• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja architekta: muzeum na pirsie

mgr inż. arch. Anna Maria Sokołowska
9 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Tak może wyglądać Muzeum Modernizmu w Gdyni, które mogłoby powstać na południowej część pirsu Dalmoru. Tak może wyglądać Muzeum Modernizmu w Gdyni, które mogłoby powstać na południowej część pirsu Dalmoru.

Jak zagospodarować środkowy z trzech gdyńskich pirsów wychodzących na Zatokę Gdańską, z Nabrzeżem Kutrowym i Molem Rybackim? Miasto wprowadza poprawki do planu zagospodarowania przestrzennego, a nasi czytelnicy mają swoje pomysły. Dziś wizja architekt Anny Marii Sokołowskiej.




Widok od strony Basenu Prezydenta. Widok od strony Basenu Prezydenta.
Widok od strony Skweru Kościuszki. Widok od strony Skweru Kościuszki.
Opracowany przeze mnie projekt obejmuje kompleks dwóch zintegrowanych ze sobą budynków, z których większy pełni funkcję muzealno-wystawienniczą z towarzyszącymi funkcjami, takimi jak biura, sale konferencyjne, kawiarnie, restauracje, puby, kluby, centrum rozrywki itp.

Budynek niższy pełni funkcje modelarni oraz biur i sal wykładowych dla uczniów, studentów oraz absolwentów wyższych uczelni technicznych i plastycznych.

Budynek modelarni w największym stopniu dopełniałby zapotrzebowanie muzeum na modele detali architektonicznych, fragmentów elewacji i modeli z zakresu wzornictwa przemysłowego oraz pozwalał się zajmować konserwacją i renowacją obiektów dostarczanych do muzeum z całego świata.

Innowacyjność funkcji muzeum wynika z faktu, iż nigdzie na świecie nie istnieje muzeum, które prezentowałoby wystawy przekrojowe przez całą epokę modernizmu na świecie oraz okres poprzedzający, jak i nurty postmodernistyczne.

W skład wystaw wchodziłyby wszystkie zagadnienia wybranych okresów: architektura, architektura wnętrz, malarstwo, grafika, rzeźba, tkanina, film, fotografia, plakat, literatura, ubiór, wzornictwo przemysłowe, przemysł, kultura, życie codzienne itp.

Głównym założeniem bryły budynku było umieszczenie w końcowym odcinku nabrzeża obiektu będącego zarówno dominantą kubaturową, przeciwwagą dla istniejącego wysokościowca Sea Towers oraz punktem odniesienia widocznym od strony wody i lądu.

Gdynia powinna inwestować w rozwój terenów poprzemysłowych oraz nieużytków w centrum miasta. Jednym z nich jest również teren międzytorza (ul. Jana z Kolna, ul. Polska), a o prywatyzacji terenów Dalmoru głośno było już od kilku lat. Przyszli inwestorzy powinni skupić się na właściwym wykorzystaniu walorów tego miejsca, odrestaurowaniu zabytkowych hal i przeznaczeniu je na nowe funkcje oraz stworzeniu ogólnodostępnych terenów rekreacyjnych.

Funkcja mieszkalna nie powinna zdominować tego terenu, ale dać również możliwość stworzenia mieszkańcom Trójmiasta i turystom centrum atrakcyjnego rozrywkowo i kulturowo, co nadal jest słabym punktem tak szybko rozwijającego się miasta jakim jest Gdynia.

Gdynia jest perełką architektury modernizmu, synonimem rozwoju i nowoczesności, miastem "z morza i marzeń" - dajmy jej więc symbol, dzięki któremu będzie na językach wszystkich nie tylko w czasie czterodniowych imprez masowych.

Wizualizacje pochodzą z dyplomu wykonanego w Katedrze Architektury Morskiej i Przemysłowej w roku akademickim 2007/2008. Temat: "Muzeum Modernizmu "MoDeUm" w Gdyni - Molo Rybackie - Nabrzeże Kutrowe". Zadaniem było stworzenie koncepcji zagospodarowania końcowego odcinka (Nabrzeże Kutrowe) pirsu, na którym znajduje się Dalmor.
mgr inż. arch. Anna Maria Sokołowska

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (172) 6 zablokowanych

  • Co to za pierdół

    Przecież wiadomo , że grunty dostanie deweloper i wybuduje następne badziewie dla "warszawki", betonowego molocha. Nikt w Polsce jeszcze nie pomyślał, że lepszym interesem niż budowanie kolejnego centrum handlowego czy osiedla jest wybudowanie centrum rozrywki przez duże "C" . Co robią Polacy w niedzielę?? Snują się po hipermarketach - dlaczego? bo k..wa nie ma co robić, co by robili gdyby mogli?? Płacili by grubą pęgę żeby móc się zabawić w parku rozrywki, muzeum, aquapqrku itp. itd

    • 17 2

  • bardzo ładne (1)

    konstrukcyjnie bardzo odważne ... ja bym się bał w tym wystającym pracować :)

    • 3 1

    • odwaga motorem do sukcesu:)

      konstrukcyjnie sea towers też było dużym wyzwaniem;) najpiękniejsze budynki świata powstają w oparciu o odważne, nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, dlatego właśnie postęp techniczny tak gna do przodu żebyśmy mogli podziwiać tego typu ekstremalne cuda:)

      • 3 1

  • Ale badziew (1)

    na co komu tyle pieniedzy w bloto rzucać. I po co muzeum jakiegoś modernizmu. A może tak jakiś zakłąd zrobić, ludziom pracę dać a nie kosztowne rozrywki dla snobów

    • 9 16

    • Człowieku, to jest praca dyplomowa studentki.

      • 1 0

  • Mnie się nawet podoba

    Mam tylko obawy, czy ta wystająca część nie stanowi potencjalnego zagrożenia dla jednostek pływających. Poza tym część nabrzeża się zmarnuje - jakąś przystań należałoby tam jednak zrobić

    • 8 1

  • okropne-taki przeszklony kontener :/

    • 5 8

  • proponuję, zanim zabierzemy się za upiekszanie pirsu, upiekszyc centrum walcząc z parkujacymi gdzie popadnie samochodami. wystarczy przejśc sie kwartałem 10 lutego, starowiejska, świętojańska i wlepiając mandaciki poprawiac estetykę miasta.

    • 7 3

  • Brzydkie

    Nie wiem czemu w takim miejscu chcę się ustawić (i stawia się-patrz Sea Towers) takie toporne kanciaste budynki.W tym przypadku nawet fakt oszklenia nie dodaje lekkości

    • 7 7

  • NUDAAAAAA......

    NUDAAAAAA......

    • 6 6

  • nadwieszenie (11)

    nadwieszona część znajduje się około 25 m nad poziomem lustra wody i w stosunku do rozległego basenu prezydenta wystaje stosunkowo niewielką swoją częścią poza obrys nabrzeża:) proszę zauważyć również że pod nią znajduje się obniżenie które służy do cumowania niewielkich jednostek turystycznych dzięki czemu jest tam dostęp nie tylko drogą lądową ale i wodną:) ale cóż koncepcja koncepcją a realia pójdą swoją drogą zawsze warto pomarzyć:)

    • 10 4

    • (9)

      Utrzymanie tej bryły na takim pylonie i tak wykonanych wantach to sience-fiction. Jak doliczyć do tego warunki geologiczne, to mamy zupełną futurystykę.
      Tak nie mógłby wyglądać ten pirs, bo tego nie da się tak zbudować, nawet z włókna węglowego :)
      Trzeba by popracować nad nachyleniem i wielkością poszczególnych elementów, ale mogłoby się okazać, że to całkowicie zmienia wygląd obiektu.

      • 5 0

      • Forumowy impotent intelektualny. (8)

        Weź człowieku nie pleć bzdur, jak się nie znasz to się nie wypowiadaj.
        Oczywiście, że to jest do zbudowania (nie oceniam architektury). Pylon i cięgna spełniają pewnie rolę dodatkową. Główna konstrukcja wspornika to rama vierendeel`a, która jest sztywna jak h...... To są właśnie takie dyskusje, rzuci sie kilka vizek i już się znawcy wypowiadają i oceniają. Idź poczytaj a potem do komputera usiądź... NARA !

        • 1 1

        • Naprawdę musisz być mega bucem z takim słownictwem i brakami w wiedzy. (7)

          Rama może sobie być sztywna, ale trzeba być rzeczywiście impotentem intelektualnym, żeby twierdzić, że jest w stanie utrzymać około 50-metrowe przewieszenie i w dodatku wszystko utrzymać w gruncie, który tam występuje.

          • 4 0

          • Masz Ci Judaszu... (6)

            Jak nie zobaczysz, to nie uwierzysz, więc patrzaj...
            1. http://images.google.pl/images?hl=pl&q=Lamar+Construction+Company&btnG=Szukaj+obrazĂłw&gbv=2&aq=f&oq=
            2. http://pubs.asce.org/magazines/CEMag/2007/Issue_01-07/article1.htm
            3. http://www.constructalia.com/en_EN/gallery/galeria_detalle.jsp?idProyec=275117
            4. http://www.steelconstruct.com/publications/cs/eccs18.pdf

            a jak grunty są za słabe to się je wzmocni. A nadwieszenie ma maks 40m (tak na oko). A poza tym to mi się nie podoba ten budynek, ale jak już czytam takie dyrdymały to krew zalewa. I JESTEM BUCEM, przecież sie podpisałem !

            • 1 0

            • Zwracam honor (2)

              Chociaż wzmocnienie tych gruntów pod taką konstrukcję byłoby nieopłacalne.

              • 1 0

              • Szacun.. (1)

                hejjjjj...mało kto na forach się przyznaje do błędu. Jesteś w porzo ;-)
                Co do opłacalności, to ja nie wiem czemu architekci projektują takie rzeczy, widocznie łechta to ich artystyczne ambicje. Ale jak napisałem wyżej nie podoba mi się to rozwiązanie, a wykazać chciałem tylko że jest do zbudowania.

                • 2 0

              • Temu aby uzyskać tytuł magistra inż. architekta.

                Potem już nie projektują takich rzeczy tylko normalne budynki, budowane przez inwestorów za normalnepiniądze, przeznaczone na normalne cele.

                • 2 0

            • :) (2)

              zawsze najłatwiej powiedzieć że czegoś się nie da:) trudniej si zmusić do przeciwnego toku myślenia, na szczęście istnieją ludzie którym się chce podejmować wyzwania konstrukcyjne (co widać również w podanych wyżej linkach) w dzisiejszych czasach i w dzisiejszej technologii nie ma już "nie da się" jak budowali sea towers to też się słyszało że to jest niemożliwe do zrealizowania, udało się, stoi, a to ta sama konstrukcja nabrzeża a koncepcja tego budynku nie wymagałaby przenoszenia takich dużych obciążeń jak sea towers bo część druga budynku jest tkanką zwartą na którą przeniesiona jest duża część obciążeń reszta opiera się na pylonie oraz cięgnach które przechodzą przez wszystkie stropy dodatkowo je spinając, pylon jest wzorowany na rozwiązaniach mostów znakomitego architekta Santiago Calatravy

              • 1 0

              • Akurat ta konstrukcja jak na wizualizacjach (1)

                jest przesztywniona i w tym kształcie na pewno by nie powstała.
                Cięgna przechodzą przez wszystkie stropy? Gdzie? Jak?

                • 0 0

              • koncepcja

                nie twierdzę że powstałoby to dokładnie w takiej formie jaką tu widać, jest to jedynie projekt koncepcyjny którego zadaniem było pokazać jedynie pewne rozwiązania konstrukcji w przybliżonej formie a nie rozwiązywanie jej w szczegółach. Tak jak widać stropy nadwieszenia oraz konstrukcje ścian składają się z rusztów żelbetowych oraz z kratownic stalowych powiązanych ze sobą stężeniami, cięgna na wizualizacji niestety są nieprawidłowo umieszczone i jest ich za mało w założeniu każda grupa cięgien począwszy od tej która umieszczona jest najwyżej trzyma dodatkowo każdy strop z osobna przechodząc przez kolejne kondygnacje nadwieszenia

                • 0 0

    • Ta budowla nie powinna wychodzić nad basen portowy

      Nie mówię, że tak się na pewno stanie, ale mimo wszystko istnieje potencjalne ryzyko uszkodzenia większej jednostki, która będzie chciała tam wpłynąć

      • 1 0

  • paskuda (1)

    • 6 5

    • A to co jest ładne?

      Może jakiś przykład?
      Współczesny.
      Z okolicy.

      Bo ja oddycham z ulgą patrząc na ten projekt.
      Choć pewnie za chwilę budynek obwieszono by reklamowymi szmatami z każdej strony.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane