• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka hala do remontu maszyn kolejowych powstanie na Oruni

Michał Brancewicz
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (172)
aktualizacja: godz. 09:30 (17 stycznia 2023)
Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni. Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni.

Hala będzie miała ok. 150 m długości i 75 m szerokości, wewnątrz zmieści się pięć torów. Obecnie trwają prace projektowe obiektu, który powstanie na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych. Centrum serwisowe dla maszyn kolejowych na OruniMapka rozpocznie działalność w 2025 roku.



AKTUALIZACJA, 17.01, godz. 9:30


W komentarzach pod tekstem pojawiają się opinie wyrażające obawę, czy budowa hali nie pokrzyżuje planów dla PKM Południe.

Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę. Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę.
- Projekt PKM Południe na tym odcinku jest uzgodniony i z PKP PLK i z PPM-T. Omijamy cały ich teren [od wschodu - red.] i nie ma kolizji między naszymi inwestycjami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Podczas ubiegłorocznych konsultacji projektu Agnieszka Bartków z Rady Dzielnicy Orunia dopytywała dlaczego planujemy tam nasyp, a nie estakadę, przez co - jej zdaniem - odetniemy mieszkańców od tych terenów. To wytłumaczyliśmy jej i wszystkim pozostałym, że są to tereny przemysłowe, na których ma powstać taka baza i mieszkańcy nie będą mieli tam wstępu. Dlatego nie ma potrzeby i uzasadnienia aby budować tu znacznie droższą estakadę, skoro to i tak będzie teren zamknięty dla mieszkańców.

Interesujesz się inwestycjami kolejowymi?

Centrum Serwisowe Grupy Kapitałowej PKP PLK zostanie wybudowane przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które jest częścią kolejowej spółki. PPM-T będzie też przeprowadzać w nim naprawy pojazdów torowych wykorzystywanych przez spółkę.

Aktualnie opracowywana jest koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Wartość prac projektowych wynosi ponad 2,9 mln zł.

Powierzchnia Centrum Serwisowego wyniesie 11,25 tys. m kw. Hala mieć będzie bowiem ok. 150 m długości oraz 75 m szerokości.

- Pozwoli to na umieszczenie wewnątrz hali pięciu torów. Cztery tory będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych. Piąty tor będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostanie myjnia, komora przygotowawcza do malowania oraz komora lakiernicza - informuje Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Centrum będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz pompy cieplne, a także możliwość rekuperacji.

Budynek powstanie w pobliżu wachlarzowej hali naprawczej z obrotnicą kolejową na OruniMapka potocznie nazywanej lokomotywownią, która należy do PPM-T.

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycja jest bezpośrednio powiązana z sukcesywnie powiększanym parkiem maszynowym PKP PLK, który ze względu na nowoczesne wyposażenie wymaga specjalistycznych stanowisk obsługowych.

Maszyny i narzędzia budowlane. Lista firm w Trójmieście


Dodatkowo, nowoczesne centrum serwisowe umożliwi PPM-T zwiększenie zaangażowania w komercyjną naprawę maszyn. Ta działalność spółki nie była dotychczas rozwinięta.

Budowa obiektu jest planowana w latach 2023-2024, a rozpoczęcie działalności przewidziano latem 2025 roku.

Lokomotywownia na Oruni należąca do PPM-T. Film z 2019 roku

Opinie (172) 7 zablokowanych

  • Droga Redakcjo

    Bardzo nieprofesjonalne wtrącenia "jej" wręcz niegrzeczne. Jest to osoba reprezentująca Dzielnicę i Radę zatem powinno być więcej zwyczajnego szacunku.
    Mowa o terenie zalewowy zatem Pani Agnieszka zwracając uwagę na spotkaniu z PKM na kwestię kolejnego nasypu w tej części obszaru Orunie - przypadkiem może mieć rację i należy się temu przypatrzeć (wody gruntowe podczas intensywnych letnich opadów się podniosą a nasypy z obu strona od linii E-65 i nowe od pkm południe mogą utworzyć naturalny zbiornik wody w halach ... dochodzi zatem kwestia dobrze zaprojektowanego odwodnienia tego obszaru). W kwestii drogi, tez może okazać się że Pani Agnieszka będzie mieć słuszną uwagę, gdyż może być ogromne zagrożenie PPOŻ gdy zachowany będzie tylko jeden wyjazd od strony Sandomierskiej bez dodatkowego wyjazdu od strony Mostowej .... Zanim ruszą obie inwestycje ważne są takie dość ważne detale.

    • 7 2

  • Ciekawe

    A kto tam będzie pracował ?? W tym centrum serwisowym ,ci alkoholicy którzy teraz tam robią ? I pociotki ludzi z biur ,dramat amotorszczyzna :(

    • 4 4

  • Gabaryty jakie wskazaliście w artykule, trudno jest określić mianem "wielka hala" :)
    Przeskalowaliście miarę tego określenia w stosunku do gabarytów budowli.
    Opis wydaję się wręcz bajarski, na miarę opowieści o Tomku i jego przyjaciołach oraz o grubym zawiadowcy...

    • 11 0

  • Tam chyba miał powstać jakiś potężny węzeł przesiadkowy (7)

    Ogólnie trochę szkoda tak dobrze zlokalizowanego i skomunikowanego terenu prawie w centrum miasta na warsztat kolejowy który mógłby powstać gdziekolwiek, gdzie jest dużo ziemi i dostęp do torów.

    • 52 17

    • teren tego węzła jest za ppmt

      ppmt zaczyna się przy Sandomierskiej. A węzeł miał być przy fortyfikacjach. Ładny teren przy torach był po składzie opałowym, Ale przehandlowali ten tern w zamian za teren Metalzbytu.

      • 3 0

    • jeden węzeł juz jest Gdańsk Śródmieście (2)

      zapytaj panią Dulkiewicz, panów Grzelaka i Borawskiego i może jeszcze pana Struka dlaczego nie działa

      • 22 10

      • O, widzę że parkingowy już się obudził. (1)

        • 11 9

        • jeszcze pieluchy nie zmienił kaceperk a juz kwiczy

          • 3 3

    • Dokładnie, (2)

      tam teren zarezerwowany był na węzeł komunikacyjny "Czerwony Most"

      • 9 6

      • Czerwony Most miał mieć parking, centrum przesiadkowe, centrum handlowe. Byłoby to znacznie lepsze od fatalnie umieszczonego parkingu Forum. Ludzie by nie pchali się do centrum autami.

        • 5 3

      • No to już po PKM Południe

        • 5 5

  • Podobno jeszcze broni się gdańska Orunia...

    • 6 0

  • co z Malomiejska na oruni? (1)

    • 3 2

    • Zapytaj Strzoka, on wpisuje do rejestru jakieś rudery co uniemożliwia poszerzenie

      • 6 1

  • pamietam lata 90

    na oruni same kozaki

    • 3 0

  • Ale wielka haha

    • 1 1

  • Czy słoje się uspokoiły?

    • 3 1

  • Totalna porażka miasta gdańsk że pozwala na taką inwestycję tuż przy najceniejszym Zabytku (1)

    Opływ Motławy tuz przy Śluza Kamienna piękny teren pod inwestycje usługowo mieszkaniowe!!!
    Potencjał pod biura miejsca pracy dla Gdań Południe.

    Tak hala powinna powstać poza najbliższym obszarem Śródmieścia Urbanistycznego .....

    • 5 11

    • "poza najbliższym obszarem Śródmieścia Urbanistycznego"

      Czyli poza społeczną i urbanistyczną "strefą" śmierci, która rozlała się po śródmieściu handlowego i przemysłowego (onegdaj) miasta, dzięki "światłej" (inaczej) polityce zarządu miasta.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane