• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Test aut na minuty w Trójmieście. Które są najtańsze?

Krzysztof Koprowski
9 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podróż Oplem Astrą od MiiMove kosztuje tyle samo, co Toyotą Yaris od firmy PanekCS. Podróż Oplem Astrą od MiiMove kosztuje tyle samo, co Toyotą Yaris od firmy PanekCS.

W Trójmieście działają już cztery firmy oferujące wynajem samochodów współdzielonych. Łącznie do dyspozycji jest ponad tysiąc aut, które można wypożyczyć za pośrednictwem aplikacji na telefon. Każdy z operatorów stosuje jednak własny cennik opłat. Sprawdziliśmy, ile wyniesie koszt podróży na trzech przykładowych trasach w Trójmieście.



Z usług której firmy carsharingu w Trójmieście korzystasz najczęściej?

Obecnie na ulicach Trójmiasta znajdziemy auta czterech operatorów carsharingu:
  1. Traficar - strefa wypożyczeń i zwrotu obejmuje Trójmiasto, Pruszcz Gdański, Rumię, Redę, Wejherowo, Banino, Kosakowo, Mechelinki, Rewę.
  2. MiiMove - strefa bardzo zbliżona do firmy Traficar, z wyjątkiem Rewy i Mostów zamiast Mechelinek, a od niedawna testowo rozszerzona o Żukowo i Banino.
  3. Panek CarSharing (w skrócie PanekCS) - strefa pomniejszona w stosunku do konkurentów m.in. o Kosakowo, Mechelinki/Mosty, Rewę, ale za to obejmująca Tczew czy Chwaszczyno.
  4. 4Mobility - najnowsza firma na trójmiejskim rynku, która świadczenie usług rozpoczęła w listopadzie, strefa działania obejmuje przede wszystkim dolny taras Gdańska, nieliczne osiedla na górnym tarasie Gdańska, Dolny Sopot oraz Śródmieście Gdyni.

  • Dziewięcioosoba Toyota Proace Verso to oferta CityBee. Minuta jazdy kosztuje 0,99 zł i należy do niej doliczyć opłatę 0,99 zł za każdy kilometr.
  • Elektryczny Opel Amper-a, którego wynajem kosztuje 1,49 zł za minutę jazdy (nie ma dodatkowej opłaty za kilometr), jest dostępny tylko dla kierowców, którzy mogą się pochwalić dobrą oceną jazdy spalinowymi Oplami Astra.
  • Samochody dostawcze Traficar, które można wypożyczyć w cenie 1,70 km plus opłata początkowa 2,99 zł.
Warto odnotować także firmę CityBee, która od niedawna oprócz aut dostawczych umożliwia wypożyczenie aż dziewięcioosobowej Toyoty Proace Verso. Ponieważ jest to usługa skierowana dla znacznie węższej grupy potencjalnych użytkowników, pominęliśmy ją w dalszych obliczeniach.

W naszym zestawieniu nie uwzględniliśmy też samochodów elektrycznych MiiMove, których jest zaledwie kilka sztuk, a ponadto korzystać mogą z nich jedynie użytkownicy z pozytywnymi ocenami za styl jazdy autami spalinowymi tej firmy.

Nie braliśmy także pod uwagę dostawczych samochodów Traficar, które wprowadzono z myślą o transporcie zakupów ze sklepów meblowych, a nie codziennych podróży.

Traficar od niedawna jako jedyny posiada cennik, w którym wynajem nie jest rozliczany pod względem czasu wypożyczenia, a jedynie dystansu. Na zdjęciu miejsca parkingowe pod Olivia Business Centre. Traficar od niedawna jako jedyny posiada cennik, w którym wynajem nie jest rozliczany pod względem czasu wypożyczenia, a jedynie dystansu. Na zdjęciu miejsca parkingowe pod Olivia Business Centre.

Każdy operator ma własny cennik wynajmu aut



Cena za wypożyczenie auta zależy nie tylko od operatora systemu, ale również od konkretnego pojazdu.

Traficar w ostatnich tygodniach zmienił sposób rozliczania wynajmu samochodów Renault Clio z systemu minuta plus kilometr na opłatę początkową 2,99 zł oraz 1,50 zł za każdy kilometr. Stał się zatem pierwszym operatorem "aut na minuty", który nie bierze pod uwagę... czasu podróży.

W cenniku nadal widnieje jednak pozycja płatnego postoju bez zwracania auta do systemu: w godzinach 7-23 - 15 gr za minutę, nocą - 1 gr za minutę.

MiiMove, mający w ofercie podstawowej samochody marki Opel Astra, stosuje cennik łączony: 50 gr za minutę jazdy oraz 80 gr za każdy pokonany kilometr (identyczny jak u Traficara przed przejściem na system "kilometrowy"). Postój auta w godzinach 7-22 kosztuje 15 gr za minutę, zaś nocą 1 gr za minutę.

W ostatnich dniach wprowadzono też jednorazową opłatę dodatkową za zniesienie udziału własnego przy spowodowaniu szkody, w wysokości 1,99 zł. Ponieważ jest ona nieobowiązkowa, nie uwzględniliśmy jej w naszych wyliczeniach.

PanekCS stosuje identyczny system rozliczeniowy jak MiiMove, lecz opłata jest uzależniona od konkretnego modelu samochodu:
  • Toyota Yaris: 50 gr za minutę jazdy, 80 gr za kilometr, 20 gr za minutę postoju (całodobowo),
  • Toyota Corolla: 60 gr za minutę jazdy, 80 gr za kilometr, 20 gr za minutę postoju (całodobowo),
  • Toyota C-HR: 80 gr za minutę jazdy, 80 gr za kilometr, 20 gr za minutę postoju (całodobowo).

4Mobility w Trójmieście oferuje tylko jeden model samochodu - Audi A3 Sportback. Jego wypożyczenie kosztuje 67 gr za minutę jazdy oraz 80 gr za każdy kilometr. Postój wiąże się z opłatą 16 gr za minutę przez całą dobę.

Łostowice Swiętokrzyska - Wita Stwosza/Bażyńskiego w szczycie


Pierwsza trasa, którą braliśmy pod uwagę w naszych wyliczeniach, to pętla Łostowice Świętokrzyska - rejon skrzyżowania ul. Wita Stwosza/Bażyńskiego. Założyliśmy, że będziemy poruszali się w godzinach szczytu, co zajmie nam ok. 50 minut (w teście komunikacyjnym w 2018 r. podobną trasę pokonaliśmy w czasie 52 minut) i pojedziemy możliwie najkrótszą drogą przez Morenę (Piecki-Migowo), a następnie Trasą Słowackiego i ul. Polanki.

Pozostawiając samochód w Oliwie, należy pamiętać, że nie wolno zdawać aut do systemu na prywatnych parkingach np. centrów handlowych czy kompleksów biurowych.

MiiMove rejon Olivia Business Centre na swoich mapach dodatkowo oznaczył jako strefę z zakazem zwrotu aut, podczas gdy Traficar posiada tutaj kilka miejsc wyłącznie dla swoich samochodów.

Audi A3 to samochód, który wypożyczymy w firmie 4Mobility. Granice strefy, gdzie możemy wypożyczać i oddawać samochód, jest jednak mocno ograniczona na tle konkurencji. Audi A3 to samochód, który wypożyczymy w firmie 4Mobility. Granice strefy, gdzie możemy wypożyczać i oddawać samochód, jest jednak mocno ograniczona na tle konkurencji.
W przypadku 4Mobility jako niedopatrzenie operatora traktujemy brak strefy na parkingu na węźle Łostowice Świętokrzyska. Obecnie sięga ona końca "starej" ul. Łódzkiej. W naszych wyliczeniach jako punkt początkowy dla tej firmy przyjęliśmy jednak parking na pętli.

Bezapelacyjnym zwycięzcą jazdy w korkach przy takiej trasie został Traficar, który po ostatnich zamianach taryfowych nie uwzględnia czasu przejazdu. Za pokonanie trasy o długości ok. 12 kilometrów zapłaciliśmy zatem 18 zł, do których trzeba jeszcze dodać opłatę za "trzaśnięcie drzwiami" - 2,99 zł.

13,61 zł więcej zapłacimy za taką podróż autami MiiMove oraz yarisami firmy PanekCS. Do tego należy jeszcze doliczyć nerwowe spoglądanie na zegarek, ponieważ każda minuta w korku wyceniana jest na 50 gr.

Ok. 43,10 zł zapłacimy za podróż samochodem firmy 4Mobility, gdzie również trzeba brać pod uwagę czas przejazdu. To jednak zaledwie 3,50 zł więcej od nieco mniej komfortowej toyoty corolli od PanekCS i zarazem 6,50 zł mniej od crossoverów Toyota C-HR (PanekCS), które choć są przestronne, mogą niektórym sprawiać większe trudności przy parkowaniu.

Z Południa do Oliwy. Nasz test komunikacyjny z 2018 r.



Targ Węglowy - Obrońców Wybrzeża nocą


Kolejna trasa w naszym zestawieniu zakłada nocną dziewięciokilometrową podróż z Targu Węglowego pod falowiec przy ul. Obrońców Wybrzeża. Szacujemy, że zajmie nam ona 15 minut, co nie jest wynikiem imponującym, ale w przypadku carsharingu przekraczanie prędkości wiąże się z podwójnym ryzykiem: otrzymaniem mandatu oraz pokryciem kosztów nawet pełnej naprawy auta w razie wypadku.

Szarżujesz w aucie na minuty? Spodziewaj się reprymendy


W nocnej porze cennik firmy Traficar okazuje się nieco mniej korzystny od systemu łączonego. Podróż samochodem Renault Clio będzie nas kosztowała ok. 16,49 zł, podczas gdy Oplem Astrą (MiiMove) czy Toyotą Yaris (PanekCS) - 14,70 zł.

Taniej niż Traficarem pojedziemy również corollą (PanekCS), a tylko nieco drożej od Traficara kosztować nas będzie podróż pojazdami 4Mobility - 17,25 zł.

Najdrożej zapłacimy za toyotę C-HR od PanekCS - 19,20 zł, co jest kwotą porównywalną z opłatami firm świadczących usługi przewozu osób.

Gdynia Głowna - Dworzec PKS w Gdańsku w międzyszczycie


Ostatnią z tras, którą uwzględniliśmy w naszych wyliczeniach, jest przejazd z rejonu dworca Gdynia Główna (plac Konstytucji) pod dworzec autobusowy w Gdańsku (ul. 3 Maja) pomiędzy godzinami szczytu.

Oczywiście najtaniej na tej trasie będzie nas kosztowała podróż SKM-ką (6,50 zł i 35 minut przez Sopot). Jednak w sytuacji, gdy mamy do zabrania ze sobą ciężki bagaż, samochód z carsharingu może być wygodną alternatywą.

Zakładamy, że pokonanie 22-kilometrowej trasy wraz ze znalezieniem miejsca do jego pozostawienia pod dworcem PKS (wszystkie samochody carsharingu mają opłacone miejsca w Strefie Płatnego Parkowania) zajmie nam nie więcej niż 40 minut.

  • Najtańsza w ofercie PanekCS jest Toyota Yaris.
  • Podróż Toyotą Corollą (PanekCS) kosztuje 60 gr za minutę (10 gr więcej niż Yarisem) oraz 80 gr za każdy pokonany kilometr.
  • 80 gr za minutę i 80 gr za kilometr zapłacimy wybierając Toyotę C-HR. To najdroższe auto w Trójmieście.
I tu ponownie stawka "kilometrowa" Traficara wygrywa z cennikiem uwzględniającym także czas przejazdu. Różnica jest jednak niewielka: 35,99 zł w przypadku Traficara i 37,60 zł korzystając z usług MiiMove lub PanekCS (Toyota Yaris).

41,60 zł zapłacimy, udając się na dworzec PKS toyotą corollą (PanekCS), zaś 44,40 zł - audi A3 od 4Mobility. Ponownie najdrożej kosztuje podróż toyotą C-HR (PanekCS) - aż 49,60 zł.

Traficar nieco tańszy od MiiMove i PanekCS



Z naszego zestawienia wynika, że najkorzystniejszą ofertę pochwalić się może firma Traficar. Tuż za nią uplasowały się jednak MiiMove oraz PanekCS (pod warunkiem, że wybieramy Toyotę Yaris).

Należy jednak pamiętać, że cena niekoniecznie jest jedynym czynnikiem decydującym o wyborze operatora usługi. Poza zasięgiem działania należy mieć na uwadze także komfort jazdy czy wygodę obsługi aplikacji na telefon.

Klucz-pilot w autach Traficar to rozwiązanie niemal niezawodne w porównaniu do otwierania i zamykania drzwi przez aplikację na telefon u konkurentów. Klucz-pilot w autach Traficar to rozwiązanie niemal niezawodne w porównaniu do otwierania i zamykania drzwi przez aplikację na telefon u konkurentów.
Wszystkie samochody Traficar posiadają manualną skrzynię biegów, która w ruchu miejskim jest mniej wygodna niż "automat" w autach konkurencji. Komfort jazdy np. samochodem Audi A3 (4Mobility) jest też nieporównywalnie wyższy niż przejazd autem Renault Clio.

Z drugiej strony Traficar jako jedyny wyposaża swoje samochody w kluczyk-pilota, którym bez problemu zamkniemy i otworzymy auto na postoju nawet tam, gdzie są problemy z zasięgiem sieci komórkowych, np. na parkingach podziemnych.

Pozostali operatorzy cały system obsługi auta przenieśli do aplikacji komórkowej, wymagającej ciągłego połączenia z Internetem (w przypadku MiiMove również włączonego Bluetootha).

Auta na minuty a przewóz małych dzieci


MiiMove to jedyna firma wywodząca się z Trójmiasta (Gdyni) i zarazem świadcząca usługi tylko w naszej aglomeracji. Traficar ma siedzibę w Krakowie, PanekCS oraz 4Mobility w Warszawie. MiiMove to jedyna firma wywodząca się z Trójmiasta (Gdyni) i zarazem świadcząca usługi tylko w naszej aglomeracji. Traficar ma siedzibę w Krakowie, PanekCS oraz 4Mobility w Warszawie.

Samochody wielu operatorów w jednej aplikacji



Na koniec warto zwrócić uwagę, że oprócz aplikacji poszczególnych operatorów istnieje kilka aplikacji, które pokazują dostępność wszystkich aut (a także hulajnóg czy skuterów) w naszym sąsiedztwie, co znacznie ułatwia wybór optymalnego środka transportu.

Miejsca

Opinie (245) ponad 50 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    doceńmy te firmy!

    Korzystam z carsharingu dość często. To jest możliwe dzięki Waszym, odważnym decyzjom. Zaryzykować własne biznesy, aby otworzyć się na klienta (prawie) anonimowego, to wymaga sporej odwagi. Komentujący - czasem opłaca się Bolt, innym razem Panek, czasem tramwaj. Bywa, że hulajnoga. To wszystko zależy od masy czynników. Czy sam, czy targam walizkę, czy słonko świeci, czy jadę 3km czy 30km, czy dziecko wytrzyma bez sikania, czy są korki, czy jestem zmęczony, czy mam ochotę na coś. Nie szukajcie jedynego, właściwego rozwiązania, bo go po prostu nie ma. Tak samo jak nie ma lepszego koloru włosów. Człowiek to taka istota, której ciężko przed samym sobą przyznać się, że Jego decyzje życiowe niekoniecznie są tymi najlepszymi. Tak ciężko to przyznać, że szczerze wierzymy, że tylko my dokonujemy dobrych wyborów. Dlatego ludzie będą Wam pisali, że jesteście i**otami, że korzystacie z carsharingów; że jesteście i**otami, bo wynajmujecie mieszkania; że jesteście i**otami, bo macie dzieci; że jesteście złodziejami, bo stać Was na nowe auto; że uciekacie od macierzyństwa, bo spędzacie rok w podróży - nie przejmujcie się. Tak działają społeczeństwa. Cieszmy się, że istnieją. Też jesteśmy tego częścią.

    • 107 5

  • Okazjonalnie korzystam.

    Nie było tych okazji zbyt wiele, ale uważam to za fajną opcję w porównaniu do taksówki. Trafficarem jeszcze nie miałem okazji - mijam ich na ulicach najwięcej, a zawsze, jak była potrzeba, żadnego nie było w pobliżu. Hybrydowa Corolla z Panek była ciekawym doświadczeniem, bo wcześniej nie miałem wcale styczności z autem tego typu. No i plus dla Panka za Poloneza! Udało się go upolować i zrobić próbną jazdę, by porównać go z moim. Najlepsze wrażenie zrobiły na mnie samochody MiiMove. Może to przypadek, ale zawsze trafiały mi się samochody, które wyglądały, jak świeżo sprzątane, wizualnie ogólnie lepiej prezentują się niż te z Panka i jak na taniego opla całkiem przyjemnie się prowadzą. Ostatnio zrobiłem MiiMovem dłuższą niż do tej pory trasę - z Grabówka do Gdańska, w okolice Chrzanowskiego . Szacowany koszt przejazdu to było coś koło 33zł, realnie urósł do ponad 50, bo tego dnia akurat na morskiej rozbił się jakiś radiowóz i zablokował Gdynię gdzie się tylko dało, więc większość czasu przejazdu zmarnowana na wydostanie się do obwodnicy. Ale to i tak sporo taniej niż taka sama trasa pokonana tradycyjną taksówką nawet bez korków, do tego puszczam sobie swoją muzykę, ogrzewanie ustawiam na ile mi się podoba, a taksówkarz nie zanudza swoimi opowieściami. Zabrakło mi tam jednej rzeczy - skoro autka mają takie piękne duże wyświetlacze wbudowane w deskę, mogłyby mieć w nich również nawigację, bo korzystanie z nawigacji w telefonie, którego nie ma tam gdzie sensownie zamocować, jest trochę uciążliwe. Drobne niedociągnięcia były też przy próbie otwarcia samochodu. Przy pierwszej próbie mimo bycia koło auta aplikacja wyświetliła komunikat, by podejść bliżej auta. Dopiero za drugim razem się udało. Nie wiem, czy coś źle zrobiłem, czy to wina aplikacji, ale można na to przymknąć oko.

    • 1 0

  • prośba do wynajmujących auta na minuty (3)

    Aby nie zostawiali ich na parkingach spółdzielni, gdzie jest wyraźnie napisane że parking tylko dla członków spółdzielni i ich własnych samochodów, ludzie, myślcie trochę, zabieracie miejsca tym, którym się one należą, auta na minuty nie są własnością członków spółdzielni, parkujcie ja na drodze publicznej. Tak najczęściej robią niestety ludzie co wynajmują mieszkania, dziś tu jutro gdzie indziej i nie obchodzą ich sąsiedzi ani poszanowanie regulaminu parkowania na terenie spółdzielczym.

    • 4 8

    • Jedno mieszkanie, jedno miejsce (1)

      Jak ktoś sobie trafikiem przyjeżdża, a nie ma własnego auta to co Ci do tego że je tam sobie zostawia? Równie dobrze mógł kupić gruza w LPG który zastawiałby miejsce cały czas, a tak to trafi często po kilku godzinach znika.

      • 2 3

      • Nie rozumiesz

        problem w tym, że wynajmujący NIE SĄ członkami spółdzielni i nie mogą w ogółe parkować na terenie spółdzielczym, trafiki nie są własnością członków spółdzielni. Mamy mały parking, stąd ograniczenie, nie chcemy trafików pod blokiem.

        • 3 3

    • lepszy traficar którego ktoś zaraz wynajmie niż stary passat somsiada Janusza który stoi non stop kilka miesięcy

      • 3 2

  • Auta na minuty (2)

    Drogo w h....

    • 1 3

    • (1)

      ale nadal taniej niż własne auto (gdy się nie jeździ codziennie)

      • 0 0

      • Własne też mogą byc tanie. Kupiłem używanego hybrydowego yarisa do jazdy po mieście i nie doćść że pali tylko 4,5l to jeszcze nie potrezbuje napraw. Na dojazdy do pracy świetna sprawa. Wychdzi o wiele taniej niż wypożyczanie

        • 1 0

  • Chwileczkę ...

    Przecież mieliśmy jeździć komunikacją miejską albo rowerami. A tu tysiące nowych aut na ulicach Trójmiasta. Tam gdzie zaczyna się interes - kończą się gadki o ekologii.

    • 2 1

  • Ważna kwestia pominięta w artykule (1)

    W Panku można wypożyczyć auto np w Trójmieście a oddać w Warszawie, Wrocławiu itp. To jest naprawdę super opcja dla kogoś kto chce dojechać na lotnisko do Wawy z bagażami lub do przeprowadzki bez mebli. Żadna wypożyczalnia aut za taką cenę tego nie oferuje. A można wypożyczyć auto na dobę i płaci się wtedy tylko za km. Polecam

    • 2 1

    • Wracałem tak ostatnio z Warszawy o 1 w nocy, następny pociąg miał być o 6 rano. 90 zł za pakiet dobowy, który kasuje naliczanie czasu, i na około A2 i A1 całość do Gdańska wyszła 290 zł 4h jazdy z przerwami.

      • 0 0

  • "istnieje kilka aplikacji, które pokazują dostępność wszystkich aut (a także hulajnóg czy skuterów) " (1)

    Czy ktoś może napisać nazwy tych aplikacji?

    • 0 0

    • Apka pokazujaca wszystkie opcje naraz to take&drive

      Pokazuje nie tylko samochody ale rowniez rowery, scootery i hulajnogi.

      • 0 0

  • Drogo!

    Czasem taniej taksówkę wziąć wiec oszczędność niewielka

    • 3 2

  • W sumie sam zamysł ok ale...

    ... kierowcy tych samochodów to istny dramat. Są to totalne ch*my bez mózgu, których nie stać na samochód (w sumie nie dziwię się skoro są takimi d3bilami). Powinni robić jakieś mini testy na prawo jazdy przed wypożyczeniem takich aut. Przysięgam, że KAŻDY spotkany przeze mnie kierowca takich pojazdów z wypożyczalni jeździł jak totalny id*ota.

    • 2 1

  • Badziew totalny

    Co to usługi ? zdzieractwo na umysłowo chorych psełdo kierowcach !!! W firmach z Trójmiasta można wypożyczyć WV T4 za stówę / słownie sto złotych za dobę / i także jest możliwość otrzymania auta bez kaucji jeśli już się brało auto w tej firmie. Także to tylko idioci mogą wypożyczać samochody w takich firmach. Strata kasy i d**ilizm.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane