• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej portu w Śródmieściu Gdyni? Co stanie się z pirsem Dalmoru?

Wioletta Kakowska-Mehring, Michał Sielski
1 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia. Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia.

Port Gdynia myśli o przejęciu terenów na dawnym pirsie Dalmoru zobacz na mapie Gdyni. Choć na jego części powstaje osiedle mieszkaniowe, to reszta może być wykorzystana jako zaplecze dla wycieczkowców. Pomysł przeszedł do fazy rozmów na szczeblu rządowym.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Swoją koncepcją zagospodarowania dawnych terenów Dalmoru Port Gdynia pochwalił się w ubiegłym roku. Wsparcie dla tego projektu wyraził wówczas kandydat PiS na prezydenta Gdyni, poseł Marcin Horała.

Prezydentem nie został, ale koncepcja pozostała, tylko teraz rozmawia się o niej już na szczeblu rządowym. Bo choć jej realizacja - czyli zmiana planów miejscowych - wymaga akceptacji samorządu, to w obszarze właścicielskim o porozumienie nie będzie trudno, gdyż zarówno Polski Holding Nieruchomości (właściciel terenów Dalmoru), jak i Port Gdynia to spółki kontrolowane przez Skarb Państwa.

Wycieczkowce w centrum Gdyni



Zgodnie z obowiązującym dziś planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze ma powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów.

Projekt pod nazwą Yacht Park już jest w toku, a ostatnio Polski Holding Nieruchomości poinformował, że w drugiej połowie roku rozpocznie drugi projekt, czyli budowę trzech biurowców przy ul. Waszyngtona. Pomiędzy nimi a dawnym pirsem Dalmoru ma powstać ogólnodostępny plac miejski.

W oficjalnej koncepcji, forsowanej przez Port Gdynia, na terenie Mola Rybackiego pojawia się zabudowa mieszkaniowa, ale dominować mają usługi z funkcjami wystawienniczymi i kulturalnymi. W zamierzeniach jest plac na parkingi i miejsce, gdzie mógłby cumować Dar Młodzieży.

Największe zmiany dotyczyłyby przeniesienia do centrum wycieczkowców (Nabrzeże Angielskie zobacz na mapie Gdyni), przybijających obecnie do Nabrzeża Francuskiego oraz budowy wieżowca - hotelu z ogólnodostępnym tarasem widokowym.

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie




Dla wycieczkowców czy Portu Zewnętrznego?



Jak zmienią się więc tereny w sercu Gdyni? Na czym najbardziej zależy zarządowi Portu? Czy chciałby przejąć cały pirs Dalmoru, czy tylko jego część? Chciałby współpracować z PHN-em czy kupić jego tereny? - takie pytanie zadaliśmy władzom Portu Gdynia.

- Trwają jedynie rozmowy dotyczące sposobu zagospodarowania tego terenu. Jesteśmy zwolennikami zagospodarowania poprzez budynki użyteczności publicznej i stworzenia tam nowej atrakcji turystycznej, zgodnie z wcześniej prezentowanymi koncepcjami. Chcemy, aby pirs dalmorowski był swoistym buforem między portem i miastem, stąd planujemy wykorzystywanie tego nabrzeża na tzw. nieuciążliwą działalność portową - zaplecze dla cruiserów [wycieczkowców - dop. red.] - informuje Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Jak się dowiedzieliśmy, rozmowy są prowadzone ze wszystkimi gestorami tych terenów - głównie ze spółką PHN.

- Na tym etapie rozmowy dotyczą bardziej sposobu zagospodarowania. W kwestii właścicielskiej dopuszczalne są najróżniejsze rozwiązania - dodaje Maciej Krzesiński.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Pojawiły się jednak informacje, że Port chce pozyskać Dalmor, ponieważ potrzebuje zaplecza dla mającego powstać portu zewnętrznego. Wprawdzie ostatnio Port pozyskał tereny po stoczni Nauta i po spółce Vistal, ale to wciąż mało.

- Ten teren nie jest i nie może być zapleczem portu zewnętrznego. Jak zaznaczyłem wcześniej, wykorzystanie w przyszłości pirsu dalmorowskiego dotyczy przede wszystkim cruiserów, a więc bardzo czystej i przyjaznej - atrakcyjnej również dla turystów i mieszkańców - działalności portowej - zapewnia Maciej Krzesiński.
"Czysta" działalność portowa to także zaplecze biurowe dla firm, które zainwestują w projekt lub przyszłych dzierżawców.

PHN milczy, miasto gotowe na "korzystne" zmiany



O ewentualną współpracę z Portem zapytaliśmy władze Dalmoru, a także właściciela tej spółki, czyli Polski Holding Nieruchomości. Niestety, do czasu publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Realizacja tej koncepcji nie jest jednak możliwa bez poparcia władz miasta. Przypomnijmy, że zgodnie z planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze może powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów dla tysięcy osób.

Nie ma natomiast mowy o funkcjach portowych, choćby nawet nieuciążliwych.

- Miasto nie jest właścicielem tych terenów i nie bierze udziału w rozmowach o własności gruntów. Obecny właściciel, PHN, zapewnia o chęci kontynuowania inwestycji, które rozpoczął, oraz o braku woli zbycia na rzecz Portu. PHN złożył wniosek o pewne zmiany w planie. Nie wykluczamy w przyszłości uwzględniania tego typu wniosków, gdy inwestorzy wykażą, że taka zmiana byłaby korzystna dla rozwoju i funkcjonowania Śródmieścia Morskiego - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jednak jaka funkcja tych terenów jest najbardziej pożądana z punktu widzenia rozwoju Gdyni - portowa czy śródmiejska, czyli mieszkaniowo-usługowa?

- Mieszane funkcje miejskie są w tym miejscu optymalnym wyborem i dlatego właśnie takie zostały przyjęte w planie miejscowym. Drobne korekty, być może z czasem konieczne, nie powinny oznaczać zasadniczej zmiany planu - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Nowy plac miejski i biurowce w centrum Gdyni



O takie zmiany już PHN wystąpił. Chodzi o część terenu położonego na wschód od pirsu nr 1. Główne założenia przewidywały korekty granic terenów przewidzianych pod zabudowę usługowo-mieszkaniową, wprowadzenie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego, realizację na jego osi terenu zielonego, a także nieznaczne podniesienie terenu, umożliwiające realizację zbiorczego parkingu podziemnego oraz układu komunikacyjnego pod terenem zieleni.

- Prezydent przychylił się do przedstawionych postulatów, zaznaczając, że możliwości procedowania zmiany planu powinny być poprzedzone konkursem, którego wyniki przedstawią szczegółowe rozwiązania nowego zagospodarowania terenu, które zostaną zapisane w nowym planie. Uzgodniono, że PHN podejmie prace dotyczące organizacji konkursu oraz etapowanie prac projektowych i planistycznych. W zakresie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego PHN zakładał zaproszenie do konkursu wytypowanych, uznanych na świecie architektów - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Miejsca

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • -_- (1)

    Dosyć żałosne te komentarze. Myślałem, że znajdzie się choć trochę budującej krytyki (dlatego wgl tutaj wchodzę) ale jak zwykle wpisy "trolli", hejterów szczurka i wpisy ad urbs zakonpleksionych Gdańszczan. Nie oczekuję, żeby losowi ludzie w internecie byli sprcjalistami od ekonomii i urbanistyki ale to już jest dno na skalę krajową.

    • 7 8

    • wspolczuje tym mieszkancom ktorzy co drugi dzien beda mieli o 6 rano 50 autokarow pod oknem i kolo 1500 ludzi ganiajacych pomiedzy ich blokami, o halasie samych wycieczkowcow nie wspomne. Nic tylko sie ogrodzic ;)

      • 3 1

  • To miasto powstało dzieki temu, że zbudowano tam port

    Gdyby nie było tam portu - Gdynia wyglądali by jak Puck, Władysławowo, Ustka lub inna mieścina nad morzem. Absurdem było by, aby tereny portowe władze zmieniły na tereny pod mieszkaniówkę. W Gdańsku podobnie. Znajomy z Niemiec jak zobaczył to co się dzieje na Martwej Wiśle, to nie mógł uwierzyć, tereny które od lat mogły by przynosić kasę nie są wykorzystywane i leżą odłogiem.

    • 14 0

  • Prima aprillis

    • 9 2

  • (2)

    Czy to prawda, że w Sea Towers w pomieszczeniach wynajmowanych na usługi jest niemożliwy do usunięcia grzyb?

    • 9 4

    • Nie

      Nie, nieprawda. Zważywszy na poziom wykonania inwestycji jest to wręcz niemożliwe, żeby zalęgła się w niej pleśń. To nie postkomunistyczny barak, a luksusowy apartamentowiec ;)

      • 4 5

    • Nie, to nie jest prawda

      Czy to prawda, ze lykasz jakies halucogenne grzybki i wypisujesz bzdury na forum?

      • 4 5

  • wycieczkowce to dobry pomysł, gorzej jak jakiś nawiedzony solidaruch

    zacznie wywalać tam wungiel (z Rosji), na ryby nie ma co liczyć, bo Dalmor 'non existent est'

    • 6 4

  • Ładny Prima Aprilis :-)

    • 5 0

  • Gdyby natura chciała to szczurek rozwijałby miasto

    • 5 3

  • (3)

    Horała wstyd dla Gdyni i całego Pomorza!!!!

    • 21 23

    • co robią dla regionu posłowie z PO?

      • 11 5

    • wracaj pod biurko do szczura

      • 8 6

    • spadaj, hejterze !!!

      • 10 7

  • Gdynia to port, port to Gdynia. usmiadomcie wreszcie o tym szczurka! (3)

    W latach międzywojennych cały naród budował Gdynię, Teraz szczurek i deweloperzy to niszczą.

    • 90 10

    • Wnioskuję, że twoja niewiedza to wynika z prima aprilis?

      • 3 5

    • Ale tak się nie da dalej myśleć (1)

      Gdynia nie jest w stanie konkurować z Gdańskiem chociażby, nie ma tu tak naprawdę możliwości rozbudowy portu. Przestrzen jest mocno ograniczona, może pełnić oczywiście funkcje uzupełniające ale o powiedzeniu "Gdynia to port" nie może być mowy. To nie da przeżyć miastu.
      Ale jeśli chodzi o wycieczkowce na terenie dalmoru, to ja od zawsze chciałem by tak było. Bo postój na polskiej to jakaś masakra.

      • 9 10

      • Gdynia przecież nie konkuruje z Gdańskiem

        w Gdańsku non stop inwestycje a tutaj jakby śpią. to celowe działanie?

        • 7 5

  • Żeby nie zapomnieli wybudować tam Biedronki.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane