrastajaca się szybko dzielnicę ze śródmieściem. paraNOja.

    • 13 0

  • ...

    Kpina i jeszcze raz kpina.
    Ludzie przestali już łykać te bzdety o szklanych domach.

    Była realna szansa na kolej, to władze Gdańska co zrobiły ???
    jak co ???
    zablokowały inwestycję mżonka o trmwajo- kolei, która jest niedorzeczna.
    No tak ale co tam kasa za bilety tramwajowe by wpadała a z pociągów 0,00 zł

    Niech kupią jeszcze Dortmundy wszystkie, cóż mają tylko 30 lat ale jadą i jak zrobi się mały remoncik w tempie 2 tramwaje rocznie, to w 2040 r. pojazdy
    będą miały jedyne lat 60 ale po remoncie będą jak nowe.
    W Karlsruhe też kilka takich mają jak będą je wycofywać z ruchu
    to wiedzą już jakie miast je przyjmie i jeszcze zapłaci.

    • 11 0

  • a pamietacie ile to mialo byc inwestycji wykonanych do euro? okaze sie ze przez pole kapusty kibice beda chodzic na mecz bo w koncu na nic kasy nie bedzie. a taki zasciankowy elblag jest wlasnie w trakcie powaznej przebudowy centrum kilku skrzyzowan i kolejna linia tramwajowa...sorry dwie linie. to sie nazywa umiejetnosc pozyskiwania kasy bez mozliwosci jej utracenia a my jak zwykle w tyle.

    • 10 0

  • Czy bilet metropolitalny doładuję tylko w katedrze w Oliwie?

    • 6 2

  • tak przesuwaja te terminy ze nie dozyjemy, budowa kolej przed

    2012 bo czym z rebioechowa ludzie dojada, toz to obciach co teraz mamy

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane