- 1 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (39 opinii)
- 2 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (105 opinii)
- 3 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (24 opinie)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (61 opinii)
- 5 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (134 opinie)
- 6 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (355 opinii)
Wiemy, kto wskaże na Kolej Metropolitalną
Choć ocenę ekspertów poznamy dopiero za kilka miesięcy, już dziś jest właściwie przesądzone, że śródmieście Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie połączy kolej, a nie tramwaj.
Co prawda koperty z ofertami na opracowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej otwarto jeszcze w połowie sierpnia, ale zwycięskie konsorcjum poznaliśmy dopiero w tym tygodniu. Powód? - Do 4 września czekaliśmy na dokumenty i wyjaśnienia do złożonych ofert. Wybór wykonawcy nastąpił dopiero po ich przeanalizowaniu - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik marszałka pomorskiego.
Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum IVV, które za opracowanie studium chce ok. 1,5 mln zł. Najdroższa oferta wyniosła ok. 5 mln zł, ale odrzucono ją z przyczyn formalnych. Trzy pozostałe wyceniono na od 1,8 do 3,8 mln zł (także spośród nich odrzucono jedną ofertę).
Co ciekawe, konsorcjum, które zaproponowało najniższą cenę, nie mogło być pewne zwycięstwa. - Wysłaliśmy do nich zapytanie, czy zaoferowanej przez siebie ceny nie uznali za rażącą niską? - wyjaśnia Paweł Wróblewski, odpowiedzialny za projekty kolejowe w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.
Niska cena, jaką zaproponowało niemieckie konsorcjum IVV, nie wynikała jednak z dumpingowego oszacowania kosztów, lecz z tego, że firma ta już prowadzi w województwie pomorskim prace studyjne związane z modernizacją linii kolejowych Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.
Mimo że eksperci będą mieli kilka miesięcy na przedstawienie studium, w którym wskażą co i jaką drogą połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem, ile to będzie kosztowało, i jakie będzie miało skutki dla środowiska, już dziś można powiedzieć, że wygra koncepcja budowy kolei, a nie tramwaju.
Skąd to przekonanie? Za budową tramwaju, który połączyłby centrum Gdańska, przez górny taras, z lotniskiem, zawsze opowiadali się gdańscy urzędnicy. Powód? Taka linia lepiej niż kolej służyłaby mieszkańcom błyskawicznie rozwijającej się dzielnicy Południe, którzy od lat utyskują, że miasto nie dba o infrastrukturę komunikacyjną dla nich. Kolejny: budowa linii tramwajowej wymaga mniej gruntów niż linii kolejowej: tramwaje są bardziej skrętne, więc np. ułożenie zakrętu wymaga mniej miejsca. Jeszcze inny: nadzór nad tramwajami jest w gestii miasta, podczas gdy kolej podlega marszałkowi.
Tymczasem Gdańsk nie ma pieniędzy na samodzielną budowę tramwaju. Kosztowałaby ok. 600 mln zł, ale miasto nie dostałoby tych pieniędzy z funduszy unijnych, z których sfinansowana zostanie m.in. budowa linii tramwajowej Chełm-Ujeścisko. Tymczasem w dobie wydatków na drogi (np. Trasa Sucharskiego), stadion Baltic Arenę i ECS (łącznie ok. 2 mld zł) Gdańska nie stać na finansowanie tych prac wyłącznie z budżetu.
O ile prezydent Gdańska ma obowiązek działać w interesie gdańszczan, o tyle marszałek województwa musi kierować się dobrem całego regionu. I dlatego najpewniej zdecyduje się na kolej, która choć mniej przydatna gdańszczanom, lepiej przysłuży się mieszkańcom całego województwa: także tym z odległych od Trójmiasta Bytowa i Lipusza.
Bo tak naprawdę mówienie, czy to o tramwaju, czy to o kolei metropolitalnej, przede wszystkim jako o połączeniu z lotniskiem, oznacza spłycenie tego zagadnienia. Dziś z usług portu lotniczego w Rębiechowie korzysta niemal 2 mln pasażerów rocznie, ale wśród nich są przecież nie tylko mieszkańcy Trójmiasta. Gdyby założyć, że połowa z nich (choć to z pewnością przesadzony szacunek) dojedzie na lotnisko koleją, dałoby to ok. 1 mln pasażerów rocznie. To śmiesznie mało w porównaniu z istniejącą już linią SKM, z której rocznie korzysta ok 40 mln pasażerów.
I dlatego KM jest ważna nie ze względu na to, że przebiegnie w okolicach lotniska, ale na to, że połączy śródmiejskie (Wrzeszcz) oraz nowe dzielnice Gdańska (Kiełpinek) z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna (którą można dostać się na rubieże województwa do Bytowa), a także z najszybciej powiększającymi się dzielnicami Gdyni. Tym bardziej, że w ramach przygotowywanej już modernizacji tej linii, eksperci proponują wybudowanie dwóch nowych przystanków: nowego przystanku Wielki Kack (istniejący nie jest zbyt szczęśliwie usytuowany) oraz drugiego: Gdynia-Kack.
Dzięki temu przejazd transportem publicznym z niektórych dzielnic Gdańska do Gdyni skróciłby się radykalnie: z Osowy na Karwiny z 60 do 18 minut, z Rębiechowa do Chyloni z niemal godziny, do nieco ponad 35 minut.
Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Niedźwiednik - Gdańsk Brętowo - Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Rębiechowo (Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy) - Gdańsk Klukowo - Gdańsk Owczarnia - Gdańsk Osowa - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Karwiny - Gdynia Mały Kack - Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Gdynia Główna Osobowa - Gdynia Chylonia - Gdynia Obłuże - Gdynia Babie Doły (lotnisko)
Częstotliwości kursowania pociągów
Pociągi aglomeracyjne
Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia - Gdynia Babie Doły co 30 minut:
w wariancie maksymalnym na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia co 15 minut,
w wariancie minimalnym na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Babie Doły co 60 minut
Pociągi regionalne
Gdańsk Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
Gdynia Gł. - Kartuzy lub Kościerzyna co 60 minut,
dane za: Wstępne Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa
Opinie (176)
-
2008-09-19 00:15
HURAAAA!!!!!!!!!POCIAG GORA JEST!!!
Logiczne myslenie zwyciezylo brawo od poczatku wiadomo ze pociag musi jechac z lotniska to jasne jak slonce pociag przewiezie dowolna ilosc ludzi zawsze mozna dostawic wagony pociag nie stoji w korkach DOBRY POMYSL NA ODKORKOWANIE 3TROJMIASTA!!dzielnice karwiny chylonia obluze wrzeszcz mozna pieknie odkorkowac wystarczy wsiasc do nowego pociagu to jest swietne same plusy mniej spalin czystsze trojmiasto ekologia polonczenie trojmiasta w jedna calosc komunikacyjna piekna wizja jak metro w londynie ktore obejmuje cale miasto swoim zasiegiem BRAWO BRAWO BRAWO nareszcie bedzie kolej z prawdziwego zdarzenia z lotniska bedzie mozna komfortowo dojechac i szybko tanim kosztem ekonomicznie METRO METROPOLITALNE 3ROJMIASTA HEHE SUPERRRRRR Swietnie wyglonda ten nowy pociag na fotce nowoczesnie kolej musi byc szybka nowoczesna jak w japonii francji angli TGV 574,8KM/H WOW HEHEHE SKM przyspiesza hehe
- 1 0
-
2008-09-18 23:51
bosze co za patologia gdanska :/
- 0 0
-
2008-09-18 23:23
wiemy, że IVV wezmie 1,5 mln zł za opracowanie studium
a poza tym to nic nie wiemy,
może jeszcze poza tym, że Gdańsk nie stać na finansowanie połączenia szynowego z lotniskiem. (tak na prawdę to stać to miasto na niewiele).
Kolejna sensacyjna wiadomość z serii "Gdańsk morze możliwości"- 0 0
-
2008-09-18 23:17
Jeszcze nie zaczeli budowac,
ba, nie ma jeszcze projektu, a juz znaja rozklad jazdy.
Cuda, cuda, cuda.- 0 1
-
2008-09-18 23:09
Brawo PO.
- 0 0
-
2008-09-18 23:02
i bardzo dobrze
wreszcie ktos pomyslal logicznie, kto w to slyszal zeby do miedzynarodowego portu lotniczego tluc sie tramwajem. kolej jest najwygodniejszym srodkiem trasporu publicznego, bo jedziesz stosunkowo szybciej i wygodniej, a bagazu biezesz tyle ile udzwigniesz i zaden burak z renomy ci nie wlepi mandatu za ponadwymiarowy bagaz. osobiscie wole jechac skm-ka (nawet ta bez wyremontowanego wnetrza), niz tluc sie przez pol miasta zdezelowanym tramwajem i narazac na czesty w tramwajach scisk i smrod (w skm tez jest nieraz ciasno i brudno, ale jednak rzadziej)
- 0 0
-
2008-09-18 22:58
mam ogromną nadzieję że będzie to dobrze zrealizowany projekt i tym samym uda się w jakiś sposób odciążyć ruch samochodowy, bo ta kwestia jest fatalna w naszym 3mieście...
poza tym połączenie z portem lotniczym, to naprawdę ważna sprawa
już się nie mogę doczekać- 0 0
-
2008-09-18 22:45
Ha ha same dyżurne tematy, kolej metropolitarna, przebudowa Słowackiego, Paranoja!
- 0 0
-
2008-09-18 22:28
Kolej lepsza
Mam nadzieję że pociągi pojadą tez dalej w stronę Bydgoszczy przez Wdzydze i Wierzchuicin oraz na Czersk i Chojnice. Bo puki co mowi sie tylko o Bytowie i Koscierzynie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.