• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieloletnia prowizorka zniknie z Wrzeszcza. Nowa nawierzchnia ulicy przy Manhattanie

Krzysztof Koprowski
5 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Rozpoczął się długo wyczekiwany remont nawierzchni drogi na przedłużeniu ul. Dmowskiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Betonowe płyty zastąpi nawierzchnia bitumiczna. Będzie też wydłużona zatoka autobusowa, a w planach jest remont nawierzchni przyległego placu.



Czy w twojej okolicy znajdują się prowizorki budowlane?

Bezimienna ulica, zwana ul. Nową Dmowskiego (na niektórych mapach występuje jako ul. Dmowskiego lub Partyzantów), powstała podczas budowy centrum handlowego Manhattan w latach 2001-2004.

Jej nawierzchnię stanowią betonowe płyty, które miały być rozwiązaniem tymczasowym, do czasu realizacji przejścia podziemnego pod al. Grunwaldzką. Ostatecznie z tego rozwiązania zrezygnowano, pozostawiając jednak bez zmian prowizoryczną nawierzchnię drogi.

Czytaj też: Prowizorki drogowe, które trwają od lat

Początek prac w poniedziałek rano



Demontaż płyt, które zastąpi nawierzchnia bitumiczna (asfaltowa), już się rozpoczął. Prace będą prowadzone etapami, co spowoduje zwężenie jezdni do jednego pasa ruchu.

- W pierwszym etapie prac roboty będą prowadzone na prawej części jezdni [po stronie wieżowca Olimp - dop. red.], a ruch odbywać się będzie jej lewą stroną. W drugim etapie prace zostaną przeniesione na lewą stronę jezdni - objaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ponadto zwężona będzie jezdnia al. Grunwaldzkiej, na której zostanie zamknięty pas do skrętu w prawo z al. Grunwaldzkiej w drogę przy centrum handlowym.
  • Obecny kształt zatoki powoduje, że pasażerowie muszą nieraz wsiadać do autobusu bezpośrednio z jezdni.
  • Zatoka zostanie przedłużona do al. Grunwaldzkiej, dzięki czemu autobusy z ul. Dmowskiego będą wjeżdżać w nią na prostych kołach.
  • Tymczasowa lokalizacja przystanku z tyłu GCH Manhattan.
  • Krawężnik przystankowy na przystanku Warneńska. Jego kształt ułatwia zatrzymanie autobusu bezpośrednio przy krawędzi peronu.

Dłuższa zatoka ułatwi wsiadanie do autobusów



Dla pasażerów komunikacji miejskiej największym udogodnieniem w ramach inwestycji będzie przedłużenie zatoki autobusowej do al. Grunwaldzkiej. O takie rozwiązanie zabiegała od lat lokalna rada dzielnicy. O planach zmian w tym miejscu informowaliśmy już w ubiegłym roku.

- Dzięki temu kierowcy autobusów z ul. Dmowskiego będą wjeżdżali w zatokę na prostych kołach, co powinno znacznie ograniczyć sytuacje, kiedy tylna część pojazdu - szczególnie przegubowego - jest znacznie oddalona od peronu, a pasażerowie muszą wsiadać do autobusu z poziomu jezdni - tłumaczy Witold Kuźmicki, przewodniczący Komisji Samorządu i Ładu Publicznego Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Nowa, wydłużona zatoka będzie posiadała betonową nawierzchnię. Niestety, z przyczyn finansowych urzędnicy zrezygnowali z montażu tzw. krawężników autobusowych, znanych np. z przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska, które umożliwiają "dobijanie" kołem bezpośrednio do krawędzi peronu.

Tymczasowy przystanek i zmiana trasy linii 127



W trakcie trwania robót przystanek autobusowy zostanie tymczasowo przeniesiony na ulicę z tyłu CGH Manhattan zobacz na mapie Gdańska. Ze względu na zamknięty prawoskręt autobusy linii 127 będą kursowały objazdem przez Wrzeszcz PKP - Dmowskiego.

Planowany termin zakończenia wszystkich prac budowlanych to 8 grudnia tego roku.

  • Na placu przed Olimpem i Aioli pojawi się nowa nawierzchnia oraz elementy małej architektury.
  • Na placu przed Olimpem i Aioli pojawi się nowa nawierzchnia oraz elementy małej architektury.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.

Zmiany na placu w pobliżu remontowanej drogi



W najbliższych tygodniach (zależnie od warunków pogodowych) powinna się rozpocząć przebudowa placu przed Olimpem i restauracją Aioli (dawny McDonald's).

Obecny chodnik to także rozwiązanie prowizoryczne z poprzedniej dekady - wcześniej w tym miejscu przebiegała ul. Partyzantów, której jezdnia została zastąpiona płytami chodnikowymi z odzysku.

Zgodnie z przygotowaną wstępną wersją zagospodarowania tego terenu, w nowej nawierzchni chodnika zostanie podkreślony dawny przebieg ul. Partyzantów. Ponadto pojawią się dodatkowe elementy małej architektury: ławki, śmietniki, donice z roślinami, stojaki na rowery. Ze względu na uzbrojenie terenu w liczne sieci podziemne przewidziano nasadzenia tylko dwóch drzew.

Materiał archiwalny


Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nowe murale w sercu Wrzeszcza

Miejsca

Zobacz także

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • Nowy prezydent (1)

    Nowy stary i już zabiera się do roboty super hura!

    • 6 6

    • jasne...już się rwie z kopyta...

      • 5 2

  • Gdańsk to jedna cała prowizorka ....zwłaszczcza po wyborze prezydenta...

    • 7 8

  • (3)

    Wkońcu

    • 50 1

    • (1)

      Wspaniały rozwój - 30 metrów asfaltu.
      A sory, jeszcze 120 m na Piekarniczej położyli dzień przed I turą wyborów.
      Jak na ćwierćmilionową metropolię to są takie osiągnięcia że hoho!
      Adamowicz to drugie imię sukcesu!

      • 6 3

      • Jedź se w Podkarpackie

        • 7 1

    • Tylko 14 lat czyli jakieś 3,5 kadencje Miłościwie Nam Panującego

      Jak to mówią jego poddani, Gdańsk rozwija się jak nigdy wcześniej

      • 9 3

  • (4)

    Miesiac a nie 3 dni??

    • 24 13

    • (3)

      Miesiąc będzie trwał remont tego kawałeczka?
      Miesiąc utrudnień w tak newralgicznym miejscu ?!

      To jest ŻART.

      • 7 7

      • (1)

        Mógłby trwać 2 tygodnie ale wtedy musieli by całościowo zamknąć to drogę... Wolę miesiąc z utrudnieniami niż 2 bez możliwości.
        Wiesz, że tam trzeba drogę od zera zrobić, włącznie z podbudową pod drogę.

        • 5 1

        • On z tych, którzy myślą, że asfalt się kładzie, jak polewę na ciasto...

          • 4 0

      • A można było pójść drogą Kacpra

        I nie remontować wcale.

        • 7 1

  • powinni zrobić buspus (2)

    a plebs na Morene niech jeździ przez Potokową

    • 13 8

    • 100/100 (1)

      zakazać tym z Moreny jeździć do Wrzeszcza

      • 2 3

      • ... samochodem

        Przecież jest dobry dojazd komunikacją. A jak nie jest to poprawić.

        • 3 0

  • Prawoskret w omawiana ulice jest do poprawy! (13)

    Nie wytrzymuje natezenia ruchu. W godzinach szczytu na zielonym jest taki tabun pieszych, ze z tego prawoskretu zdaza skrecic na zielonym 3 samochody.

    Moze daloby sie puscic lewoskret i prawoskret z Grunwaldzkiej jednoczesnie? Lewoskret skierowac na lewy pas omawianej ulicy a prawoskret na prawy. Zeby nie bylo kolizji to na wjezdzie dac miniaturowa wysepke rozdzielajaca oba pasy, zeby kierowcy z lewoskretu widzieli nakaz jazdy lewym pasem.

    Co o tym sadzicie?

    • 14 24

    • Ja sądzę, że Grunwaldzką należy zwęzić i poprawić transport publiczny

      Nie da się rozwiązać problemu korków poszerzając ulice, ale da się zmienić swoje przyzwyczajenia i wybrać efektywniejsze formy komunikacji.

      • 2 2

    • ja sądzę, że myślenie głównie lub wyłącznie na temat problemów wynikających z lub wiążących się (4)

      z poruszaniem się samochodem po mieście nie prowadzi do poprawy jakości życia w mieście (prowadzi raczej do stopniowej degradacji jakości życia w centrum Wrzeszcza).

      Tworzenie dodatkowych pasów do skrętu utrudnia ruch pieszym - zmierzającym np. do tramwajów, jest przeciwne zdrowej zasadzie tworzenia "miasta krótkich odległości".

      To nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich jest głównym źródłem problemów osób decydujących się na korzystanie z samochodu, a nie "brak dodatkowych pasów do skrętu" na takim czy innym skrzyżowaniu.

      • 9 8

      • Sorry, ale piekarz Ci bulek na plecach do sklepu nie niesie. (3)

        A proponowane rozwiazanie wcale nie wydluza drogi dla pieszych ani czasu spedzonego przez nich na swiatlach.

        • 2 7

        • (2)

          Sugestia, jakoby korki powodowały dostawy bułek jest cokolwiek zuchwała.

          • 8 1

          • Oczywiscie, ze dostawa bulek sama z siebie nie spowoduje korkow. (1)

            Tylko ze za bulkami jedzie do pracy elektryk dzieki ktoremu masz prad, pracownik firmy dzieki ktorej masz internet w domu, itp.

            • 5 5

            • Jedzie też Janusz-cyklista, którego jedynym celem jest wkurzanie innych ludzi

              • 0 2

    • Niczego tu sie nie da poprawic

      Dopóki ten tabun pieszych musi poruszać się na tym samym poziomie co tabun pojazdow.

      • 2 1

    • (2)

      To całe skrzyżowanie trzeba poprawić. Z drugiej strony wpuszczenie więcej samochodów na Dmowskiego oznacza automatyczne zablokowanie ulicy obok Manhattanu. W większości przez tych kierowców, którzy zamierzając skręcić w Jaśkową stoją na prawym pasie już od Grunwaldzkiej.

      • 10 0

      • Nie za bardzo rozumiem. A gdzie niby maja stac? (1)

        Jadac Grunwaldzka od strony Sopotu i chcac skrecic w Jaskowa caly czas zostaje sie na prawym pasie. I tu wlasnie problemem jest zatkany prawoskret, gdzie korek czesto ma po 100 metrow bo samochody nie maja z niego kiedy zjechac.

        • 1 3

        • Chodzi o odcinek Dmowskiego/Partyzantów od Grunwaldzkiej do Jaśkowej Doliny

          • 1 1

    • Dlatego warto myśleć i albo wcześniej skręcić w Jesionową, albo pojechać dalej i skręcić w Do Studzienki. Albo nawrócić na wysokości Jaśkowej i później skręcić w lewo ;)

      • 3 0

    • (1)

      Będzie problem ponieważ za wysepką (ktorych nie lubię) samochody będą na siłę tasowały sie. Nie wszyscy jadą na Morenę.

      Może po godzinie 15:00 do 20:00 dynamiczna zmiana kierunku ruchu. Możliwość skrętu z Grunwaldzkiej w ulicę Jaskowa Dolina na czas drogowego szczytu.

      • 3 1

      • Z moich obserwacji wynika, ze 90% jedzie na Morene.

        Nieliczni skrecaja w Partyzantow.

        • 3 2

  • (3)

    Ale tam miał być tunel przecież?

    • 11 8

    • (2)

      i dobrze ze nie bedze

      • 4 4

      • Czyli dobrze, ze bedzie wieczny korek i smrod spalin.

        Wszystko w interesie pieszych, którym za ciężko zejść po schodach/zjechać winda.

        • 1 1

      • ;-) plany, plany, plany zmiany
        Żeby tylko deweloper nie zapłacił!

        • 0 3

  • tunel dla aut (4)

    nie miał tam przypadkiem być?

    pas rowerowy mógłby być, ale w sumie bez znaczenia, ja tam na rowerze i tak sobie elegancko zawsze przejadę, jak puszki tkwią w korku

    • 26 30

    • (3)

      tylko że ciężko je wyminąć, w konsekwencji ludzie jadą chodnikiem i będą to robić

      • 4 2

      • (2)

        No i niech jadą, kogo to boli?

        • 4 2

        • pieszych boli

          • 1 3

        • Jest kupa miejsca żeby przesunąć chodnik w stronę Moreny

          I wcisnąć tam DDR.

          • 1 4

  • A kiedy remont ulicy Na Zboczu i Malczewskiego?

    Sporo tam inwestycji deweloperskich a drogi nie ma

    • 14 0

  • Ulicy bezimiennej trzeba nadać imię! (1)

    Proponuję Dziewiąta Ulica, w końcu jest na Manhattanie..

    • 12 3

    • Może Madison Avenue?

      Żeby było z rozmachem ;) madison jest na manhattanie i na rajskiej XD

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane