• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosna na budowie linii tramwajowej na Morenę

Maciej Naskręt
20 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Postęp prac na budowie linii tramwajowej na Morenę.


Zwiedziliśmy budowę 3,6-kilometrowej linii tramwajowej z Siedlec na Morenę w Gdańsku. Wykonawca wartej 116 mln zł inwestycji korzysta z wiosennej aury.



Początek prac przy budowie linii tramwajowej.

Pogoda sprzyja pracom budowlanym. Nie inaczej jest na budowie linii tramwajowej z Siedlec zobacz na mapie Gdańska w kierunku Moreny zobacz na mapie Gdańska, której inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Sprawdziliśmy jak radzi sobie z robotami firma MTM, która wraz z firmą Rajbud jest wykonawcą przedsięwzięcia. Inwestycja pochłonie z kasy miasta 116 mln zł.

Na budowie trwa usuwanie kolizji, przebudowywane jest uzbrojenie podziemne. Układane jest odwodnienie i podbudowa przyszłego torowiska. Ponadto toczą się roboty związane z przełożeniem koryta Potoku Siedleckiego. Oprócz tego trwa też wbijanie ścianek muru oporowego po wschodniej stronie ul. Nowolipie. Z tego powodu na początku marca zmieniono przejazd tą ulicą.

Rozpoczęto już roboty przygotowawcze przy murze oporowym nieopodal przystanku PKM Brętowo, zmontowano prefabrykaty muru oporowego na pętli Siedlce. Na odcinku wzdłuż ul. Rakoczego od skrzyżowania z ul. Jaśkowa Dolina do skrzyżowania z ul. Bulońską układana jest już podbudowa z klińca (kamienia) w torowisku.

Remontowana jest podbudowa ul. Rakoczego na odcinkach: od istniejącej estakady do "Lidla" - strona wschodnia, od skrzyżowania z ul. Bulońską do skrzyżowania z ul. Wyrobka.

W kwietniu planowana jest zmiana organizacji ruchu na ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska do przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska. Zmiana polegać będzie na przeniesieniu ruchu z jezdni prawej (aktualnie) na lewą. Pozwoli to usprawnić ruch na tym odcinku oraz umożliwi przejazd przez tymczasowe rondo Bulońska.

Nowa linia z Siedlec na Morenę przebiegać będzie od pętli Siedlce, wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku PKM Brętowo, na którym pasażerowie będą mogli wsiadać do kolejki w kierunku lotniska lub Wrzeszcza. W późniejszym etapie budowa linii tramwajowej obejmie także odgałęzienie od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej (rejon ul. Myśliwskiej).

Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

Z kolei ostatni przystanek w kierunku Niedźwiednika - PKM Brętowo - będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych. Po dojechaniu do nich motorniczy przejdzie do drugiej kabiny na przeciwległym końcu tramwaju i wróci na główny tor w kierunku Siedlec.

Tuż przed przystankiem powstanie estakada, która poprowadzi tramwaje nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i pozwoli im podjechać pod sam przystanek PKM Brętowo.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to przesiadkę pomiędzy tymi środkami transportu.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Miejsca

Opinie (89) 3 zablokowane

  • Jak już robić to wszystko. Wraz z budową nowej trasy tramwajowej, powinni tez wyremontowac pobliskie drogi bo są w stanie fatalnym'

    • 1 0

  • To ciekawe... (1)

    jak mieszkałam na Ujeścisku, to budowa linii tramwajowej skończyła się, jak się wyprowadziliśmy. Teraz mieszkam w okolicy kolejnej przebudowy... Ale tym razem wycieli też pół lasu z bardzo fajną trasą do biegania :P

    • 2 0

    • co w tym ciekawego?

      • 0 0

  • JAKI SENS MA TEN TRAMWAJ

    Do wrzeszcza jadąc z moreny tramwajem (przez centrum) pojedziemy około 1,5h. Z buta można się tam znaleźć w max 20 minut. Pozatym LUDZIE - są autobusy. Tramwaj to dobry pomysł, ale nie w Polsce, gdzie na trasie jest 45 przystanków, drugie tyle czerwonych świateł, na co trzecim przystanku ktoś robi kiosk u kierowcy. Trzeba zlikwidować panujący stereotyp że tramwajem jest szybciej niż autobusem bo nie stoi w korku. Jak przeliczymy i tak szybiej będzie autobusem. Średnia prędkość (z rozkładu - droga przez czas) na odcinku Oliwa->Łostowice wynosi 18km/h. Czy to jest poważne!?

    • 7 3

  • dziury w dorabianych kawałkach jezdni

    moim zdaniem prace idą zbyt wolno, po południu około godziny 16 nie ma już żadnych prac. poza tym zmiany w ruchu - dorabianie kawałków jezdni są niedokładne - jadąc samochodem trzeba uważać aby nie wpaść w dziury.

    • 5 1

  • Potrzebniejsza jest linia tramwajowa na Jabłoniową (1)

    Morena jest dobrze skomunikowana ze Środmieściem liniami autobusowymi.

    Budowa Nowej Warszawskiej z linią tramwajową jest bardziej potrzebna. Korki są codziennie na starej Warszawskiej. Połączenia autobusowe rzadkie.

    • 5 3

    • Bzdury piszesz

      Ty nie rozumiesz po co buduje się linie tramwajowa.
      Buduje się po to żeby zmniejszyć ilość autobusów.
      Przy duzym potoku luda tramwaj jest efektywniejszy

      • 0 0

  • Zróbcie jakieś normalne, duże wiaty na przystankach a nie dla 5 osób (3)

    • 152 4

    • Hm, może na wizualizacji pod wiatą stoi tylko kilka osób (1)

      Ale miejsca pod dachem jest dużo więcej.

      • 0 3

      • Wiaty takie jak na wizualizacji kiepsko chronią przed deszczem/śniegiem

        Jedynie do ochrony przed słońcem się nadają. Do lepszej ochrony przed opadami potrzebne są jeszcze ścianki boczne, bo rzadko kiedy opad jest prostopadły do ziemi. Ale o tym projektanci nie wiedzą...

        • 6 1

    • napisz podanie do referatu estetyzacji, który to odeśle je do uzgodnień do ZDiZ, DRMG, UPS i CIA, kiedy po upływie 9 miesięcy spłyną odpowiedzi ze względu na zbyt zaawansowany stan robót i nadchodzaca zimę nie da się nic zrobić

      • 25 1

  • Wspaniale (5)

    Jestem za tym, żeby tramwaj jeździł wszędzie, a Miasto Gdańsk uczyniło z tego swój priorytet.

    • 50 8

    • Tramwaj tak, ale nie tylko. (3)

      Z tramwajami jest ten problem, że jak się rozkraczy, to blokuje torowisko. No i jeśli chodzi o tempo podróży, to jest konkurencyjny z samochodem tylko w godzinach szczytu. Brakuje nam szybkiego środka transportu dowożącego nie wszędzie, ale pozwalającego szybko przemieścić się pomiędzy różnymi dzielnicami - taką funkcje normalnie pełni metro, a u nas skm'a jeśli patrzeć na całe trójmiasto.

      • 8 1

      • (1)

        A jak.metro się rozkraczy?

        • 3 0

        • to gdańskie szczury pójdą na żer

          • 4 0

      • Problem z rozkraczaniem można w banalny sposób rozwiązać robiąc zwrotnice co jakiś czas pomiędzy torami, ale to zbyt drogo kosztuje w stosunku do częstotliwości psucia się tramwajów, więc kto by się tam przejmował, jak raz na miesiąc kilkadziesiąt osób się do pracy spóźni, albo gdzieś...

        • 12 1

    • tu tu tu, tu tu tu, tu tu...

      pod oknem sobie tory zażycz

      • 3 1

  • Jazz Duo

    Napewno jak w Pesie. Lustro będzie sie rozkładać ręcznie, jedna piasecznica a nie dwie, brak radia w kabinie itd. - bo będzie taniej ! Gdańsk kupił najuboższą wersję Pesy.

    • 5 2

  • (1)

    a na jesien remont

    • 5 3

    • Zrzędzenie za to już wiosną!

      • 2 0

  • ciekawe (2)

    Ile teraz przy tramwajach bedzie kolizji, wypadkow i potracen pieszych...

    • 1 11

    • Słusznie. Czas zakazać jazdy samochodami.

      • 1 0

    • ciekawe ile razy przy samochodach bedzie kolizji, wypadkow i potracen pieszych...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane