• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany na gdańskim dworcu. Najpierw zniknie antresola

Katarzyna Moritz
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wizualizacja holu dworca po wyburzeniu antresoli. Wizualizacja holu dworca po wyburzeniu antresoli.

Zabytkowy budynek dworca kolejowego w Gdańsku ma nawiązywać do okresu, w którym powstał - 1900 roku, a nie jak obecnie do tandetnej galerii handlowej. Już pod koniec stycznia zniknie z holu antresola, ciasne boksy handlowe i winda. To dopiero początek zmian.



Do końca stycznia zniknie z holu dworca antresola i winda. Do końca stycznia zniknie z holu dworca antresola i winda.
Gdynia po trwającym kilka lat remoncie ma już reprezentacyjny budynek dworca, w Sopocie powstanie nowy w 2014 roku, we Wrzeszczu też trwają prace budowlane, teraz przyszedł czas na zmiany w Gdańsku.

PKP Dworce Kolejowe właśnie ogłosiły przetarg, dzięki któremu nastąpi powrót do jednoprzestrzennej, otwartej hali dworca, takiej jak z 1900 roku. Zakłada on całkowitą rozbiórkę antresoli w holu kasowym wraz ze schodami na nią prowadzącymi, windą, a także rozbiórkę kiosku pod antresolą oraz pomieszczeń na parterze przy otworze nad schodami prowadzącymi do podziemia. Ponownie otwartą przestrzeń holu będziemy mogli zobaczyć już pod koniec stycznia 2013 roku.

- To dopiero wstęp. Choć budynek z zewnątrz w miarę wygląda, z bliska widać wiele problemów. Plastikowe okna się nie domykają, szwankują różne instalacje, od ogrzewania, poprzez elektryczne, po hydrauliczne - przyznaje Adam Neumann, dyrektor PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.

Powstają już wstępne koncepcje projektów, wykonywane przez Rail Projekt, które są na bieżąco uzgadniane z urzędem pomorskiego konserwatora zabytków.

Czy podoba ci się koncepcja zmian w budynku gdańskiego dworca?

- Bardzo wspieramy pomysł zmian na dworcu, szczególnie pomysł rozbiórki antresoli - podkreśla Jan Tusk, inspektor ds. zabytków nieruchomych z pomorskiego urzędu konserwatora zabytków. - Jednocześnie podczas jej wyburzenia do końca roku będą wykonywane badania konserwatorskie. Wtedy może dowiemy się, np. jaka była kolorystyka ścian czy stropów w holu. Bardzo merytoryczne rozmowy z projektantami zbliżają nas ku przywróceniu wystroju utraconej przynależności zabytku, w tym do odbudowy dawnej dębowej stolarki w okienkach kasowych, a także powrotu drewnianych drzwi wejściowych.

To nie jedyne pomysły. Na dachu dworca miałyby się pojawić ozdobne gąsiory w formie łabędzi oraz kolorowe dachówki, które tworzyłyby wzory na jego połaciach. Na przybudówce mają powstać skośne dachy, które nie zostały odbudowane po II wojnie światowej. W przybudówce mają być - nie jak obecnie - trzy, ale przywrócone dwa poziomy. Pod obecnym parkingiem ma powstać parking podziemny, do którego będziemy wjeżdżać przy KFC, a wyjeżdżać w miejscu obecnego parkingu.

- Chcemy też, by zniknęły obecne małe i nieestetyczne już boksy i wprowadzić nową jakość. Jeżeli mają być punkty handlowe, to niech to będą sklepy znanych firm, jak to jest na dworcach na świecie - zapowiada Adam Neumann.

Ostateczne plany będą zależeć od departamentu inwestycji w PKP w Warszawie i od zdobycia finansów. Zakłada się ich pozyskanie albo z funduszy unijnych, albo od umowy PKP z deweloperem.

Pozostałe prace, w optymistycznej wersji, miałyby się rozpocząć w drugiej połowie 2013 lub w 2014 roku. Ogrom prac, związanych także z wymianą instalacji, będzie skutkować tym, że budynek dworca będzie zamknięty na półtora roku.

Prace związane z rozbiórką antresoli mają ruszyć 10 grudnia i też będą się wiązać z utrudnieniami. Do 25 stycznia, kiedy to mają się zakończyć, dla pasażerów powstanie zastępczy dworzec kontenerowy, który stanie przy KFC. Na peronie trzecim powstanie Centrum Obsługi Pasażera, gdzie będzie można kupić bilety.

  • Za schodami prowadzącymi na peron powstanie poczekalnia.
  • W holu planowane jest przywrócenie dawnej dębowej stolarki w okienkach kasowych, witrynach sklepów i drewnianych drzwi wejściowych, które widać m.in. na odnalezionych w Luksemburgu planach dworca z 1898 roku.
  • Na przekrojach z 1898 roku widać też, że na dachach przybudówki są skośne dachy, których obecnie nie ma.
  • Hol dworca przed przebudową, która nastąpiła w połowie lat 90.


Uroczyste otwarcie budynku dworca kolejowego w Gdańsku nastąpiło 30 października 1900 roku. Gmach główny nazywany był wówczas budynkiem powitalnym. 10 lat później rozbudowano jego część północną. Kontur budynków, nawiązuje do wyglądu lokomotywy z węglarką. Mimo pożaru podczas II wojny światowej, zbyt mocno nie ucierpiał, jednak w latach 60. był pomysł, by upodobnić go do dworca centralnego w Warszawie. Na szczęście do tego nie doszło.

W latach 90., gdy był wykonywany jego generalny remont, pojawiły się niezbyt atrakcyjne antresole i boksy. To efekt podpisanej przez PKP umowy z firmą First Class. Ta w zamian za remont, miała nim zarządzać przez 25 lat. Dziś większość z nich stoi pusta i zaniedbana. Zarządzała tym firma First Class, decyzją sądu pod koniec 2006 r. została z dworca wyrzucona. Jednak stan prawny przez kolejarzy został uporządkowany dopiero dwa lata temu. Od tego momentu planowany jest remont wnętrza.

Miejsca

Opinie (224) 5 zablokowanych

  • PKS

    mogliby się zając wkoncu PKSem...wstyd...

    • 5 0

  • sam nie wierzę że to piszę ale Gdańsk powinien wziąć przykład z Gdyni co do dworca. (7)

    nareszcie pozytywny artykuł - miejmy nadzieję że zostanie zmiana zrealizowana.

    • 138 6

    • Czytanie ze zrozumieniem nie boli (2)

      ...sam nie wierzę że to piszę ale Gdańsk powinien wziąć przykład z Gdyni co do dworca... Zarówno dworzec w Gdańsku jak i w Gdyni nie są własnością miast, są własnością PKP. To PKP decyduje o kolejności remontów. Z poza tym z czego niby Gdańsk miałby brać przykład z Gdyni jeśli chodzi o dworzec ? W Gdańsku jest orginalny zabytkowy dworzec, a w Gdyni socrealistyczny budynek, zwany eufemistycznie przykładem gdyńskiego modernizmu.

      • 15 6

      • na dodatek z debilnymi szklanymi drzwiami w tunelu (1)

        które utrudniają przejście do hali dworca.

        • 6 0

        • Te szklane drzwi nie byłyby złe

          gdyby były rozsuwane automatycznie. W tej chwili tylko czekać aż się rozlecą od ciągłego popychania.

          • 6 0

    • jeśli do tego efekt będzie podobny do tego (3)

      co osiągnięto w Gdyni, to w ogóle będzie super. ta "galeria" to był w ogóle jakiś koszmar

      • 33 2

      • a w Gdyni Twoim zdaniem remont został przeprowadzony dobrze? (2)

        Hala - tak, wyglada dużo lepiej. Ale widać jak bardzo brakuje mózgu wszystkim prezesom z PKP. Otóż budynek dworca w Gdyni ma 3 kondygnacje powyżej hali dla podróżnych które stoją... KOMPLETNIE PUSTE! wiatr hula, jak się dobrze człowiek przyjrzy stojąc na Morskiej to przez okna dworca widać budynki na Placu konstytucji. Mnóstwo niewykorzystanej powierzchni którą trzeba ogrzewać, konserowować, za którą trzeba płacić podatki itd. Jednocześnie w ramach przebudowy stacji powiększono nastawnię "GO" a teraz na przedłużonym peronie 3 budowany jest budynek LCS Gdynia. Czy to nie chore? Przecież mozna było przenieść LCS do budynku dworca zamiast budować następny! Ten sam błąd w Gdańsku. Mamy piękny (z zewnątrz) i zabytowy budynek dworca z mnóstwem pustych boksów które służą za sypialnie i ubikacje dla bezdomnych. Zamiast zlikwidować antresolę w holu głównym (tak jak w projekcie - jest dobrze!) a w holu północnym wygonić najemców i zrobić na poziomie +1 pomieszczenia LCS Gdańsk - budujemy na ten cel 100 m dalej kolejny budynek (w kierunku 3 Maja i Nowe Ogrody). Stacja powinna w pierwszej kolejności pełnić rolę... KOLEJOWĄ! Po co mydlić oczy tym, że zrobimyboksy znanych swiatowych marek itd? Widać to na przykłądzie znó Gdyni - obiekt pod opieką konserwatora zabytków, wysokie wymagania, brak możliwosci niektórych ingerencji, brak reklam - sieciówki w to nie wejdą. Budynek będzie stał pusty i straszył tak jak ten w Gdyni. No chyba, ze ambicją PKP jest mozliwość kupna stringów za 6 złotych na każdej stacji. Zero pomyślunku...

        • 17 5

        • Dworzec nie taki zły, gorzej perony.... (1)

          Dworzec po prostu trzeba zagospodarować co trochę potrwa, bo pewnie żądają wysokich kwot za wynajem, aby szybciej zacząć zarabiać.
          Z peronami natomiast to istna tragedia. Są długie to fakt, ale zadaszenie jest... Nie wiem, co za mądry inaczej człowiek to projektował. Widać, że nie jeździ koleją. Dodatkowo zadaszenie nie nachodzi nad wagon. Jaki efekt? Wjeżdża pociąg na stację ludzie tłoczą się przy samym zejściu do przejścia, albo pod dachem jak sardynki w puszce, gdzie i tak pada na głowy.
          Remonta budynku 5, remont peronów 1!

          • 13 1

          • A wystarczyłoby zrobić halę nad wszystkimi peronami

            i ściany hali musiałyby dochodzić do samej ziemi. Ile problemów mniej.

            • 3 0

  • Cudownie! tylko czy z rozbiórką antesoli i UTRUDNIENIAMI DLA PASAZERÓW

    nie można by zaczekać na okres po świętach?
    tyle czasu to paskudztwo stoi, to może jeszcze 3tygodnie wytrzymać
    MYŚLENIE NIE BOLI! SPRÓBUJCIE!

    • 1 3

  • Coś umknęło? (2)

    Przeczytałem tekst ale nie zauważyłem aby redaktor wspomniał o tym.
    Bryła naszego dworca jest unikalna w skali światowej,mianowicie kontur budynków, to lokomotywa z węglarką !!!,podobno jest jeszcze jedna taka realizacja w Japonii.

    • 11 1

    • W Japonii (1)

      jest kościół wzorowany na naszym dworcu...

      • 4 0

      • to jest pałac ślubów

        raczej buddyści kościołów nie stawiają...

        • 1 0

  • Dworzec centralny w Warszawie został oddany do użytku (3)

    bodajże w 1980 więc jak w latach 60 chciano upodabniac dworzec w Gdańsku do tego warszawskiego?

    • 8 1

    • chodzi o projekt. jest makieta centrum gdanska wg pana michela. (1)

      bydynek dworca mial byc zburzony,podobnie hala targowa. w tym duchu niestety udalo sie zarznac dolne miasto podwalem przedmiejskim.

      • 4 0

      • no pan MIchel to wogóle genialny architekt

        czasami mu się coś tam udało (Olimp we Wrzeszczu w oryginalnym szachownicowym malowaniu), ale już później to siał zgrozę...("kamieniczki" styropianowe)

        • 1 0

    • dworzec centralny otwarto w 1975

      • 6 0

  • Ładnie,pochwalam,pomysł.

    • 1 0

  • Prawie tak było

    W latach 60-tych dworzec był ładny, tylko kible strasznie śmierdziały. Później zrobiono bazar z gaciami i skarpetkami po 1 zł/para.

    • 4 0

  • Obiecanki cacanki Budynia ... (3)

    Pytamy sę kolejny raz , kiedy znikną reklamy z Przychodnui PKP znajdującej sie koło Dworca ? Od kilku lat straszą tak samo jak kłamstwa,że powstanie tam Hotel. A może to kolejny prywatny zakup Budynia i co roku odlicza sobie amotryzację budynku ?

    • 14 17

    • Tak Budynia... Budynia i Tuska

      Tylko co oni mają z tym wspólnego?

      • 2 0

    • A co Budyń ma wspólnego z PKP?

      • 5 0

    • tzw szczaninie polecam art na trojmiasto pl

      może wtedy przestaniesz bredzić od samego rana : Nowy duch w starych murach. Drugie życie przychodni kolejowej w Gdańsku. trojmiasto.pl, 10 maja 2011. .

      • 5 1

  • Prawie.. (1)

    Prawie jak we Wrocku :)

    • 8 1

    • wroclaw

      to ma chyba najwspaniaszy dworzec w kraju. wawka to prowincjonalne badziewie. gdansk spieprzyl konserwator, buc kwapinski.

      • 3 1

  • Nareszcie

    Nareszcie dworzec będzie dworcem a nie jakąś galerią handlową...Przez co pasażerowie nie mieli nawet w zimie gdzie czekać na transport...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane