• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja nowego centrum Siedlec przy pętli

Krzysztof Koprowski
14 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrodzone wejście do nowego parku
Ulica Struga dzisiaj nie posiada nawet chodnika, a część zabudowy skryta jest za szpetnymi reklamami. Projekt planu ma przekształcić ją w atrakcyjną przestrzeń publiczną. Ulica Struga dzisiaj nie posiada nawet chodnika, a część zabudowy skryta jest za szpetnymi reklamami. Projekt planu ma przekształcić ją w atrakcyjną przestrzeń publiczną.

Nowy projekt planu zagospodarowania przestrzennego dla rejonu pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska pozwoli uczynić z tego miejsca ciekawy fragment miejskiej, zwartej zabudowy. Realizacja tej wizji bez dużego gracza na rynku deweloperskim może jednak nigdy nie dojść do skutku.



Czy rejon pętli Siedlce to dobre miejsce do zamieszkania?

Projekt planu zagospodarowania dla rejonu pętli tramwajowo-autobusowej Siedlce, wyłożony właśnie do publicznego wglądu, to efekt wewnętrznego opracowania urbanistycznego Biura Rozwoju Gdańska sprzed czterech lat.

- W 2012 r. Zespół Urbanistyczny Śródmieście sporządził studium dla ul. Kartuskiej i jednym z wniosków było przystąpienie do sporządzania planu zagospodarowania dla rejonu pętli. Chodziło m.in.o zmianę profilu zagospodarowania z produkcyjno-usługowego na mieszkaniowo-usługowy, ponieważ dzięki temu będzie szansa na przekształcenie tego obszaru w atrakcyjny fragment miasta - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Maria Kowalska, projektant prowadząca plan zagospodarowania dla rejonu pętli Siedlce.
Atrakcyjna przestrzeń publiczna

Projekt planu zakłada przekształcenie ul. Struga zobacz na mapie Gdańska, biegnącej równolegle do torów tramwajowych, w atrakcyjną przestrzeń publiczną. To własnie wzdłuż niej powstać ma zwarta pierzejowa zabudowa (dopuszcza się cofnięcie zabudowy maksymalnie do dwóch metrów w głąb działki) z obligatoryjnymi lokalami handlowo-usługowymi w parterach.

Ponadto projekt planu zakazuje tworzenia parkingów od frontu budynków, przeznaczając tę przestrzeń dla pieszych. Jednocześnie jednak dopuszcza się dalsze funkcjonowanie ul. Struga bez chodników.

Miejsca parkingowe będą mogły powstać oczywiście w parkingach wewnątrz budynków lub na ich zapleczu. Do dyspozycji kierowców pozostają też miejsca przy pętli tramwajowo-autobusowej.

  • Wizualizacja kształtu potencjalnej zabudowy przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów urbanistycznych.
  • Wizualizacja kształtu potencjalnej zabudowy przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów urbanistycznych.
  • Wizualizacja kształtu potencjalnej zabudowy przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów urbanistycznych.
  • Wizualizacja kształtu potencjalnej zabudowy przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów urbanistycznych.
  • Wizualizacja kształtu potencjalnej zabudowy przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów urbanistycznych.
  • Wizualizacja kształtu potencjalnej zabudowy przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów urbanistycznych.
35-metrowa dominanta

Nowa zabudowa będzie mogła mieć do 25 metrów wysokości, czyli ok. 6-7 pięter. Dodatkowo w pobliżu ul. Łostowickiej dopuszcza się jedną dominantę przestrzenną o wysokości do 35 metrów (ok. 9-10 pięter).

Podwyższenie parametrów fragmentu potencjalnej nowej zabudowy ma pozwolić na realizację budynku, pełniącego wizualnie rolę "bramy wjazdowej do miasta". Dominanta w niektórych perspektywach przesłoni także puste ściany bloków przy ul. Szarej zobacz na mapie Gdańska.

Park Na Zboczu, podziemny zbiornik retencyjny, wyeksponowanie kościoła

W projekcie planu przewidziano rezerwę terenową pod połączenie pieszo-rowerowe planowanego Parku Na Zboczuul. Łostowicką zobacz na mapie Gdańska oraz możliwość realizacji podziemnego zbiornika retencyjnego pod parkingiem przy pętli i ul. Struga. Ze względu na zalecenia konserwatora w zakresie wyeksponowania kościoła pw. Św. Franciszka z Asyżu zobacz na mapie Gdańska, nie będzie możliwa w przyszłości rozbudowa parkingu o dodatkowe kondygnacje nadziemne.

Mglista wizja realizacji

Wizja nowego centrum Siedlec ma raczej niewielkie szansę na szybką realizację. Plan zagospodarowania, zgodnie z ustawą, nie może w żaden sposób wymóc na właścicielach gruntów rozpoczęcia budowy. Daje im jedynie wytyczne, w jaki sposób mają kształtować nową zabudowę.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Struktura własności gruntów na terenie objętym planem z latami wygaśnięcia użytkowania wieczystego. Struktura własności gruntów na terenie objętym planem z latami wygaśnięcia użytkowania wieczystego.
Zainteresowaniem tym terenem przez deweloperów na razie jest nikłe. Na etapie sporządzania planu wpłynęły jedynie wnioski od właścicieli infrastruktury technicznej.

Co więcej, największy prywatny właściciel gruntów (w użytkowaniu wieczystym) w granicach projektu planu, czyli Gdańska Spółdzielnia Mieszkaniowa, nie próbowała nawet zanegować proponowanych zapisów w zakresie wysokości, na których będzie stratna.

Bez planu, w oparciu o warunki zabudowy, spółdzielnia mogła wznieść budynki nawet do 39 metrów wysokości, w urbanistycznym nawiązaniu do bloków przy ul. Szarej zobacz na mapie Gdańska. Teraz potencjalna nowa zabudowa obniżona zostaje do 25 metrów i 35 metrów dla jednej dominanty.

Uwagi do planu do 14 października

Jedną z ostatnich szans dla spółdzielni oraz każdego mieszkańca na zmianę proponowanych parametrów zabudowy jest złożenie uwag do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko w terminie do 14 października. Z dokumentem można zapoznać się w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska oraz na stronach internetowych BRG.

Miejsca

Opinie (113) 1 zablokowana

  • a to ciekawe ze najpierw sprzedaja sie tam obiekty

    a po kilku miesiacach zmienia sie plan na nowy..mieszkalny. Cuda wianki dla CBA znowu ?

    • 8 3

  • Wszyscy hcoo basen basen basen macie tyle miejsca z tylu pelno meneli hleje piwo

    Basen basen mnostwo gruntu mozna z 10 basenow wybudowac tylko trzeba chciec

    • 2 5

  • Przydałoby się poszerzyć tę pętlę (4)

    Może wtedy można by skrócić autobusy z Jasienia do Siedlec i ten system przesiadkowy zacząłby poprawnie działać. Powinno jeździć więcej tramwajów linii 4

    • 52 10

    • Można było ...

      przenieść ruch w kierunku centrum z Kartuskiej na Struga a wrócić przed kościołem. Wtedy pętla zyskała by miejsca (obecna jezdnia Kartuskiej), autobusy nie musiałyby wjeżdżając na pętle zawracać, a tramwaje z Piecków-Migowa nie blokowałyby całego skrzyżowania. Czas na zielonego na przejściu dla pieszych mógłby być dłuższy (przerywa ruch w jednym kierunku). No ale teraz już chyba po rybkach.

      • 5 5

    • Pełna zgoda . Powinien być jeszcze również łuk torowy w relacji Siedlce - Migowo oraz akualny czas na wyświetlaczach SIP>.

      • 4 1

    • (1)

      A co niby jeździ z Jasienia do Dw.Gł ? 161, 167 ? To dwa jedyne autobusy dzięki którym można uniknąć przesiadki.

      • 7 5

      • Nie powinny tak jeździć zgodnie z planami rozwoju komunikacji miejskiej w Gdańsku.

        • 4 6

  • petla

    niech postawja jedna toj toje bo niema gdzie moczu oddac trzeba chodzic w krzaki zenada

    • 12 2

  • Chodnik i jeszcze raz chodnik.

    Wzgórze Mickiewicza jest odcięte od pętli na Siedlcach. Brak 15 mb chodnika od schodów do pętli. Błoto, dziury i zasyfione garaże. To najwyżej może być centrum Wólki Bagiennej.

    • 15 1

  • zróbcie park na zboczu .... (1)

    Jak chcą mieszkańcy , a nie wizje misje ...

    • 12 4

    • plan pod dewelopera ....

      ZobaczyMy którego ....

      • 2 6

  • ja tam wole inne widoki z lotu ptaka (grazynka juz sie heheszkuje w pokoju obok)

    • 1 4

  • Znowu klocki postawią :( (2)

    • 28 12

    • Wg planu ma tam powstać zabudowa pierzejowa a nie punktowce (klocki)

      • 12 0

    • To uważasz że lepsze są te baraki pokryte szmatami reklamowymi? Nieźle.

      • 12 8

  • Mam lepszy pomysł :)

    1-odpalić atomówkę
    2-uprzątnąć gruzy
    3-do krateru nalać wody
    4-cieszyć się świecącym w nocy jeziorkiem w centrum dzielnicy

    • 10 3

  • "Do dyspozycji kierowców pozostają też miejsca przy pętli tramwajowo-autobusowej "

    to miejsca dla ludzi co chcą się przesiąść z samochodu na tramwaj/bus a nie dla mieszkańców...
    Paranoja! Deweloper ma zbudować włąsny parking a nie zapychać miejskie miejsca..
    A brak chodnika to już paranoja....

    • 22 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane