• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosną ruszy budowa przejścia naziemnego między LOT-em a Forum Gdańsk

Szymon Zięba
7 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Wiosną ruszy budowa przejścia naziemnego, które połączy Bramę Wyżynną i Forum Gdańsk. Naprawiona zostanie także jezdnia. Wiosną ruszy budowa przejścia naziemnego, które połączy Bramę Wyżynną i Forum Gdańsk. Naprawiona zostanie także jezdnia.

Trzy firmy są zainteresowane budową przejścia naziemnego dla pieszych na wysokości Bramy WyżynnejMapka. W ramach inwestycji powstanie również przejazd rowerowy przez ul. Wały JagiellońskieMapka oraz zmodernizowana zostanie nawierzchnia ulic. Wszystkie złożone oferty mieszczą się w budżecie wynoszącym ok. 6,3 mln zł. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace ruszą na wiosnę i skończą się na przełomie roku.



Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej:

Inwestycję podzielono na dwa etapy. Szacowany koszt budowy przejścia dla pieszych określono na ok. 1,7 mln zł. Na remont Wałów Jagiellońskich oraz przebudowę nawrotki na wysokości NBP urzędnicy chcą przeznaczyć ponad 4,6 mln zł. W środę, 7.04.2021 r., otworzono oferty zainteresowanych wykonaniem inwestycji firm:

  • Eurovia Polska SA - łącznie 5 772 374,77 zł (1 911 256,83 zł - przejście naziemne; 3 861 117,94 zł - poprawa stanu technicznego ul. Wały Jagiellońskie);
  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - łącznie 5 849 860,00 zł (1 980 300
    zł - przejście naziemne; 3 869 560 zł - poprawa stanu technicznego ul. Wały Jagiellońskie);
  • WPRD GRAVEL sp. z o.o. - łącznie 5 999 968,70 zł (2 099 031,19
    zł - przejście naziemne; 3 900 937,51 zł - poprawa stanu technicznego ul. Wały Jagiellońskie).

Siedem miesięcy prac



Wszystkie złożone oferty mieszczą się w łącznej sumie finansowych oczekiwań miasta. Są one obecnie analizowane, najpewniej jednak uda się wyłonić zwycięzcę przetargu, który zajmie się inwestycją.

- Jeśli procedury przebiegać będą zgodnie z zakładanym harmonogramem, prace ruszą w II kw. i potrwają 7 miesięcy od daty podpisania umowy - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Ukłon w stronę pieszych



Przypomnijmy, nowe przejście sterowane będzie sygnalizacją świetlną. Aby ułatwić dostęp do przejścia, przebudowane zostaną także przystanki tramwajowe, kosztem zwężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonane zostaną również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowana będzie zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk.

Na inwestycji zyskają zwłaszcza piesi, którzy będą mieli łatwiejszy dostęp do przystanków tramwajowych bez konieczności schodzenia pod ziemię.

Modernizacja Wałów Jagiellońskich i "zawrotki"



Zakres modernizacji ulic w ramach budowy przejścia dla pieszych. Zakres modernizacji ulic w ramach budowy przejścia dla pieszych.
Miasto nie zapomina jednak o kierowcach. W ramach przebudowy planowana jest także modernizacja nawierzchni jezdni Wałów Jagiellońskich (jezdnia w kierunku Warszawy) na odcinku od ul. Okopowej. To kontynuacja prac realizowanych w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka do okolic skrzyżowania z Huciskiem.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska chce także, by na jezdni w kierunku Gdyni przebudowany został (umożliwiający "zawrotkę") pas do skrętu w lewo znajdujący się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.

Opinie (642) ponad 20 zablokowanych

  • Przejścia

    Może tunele to przeżytek, ale zwężenie głównej arterii miasta to głupota. Za miast przebudowywać przejścia może powinno się drogi alternatywne dla pojazdów np. tunel łączący Nową Wałową z Elbląską. Utrudnień z trasy Warszawskiej coraz więcej a możliwości minięcia centrum w sumie brak. Teraz w czasie Jarmarku korki do 19 stoją, po przewężeniach jezdni i budowach przejść naziemnych. Fakt ułatwiają życie, ale może trzeba w pierwszej kolejności robudować obwodnice i inne możliwości ominięcia centrum, a nie coraz więcej przewężeń (tymbardziej że wszędzie osiedla się rozbudowują nawet w centrum).

    • 0 0

  • Pozorna poprawa

    Sprawny ruchowo pieszy czekając na sygnał zielony więcej straci czasu niż przemieszczając się przez przejście podziemne. Przy tak dużym ruchu samochodowym wprowadzenie możliwości przechodzenia na żądanie lub priorytetu dla pieszych i rowerzystów nie jest możliwe i skuteczne. Poza tym detekcja ruchu pieszego/rowerowego jest zakazana w mieście od niedawna, bo utrudnia ruch pieszym. Zyskają na pewno rowerzyści, bo unikną schodów. Piesi ponadto będą zmuszeni "przeciskać" się między krawędzią jezdni a murkiem schodów zejścia z peronów. Poza tym kiedy będzie wjeżdżał tramwaj na peron mogą zdarzyć się próby wbiegania na jezdnię przy świetle czerwonym, co pogorszy bezpieczeństwo w tym miejscu. Pomysł wybitnie "polityczny" grupki nawiedzonych radnych.

    • 0 0

  • Wy najpierw róbcie ten sondaż

    a potem miasto na jego podstawie niech podejmuje decyzje tak jak w tym przypadku 68 % jest na - nie i sprawa jest jasna i oczywista a tak w ogóle to nie widzę w tym miejscu jakiejś jedności Starego Miasta z Galerią tabunów ludzi tam nigdy nie będzie turyści pójdą na jedną stronę z tramwaju miejscowi do galerii w drugą nie widzę związku i już niech miasto przestanie dokładać przejścia i kolejne światła bo staniemy w miejscu !!! a nie w tym rzecz !!!

    • 1 0

  • nonsens

    Przejście dla pieszych nie ma w tym miejscu żadnego uzasadnienia. Wybudowano wejście do galerii Forum na poziomie przejścia podziemnego i teraz po przejściu ulicy i tak trzeba będzie zejść piętro niżej. Pieniądze wyrzucone w błoto: 1,9mln z naszych podatków.

    • 0 0

  • Do.......

    To jest pomysł z braku pomysłu na windy, hehe

    • 0 0

  • Idi*ci

    Brawo,
    Dobry pomysł na zakorkowanie miasta!!

    • 1 0

  • Po kiego grzyba?

    Tam jest przecież tunel, który powstał właśnie po to, żeby nie trzeba było budować przejścia naziemnego. Aa i nie zapominajmy, że tam jest też przejście naziemne kilka kroków dalej.

    • 1 0

  • Nareszcie, to reprezentacyjny punkt miasta, po co zmuszać turystów do przejścia przez zapuszczone podziemie. (62)

    Przejścia podziemne w centrum miasta to relikt z minionej epoki. Na Zachodzie odeszli od tego już w latach 80/90.

    Niektórzy kierowcy maurdzą, a potem okaże się, że to nie ma żadnego wpływu na płynność ruchu i korki są jak były.

    Wszak przyczyną korków nie są drogi, a zbyt duża ilość samochodów. A samochodów jest zbyt dużo bo miasto niekontrolowanie rozrastało się na Południe i mało kogo stać na kupno mieszkania w centrum.

    • 240 759

    • (9)

      Przecież ten tunel jest wyremontowany.

      • 48 7

      • A moczem śmierdzi dalej. (8)

        Ale widać, że w nim nie byłeś, w końcu nie wysiadasz z samochodu.

        • 14 53

        • teraz naprawdę widać że nigdy tam nie byłeś (6)

          przechodzę tam 2 razy dziennie, tunel nigdy nie był zasikany, zresztą tam są kamery nikt by się raczej nie odważył, więc po co te kłamstwa ?

          • 48 9

          • żartujesz chyba (5)

            Jestem od zawsze z Gdańska i ten tunel od zawsze straszył. Nie jeżdżę autem i czekam na to przejście. Tunel jest brudny i zawsze kiedy jadę do centrum i muszę przez niego przejść- śmierdzi nie tylko moczem.

            • 5 14

            • Straszył?

              Chyba pani osobą.Też jestem z Gdańska i co najwyżej wkurzajacy byli te cygańskie żebrzący brudasy

              • 0 0

            • Słój

              Od zawsze tj,od 5 lat

              • 1 0

            • To zdejmij maseczkę (2)

              • 5 3

              • hehhehehe, dobry pocisk, brawo ;)

                • 1 0

              • wow, wygrałeś, po tym się nie pozbieram

                • 1 0

        • To

          nie sikaj w tunelu,tylko skorzystaj z toalety

          • 0 0

    • (24)

      Masz rację, lepiej wydać 5 baniek na coś co już jest ( tylko trzeba się przejść) a niżeli przeznaczyć tą kasę na poprawienie chodników które są w skandalicznym stanie

      • 77 27

      • Nadłożenie 100-metrów drogi dla pieszego jest bez sensu. (20)

        Samochodem ten dystans pokonujemy w sekundy, ale dla pieszego to minuty.

        • 37 35

        • jakie 100m? (19)

          naokoło jest 350m

          • 12 26

          • (18)

            jest tunel

            • 40 12

            • (17)

              spróbuj na wózku inwalidzkim

              • 26 14

              • To taniej jest zatrzymać paręnaście tysięcy.. (11)

                aut dziennie niż przejechanie kilku wózków inwalidzkich po zjazdach. Ile spalin generuje hamowanie i ruszanie.

                • 32 15

              • Właśnie podałeś piękny powód żeby pozbyć się samochodów nieelektrycznych z miasta. (3)

                I masz 100% racji, dość tych spalin przy hamowaniu i ruszaniu.

                • 10 17

              • Nie

                lepiej pozbyć się rowerzystów i inwalidów?

                • 0 0

              • wole aby pozbyto sie z miasta ogrzewania domów na węgiel

                a dla niedouków ekogroszek to też węgiel a nazwa to ściema i on nie jest ekologiczny

                • 6 1

              • mokry sen rowerzysty...

                • 6 3

              • Na Podwalu Przedmiejskim tlumy korzystają z naziemnego. Apeluje tez o przejscie na ul. Zabi Kruk (2)

                Ludzie to nie szczury by chodzić po brudnych podziemnych przejsciach. Tysiace osob ma wozki z dziecmi, starsze osoby o lasce, tysiace rowerzystow itp juz nie wspominajac o inwalidach

                • 4 7

              • (1)

                To przechodź przez tory na Gdańsku Głównym - w końcu ludzie to nie szczury.

                • 6 2

              • Maniek - po co serwujesz te suchary?

                przecież to nie jest ani śmieszne, ani logiczne

                • 1 0

              • Tyle samo co światła dalej.

                • 1 0

              • Dlatego powinna być strefa zeroemisyjna w centrum (1)

                • 3 8

              • Czyli powinni wam odciąć prąd - bo ten w Polsce jest z węgla. Po zmroku świeczek też wam nie będzie wolno palić - bo są jakby nie spojrzeć, emisyjne. Miłego bezemisyjnego internetu życzę.

                • 6 1

              • Tam o tak są światła

                Tylko przejścia nie ma

                • 7 10

              • zwężać zwężać - będzie ciaśniej tzn. "lepiej" :)))))))))) (1)

                • 3 1

              • zwężenie skłoni do spokojniejszej jazdy

                to poprawi bezpieczeństwo

                • 0 0

              • sprobuj winda. (1)

                • 3 1

              • taaaaaa te co ciagle niedziałają

                a potem ktoś nakleja beszczelnie kartkę awaria i ma w d*pie sprawe na kilka miesięcy

                • 1 0

              • Albo na szczudłach

                • 6 2

      • w punkt

        te chodniki to chyba Gierka pamiętają....no ale kasa na drogę w szczerym polu do działek byznesmanna który już wchodzi w deweloperkę na Wyspie Sobieszewskiej była, co z tego, że wokół nie ma chodników a główna droga dojazdowa to też pamięta PRL

        • 20 2

      • No właśnie to "tylko trzeba się przejść" jest dużym problemem (1)

        Poza tym z tych 5 baniek 2/3 idzie na budowę nawrotki dla kierowców

        • 25 12

        • nawrotka też potrzebna jak świni siodło... jest skrzyżowanie u góry i tam można wygodnie skręcać w lewo

          Nie wiadomo kto chce tą nawrotkę, bo tłumów od strony Oruni na niej nie widać, tylko teraz wszyscy od strony Stogów z niej korzystają bo jakiś kretyn nie potrafi sprzątnąć magazynu i otworzyć łącznice która jest od półtora roku gotowa (Stogi->Orunia).

          • 41 4

    • duża liczba aut wynika z beznadziejnej komunkacji miejskiej (1)

      to prawda że bardzo rozwija się Gdańsk Południe które praktycznie nie ma komunikacji a drogi to żenada - patrz ulica Niepołomicka
      Mamy również dużo aut z poza gdańska, ludzie dojeżdżają do pracy po 30 km z poza miasta

      • 2 2

      • nadmierna liczba aut wynika z wielu przyczyn

        - z braku restrykcyjnej polityki parkingowej, z kładzenia nadmiernego nacisku na rozwój sieci ulicznej/ drogowej, z niedostatecznie dobrej częstotliwości połączeń SKM i PKM (kiedyś pociągi SKM jeździły co 6 minut), z braku konsekwentnej polityki poprawy dostępu pieszych i rowerzystów do stacji SKM i PKM etc. etc. Obecnie nieśmiało próbuje się te problemy rozwiązywać, wbrew poglądom wielu osób przyspawanych mentalnie do samochodu.

        • 0 0

    • i gdzie prowadzi to reprezentacyjne przejście ? (1)

      Do przystanku czy centrum handlowego ?

      • 3 0

      • ono prowadzi do wielu punktów w tym rejonie miasta

        do obu przystanków tramwajowych, do przystanków autobusowych i do centrum handlowego.

        • 0 0

    • Światowiec (1)

      Rzeczywiście, przejść podziemnych już się nie użytkuje. W szczególności na zachodzie. Byłeś może we Fracji? W Niemczech? W centrach dużych miast to najlepsze rozwiązanie Panie Globtrotter

      • 9 3

      • W centrach dobrze zarządzanych miast na całym świecie

        wdraża się stopniowo proces poszerzania stref wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów. W tych miastach ludzie zamożni poruszają się pieszo, rowerami lub komunikacją zbiorową. W źle zarządzanych miastach na całym świecie ludzie biedni poruszają się samochodami lub busikami stłoczeni jak śledzie w beczkach.

        • 0 0

    • Przejścia podziemne potrzebne (4)

      Zapuszczone podziemie? Co to za tekst. W tym miejscu przejście podziemne jest wyremontowane, szerokie. Przejście naziemne w tym miejscu wydłuży przejazd autobusów i tramwajów, bo jaśnie Państwo dołem nie może przejść tylko po pasach z rozwiniętym czerwonym dywanem.

      • 29 9

      • Jedź obwodnicą (3)

        Jaśnie państwo może pojedzie swym autem na około obwodnicą.

        • 6 14

        • kupcie sobie po helikopterze (1)

          • 2 0

          • I tak zakażecie lotów bo hałas i bezpieczeństwo

            • 1 1

        • To może w ogóle zamknąć drogę?

          • 4 1

    • a może by tak (1)

      Zrobić remont tunelu?

      • 0 1

      • Kolejny? Niedawno był.

        • 2 0

    • No właśnie po co zmuszać turystów do korzystania z tunelu gdy idą na pociąg? Niech normalnie przejdą przez tory kolejowe

      • 4 0

    • Przecież nadal są przejścia podziemne pod torami kolejowymi. To też relikt? Miasto będzie sie rozrastać bo nie lubią tutaj deweloperów i stylu w jakim budują.

      • 2 0

    • (1)

      Mhm w Weronie parking turystyczny dla wycieczek autokarowych ma przejścia podziemne że schodami. O jakim zachodzie mowa?

      • 13 3

      • Werona nie jest na zachodzie

        Popatrz na mapę.

        • 1 7

    • Bieda Starostka już tylko ma na farbę na pasy ?

      • 4 1

    • Reprezentacyjny to mógłby być, ale zrobili uforum.

      • 6 4

    • Dorzucić światła co 100 metrów! (2)

      Wyburzyć jeszcze wiadukt koło lotu w kierunku Warszawy aaa i jeszcze zalać tunel pod Podwalem! Wszystko niech jedzie jedną ulicą! Wtedy znikną korki!

      Urzędniku masz powyżej pomysł jak zniszczyć ludziom życie!
      Nie dziękuj

      • 58 17

      • Sami sobie życia poniszczyliście uzależniając się od auta. (1)

        Ale innym już nie niszczcie. Nie po to mam nogi. żeby stać z marzycielami typu "domek za miastem" w korkach

        • 23 60

        • To użyj tych nóg do zejścia schodami, przejścia przez tunel i wejścia po schodach na chodnik po drugiej stronie ulicy.

          • 27 6

    • Ktoś chyba nie wychodzi na dwór

      Przejście podziemne przy przystanku brama wyżynna jest przecież całe ładnie odnowione, nie rozumiem. Chyba autor nie wychodził na dwór od kilku lat

      • 35 9

    • Na zachodzie takie drogi są puszczane pod ziemią

      i cały teren nad jest zagospodarowywany. Tutaj znowu robią dobrze jak nie deweloperowi to centrum handlowemu. Poza tym znowu kolejny doraźny remont tej drogi ? To należy zerwać i położyć od nowa, bo tam są dziury na 20 cm w głąb a sama nawierzchnia przed wiaduktem jest tak pofalowana, że jak jest ślisko to trzeba zwalniać do 20 na godzinę, już raz o mało się nie wywaliłem na motocyklu na tej tarce połączonej z sitem - jak dojazd do jakiegoś PGRu.

      • 23 8

    • Pomnik (1)

      To i pomnik postaw w tym miejscu najlepiej ten co tam stał Wilhelma pogromcy kierowców :)

      • 14 5

      • No dobrze by było

        • 5 5

    • Jakich turystów?

      Ja tamtędy będę chodzic

      • 10 9

  • Chyba

    wlodarzy Gdańska straszy.Który z nich weźmie odpowiedzialność,za życie tych palantów,którzy nie patrząc na światła będą biegć do tramwaju?Już i bez przejścia nie ma dnia, by jakiś kretyn nie przebiegał górą.

    • 0 0

  • To jest nie normalne miasto,

    Co to za i**otyczny pomysł.
    Brakuje tylko tunelów pod Huciskiem bo komuniści nie zdążyli je zbudować.
    Miał być płynny ruch pieszych i pojazdów.
    Ruszające pojazdy to zwiekszona emisja spalin. Tunele to bezpieczeństwo przechodniów. To co obecnie jest tworzone w mieście to sabotaż ekologiczny , zdrowotny i gospodarczy.
    Już nie raz od mieszkańców słychać głosy, że chcą z Gdańska się wyprowadzić do Gdyni bo w tym Gdańsku same już paranoje.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane