• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pieniędzy z UE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Można budować przystanki w Gdyni

Maciej Naskręt
12 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013. Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013.

Komisja Europejska zwiększyła o 15 proc. unijny wkład do budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To daje możliwość budowy nowych przystanków w Gdyni i Osowej.



Który przystanek PKM na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna będzie obsługiwał najwięcej pasażerów?

W czwartek dotarła na Pomorze decyzja Komisji Europejskiej w tej sprawie. Wiadomo więc, że unijny wkład w budowę nowej linii wzrośnie z dotychczasowych 70 do 85 procent.

Tym samym sukcesem zakończyły się 1,5-roczne starania władz województwa pomorskiego oraz samorządowej spółki budującej kolej o zwiększenie dofinansowania realizowanego obecnie projektu. Dzięki czemu możliwe było rozszerzenie go o dodatkowe trzy przystanki na linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

Po oficjalnej zgodzie Komisji Europejskiej na zwiększenie dofinansowania i rozszerzenie projektu PKM o trzy dodatkowe przystanki, wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak w połowie 2013 r. pojawiła się szansa na zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA podjęły decyzję o wystąpieniu do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.
W uzasadnieniu zaproponowane zostało rozszerzenie projektu pn. "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" o trzy dodatkowe i oczekiwane przez mieszkańców przystanki: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Zwiększenie dofinansowania UE oraz związane z tym oszczędności na wkładzie własnym województwa, pozwoliłyby bowiem na ich budowę kilka lat wcześniej, niż pierwotnie planowano.

- Na tę decyzję czekaliśmy od czerwca ubiegłego roku, kiedy do Komisji Europejskiej przesłany został oficjalny wniosek w tej sprawie - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, odpowiadający za budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni - dodaje Świlski.

Budowa przystanku PKM w Osowej, w sąsiedztwie istniejącej tam stacji PKP, rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Ma on być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki PKM na terenie Gdyni powinny powstać najpóźniej do połowy 2016 roku. W tej chwili dobiega końca ich projektowanie.

Rozmowy ze spółką PKP PLK prowadzi także zarządca centrum handlowego Riviera. Dotyczą one budowy nowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana. Inwestycja ma być finansowana ze środków prywatnych.

Zobacz gotowe ozdobne ściany na czterech spośród ośmiu przystanków PKM w Gdańsku

Miejsca

Opinie (279) 1 zablokowana

  • Kolej GDAŃSKA! Gdynia została pominięta 0 inwestycji planów realnych masakra skandal!

    • 6 3

  • (2)

    Jak to dobrze, ze w tych staraniach nie uczestniczyły gdyńskie szczurasy! Jest efekt a nie gledzenie o 'obiektywnych' trudnościach jak to ma miejsce przy tristarze jaki pilotuja szczurasowi 'fachowcy'

    • 14 4

    • (1)

      Ale stępa wytłumaczył by to wszystkim, że nie rozumieją...i...trzeba jeszcze zaczekać. Tan typ to już w ogóle nic nie robi tylko czeka na wmeryturkę

      • 7 0

      • Tasak jak z Polanka Redlowska

        • 0 0

  • z tego nic nie bedzie choc powstanie

    moja kariera zaczela sie kilka lat temu

    • 0 1

  • w Redłowie (1)

    dobra wiadomość, oczekuję kiedy wybudowane będą windy na peron SKM Redłowo

    • 6 1

    • Jak dwie niedziele, zejdą się razem .

      • 4 1

  • moze do Kosakowa zajada :)

    • 7 1

  • OSOWA - przystanek przy Kielnieńskiej (6)

    Jeszcze, żeby tylko urzędnicy słuchali mieszkańców. Mieszkańcy Osowej wielokrotnie informowali, że potrzebują przystanku PKM przy ulicy Kielnieńskiej, a nie na za..piu. Budowanie przystanku w sąsiedztwie istniejącej stacji PKP spowoduje, że mieszkańcy Osowej oleją PKM. Czy panowie urzędnicy są głusi i mają tak mało wyobraźni. Niewielu mieszkańców Osowej będzie jeździło na ten przystanek nawet jeżeli będzie jakiś autobus do niego dojeżdżający? Przecież to na dzień dobry podnosi koszty przejazdu! Urzędnicy zacznijcie w końcu myśleć. Osowa rozwija się w zupełnie innym kierunku. Centrum tej dzielnicy to teraz okolice ulicy Wodnika! No, ale przecież łatwiej jest zrobić tam gdzie jest już przystanek PKP. Czy tylko podniesie to ilość pasażerów? Raczej nie. Szkoda słów...

    • 20 16

    • nieprawda (1)

      osiedle osowa powinno mniec swa stacjem kolejowom

      • 2 0

      • Najlepiej przy jeziorze i blisko baru (może być budka z piwem) .

        • 1 0

    • czyli gdzie byś postawił ten przystanek?

      Pewnie na ulicy wodnika tak??

      • 1 1

    • to jest niemiecka kolei

      i nie bedziesz tu mial nic do powiedzenia. rozumiemy sie?

      • 2 6

    • (1)

      Przystanek pkm pod kazdymi drzwiami!

      • 8 4

      • i naklejka dofinansowane z ue

        • 2 0

  • Tacy nasi rządzący i ich "inwestycja" - 85% pieniędzy dają Niemcy od swoich podatników (6)

    Po czym nasi pokazują to jako swój własny sukces i inwestycja. Przecież to jaja są. Co za bezwstydne żebractwo o pieniądze niemieckiego podatnika i marnotrawienie u nas, bo uważam, że pieniądze by były polskie, gdyby ich nie marnowano :(

    • 7 16

    • czy ktokolwiek inteligentny daje komuś innemu obcemu, cokolwiek za darmo? (4)

      • 5 3

      • Za darmo to tylko w SKM od bandziorów .

        • 0 0

      • pisowiec nigdy (1)

        To zawistna zajadla wszawica, z wiecznym grymazem i zacisniętymi zębami z frustracji.

        • 4 2

        • a sldowiec?

          • 0 1

      • ale lemingom tego nie wyltumaczysz oni cudy podziwiaja

        darmowy e-podrecznik do szkol ostatnio zobaczyli ;)

        • 2 4

    • niemcy sobie buduja kolej i jeszcze pospolstwo przyjmuje to za dobre rozwiazanie

      i tak juz samorzad jest zadluzony. przez tzw "inwestycje" jak ecs

      • 2 3

  • Nasze podatki (3)

    To jest worek bez dna.
    Nasze pieniądze idą na takie szemrane projekty!
    Mam nadzieję, że znajdzie się odważny prokurator, który rozliczy tę niegospodarność!

    • 24 116

    • z brukseli (2)

      • 1 4

      • ??? (1)

        Mylisz się.
        To są pieniądze z naszego, polskiego budżetu, tylko KE decyduje na co możemy NASZE pieniądze wydać.
        Nie ma czegoś takiego jak "budżet europejski".

        • 6 7

        • jest budżet europejski

          i owszem, nasze podatki też tam są. Ale póki znacząco odstajemy od średniej unijnej - możemy naprawdę dużo kasy wyciągnąć. Szkoda jedynie, że nasi lobbyści zajmują się pierdzeniem w stołki.

          • 2 1

  • EU (2)

    Niech się miasto stara o forsę na Pucką

    • 23 4

    • Niech się mieszkańcy Kępy Oksywskiej przesiądą do komunikacji miejskiej , a korki przejdą do historii .

      • 2 0

    • raczej PKP niech się stara

      • 1 1

  • Czyli mam rozumieć, że dojazd z moreny do Gdyni PKM to dopiero w połowie 2016 wchodzi w rachubę? (4)

    • 28 15

    • To źle rozumiesz, bądź nie rozumiesz nic. Do Gdyni będą jeździć od września 2015 r., a później dojdą tylko przystanki pośrednie.

      • 4 0

    • A w roku 2020 uroczyste zamknięcie nierentownego PKM .

      • 6 5

    • Powinny jeździć do Gdyni

      Pociągi mogłyby jeździć po otwarciu trasy aż do Gdyni.Przystanki można budować a kolej może jeździć.

      • 5 0

    • Nie, do Gdyni Glownej powinno dac rade wczesniej

      Z tego, co rozumiem, to po prostu przystanki w Gdyni nie beda gotowe na poczatku funkcjonowania linii.

      • 24 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane