• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielki powrót Trasy Sucharskiego

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
4 stycznia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Udało się! Trasa Sucharskiego - razem z tunelem pod Martwą Wisłą - znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydowała wczoraj Rada Ministrów

- Mam informację prosto z Warszawy. Rząd umieścił trasę na liście indykatywnej, tzn. na liście inwestycji, które mają uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej - ogłosił o godzinie 14 prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - To sukces. Dziękuję wszystkim, którzy się do niego przyczynili: politykom PiS, PO i bezpartyjnym, urzędnikom i menedżerom.

- Prawo i Sprawiedliwość dotrzymało słowa - mówił Jacek Kurski, poseł i szef PiS w Gdańsku. - Premier Jarosław Kaczyński jest w pełni przekonany co do tego, że Trasa Sucharskiego musi powstać. Już wcześniej zapewniałem, że dzięki naszemu poparciu Trasa Sucharskiego wróci na podstawową listę inwestycji, pomimo zaniedbań samorządu gdańskiego dotyczących przygotowań do budowy.

- Nie było żadnych zaniedbań. Wszystkie dokumenty w tej sprawie pokażę gdańskim radnym na najbliższej sesji. Dziś najważniejsze jest jednak to, że trasa wróciła na listę - cieszył się wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.

Adamowicz dodał, że decyzja rządu nie kończy starań o inwestycję: - Przed nami jeszcze dużo pracy. Trzeba przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do tego projektu nie tylko rząd, ale i Komisję Europejską. Przygotowujemy ją wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Dziś jeszcze nie wiadomo, które z ministerstw ostatecznie zaopiekuje się trasą. - Ustalą to w najbliższych dniach minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek - powiedział nam minister Przemysław Gosiewski, szef komitetu stałego Rady Ministrów.

Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny. Gdy powstanie Trasa Sucharskiego most wantowy na Martwej Wiśle przestanie być bezużyteczny.
Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w Ministerstwie Gospodarki Morskiej, a nie został - wbrew zapowiedziom - wpisany na listę w Ministerstwie Transportu. To oznaczało, że budowa Trasy Sucharskiego - która ma połączyć gdański port z autostradą A1 - nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie byłoby stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji (jej koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840 mln zł - to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska). Bez niej port nie rozwijałby się, a korki zupełnie sparaliżowałyby Gdańsk.

Poważny lobbing za Trasą Sucharskiego już na początku grudnia rozpoczął wicemarszałek Senatu Maciej Płażyński. Dwa tygodnie temu o sprawie po raz pierwszy napisała "Gazeta". Nasze teksty zmobilizowały pomorskich polityków do wspólnego działania na rzecz powrotu Trasy Sucharskiego na rządową listę.

Wspólnie z władzami Gdańska rozpoczęliśmy akcję "Chcemy Trasy Sucharskiego". Do wczorajszej "Gazety" dołączyliśmy naklejki z takim hasłem - do przyklejenia na samochód, drzwi czy biurko. Dla mieszkańców Gdańska, którzy nie kupili wczorajszej "Gazety", mamy jeszcze kilkaset takich naklejek. Można je dostać dzisiaj w naszej redakcji przy ul. Tkackiej 7/8 w Gdańsku w godzinach od 9 do 17.
Harmonogram prac
Połowa 2007 roku - zakończenie studium wykonalności inwestycji.
III kwartał 2007 - konkurs decydujący, które z projektów zostaną wysłane do Brukseli (najprawdopodobniej będzie jedynie formalnością, bo wpisanie na listę indykatywną ma gwarantować finansowanie inwestycji).
IV kwartał 2007 - ocena Komisji Europejskiej.
Wiosna 2008 - rozpoczęcie budowy Obwodnicy Południowej (tę inwestycję przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z innych funduszy).
Wiosna 2008 - procedury przetargowe.
Lato 2008 - rozpoczęcie budowy Trasy Sucharskiego (od odcinka między ul. Elbląską a węzłem Błonia z Obwodnicą Południową).
Jesień 2010 - zakończenie budowy Obwodnicy Południowej.
Jesień 2011 - zakończenie budowy Trasy Sucharskiego.
31 grudnia 2011 - nieprzekraczalny czas zakończenia prac budowlanych ustalony przez Unię Europejską.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • wiem, że mnie unikasz:-)

    jak wielgus LUSTRACJI:-)
    świat jest, kobyli zwieraczu, zbyt mały żebyśmy sie nie sPOtkali:-)
    to, że dotychczas nie wyrwałem ci resztek kudłów, to zwykły zbieg okoliczności:-)

    • 0 0

  • klituś:-)
    a ile se kotek liczy wiosenek i czy tak samo lubi, jak gallux, marcowe migdały:-)?
    olać te exnomenklature, zajmimy sie sobą:-)
    nasza jest noc
    i oprócz niej
    nie mamy nic
    prócz tej miłości

    najgorsza swołocz, to ta co sie POdgarneła POd tuskowe skrzydełka
    przetrąci sie skrzydełko, to i nóżka POkuśtyka ha ha

    • 0 0

  • baja

    i niech mu będzie.
    wszędzie muszą być figlarze, komedianci i rózne wesołe pajacyki co w cuda wierzą.
    Kononowicz też wierzy w to co mówi, więc czemu gluś by nie miał wierzyć?
    w tym szaleństwie jest metoda.
    świat się śmieje.

    • 0 0

  • ciekawe ile krzyzy za UE forsę postawią??

    xx

    • 0 0

  • nierefolmowalna baja...

    stety niestety...nie rozumie słowa pisanego i skrótów myślowych!
    Patrzy jedynie komu tu dołożyć:(
    Kto napisał,że trasa sucharskiego "niepotrzebna"?...,tyle,że nie rozwiązuje problemów korków w śródmieściu o czym napisał/a figa!
    Antyfiga na to w stylu baji no to zareagowałem,że tu się czyta i analizuje,a nie tylko pisze"bełkotliwie"i zgryżliwie...,często nie na temat!:D/trasa może będzie,a może nie?jak wiele wirtualnych wizji.../.
    Poczytałem np wątek "starzy się obudowują nowi cierpią"i jedynie jana sensownie to spuentowała+ewa i marlena+autorka,w temacie:D
    A wymiana zdań między Galluxem i niejaką czeżetką to prawdziwy cymesik na korzyść Galluxa!Staram się być obiektywny!A'propos Galluxa...,nie odważyłbym sie pisać o kimś "stary UBek"co czyni niejaka baja z ukontentowaniem bezrozumnie swoje!"Mądremu stempelek na łeb.."za trudne?baju:)

    • 0 0

  • baja

    Płyta ci sie zacieła czy co bo ciągle mnie porównujesz z gołębicą nie znasz innych ptaków czy co? Juz kiedys zadałam ci pytanie co zażywasz ,że tak fruwasz :)

    • 0 0

  • baja.

    wszystko sie zgadza tylko dlaczego wzięto środki przeznaczone na rozpoczęcie tematu Lostowickiej.Póki co to ruch na AK nie jest zbyt duży .On zwiekszy się po wybudowniu ostatniego odcinka do obwodnicy.Była kasa na to przeznaczona i trzeba było rozpocząć temat Lostowickiej

    • 0 0

  • Antek - GORZEJ,

    ten ciemniak nie zdaje sobie sprawozdania, że jego rencina też zniknie w czeluści kaczych potrzeb (na sztab doradców dla Skrzypka, co ani be, ani me, ani kukuryku). Akurat z tego to się nawet cieszę...

    • 0 0

  • Info dla POrtalowej POpłuczyny jak żmije baje i im podobne

    ostatnia aktualizacja: środa, 03 stycznia 2007 godz. 13:05
    Deficyt mniejszy o 5 mld zł

    Deficyt budżetu na koniec 2006 r. wyniesie 25–26 mld zł, wobec 30,5 mld zł planowanych w ustawie budżetowej– poinformowała w środę wiceminister finansów Elżbieta Suchocka- Roguska.

    • 0 0

  • baja

    dużo w tym racyj
    z tego co czytam to wnioskuję, że gluś to prawie jak młodzież koreańska w wodzów swych zapatrzon, a na każdą krtykę braci niemal bombą jądrową reaguje.
    Prawda że gluś w NBP może mieć jojo ale jak złotówka w siną dal pożegluje to na nic się stryszek nada.
    ale chłop niech wierzy w cuda i opatrzność takie prwao jego na wieki wieków amen

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane