• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wierzyciele lotniska w Gdyni zwierają szeregi

Michał Sielski
6 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach. Infrastruktura lotniska Gdynia-Kosakowo jest gotowa w 95 procentach.

Syndyk wciąż szacuje długi będącej w upadłości likwidacyjnej spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wierzyciele, którzy zdają sobie sprawę, że majątku może nie wystarczyć na spłatę ich zobowiązań, chcą razem wystąpić do sądu przeciwko spółce, a także jej prezesowi.



Wierzysz, że na lotnisku Gdynia-Kosakowo będą odbywać się loty cywilne?

Spółka budująca lotnisko jest w stanie upadłości po decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej, jaką spółka otrzymała od Gdyni. Chodzi o 91,7 mln zł. Spółka nie ma z czego oddać, bo większość majątku zainwestowała w budowę terminalu, bazy paliwowej, dróg kołowania i innej infrastruktury lotniskowej.

Nie ma jednak również pieniędzy na spłatę pozostałych wierzycieli. Kwota, która pozostała do spłacenia właśnie jest szacowana przez syndyka. Poszczególni wierzyciele zgłaszają swoje roszczenia i przesyłają do sądowego nadzorcy likwidacji.

Czytaj także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

- My mamy niezapłacone faktury na 200 tys. zł. Dokumenty już przygotowaliśmy, ale nie spodziewamy się cudów. Niezapłacone faktury od Stoczni Marynarki Wojennej czekają od czterech lat, mimo sądowego wyroku nakazowego - mówi Robert Krupiński z firmy Ramex.

Jego firma straciła nie tylko na niezapłaconych fakturach. Sprowadziła też granit i wykładziny na podłogi, których sprzedać nie ma komu.

- Sprowadziliśmy je z Niemiec, oddać nie można, a nikt nam teraz pieniędzy nie zwróci, bo to, co nie zostało zabudowane, nie jest zinwentaryzowane - podsumowuje niezbyt udany kontrakt Robert Krupiński.

Firm, którym spółka zalega po 30, 50 czy 80 tys. zł jest więcej. Rekordzistą jest jednak warszawski Mawilux, który czeka na 730 tys. zł wadium, które wpłacił w gotówce jako zabezpieczenie prac oraz ostatnią transzę za ich wykonanie, czyli w sumie ok. 1,5 mln zł.

Zobacz również: Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Wierzyciele postanowili więc zewrzeć szeregi i chcą wspólnie walczyć o swoje pieniądze. Nie zamierzają jednak tylko pozywać spółki. Zastanawiają się także nad pociągnięciem do odpowiedzialności jej prezesa.

- Już przed oficjalną decyzją Komisji Europejskiej było wiadomo, że coś jest nie tak. Faktury były opóźniane, zaczęła się szczegółowa biurokracja i kombinacje z płatnościami - mówi nam jeden z byłych pracowników spółki. - Jednocześnie był duży nacisk na przyspieszenie prac i ich realizację. Właśnie z tego powodu wiele firm zwiększyło swoje straty, a władze dotowanego z miejskiej kasy lotniska mogą opowiadać, że w 95 proc. jest ono ukończone. W części zapłacili za to jednak przedsiębiorcy, choć wcale tego nie chcieli - dodaje.

Władze miasta przekonują, że żadnych nacisków z ich strony nie było, a prace toczyły się zgodnie z harmonogramem.

- Zniecierpliwienie wierzycieli jest jednak zrozumiałe, ale o wszystkim zdecyduje syndyk, który gromadzi wnioski wierzycieli - mówi odpowiedzialny za nadzór nad budową lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak, dodając jednocześnie, że miasto wciąż czeka na rozstrzygnięcie losów odwołania, jakie złożyło na decyzję Komisji Europejskiej.

Większość majątku spółki to bowiem nieruchomości, które wybudowane zostały na gruncie Skarbu Państwa, zarządzanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej i dzierżawionym przez spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Będąca w upadłości spółka ma więc do spieniężenia tylko nieliczne ruchomości oraz kwotę ok. 1,5 mln zł, jaka była na jej kontach w momencie złożenia wniosku o upadłość.

Opinie (353) 6 zablokowanych

  • Syndyk to się teraz pożywi... (2)

    - przez kilka najbliższych lat

    • 12 0

    • syndyk to ma klawe życie

      nie sieje, nie orze a jakie zbiory? Toć IIIRP daje ludziom morze możliwosci ??

      • 3 0

    • najlepsza fucha w tym kraju to bycie syndykiem pasożyty najwięcej się obławiają

      • 1 0

  • na podstawie tej sytuacji moze mieszkancy Gdyni przestana wierzyc w cuda

    dziejące się podobno w Gdyni pod jedynym przywództwem najjaśniejszego W.S. wraz z banda urzedasow UM Gdynia i podziekuja raz na zawsze wybierając nowe władze i nowe twarze w wyborach samorządowych.

    • 17 5

  • Byznes za cudzy szmal (1)

    A było to tak - Budujemy,Unia przyzna nam szmal,na pewno a póżniej interes się potoczy.Tak się robią geszeft nasze byznesmeny za nie swoje pieniądze.A tu nagle Zoonk,nie miła niespodzianka - no i chłopcy popłyną.

    • 7 4

    • nigdy nie mówiło sie o wsparciu UE dla tej budowy

      to Rębiechowo jest na garnuszku UE

      • 0 1

  • Po nowym rozdaniu (czyli po wyborach) w UE zmienią decyzję (2)

    i nikt już nie będzie podkładał nogi Prez. Szczurkowi. Zyczę mu tego i mieszkańcom Gdyni

    • 10 18

    • no co Ty

      dalej przeciwnik lotniska i (zgodnie z mat. w książce Piskorskiego największy interesariusz) Lewandowski pozostaje, młodego Wałęse interesują bardziej ścigacze, a pani z PiSu zanim POmysli to zrobią jak tylko będą chcieli.

      • 1 1

    • tak zmienią hahaha Korwin Mikke wszystkich pozamyka waszego " szczura " i resztę bandy z magistratu za marnowanie kasy miejskiej

      • 3 1

  • Ludzie o czym my tu piszemy (9)

    PO buduje dworzec w Gdańsku Wrzeszczu za 140 mln. zł., a tu na Lotnisko wydano ca 100 mln. unia sie przestraszyła, że jednak można więc co jej POzostało zablokować w komisji europejskiej. Mamy najdroższe autostrady, pociagi pendolino, mysli się o najdroższych elektrowniach,.... więc gdyńskie TANIE lotnisko nie PO drodze:))

    • 15 23

    • (5)

      oj źle z tobą człowieku chyba masz jakieś problemy w życiu prywatnym coś w życiu nie wyszło i teraz wylewasz swoje żale i frustracje na trojmiasto.pl czy może jest to kompleks mieszkańca wioski rybackiej ?

      • 3 6

      • ciesz się, że tobie wszystko wychodzi, a najwięcej nasze pieniądze, (4)

        które za twoje głupie decyzje -inwestycyjne nasze niewinne dzieci będą spłacały

        • 1 2

        • (3)

          jednak nie jesteś normalny

          • 1 1

          • bo w PO najlepiej wydawać czyjeś? (2)

            co widać z AmbeGold? Obecnie nie było GWARANCJI??? A jeśli urzędnik samorządowy firmuje przeciąganiem samolotów na lotnisku gdzie udziały maja f.państwowe, samorządowe,.... a do tego głównym macherem od PR jest pewien synalek???

            • 3 2

            • (1)

              biedak

              • 1 1

              • a yu

                • 0 0

    • Człowieku nie denerwuj się, to tylko sfrustrowani lewici odreagowują przegrane wybory. Jak na tym lotnisku stacjonowały radzieckie Su 7 i piloci radzieccy to było haraszo. A teraz im strasznie nie pasi i Związkowi Republik Europejskich też.

      • 1 2

    • TANIE lotnisko nie PO drodze (1)

      ...natomiast po drodze żelaznej nie jeździ do tej pory Pendolino za miliardy euro fanaberia rządu.
      tytuł z dzisiejszej Gazety Wyborczej:
      Pendolino stoi, a PKP IC płaci kolejne 92 mln euro zaliczki. Czy są szanse na start polskiej szybkiej kolei?

      • 2 2

      • dlatego trzeba odwrócić uwagę lotniskiem

        znane zagrywki z 7-iloletniego rządzenia PO.

        Szkoda, ze łykają to niektórzy Gdynianie i obwiniają Szczurka?

        • 3 2

  • Od początku było wiadomo :) (1)

    Misterna akcja, której celem było przejęcie terenów przez kolejnych cwaniaczków z układu...

    • 8 6

    • uuuuu główka przegrzana na słoneczku ? jakieś układy hahaha widać manie prześladowcza ciebie męczy ale da się to leczyć tylko musisz chcieć i sam iść do specjalisty od bani

      • 2 0

  • ciekawi mnie na co " szczur " jeszcze wyrzuci nasze pieniądze jak na razie lekką ręką wywala kasę na lotnisko arkę same katastrofy ekonomiczne z takim podejściem miasto zbankrutuje

    • 10 5

  • znowu nalot forumowych trolli? (6)

    i gdzie byście szczekali, gdyby nie Gdynia :))))

    • 8 15

    • (3)

      buda burku

      • 2 2

      • (2)

        zapomniałeś wpisać tekstu - pozostał jedynie TWÓJ podpis :)))

        • 1 1

        • sprostowanie (1)

          teraz dobrze ? buda burku :D

          • 1 2

          • pancio pansa?

            • 0 0

    • a o co Ci chodzi? popieraj dalej bezkrytycznie pajacow z UM Gdynia (1)

      • 6 1

      • chodzi mi obniżenie poziomu waszej adrenaliny

        w Gdyni jest parę miejsc gdzie możesz za darmo rozładować agresję - mamy tzw. siłownie na wolnym powietrzu - chocby na bulwarze - słoneczko, szum morskich fal - zadziałaja nieco kojaco na twoje burze hormonów

        • 0 4

  • Samiec Alfa SZczurek

    Co Pan na to Panie Prezydent?

    • 15 3

  • zastanawia mnie atak frustratów na lotnisko, które istnieje od lat (10)

    chodziło jedynie o jego 'ucywilnienie'

    podejrzewam, że szczekaczki nie lataja w ogóle samolotami, bo ja wolę mieć pod nosem zapasowe lotnisko, w przypadku gdyby w Rebiechowie była mgła, a w Gdyni nie (dosyć czesto tak bywa), niż tłuc sie z Poznania lub Warszawy autobusem

    przypomne - lot np. z Londynu jakieś 2 godziny, przejazd z Poznania czy Warszawy jakieś 5 dodatkowych (plus 1 godzina co najmniej na bałagan z przesiadkami)

    ale wymiar wściekłości jaki wylewa się nieprzypadkowo na tym portalu, jest niewspólmiernie proporcjonalny do efektów jakie mozna ewentualnie uzyskać

    bo przepraszam - co proponujecie?

    rozebrać terminal?

    moze kupicie po cegiełce?

    • 19 23

    • (8)

      Bredzisz gamoniu. Ile razy można powtarzać, że to lotnisko nie byłoby zapasowym dla Gdańska, bo żaden rejsowy samolot, który lata do Rębiechowa nie byłby w stanie usiąść w Gdyni, dotarło? Po drugie to linie lotnicze decydują, gdzie lecą na zapasowe a wybierają te lotniska, gdzie LINIOM jest wygodniej a nie pasażerom, wybierają te gdzie mają agentów handlingowych, podpisane umowy itd., dotarło?

      • 9 7

      • wiem ze analfabeta jak ty nie przeczyta (z obiektywnych powodów) (7)

        ale kiedys publikowano nawet na tym portalu informacje jakie były intencje

        logika widac u ciebie jest wprost proporcjonalna do mozliwości logicznego rozumowania i rozumienia tekstu

        tak linie ladują tam gdzie im wygodnie - a jak myslisz na ile wygodnie jest im utrzymać siatkę aktualnych połączeń (czyli startować z miejsca oddalonego o 20KM i pokryc ewentualnie koszty dowozu pasazerów na dystansie 20km a nie 300km), czy wypieprzac wszystko do góry nogami i latac na pusto z innego miasta?

        jak myslisz czy gdyby coś działo się na lotnisku Chopina, to linie majac do wyboru - ladowałyby we Wrocławiu czy w Modlinie?

        oczywiście jako troll nie wiesz, ze pas startowy w Gdyni jest wystarczajaco długi na samoloty pasażerskie, skoro był wystarczająco długi na mysliwce odrzutowe

        ale mozesz sobie powtarzac w kółko te swoje bzdety - pewnie głosujesz na myszke miki, taki masz poziom IQ

        • 5 4

        • (6)

          Mistrzu, linie latają na zapasowe właśnie tam, gdzie mają regularną siatkę połączeń. Jak AirBerlin nie może usiąść na Okęciu to wraca do Berlina a nie leci do Modlina. Jak w Gdańsku były problemy, to nikt nie latał do Bydgoszczy (mimo, że jest najbliżej), tylko do Poznania lub Warszawy bo stamtąd linie regularnie operowały, miały swoich agentów itd. Żadna linia nie będzie dublować swojej infrastruktury na lotnisku oddalonym o 20 km, bo to się im kompletnie nie opłaca.

          A w Gdyni nie chodzi o długość pasa tylko o certyfikację lotniska, które w założeniach jego pomysłodawców nie miało obsługiwać nic większego niż awionetki i małe jety. Przy kodzie C nawet najmniejszy ATR Eurolotu jest za duży. Ponadto w Gdyni nie ma żadnego certyfikowanego ILS-a, aby podnieść standard lotniska trzeba by od nowa wybudować drogi kołowania, przebudować płyty postojowe, zmodyfikować oprzyrządowanie, certyfikować je itd., kolejne setki milionów. W Gdańsku w zeszłym roku odwołanych było 0,3% operacji lotniczych, z czego znaczna część z powodu śnieżyc i silnego wiatru a nie z powodu niskiej podstawy chmur czy mgły i tutaj warunki w Gdyni były takie same. Za chwilę będzie ILS II i minima jeszcze spadną o połowę, więc problem mgieł praktycznie przestanie istnieć.

          • 6 3

          • no i pisać jak do niedorozwinietego - i tak nie czytasz, lub nie rozumiesz (4)

            po pierwsze nie masz pojecia, ale tak ladowały samoloty w Bydgoszczy - dowiedz się

            niemniej akurat Bydgoszcz jest takim samym przykładem jak twoje - w jakiej odległosci jest od Gdańska

            zapewniam cię ze linie lotnicze potrafia liczyć swoje pieniadze i z pewnością BĘDA ladować w Modlinie, jesli okaze się że nie moga na Okęciu - powtarzam , to własnie chodzi o zachowanie siatki połaczen, a nie o latanie na pusto, to jest INTERES a nie polityka

            to jest czysta kalkulacja

            napisz jeszcze że ci z Nowego Jorku tez nie bada przeciez ladować we Wrocławiu, tylko wrócą do USA

            no i taka własnie rozmowa z idiota, który nie ma pamieci 'historycznej' - ale to normalne - rozmowa jak z de bil em - poczytaj siobie założenia rozwoju lotniska w Gdańsku (kóre KIEDYŚ nadzorowało to w Gdyni), poczytaj sobie listy intencyjne, poczytaj róznego typu opracowania rozwoju ruchu, itd...

            napisz jeszcze, że przecież w Gdyni nie ma rękawów - jaki ty poziom reprezentujesz? gimbusa?

            za 20 lat bedzie jakaś 50 generacja ILS i co z tego? czy projektuje się cokolwiek takiej wielkości (przedsiewzićęcia) z dnia na dzień czy na lata... ano właśnie dziecko, a lata temu były inne warunki i DLATEGO zarówno Rebiechowo, jak i Gdańsk popierały stworzenie lotniska w Gdyni (cywilnego, bo powtarzam wojskowe istniej od dziesiątek lat - powtarzam, bo nie rozumiesz chyba na czym latali wojskowi - z odpowiednio długim pasem startowym)

            ale co tam - przecież tu na tym poratlu tylko się 'trolluje' lub 'hejtuje' - logika, to ostatnia rzecz jakiej można się spodziewać od takich jak ty

            • 4 7

            • (3)

              To dlaczego do tej pory nie lądują w Modlinie jak nie mogą na Okęciu? Teraz nie potrafią liczyć swoich pieniędzy i dopiero jak przeczytają twoje mądrości to nauczą się je liczyć?
              A w Bydgoszczy było kilka lądowań jako zapasowe Ryana i Eurolotu, bo te linie mają tam siatkę połączeń. SAS, Lufa, LOT, Norwegian, WizzAir, AirBerlin nigdy nie siadały w Bydgoszczy, z powodów o których pisałem wyżej.
              Nie masz bladego pojęcia o czym piszesz i żyjesz jakimiś urojeniami wpojonymi propagandą.

              • 3 3

              • a kiedy nie mogły na Okeciu od kiedy jest otwarty Modlin???? (2)

                nie pitol bzdur - to nie Ryan czy Eurolot ladowały w Bydgoszczy -

                a laduje sie wtedy gdy jest problem z konkretnym lotem, a nie dlatego ze ty tak chcesz

                • 1 1

              • To wszystko zależeć będzie jak sobie poukładamy umowami? (1)

                porozumieniami itd.
                Gdynia modernizuje swoje lotnisko nie dla szpanu, ale wygody, rozwoju regionu i zwiększenia możliwości zwłaszcza dla młodego pokolenia.

                • 3 2

              • Czysta propaganda. Gładkie słówka jak z folderu reklamowego.

                Ile masz ludzi w tym młodym pokoleniu, że dla nich trzeb a budować osobne nowe lotnisko?

                • 1 1

          • szkoda czasu to wytresowany piesek

            przez wydział propagandy um gdynia.
            Tyle lat prania mózgu że nie jest w stanie przyswoić podstawowych faktów o branży lotniczej i nie tylko.
            Chyba że to szczekaczka samorządności walczącą o "życie"

            • 6 4

    • szkoda że to " ucywlnienie " koszowało 91 mln, które poszło w błoto

      szkoda że to " ucywlnienie " koszowało 91 mln, które poszło w błoto. Za te pieniądze można było naprawdę zrobić wiele dobrego dla miasta. 91 mln to jest to o czym wie unia ale ile naprawdę poszło z budżetu miasta Gdynia to wie tylko Pan Szczurek i jego świta. Tak jak dla mnie jak już ktoś pisał wcześniej afera na miarę Amber Gold, tylko tam poszkodowanymi są ludzie z całego kraju, a tu my mieszkańcy Gdyni. Dziwi mnie to że nie zajmuje się tym jeszcze żaden organ ścigania typu CBA, CBŚ - działanie na szkodę mieszkańców Gdyni jak nic

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane