• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w gdańskim Lotosie zakończona

Robert Kiewlicz
28 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 18:37 (28 marca 2011)

Donald Tusk odwiedził gdańską rafinerię na zakończenie modernizacji.


Ruszyła ostatnia instalacja powstała w ramach wartej prawie 1,5 mld euro rozbudowy rafinerii w Gdańsku. - Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - mówił podczas uroczystości premier Donald Tusk.



Co jest najważniejsze w prywatyzacji Lotosu?

Aktualizacja 18.20: Siedzibę Grupy Lotos odwiedził też przedstawiciel największego akcjonariusza spółki, minister skarbu Aleksander Grad. - Za kilka tygodni poznamy oferty wstępne na akcje Lotosu - poinformował minister Grad. - Następnie inwestorzy będą badać spółkę i pod koniec roku powinna być już gotowa tzw. krótka lista.

Minister zapewnił, że warunki jakie będzie musiał spełnić przyszły inwestor będą bardzo wyśrubowane. - Szukamy inwestora długoterminowego, który podniesie wartość firmy - powiedział Grad. - Warunkiem będzie też pozostawienie siedziby Lotosu w Gdańsku. Tutaj więc będą odprowadzane podatki i tworzone miejsca pracy.

Ministerstwo Skarbu ma zamiar sprzedać cały posiadany przez siebie pakiet akcji, czyli ok.53 proc. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki odpowiedziało już siedem koncernów rosyjskich, rosyjsko - brytyjski koncern TNK BP oraz China National Petroleum Corporation.

***


Rozbudowa rafinerii, ochrzczona mianem Programu 10+, jest największą inwestycją polskiej gospodarki w XXI wieku. W jej ramach powstało w Gdańsku 50 różnych instalacji. Rozbudowa kosztowała 1,43 mld euro. W okresie szczytowym, wiosną 2009 r. pracowało na terenie gdańskiej rafinerii 3,5 tys. ludzi z ponad 100 firm. Prace budowlane nowych instalacji trwały trzy i pół roku. Od sierpnia 2007 roku do końca grudnia 2010 roku.

- Wdrożenie Programu 10+ rozszerza możliwości produkcyjne firmy, ale beneficjentem jest gospodarka całego kraju, a w szczególności regionu pomorskiego - powiedział Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos.

Konsumpcja oleju napędowego w kraju rośnie z roku na rok. Jest to trend stały, który będzie się utrzymywał również przez następne lata - to zjawisko nazywane jest "dieselizacją rynku". Przed realizacją Programu 10+ do Polski importowano ponad 4 mln ton tego paliwa, tj. około jedną trzecią całkowitej jego konsumpcji.

- Dziś z każdej baryłki ropy naftowej Lotos jest w stanie uzyskać większą pulę najwyższej jakości oleju napędowego, na który popyt w Polsce stale rośnie - stwierdził Maciej Szozda, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlu Grupy Lotos. - Większa produkcja paliw przez Lotos, a zwłaszcza oleju napędowego i paliwa lotniczego o ponad 2,5 mln t rocznie, oznacza niemal 100 proc. zbilansowanie rynku paliw, co zapewnia wzrost bezpieczeństwa energetycznego krajowej gospodarce.

- Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - powiedział Donald Tusk. - Paliwo powinno być nie tylko dostępne, ale także - co w obecnych czasach ważne - możliwie tanie.

Jak stwierdził premier, obecnie pole manewru, jeśli chodzi obniżenie cen paliw na stacjach benzynowych jest ograniczone. - Cena ropy naftowej na rynkach światowych i kurs dolara nie sprzyjają niższym cenom benzyny - stwierdził Tusk. - W najbliższych dniach będziemy pracowali nad zmianami ustawowymi, które ułatwią życie rafineriom i powinny nieznacznie wpłynąć na wysokość cen.

Pytany o zbliżającą się prywatyzację gdańskiej Grupy Lotos premier stwierdził, że Polska nie jest w sytuacji, w której może odwracać się plecami od inwestorów. - Nie ma też żadnych ideologicznych przesłanek, aby mówić "nie" inwestorom rosyjskim - stwierdził Tusk. - Zapewniam jednak, że przy wyborze inwestora interes narodowy i interes Lotosu będzie stawiany na pierwszym miejscu.

Potencjalni inwestorzy mogą składać odpowiedzi na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki do 29 kwietnia 2011. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy, że pierwsze oferty już zostały złożone. Wśród zainteresowanych jest siedem firm z Rosji, a także w części rosyjski koncern TNK-BP oraz koncern China National Petroleum Corporation. Prywatyzacja gdańskiego koncernu wzbudza jednak coraz większe kontrowersje. Po wizycie premiera, przed siedzibą Lotosu odbyła się konferencja europosła PiS Jacka Kurskiego.

- Program 10+ to wielki sukces polski i wielki sukces Pomorza. Jednak w tym samym dniu trzeba ostro zaprotestować przeciwko planom rządu Donalda Tuska dotyczącym sprzedaży Grupy Lotos i to w sytuacji kiedy jedynymi poważnymi nabywcami tej spółki mogą być koncerny rosyjskie - powiedział Jacek Kurski. - Nie może być tak, żeby Rosjanie przy pomocy przychylnego im rządu zakupili firmę stanowiącą o niezależności energetycznej Polski.

Posłowi towarzyszyli przedstawiciele, powstałego w Gdańsku Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos. Jej członkowie przygotowali Obywatelski Projekt Ustawy o Zachowaniu Przez Państwo Polskie Większościowego Pakietu Akcji Grupy Lotos SA. Ma ona zagwarantować większościowy udział państwa w akcjonariacie Lotosu.

- W biurze podawczym sejmu w Warszawie złożono projekt ustawy wraz z wymaganą dokumentacją i 1199 podpisów poparcia. Uruchomiono także oficjalnie stronę www.polskilotos.pl i profile na portalach społecznościowych. Aby ustawa trafiła pod obrady Sejmu potrzebne jest zebranie 100 tys. podpisów od osób popierających ideę pozostawieni Grupy Lotos w polskich rekach - poinformował Krzysztof Steckiewicz, pełnomocnik komitetu.

- Donald Tusk nie zdaje sobie sprawy na na jakim świecie żyje twierdząc, że nie ma żadnych ideologicznych przeciwwskazań sprzedaży Lotosu Rosjanom - powiedział Kurski. - Decyzje dotyczące tej transakcji będą zapadały na Kremlu.

Dzięki realizacji Programu 10+ przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wyniósł w 2010 r. ponad 8 mln ton. Dla porównania w całym 2009 r. gdańska rafineria przerobiła ok. 5,5 mln ton surowca. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w minionym roku do 31,3 proc. To o 3,1 punktu procentowego więcej niż w 2009 r.

Grupa Lotos jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy Lotos SA (spółka matka), Lotos Czechowic, Lotos Jasła i Lotos Petrobaltic wchodzi kilkanaście spółek córek. Zatrudnienie w grupie na koniec 2010 roku wyniosło 5010 osób. Po czterech kwartałach 2010 roku przychody ze sprzedaży Lotosu wzrosły do poziomu 19,7 mld zł, co oznacza wzrost o 36 proc. rok do roku. W tym samym czasie zysk z działalności operacyjnej koncernu wyniósł blisko 770 mln zł i był większy o 83 proc. w porównaniu do 2009 r. Po czterech kwartałach 2010 r. Lotos zarobił na czysto 653 mln zł.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Po co sprzedawać coś na czym państwo zarabia?

    To tak jak sprzedać dojną krowę. Chyba lepiej sprzedawać mleko? Krowę sie sprzeda, kasa się rozejdzie, a potem palec w d....

    • 6 0

  • trzeba być idiotą

    Trzeba być kompletnym idiotą żeby za grubą kase wyremontować i unowocześnić zakład a następnie go sprzedać . Panie Tusk głosowałem na PO ale teraz to już nie . Podnosićie podatki , inwestyjecie w zakłady które pózniej sprzedajecie ...mam takie państwo i rząd w d.... KONIEC

    • 10 0

  • prywatyzacja

    Chciałbym przestrzec pracowników rafinerii a szczególnie związki zawodowe nie dajcie się sprzedać.Mówienie o nowych miejscach pracy po prywatyzacji to stek bzdur Tuskowych.Jak was sprywatyzują nowy właściciel będzie cioł koszty,a największym kosztem który generuje straty są ludzie.Pracuję Elektociepłowni która została sprzedana francuskiemu koncernowi EDF.W zakładzie było zatrudnionych ponad 2500 osób .Na dzień dzisiejszy pracuje ledwie ponad 700 osób i ciągle jest za dużo.Dyrekcja czepia się wszystkich i wszystkiego o byle g.Francuzi w ogóle nie inwestują w rozbudowę zakładu czuli jak najmniejszym kosztem wygenerować zyski przy najmnieszym wkładzie itd.itd.

    • 8 0

  • Wszyscy z trójmiasta po 100zł

    i se kupimy ten lotos, w końcu może tańsze paliwo byśmy mieli. Kto się składa.

    • 9 0

  • made in poland

    szybko dobijemy 6.0 za litr ktos musi za to zaplacic..................jak myslicie kto to bedzie.

    • 2 0

  • To teraz DONALD wraz z BRONKIEM sprzedadzą LOTOS ruskim! (2)

    dać wam na to gwarancje? TYLKO DEBIL oddaje kure znoszaca zlote jajka - czyli kim oni są skoro robią prywatyzacje ? wartosc akcji nie przekroczy 4letniego ZYSKU z posiadania akcji. sorry - oni nie sa debilami - ktos im musi za to placic!!!!

    • 41 4

    • cicho pssssssss nie mów DEBIL o o Tusku i Bredzisławie

      bo zdradzisz tajemnicę państwową

      • 3 2

    • ale jeszcze gratis dodadza orlen !!!

      a no i moze jeszcze z pol stoczni bo po co im - oni wola LAPOWECZKE

      • 2 0

  • Ty RUDY

    Won z Liberałami , tylko kasa dla nich sie liczy , sprzedajcie swój z****ny ORLEN , A lOTOS zostawcie w spokoju .

    • 2 1

  • Jak to w czyje ręce? W ruskie łapy, to przeciez takie oczywiste. Już wysłannik ruskich prosty donek sie oto postara!

    Macie jakież złudzenia? Zakładam się o każdą kwotę, że ruskie to mają juz nagrane z donkem! Teraz sie tylko poda numer załącznika na podstawie którego okaże się, że ruskie są nalepsi i finał.! Acha donek jeszcze to wytłumaczy, że dwa dodać dwa to może sie zdarzyć że jest 32... I ten ciemny naród Polski to łyknie i odda resztę składki na ZUS i wystawi tylki do kopania! I będzie zadowolony!

    • 1 0

  • Skoro rynkiem trzęsą dwa państwowe molochy to nic dziwnego, że nie ma konkurencji i ceny idą w górę. (2)

    A do tego sprawdźcie sobie ile wynoszą przeciętne wynagrodzenia w Lotosie i Orlenie i jaka jest siła związków zawodowych.

    Tylko prywatyzacja rynku paliwowego da szansę na zaistnienie prawdziwej konkurencji.

    • 3 14

    • duzo w tym prawdy .. tylko nie oodaje sie sektora strategicznego w rece Rosji !!!

      przeciez to dziecko ktore troche liznelo historii wie !!!

      • 3 0

    • Ty jesteś ruski agent a nie antysocjalista. Albo po prostu kretyn.

      • 2 1

  • To zdrada stanu

    Sprzedaż Lotosu zagranicznemu inwestorowi to ZDRADA STANU. Rząd powinien za to beknąć i to zdrowo!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane